Geld & Recht alle pijlers

Schulden

24-04-2019 08:54 111 berichten
Wij hebben geen schulden meer maar hebben heel lang beiden (15 jaar) moeten afbetalen voor onze studieschuld. Plus dat we eens zakelijk gezien (30 jaar geleden ofzo) enorm in de problemen zijn gekomen. Dat heeft er heel erg ingehakt. Dat was een aanzienlijk bedrag. Lang verhaal kort. We hebben behoorlijk lang moeten afbetalen. Waardoor sparen er niet in zat. Nu baal ik daar enorm van. Stuk ouder, weinig opgebouwd, nu pas een koophuis en een pensioengat. Uit vorige topics kreeg ik het idee dat iedereen het hier echt heel goed voor elkaar had en begon ik me nogal schuldig en dom te voelen. Wij zijn inmiddels wel uit de schulden maar zijn er hier eigenlijk mensen met schulden, hoeveel en waardoor en willen jullie daar wat over vertellen?
rosanna08 schreef:
24-04-2019 09:52
weet ik Mar, maar je loopt ook lang genoeg mee hier om te weten dat als je uit de doeken zou doen hoe en wat, er toch altijd mensen zijn die roepen dat je het helemaal verkeerd hebt gedaan.


Dat klopt, vandaar dat ik er nooit een topic over heb geopend :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je er aan om te inventariseren wie er schulden heeft?

Het is toch veel interessanter om te weten hoe je aan een gezonde financiële huishouding komt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:51
:biggrin: mijn leven is een aaneenschakeling van foute keuzes en domme beslissingen, gecompenseerd door echt walgelijk veel geluk. In mijn vorige leven moet ik een heel goed mens zijn geweest met een overschot aan karma-punten, want niets van wat ik nu heb is dankzij, maar vooral ondanks, mijn “slimme” keuzes.

Voor affikken ben ik niet bang, maar ik heb nooit de behoefte gehad mijn stommiteiten op dit forum te delen. Maar als je interesse hebt, mag hoor :)
Die factor geluk wordt vaak vergeten, net als de factor pech. Daarmee wil ik niet zeggen dat je zelf (je als in het algemeen, niet specifiek jij) geen aandeel hebt, dat het je allemaal maar overkomt, maar men heeft de neiging om vooral te denken dat je alles zelf in de hand hebt en dat is niet zo in mijn ogen.
Interesse altijd :)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2019 10:02
Dat klopt, vandaar dat ik er nooit een topic over heb geopend :proud:
heel verstandig :P
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2019 10:02
Dat klopt, vandaar dat ik er nooit een topic over heb geopend :proud:
Slimme vrouw :proud: .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-04-2019 10:03
Wat heb je er aan om te inventariseren wie er schulden heeft?

Het is toch veel interessanter om te weten hoe je aan een gezonde financiële huishouding komt?
Ik denk dat to vooral wil zien dat ze niet alleen staat hierin. Maar ook al komen die reacties hier niet, half Nederland heeft in meer of mindere mate schulden. Van de "onschuldige" dingen zoals de hypotheek tot aan problematische schulden zoals huurachterstand, achterstand zorgverzekering en leningen.

Mijn buurman heeft flinke problematische schulden, dat is al 25% van mijn appartementencomplex met ernstige schulden. Ik heb ook vrienden die door rottige omstandigheden in de schulden zijn gekomen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Nooit schulden gehad. Ik heb weleens een paar duizend euro geleend en ben daarvan op vakantie gegaan, met mijn droomman. Toen we thuiskwamen was mijn salaris alweer gestort en kon ik de persoonlijke lening versneld aflossen.

Daarna nooit meer. Mijn man kwam wel een een nest met schulden dus die keek zorgelijk naar mijn move. Hij dacht: toch niet wéér? Maar zo was ik helemaal niet. Ik wou alleen zoooo graag op vakantie. Ook dat heb ik veel minder nu. Maar toen was het leuk. Ben blij dat ik het gedaan heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
een studieschuld (nog iets van 9000 euro openstaan) en een hypotheek met overwaarde op het huis. Meeste spaargeld is opgegaan aan de verbouwing van het huis dus nu zijn we weer aan het opbouwen. We hebben een goed inkomen ten opzichte van onze vaste lasten dus we kunnen gelukkig lekker sparen.
Sooofff schreef:
24-04-2019 09:01
Ik denk dat je je niet teveel van die topics aan moet trekken. Mensen met schulden zullen dit niet trots op een forum zetten. Misschien een idee om in gesprek te gaan met een financieel adviseur/budget coach om je vooruit te helpen?
Precies, in het ene topic ben je een armoedzaaier als je niet minimaal je koophuis in waarde op een spaarrekening hebt van maandelijks een part time baan, in het volgende topic verdient iedereen minimaal 6000 per maand, iedereen heeft universiteit want hbo is nog best een laag niveau, maar toch is men heel jaloers op uitkeringstrekkers want die hebben meer geld dan zij.
Heel verwarrend.
Als je ergens ontevreden bent dat aanpakken maar niet kijken naar anderen.
Alle reacties Link kopieren
Wel een hypotheekschuld maar die netjes in 30 jaar afbetaald. Man heeft altijd pensioen opgebouwd vanaf zn 18e. Zelf werk ik niet meer sinds ik 30 ben. Dus ook geen pensioen.
Man is een paar jaar werkloos geweest, dus toen stonden we op een gegeven moment wel rood op de betaalrekening. Met nog 2 studerende kinderen thuis was het erg krap.
Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld geeft veel stress, dat weet ik wel.
Inmiddels een grote erfenis gehad waardoor we nu een lekkere spaarrekening hebben, en we dus nooit meer geldzorgen hoeven te hebben.
ik geef mn bek ook maar een douw
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:54
en begon ik me nogal schuldig en dom te voelen.

Ik denk dat dit je grootste probleem is. Niet dat je ooit schulden hebt gehad, of de hypotheek die (nog) niet afbetaald is of je pensioengat is je probleem maar wel het feit dat je je daar schuldig en zelfs dom onder voelt.

Nergens voor nodig om je duim te voelen. Je hebt je schulden betaald en dat kun je achter je laten. Nu de andere dingen aanpakken en niet steeds terug kijken en je dom voelen, maar slim vooruit kijken.

Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-04-2019 10:03
Die factor geluk wordt vaak vergeten, net als de factor pech. Daarmee wil ik niet zeggen dat je zelf (je als in het algemeen, niet specifiek jij) geen aandeel hebt, dat het je allemaal maar overkomt, maar men heeft de neiging om vooral te denken dat je alles zelf in de hand hebt en dat is niet zo in mijn ogen.
Interesse altijd :)
Mensen worden ongemakkelijk van geluk en pech, omdat dat laat zien dat hen ook iets kan overkomen. Een beetje hetzelfde als wanneer iemand een kind een seconde uit het oog verliest en het verdrinkt. Dan roepen mensen om het hardst dat je ‘een kind ook nooit een seconde uit het oog mag laten’. Terwijl dat iedereen gebeurt, omdat er nou eenmaal een wereld om je heen is. Iemand die je aanspreekt, een ongeluk op straat naast je, een ander kind dat valt etc. Meestal gebeurt er gelukkig niks, en kun je verder leven in de illusie dat jij gewoon héél goed oplet. En dat het dus volledig jouw verdienste is dat het goed gaat. Het idee dat het bij jou ook mis kan gaan, is gewoon te naar.

Natuurlijk kun je financieel een hoop voorkomen door bepaalde keuzes niet te maken. Een lening voor een auto van 20.000 terwijl je 0 geld hebt kunnen sparen, is niet per se heel verstandig. Veel geld lenen voor onnodige apparatuur ook niet, en een hypotheek op het absolute maximum van twee salarissen terwijl je al vrijwel zeker weet dat een van de banen weg gaat vallen is ook niet handig. Maar helaas kun je ook wel verstandig zijn, en pech hebben. En een beetje pech kun je op voorbereid zijn en opvangen, maar soms loopt het gewoon te veel op.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-04-2019 11:14
Mensen worden ongemakkelijk van geluk en pech, omdat dat laat zien dat hen ook iets kan overkomen. Een beetje hetzelfde als wanneer iemand een kind een seconde uit het oog verliest en het verdrinkt. Dan roepen mensen om het hardst dat je ‘een kind ook nooit een seconde uit het oog mag laten’. Terwijl dat iedereen gebeurt, omdat er nou eenmaal een wereld om je heen is. Iemand die je aanspreekt, een ongeluk op straat naast je, een ander kind dat valt etc. Meestal gebeurt er gelukkig niks, en kun je verder leven in de illusie dat jij gewoon héél goed oplet. En dat het dus volledig jouw verdienste is dat het goed gaat. Het idee dat het bij jou ook mis kan gaan, is gewoon te naar.

Natuurlijk kun je financieel een hoop voorkomen door bepaalde keuzes niet te maken. Een lening voor een auto van 20.000 terwijl je 0 geld hebt kunnen sparen, is niet per se heel verstandig. Veel geld lenen voor onnodige apparatuur ook niet, en een hypotheek op het absolute maximum van twee salarissen terwijl je al vrijwel zeker weet dat een van de banen weg gaat vallen is ook niet handig. Maar helaas kun je ook wel verstandig zijn, en pech hebben. En een beetje pech kun je op voorbereid zijn en opvangen, maar soms loopt het gewoon te veel op.
klopt, ben ik helemaal met je eens.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:51
:biggrin: mijn leven is een aaneenschakeling van foute keuzes en domme beslissingen, gecompenseerd door echt walgelijk veel geluk. In mijn vorige leven moet ik een heel goed mens zijn geweest met een overschot aan karma-punten, want niets van wat ik nu heb is dankzij, maar vooral ondanks, mijn “slimme” keuzes.

Voor affikken ben ik niet bang, maar ik heb nooit de behoefte gehad mijn stommiteiten op dit forum te delen. Maar als je interesse hebt, mag hoor :)
Oh ik ook.
Heel herkenbaar. Ik spaar ook eigenlijk niet heel goed, ik heb gewoon wat vreemde meevallers gehad en nooit opgemaakt. Heel erg. Mijn man is helemaal slecht met geld en die rolde bij het kopen van dit huis van zijn stoel wat ik her en der had 'gespaard'.
Door die bedragen leken we normale spaarzame mensen, feit is dat ik gewoon net doe alsof het een paar jaar geleden is en alles wat we meer krijgen ergens oppot.
Niks verstandigs aan.
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:51
:biggrin: mijn leven is een aaneenschakeling van foute keuzes en domme beslissingen, gecompenseerd door echt walgelijk veel geluk. In mijn vorige leven moet ik een heel goed mens zijn geweest met een overschot aan karma-punten, want niets van wat ik nu heb is dankzij, maar vooral ondanks, mijn “slimme” keuzes.

Voor affikken ben ik niet bang, maar ik heb nooit de behoefte gehad mijn stommiteiten op dit forum te delen. Maar als je interesse hebt, mag hoor :)
Oh ik ook.
Heel herkenbaar. Ik spaar ook eigenlijk niet heel goed, ik heb gewoon wat vreemde meevallers gehad en nooit opgemaakt. Heel erg. Mijn man is helemaal slecht met geld en die rolde bij het kopen van dit huis van zijn stoel wat ik her en der had 'gespaard'.
Door die bedragen leken we normale spaarzame mensen, feit is dat ik gewoon net doe alsof het een paar jaar geleden is en alles wat we meer krijgen ergens oppot.
Niks verstandigs aan.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:59
Even voor mijn beeldvorming: maar wat zijn de spelregels van dit forum? Ik heb steeds het idee dat het niet de bedoeling is dat ik een topic open of gekke vragen stel ofzo. Ik hoor het graag want dan kan ik daar iets mee. Nu voel ik me vooral aangevallen.
Niets mis met jouw topics en ik vind het echt heel knap dat jullie je schulden afbetaald hebben!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
24-04-2019 09:02
Met andere woorden; jullie leven boven je stand.
Ze hebben alle schulden afbetaald...
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:07
Ja is dat beter denk je? Vanuit een ander forum waar ik wel eens kwam was dat meteen 'of topic' en dat was heel duidelijk niet de bedoeling en dan werd alles in 1 druk op de knop verwijderd. Dus vandaar dat ik heel braaf elke keer een nieuw topic opende. Maar dat is hier dus anders? Okay sorry dan daarvoor.
Nee joh, het is prima zo. Niet zo onzeker zijn.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 11:30
0.23% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Precies dat nausicaa. Pech kan iedereen overkomen. Zo ziek worden dat je je eigen werk niet meer kan uitvoeren bijvoorbeeld, of een ongeluk krijgen. En geluk vergeet je. Die goeie vacature die vrijkomt op het moment dat je afstudeert. Ouders die genoeg hebben verdiend om jouw studie te betalen (en daartoe ook nog bereid zijn). Toevallig nooit tegen een verkrachter opgelopen. Etc
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-04-2019 10:03
Wat heb je er aan om te inventariseren wie er schulden heeft?

Het is toch veel interessanter om te weten hoe je aan een gezonde financiële huishouding komt?
Nou ja, de topics over vermogen, spaargeld en inkomens, geven hier nogal een vertekend beeld. Iemand die een laag inkomen of schulden heeft, zal daar niet zo snel meeschrijven.
Life is short. Eat dessert first.
Tiswa schreef:
24-04-2019 09:22
Als je hier op het forum kijkt naar de topics over de hoogte van de inkomens, liggen die hier echt heel hoog. Dat is echt niet representatief voor Nederland.
Ook in de topics over sparen worden bedragen genoemd waar de gemiddelde Nederlander alleen maar van kan dromen.
Ik denk dus niet dat je hier moet zijn om een goed beeld te krijgen van de gemiddelde schulden.
Ja dat is wel gek inderdaad. Je zou het toch niet verwachten op een forum van een flutblaadje (sorry viva)
Beetje een gekke aanname dat ik mijn huis die ik net gekocht heb zou hebben afbetaald. Sec is dat miss een schuld maar die reken ik natuurlijk niet mee en dat weet jij best Jollyrider :-)
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 11:41
Beetje een gekke aanname dat ik mijn huis die ik net gekocht heb zou hebben afbetaald. Sec is dat miss een schuld maar die reken ik natuurlijk niet mee en dat weet jij best Jollyrider :-)
Natuurlijk is het niet raar dat je een hypotheek hebt. Maar dan ben je dus niet schuldenvrij. ;-)
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
24-04-2019 11:24
Niets mis met jouw topics en ik vind het echt heel knap dat jullie je schulden afbetaald hebben!
Dat is lief, dankjewel. Ja dat was hard werken maar ook echt ons levensdoel. Dat namelijk nooit weer. Het ligt nu alweer jaren achter ons hoor. We richten ons nu op de toekomst. Ik denk dat we heel veel heel goed geregeld hebben. Maar we zijn nu de puntjes op de i aan het zetten dus. Pensioen en testament. De rest is goed dichtgetimmerd en verzekerd etc.
doornroosje9 schreef:
24-04-2019 11:42
Natuurlijk is het niet raar dat je een hypotheek hebt. Maar dan ben je dus niet schuldenvrij. ;-)
Okay, je hebt gelijk. Dan moet mijn topic aangepast worden. Schulden los van de hypotheek. Want ik denk dan dat bijna heel nederland schulden heeft. En als ik het met mensen heb over het hebben van schulden hebben we het geen van allen over onze hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven