Geld & Recht alle pijlers

Schuldsanering ex, toch kinderalimentatie?

11-05-2021 20:15 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfoe ik word zelf ontzettend moe van dit hele verhaal. Maar zal het proberen zo duidelijk mogelijk meer te zetten.

Ex en ik hebben samen kinderen. Al vanaf dat we uit elkaar zijn is de kinderalimentatie een heel gevecht. Hij betaalt vaker niet dan wel. Lbio is al jaren betrokken maar komen ook niet veel verder. Ex roept al vanaf 2013 dat hij de schuldsanering in moet en dus niks heeft. Vandaag dan een mail gekregen dat het nu toch echt lijkt te gaan gebeuren. Waarschijnlijk kunnen we binnenkort weer naar de rechter om de alimentatie op nihil te laten zetten.

Ondertussen ben ik degene die alles betaalt voor de kinderen. Oudste wordt dit jaar 18. Al vanaf haar zesde jaar betaalt vader niks of nagenoeg niks. Tegen de tijd dat vader uit de schuldsanering zou komen is zij minstens 21 en vervalt haar recht op een bijdrage van haar vader.

Daarna hebben we nog 2 andere kinderen, maar die gaan dan ook al snel naar volwassenheid en hebben dus minimaal profijt van een bijdrage van hun vader.

Verder heeft ex een betalingsachterstand van de kinderalimentatie die hoogstwaarschijnlijk meegenomen wordt in de saneringsregeling. Van die achterstand zou ik alledrie de kinderen kunnen laten studeren.

Ik weet dat het meest waarschijnlijke verhaal wordt dat de alimentatie inderdaad op nihil gezet wordt, en de achterstand meegenomen in de sanering. Maar zijn er ook gevallen bekend waarbij dat niet zo is? Juist bijvoorbeeld omdat oudste dan helemaal buiten de boot valt. Die heeft geen profijt van de sanering. Zijn er ook verhalen bekend waarbij de achterstand niet werd meegenomen in de sanering?

Ik ben zo moe van het jarenlange gevecht rondom de alimentatie dat ik het nu gewoon op wil geven. Maar mochten er gevallen bekend zijn dat de rechter anders beslist, dan is het voor de kinderen wellicht fijn om nog 1 gevecht aan te gaan.
Volgens mij wordt er tegenwoordig wel een minimaal bedrag toegekend.
Alle reacties Link kopieren
Hangt af van het soort schuldsanering.

Is het een msnp, via de gemeente, dan kan je nog wel eens gewoon doorbetaald kunnen worden. Bijvoorbeeld omdat de gemeente een saneringskrediet heeft verstrekt die in termijnen terugbetaald moet worden.

Is het de wsnp, via de rechter, dan is de kans op nihilstelling groot.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Maar als het LBIO al bot vangt, wat zijn dan de kansen?

Kost het niet minder energie om hem gewoon een dikke vinger te geven en door te gaan met je leven?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-05-2021 20:19
Hangt af van het soort schuldsanering.

Is het een msnp, via de gemeente, dan kan je nog wel eens gewoon doorbetaald kunnen worden. Bijvoorbeeld omdat de gemeente een saneringskrediet heeft verstrekt die in termijnen terugbetaald moet worden.

Is het de wsnp, via de rechter, dan is de kans op nihilstelling groot.
In de mail staat dat hij bezig is met een schuldbemiddelingstraject. En dat waarschijnlijk 1 van de vragen van die instantie gaat zijn om de alimentatie op nihil te zetten. Meer weet ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:21
In de mail staat dat hij bezig is met een schuldbemiddelingstraject. En dat waarschijnlijk 1 van de vragen van die instantie gaat zijn om de alimentatie op nihil te zetten. Meer weet ik ook niet.
Ik neem aan dat hij nu een bewindvoerder heeft?
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
11-05-2021 20:19
Maar als het LBIO al bot vangt, wat zijn dan de kansen?

Kost het niet minder energie om hem gewoon een dikke vinger te geven en door te gaan met je leven?
Waarschijnlijk wel. Daarom wil ik ook niet meer. Maar als er een kans bestaat dat vader toch een bijdrage moet betalen voor de studie van oudste, dan wil ik dat haar niet ontnemen. Dan kan ze wellicht haar toekomst met een iets minder grote studieschuld beginnen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-05-2021 20:23
Ik neem aan dat hij nu een bewindvoerder heeft?
Ja klopt. Mail is van de bewindvoerder.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:24
Ja klopt. Mail is van de bewindvoerder.
Dan kan het nog alle kanten op; dan is zijn bewindvoerder de mogelijkheden aan het onderzoeken/de zaak aan het inventariseren.
Dus afwachten maar.
Volgens mij zou er een wet komen waarbij kinderalimentatie preferent wordt, maar dat geldt dan voor de achterstand (zover ik weet).
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het contact tussen je kinderen en hun vader eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:21
In de mail staat dat hij bezig is met een schuldbemiddelingstraject. En dat waarschijnlijk 1 van de vragen van die instantie gaat zijn om de alimentatie op nihil te zetten. Meer weet ik ook niet.
Ik denk dat u gewoon antwoorden mag dat u niet akkoord gaat met stopzetten van de alimentatie.

(misschien is een goed idee naar LBIO te verwijzen, maar dat weet ik niet).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-05-2021 20:27
Dan kan het nog alle kanten op; dan is zijn bewindvoerder de mogelijkheden aan het onderzoeken/de zaak aan het inventariseren.
Dus afwachten maar.
Volgens mij zou er een wet komen waarbij kinderalimentatie preferent wordt, maar dat geldt dan voor de achterstand (zover ik weet).
Volgens de mail gaat het lbio binnenkort bericht krijgen van de schuldhulpverleningsinstantie. Ik heb dus werkelijk geen idee hoe ver ze zijn in het hele traject. Maar krijg dus nu al wel te horen dat we waarschijnlijk weer naar de rechter kunnen.
Reken maar op nihil stelling..
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:24
Waarschijnlijk wel. Daarom wil ik ook niet meer. Maar als er een kans bestaat dat vader toch een bijdrage moet betalen voor de studie van oudste, dan wil ik dat haar niet ontnemen. Dan kan ze wellicht haar toekomst met een iets minder grote studieschuld beginnen.
Zou mij ook de energie wel waard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk komen de kinderen in aanmerking voor aanvullende studiebeurs. Dat wordt bij wo opleiding kwijtgescholden als studie binnen 10 jaar wordt afgerond.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:46
Volgens de mail gaat het lbio binnenkort bericht krijgen van de schuldhulpverleningsinstantie. Ik heb dus werkelijk geen idee hoe ver ze zijn in het hele traject. Maar krijg dus nu al wel te horen dat we waarschijnlijk weer naar de rechter kunnen.
Dan is nu de inventarisatie van de schulden. Daarna komt een voorstel. Ze berekenen de afloscapaciteit van 36 maanden, delen dat door het bedrag aan schuld en dat is dan het voorstel. Waarmee schuldeisers wel of niet mee akkoord kunnen gaan. En pas daarna wordt gekeken of het minnelijke of wettelijke traject ingezet moet worden.

Kan nog wel 5 maanden duren. Optimistisch gedacht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-05-2021 21:56
Dan is nu de inventarisatie van de schulden. Daarna komt een voorstel. Ze berekenen de afloscapaciteit van 36 maanden, delen dat door het bedrag aan schuld en dat is dan het voorstel. Waarmee schuldeisers wel of niet mee akkoord kunnen gaan. En pas daarna wordt gekeken of het minnelijke of wettelijke traject ingezet moet worden.

Kan nog wel 5 maanden duren. Optimistisch gedacht.
En wat gebeurd er als ik niet akkoord ga met het voorstel?
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 22:22
En wat gebeurd er als ik niet akkoord ga met het voorstel?
Dan kunnen ze met een dwangakkoord komen of verder gaan met WSNP en dan moet je wel akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 22:22
En wat gebeurd er als ik niet akkoord ga met het voorstel?
Als je de enige bent, kunnen ze je via een dwang akkoord bij de rechtbank dwingen akkoord te gaan.

Zijn er meer die niet akkoord gaan, dan gaat hij de wsnp in. De wettelijke regeling. Hetzelfde voorstel, nu via de rechtbank.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik zou dat dan gewoon afwachten en niet nu al akkoord gaan met niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet akkoord gaan met niets inderdaad.
En je kinderen kunnen als dat niet werkt hun ouder buiten beschouwing laten. Dat gaat waarschijnlijk meer opleveren dan maar aan deze boom blijven schudden.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het dus afwachten en nog nergens mee akkoord gaan. Maar dus geen verhalen op toch iets van alimentatie?
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 20:24
Waarschijnlijk wel. Daarom wil ik ook niet meer. Maar als er een kans bestaat dat vader toch een bijdrage moet betalen voor de studie van oudste, dan wil ik dat haar niet ontnemen. Dan kan ze wellicht haar toekomst met een iets minder grote studieschuld beginnen.
De bijdrage van vader zal lopende het saneringstraject door DUO op € 0,00 gesteld worden. Daar moet vader/zijn bewindvoerder wel wat voor doen (DUO site):
" Schuldsanering of faillissement
Zitten uw ouders in een schuldsaneringstraject of zijn ze failliet verklaard? Daar kunnen we rekening mee houden. Uw ouders kunnen een brief sturen waarin ze vragen om rekening te houden met hun situatie. Ze moeten een bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat er sprake is van schuldsanering of faillissement. Dat kan naar:

Dienst Uitvoering Onderwijs
Postbus 50021

9702 BA Groningen "
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
huppeldefiets schreef:
11-05-2021 22:55
Dan is het dus afwachten en nog nergens mee akkoord gaan. Maar dus geen verhalen op toch iets van alimentatie?
Als wel iedereen akkoord gaat EN de gemeente geeft een lening zodat de schuldeisers direct zijn betaald en je ex alleen nog de gemeente terug moet betalen, DAN zou het maandelijks bedrag kunnen worden betaald.

Maar als er NU een bewindvoerder is, mag je die NU verzoeken te starten met de alimentatie betalen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-05-2021 23:31
Als wel iedereen akkoord gaat EN de gemeente geeft een lening zodat de schuldeisers direct zijn betaald en je ex alleen nog de gemeente terug moet betalen, DAN zou het maandelijks bedrag kunnen worden betaald.

Maar als er NU een bewindvoerder is, mag je die NU verzoeken te starten met de alimentatie betalen.
Dat heb ik gedaan. En het lbio ook meerdere keren. Bewindvoerder beweert dat er te weinig geld is om de alimentatie over te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven