Geld & Recht alle pijlers

Schutting plaatsen, klimop weghalen, achterburen

13-04-2021 09:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine situatieschets: onze achtertuin en die van onze naaste buren grenst deels aan die van de achterburen. Toen wij hier tien jaar geleden kwamen wonen, was de coniferenhaag die over de hele breedte van de tuin van de achterburen liep, veel te hoog geworden en bruin/dood. Met z'n drieën dus die coniferen weggehaald en er een draadhek met daar doorheen hedera neergezet. Omdat aan de kant van de achterburen een schuurtje stond dat de hele breedte van onze tuin besloeg, zijn de klimopplanten aan onze kant geplant. Die deden het niet fantastisch, maar omdat het schuurtje er stond, was het geen probleem.

Twee jaar geleden haalden de achterburen het schuurtje weg. Omdat de klimop het nooit echt goed heeft gedaan - er zitten zelfs enkele dode stammetjes in de grond - zitten er grote gaten in de begroeiing en kijken we al twee zomers elkaars tuin in. We hebben vorig voorjaar zelf aan onze kant enkele nieuwe klimopplanten geplant, maar ook die lossen het probleem niet op. We gaan nu dus de derde zomer in van zwaaien naar de achterburen.

Wij willen deze zomer de tuin aan gaan pakken en dan meteen een schutting plaatsen om onze privacy weer wat terug te krijgen. De achterburen wil graag het draadhek behouden dat volgens hen op hun grond staat (wij denken dat het op de erfgrens staat, maar goed) prima natuurlijk, hun goed recht, dan zetten wij de schutting op onze eigen grond daarvoor. Maar dan zal waarschijnlijk een groot deel, zo niet alle klimop moeten wijken omdat anders de palen en de betondelen aan de onderkant niet in de grond kunnen. Alternatief is om de schutting 30 centimeter naar voren te plaatsen, maar dan komt hij ook een heel stuk voor de poort aan de achterkant van het huis te staan die uitkomt op de brandgang, dus dat zou heel raar zijn. De achterburen willen echter dat wij de klimopplanten laten staan omdat wij volgens hen geen geduld hebben. Zij zeggen dat over twee maanden alle gaten wel begroeid zullen zijn.

Als we eenmaal de mogelijkheden hebben uitgemeten en het blijkt inderdaad zo te zijn dat de klimop weg moet, gaan we dat natuurlijk wel netjes melden bij hen. Desnoods betaal ik deels mee aan nieuwe klimopplanten aan hun kant van het hek, hoewel zij ook niet hebben meebetaald aan de extra klimop die wij hebben geplant. En verder ook geen moeite hebben gedaan om aan hun kant de inkijk die ze hebben veroorzaakt door het schuurtje (onaangekondigd) weg te halen, te verminderen.

Stel dat we de klimop verwijderen en zij daar moeilijk over gaan doen, staan zij dan in hun recht? Aan de ene kant zou ik denken: nee, want de klimop staat in onze grond. Aan de andere kant zit de klimop verweven in het draadhek dat op hun grond staat. Iemand hier verstand van? En nee, ik ga niét op TV bij de Rijdende Rechter. :)

TL;DR: mogen wij klimop verwijderen die op onze grond staat, maar verstrengeld zit in een draadhek dat op de grond van de achterburen staat?
heavydrizzle wijzigde dit bericht op 13-04-2021 09:51
2.25% gewijzigd
Ik zou even loslaten 'wat mag', en het gewoon met de buren proberen op te lossen. Je kunt evt ook een tuinscherm kopen en dat ervoor zetten. En dan over een paar maanden kijken of die klimop idd zo goed groeit als de buren zeggen. En dan weer in gesprek gaan.
Alle reacties Link kopieren
Die oplossing zou inderdaad ook onze voorkeur hebben, als we verder geen tuinrenovatie op de planning hadden staan. Maar omdat we rond juli onze hele tuin gaan aanpakken en we nu bijvoorbeeld moeten gaan beslissen tot hoe ver de bestrating gaat lopen, is een tijdelijke oplossing eigenlijk niet echt een optie. We willen het meteen goed doen. En na twee zomers klooien met niet-groeiende klimop zie ik het eigenlijk ook niet meer gebeuren dat-ie als bij toverslag opeens wel helemaal dichtgroeit.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die uittrek tuinschermen (lijkt op rolgordijn) Die je evt dicht kan trekken aan jullie kant als jullie in de tuin zitten. De rest van de tijd kan je ze evt openlaten. Dit is een goedkope oplossing en dan zit je niet de hele tijd naar een kale schutting te kijken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-04-2021 09:49
Ik zou even loslaten 'wat mag', en het gewoon met de buren proberen op te lossen. Je kunt evt ook een tuinscherm kopen en dat ervoor zetten. En dan over een paar maanden kijken of die klimop idd zo goed groeit als de buren zeggen. En dan weer in gesprek gaan.
Kan me goed voorstellen dat To geen zin heeft in wéér een zomer naar achterburen zwaaien.
Hoe staan je naaste buren erin?

Ik zou als leek trouwens zeggen dat het eraan ligt op wiens grond die klimop staat. En Omdat het zich pas twee jaar in dat hek heeft gewurmd kunnen ze het ook niet op verjaring ofzo gooien.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
13-04-2021 09:55
Kan me goed voorstellen dat To geen zin heeft in wéér een zomer naar achterburen zwaaien.
Hoe staan je naaste buren erin?
Die staan hier eigenlijk verder buiten. De klimop heeft het aan hun kant altijd goed gedaan en zij hebben zelf een schuurtje aan de achterkant van hun perceel staan, waardoor de inkijk bij hen veel minder of eigenlijk niet-bestaand is. Daarbij komt dat het deel van de tuin van de achterburen dat aan hun achtertuin grenst, vooral de oprit en de zijkant van het huis is waar de achterburen zelden zijn. Vanuit onze achtertuin zie je hun achterdeur, terras etc. Dus dan zit je ook automatisch veel meer in het zicht.
Alle reacties Link kopieren
De klimop is overigens al wel tien jaar aanwezig en specifiek geplant om zich door dat hek te wurmen. Alleen doet-ie dat niet echt. Hij staat echter wel op onze grond inderdaad.
montblanc schreef:
13-04-2021 09:55
Kan me goed voorstellen dat To geen zin heeft in wéér een zomer naar achterburen zwaaien.
Hoe staan je naaste buren erin?

Ik zou als leek trouwens zeggen dat het eraan ligt op wiens grond die klimop staat. En Omdat het zich pas twee jaar in dat hek heeft gewurmd kunnen ze het ook niet op verjaring ofzo gooien.

Vandaar mijn suggestie voor een scherm ervoor.
Gek dat die klimop het zo slecht doet. Dat is meestal juist een enorme woekeraar waar buren dan ook vaak weer een probleem mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is inderdaad echt suf, hoor. Dat spul groeit echt letterlijk overal goed, behalve op de enige plaats waar het wel goed zou moeten groeien. Misschien omdat het zich zo tussen een draadhek niet ergens goed aan kan hechten? Denk dat als straks onze schutting er zou staan en de achterburen zelf klimop zouden planten aan hun kant, het daar als een tierelier zou groeien.
Alle reacties Link kopieren
daar is een hele nette oplossing voor.

Privacy band! en dan kun je zelf nog bepalen welke banen je de band laat lopen..dus je hoeft er geen hele muur van te maken...., dus je zou een combinatie kunnen doen van en de privacy band en de klimop...wellicht is dit win win?
Alle reacties Link kopieren
Gek dat die klimop het niet doet.
Wij hadden het ook in onze tuin, groeide als een tierelier alleen op plekken waar weinig zon /licht komt ging het wat minder.
‘Help’ je klimop ook door de losse uitstekende stengels door het hekwerk te begeleiden?

Om geen gedoe te voorkomen zou ik er een schutting strak tegenaan zetten, en dan meebetalen aan nieuwe klimop planten aan hun kant. Alhoewel dat misschien niet hoeft, maar wel minste kans op gezeur.
Ik zou niet die schutting 30 cm naar voren gaan zetten omdat je buren dat willen.
Zou je het draadwerk wel willen behouden als het dichtbegroeid is?

In ‘mijn’ tuincentrum kun je gewoon hedera kopen dat al 2 meter lang/hoog is. Als je daar een paar van neerzet, iets meer dan nodig om het pas over een paar jaar dichtbegroeid te hebben, dan moet het toch lukken om deze zomer vrij te zitten?
Elk de helft betalen dan én ook aan de kant van de buren planten zetten
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 10:44
6.74% gewijzigd
Schutting tegen het hek aan plaatsen. Plantjes weghalen waar nodig. Buren kunnen zelf plantjes planten aan hun kant en daar hoef je niet aan mee te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Zet nieuwe begroeide draadhekken neer. Ik zou ook niet blij worden van een houten schutting ipv groen.,
ik geef mn bek ook maar een douw
Een paar strategisch geplaatste struiken voor de gaten misschien?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
13-04-2021 10:41
Zet nieuwe begroeide draadhekken neer. Ik zou ook niet blij worden van een houten schutting ipv groen.,
idem hier. Hedera. Wel prachtig dicht. Alleen willen de nieuwe buren nu een schutting neerzetten en ik vind het werkelijk gruwelijk lelijk en enorm hokkerig en zo groot is onze tuin niet. Daarbij ben ik extreem voorstander van 'groen'. Dus komt er echt geen schutting voor mij. Hij mag best geplaatst worden maar op hun eigen grond. De huidige hedera is samen met de vorige bewoners geplant en deels staat op hun grond, deels op mijn grond.
Alle reacties Link kopieren
Heel sec gezien denk ik dat jullie de planten met wortels aan jullie kant van het scherm mogen verwijderen. Zijn deze allemaal door jullie betaald of gedeeltelijk ook door hen?

Je zou dan tegen het scherm aan jullie schutting kunnen plaatsen. Hoe zitten die schermen vast in de grond? Ook met betonnen dingen die ruimt innemen waardoor jullie de schutting verder jullie tuin in moeten plaatsen? Want in dat geval komt de schutting dus niet op of tegen de erfgrens aan maar verder in jullie tuin waardoor je grond verliest en de poort er raar in staat.

Hoe dan ook zul je echt met de buren tot overeenstemming moeten komen vrees ik. Vervelend dat zij er zo halsstarrig in staan.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik zou trouwens ook wel formeel willen weten waar die schutting nou precies staat, vooral voor als je ooit je huis verkoopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens wel dat als je een schutting er strak tegenaan zet, dat de planten aan de kant van de buren niet erg gaan groeien. Te weinig licht/zon.
Je kan inderdaad ook een paar wat grotere planten we tussen zetten. Wellicht groeit het niet goed omdat zij daar eerst een schuurtje hadden staan, en dat het daardoor te donker was ?!? Misschien heeft het inderdaad even tijd nodig.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:33
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop reacties, bedankt allemaal!

Nieuwe begroeide draadhekken vind ik niet echt een optie. Sowieso niet omdat het draadhek dat er nu staat, doorloopt aan de kant van onze naaste buren (dus dan zou ook dat vervangen moeten worden). Maar ook omdat ik er niet echt meer op vertrouw dat de hedera dan opeens wél gaat groeien. Als de achterburen zelf aan hun kant hedera zouden plaatsen, zou die trouwens op het westen staan, dus een groot deel van de dag veel zon krijgen. Dat wil waarschijnlijk wel groeien als het zich tegen onze schutting kan hechten. Eventuele uitlopers aan onze kant knip ik dan wel weg, daar zou ik geen punt van maken; gratis madenbestrijding in de kliko ook.

@novaviva Ik denk dat het hek nu precies op de erfgrens staat, hoewel de achterbuurman dus zegt dat die op zijn grond staat. Helaas biedt de kadastrale kaart die je via DigiD kunt inzien niet veel duidelijkheid en de erfgrens exact laten bepalen door het Kadaster kost minimaal € 485, daar zit ik ook niet echt op te wachten.

@Louise1 ja, die betonnen palen en platen zouden precies komen waar nu de klimop staat. Op de plek van de palen zou die er sowieso uit moeten maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om het er overal uit te halen om die betonnen 'onderpanelen' strak en waterpas over de grond te laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je nog iets aan bodemverbetering doen waardoor de Hedera wel aanslaat?Ik begrijp niet zo goed waarom de Hedera het wel zou doen als die bij de buren komt te staan (westen). Die 30 cm maakt toch niet zoveel uit en de stand tov de zon verandert toch niet of begrijp ik het verkeerd?

Ik weet niet hoe groot je tuin is en of er ruimte is voor andere struiken die je voor de schermen kunt plaatsen? Dan blijft het uitzicht groen. Zouden de buren extra struiken willen plaatsen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben toen bamboematten gebruikt en tegen het gaaswerk geknoopt. Als straks alles dicht is gegroeid zie je die matten ook niet meer en met een beetje geluk zijn ze weg te halen als alles dichtgegroeid is.

Ik zou dus kijken om nu een mat er tussen te plaatsen zodat het zicht in ieder geval is weggenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een schutting plaatsen aan jouw kant. De palen kunnen 1.80 meter uit elkaar staan, dus je hoeft niet alle klimop weg te halen. Palen vastzetten in snelbeton. Volgens mij kunnen de plantjes tussen die palen in gewoon blijven staan. Ik zou hem niet 30 cm van de erfgrens zetten, tenzij dat moet vanwege gemeentelijke bepalingen. Zo niet, strak er tegen aan. Wat de buren aan hun kant doen moeten ze zelf weten. Plantjes aan jouw kant mag je weghalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven