Geld & Recht alle pijlers

Spaarrekening of beleggen?

27-10-2019 19:43 271 berichten
Gaan jullie iets anders met je spaargeld doen nu je nog maar 0,1% rente krijgt? Ik hoef niet rijk te worden van mijn spaargeld, maar het alleen maar ergens parkeren zonder rendement vind ik ook een beetje zonde. En niet uitnodigen tot zuinigheid.
Ik wil dus een beleggingsrekening gaan openen, maar liefst een zonder gedoe en met een beperkt risico. Bij de ABN AMRO (mijn bank) kun je beleggen in alleen obligaties, maar dat rendement is 0,6%. Alsnog bijna niets dus. Met een beetje meer risico kom je wel aan 2%.
Welke beleggingsrekening kennen/hebben jullie en ben je er wel eens geld mee kwijtgeraakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg niet (ben er niet goed in) maar Ik koop spullen op marktplaats en verkoop het door met winst. Ieder jaar (doe dit al jaren) maak ik rond de 30% Winst. Redelijk veilig (raak het product altijd kwijt en kan hierdoor niet snel geld op verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom die 5.000 euro niet als spaargeld aanhouden? Geen koersrisico.
Of wat leuks mee doen.

Zelf ben ik overigens een belegger, maar zou het niemand zo maar aanraden. Van alles meegemaakt. Van stevige koerswinsten naar zware verliezen naar weer hersteld en weer wat winst. Als je verliezen kunt accepteren en hier ook geen zorgen over hebt dan is beleggen misschien wat voor je.

Als je wilt beginnen kun je ook gemakkelijk starten met een (algemeen) beleggingsfonds met bepaald thema bij je eigen bank.
Wij vinden beleggen en te groot risico en nemen dus het verlies ivm geen rente voor lief. We hebben wel wat geld uitstaan bij een windenergiemaatschappij (5 jaar vast) tegen een goede rente maar verder gewoon de spaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie helemaal, herfst. Ik vind het ook een groot risico. En ik denk ook dat je een lange adem moet hebben - of het leuk vinden om er mee bezig te zijn.

Ooit heb ik best wel wat geld zien verdampen en daar heb ik echt slapeloze nachten van gehad. Dat wil ik echt nooit weer. Dan maar minimale rente. Het zij zo.
Boogschutter10 schreef:
28-10-2019 10:21
Waarom die 5.000 euro niet als spaargeld aanhouden? Geen koersrisico.
Of wat leuks mee doen.

Zelf ben ik overigens een belegger, maar zou het niemand zo maar aanraden. Van alles meegemaakt. Van stevige koerswinsten naar zware verliezen naar weer hersteld en weer wat winst. Als je verliezen kunt accepteren en hier ook geen zorgen over hebt dan is beleggen misschien wat voor je.

Als je wilt beginnen kun je ook gemakkelijk starten met een (algemeen) beleggingsfonds met bepaald thema bij je eigen bank.
Dit is niet mijn laatste spaargeld maar een deel dat ik zou kunnen missen. Liever niet kwijtraken natuurlijk :-)
Alle reacties Link kopieren
Google eens op RNAi en Arrowhead. Koop je scheel in die aandelen en opties. Wacht 5 jaar: 1000% rendement
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:51
Ik heb een ethisch probleem met veel vormen van beleggen, dat maakt het ook lastiger.

Hoezo dit? Vind het wel interessant klinken maar weet niks van beleggen. Maar je wil natuurlijk niks onethisch verkrijgen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
28-10-2019 16:46
Hoezo dit? Vind het wel interessant klinken maar weet niks van beleggen. Maar je wil natuurlijk niks onethisch verkrijgen.
Het blijft gelegaliseerd gokken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
28-10-2019 14:46
Ik snap jullie helemaal, herfst. Ik vind het ook een groot risico. En ik denk ook dat je een lange adem moet hebben - of het leuk vinden om er mee bezig te zijn.

Ooit heb ik best wel wat geld zien verdampen en daar heb ik echt slapeloze nachten van gehad. Dat wil ik echt nooit weer. Dan maar minimale rente. Het zij zo.
Ik zou beleggen daarom alleen met een maandelijkse inleg doen.

Met een crisis in het begin verlies je dan niet zoveel. Met een crisis aan het einde heb je eerdere winsten om te compenseren.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Rendement bij banken is op dit moment lager dan 0,1%! Is het niet 0,03%?

Als je €5000 kunt missen: gelijk gaan beleggen!

Beleggingsrekening openen bij Binck! Ik weet nog steeds niet wat ik moet denken van veel andere aanbieders als DeGiro die niet helemaal transparant zijn in hun producten en verdienmodel.

Als je nerveus wordt van beleggen zou ik niet kiezen voor zelf beleggen of gaan beleggen in ETF’s. Zelf beleggen vraagt toch om meer en continue verdieping. Mocht je toch voor ETF’s willen gaan (bijvoorbeeld Fundcoach) kun je wellicht nog dezelfde indexfondsen kiezen als pensioenfondsen (BrightPensioen heeft ze openbaar) en vanuit daar wat diversificatie aanbrengen.
Boogschutter10 schreef:
28-10-2019 10:21
Waarom die 5.000 euro niet als spaargeld aanhouden? Geen koersrisico.
Of wat leuks mee doen.

Zelf ben ik overigens een belegger, maar zou het niemand zo maar aanraden. Van alles meegemaakt. Van stevige koerswinsten naar zware verliezen naar weer hersteld en weer wat winst. Als je verliezen kunt accepteren en hier ook geen zorgen over hebt dan is beleggen misschien wat voor je.

Als je wilt beginnen kun je ook gemakkelijk starten met een (algemeen) beleggingsfonds met bepaald thema bij je eigen bank.
Met een spreiding tussen aandelen en indexfondsen heb ik weliswaar last gehad van koersverliezen, maar daardoor heb ik me nooit laten leiden. Ondanks koersverliezen altijd fors meer dividend gekregen dan ik op welke spaarrekening ooit heb gehad. Op het slechtste moment van de beurs altijd nog zo’n 3% dividend over het ingelegde(!) geld gekregen. Dat is 100x meer dan dat je krijgt bij een spaarrekening op dit moment. En met een beetje spreiding is het een kwestie van tijd voordat de koersen weer in de plus springen.
Pascalle1988 schreef:
28-10-2019 16:48
Het blijft gelegaliseerd gokken.
Beleggen is niet gokken. Het is pas gokken als je gaat speculeren op beurskoersen.

Je kunt ook investeren in bedrijven waarvoor je vervolgens meedeelt in de winst (dividend). Dat is de basis en daarmee kun je een leuk zakcentje overhouden.

Alleen ja, veel mensen zijn hebberig en denken snel geld te verdienen door te speculeren op koersstijgingen en -dalingen. Dàt is gokken, maar beleggen an sich is geen gokken.
Bombus-Sylvarum schreef:
29-10-2019 07:33
Rendement bij banken is op dit moment lager dan 0,1%! Is het niet 0,03%?

Als je €5000 kunt missen: gelijk gaan beleggen!

Beleggingsrekening openen bij Binck! Ik weet nog steeds niet wat ik moet denken van veel andere aanbieders als DeGiro die niet helemaal transparant zijn in hun producten en verdienmodel.
Wat is er niet transparant aan degiro?
Kleinezon schreef:
28-10-2019 16:49
Ik zou beleggen daarom alleen met een maandelijkse inleg doen.

Met een crisis in het begin verlies je dan niet zoveel. Met een crisis aan het einde heb je eerdere winsten om te compenseren.
Op de lange termijn (hebben ze uitgerekend op basis van data vanaf 1930) maakt het niet uit of je in 1x inlegt of maandelijks. Op de korte termijn is maandelijks inleggen beter idd.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 08:31
Op de lange termijn (hebben ze uitgerekend op basis van data vanaf 1930) maakt het niet uit of je in 1x inlegt of maandelijks. Op de korte termijn is maandelijks inleggen beter idd.
In theorie wel. Maar wat is kort? Best kans (bij pech, ziekte etc) dat ik onverhoopt toch mijn belegde geld moet aanspreken over zeg een jaar of 10. Is dat nog kort? Op een mensenleven is 10 jaar al best lang.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
29-10-2019 08:35
In theorie wel. Maar wat is kort? Best kans (bij pech, ziekte etc) dat ik onverhoopt toch mijn belegde geld moet aanspreken over zeg een jaar of 10. Is dat nog kort? Op een mensenleven is 10 jaar al best lang.
Meer dan tien jaar dacht ik.

Ik doe daarom ook maandelijkse inleg overigens.
https://new.brandnewday.nl/blog/een-aan ... -gespreid/
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 08:29
Wat is er niet transparant aan degiro?
Verdienmodel en garantiestelling. Bij Binck zijn het altijd jouw aandelen waar jij zeggenschap over hebt. Bij DeGiro en andere ‘goedkope’ brokers is dat minder duidelijk. Zeker bij de goedkopere pakketten worden bij DeGiro en dergelijke heb je niet volledige juridisch eigendom over de aandelen, maar een soort aanspraak/optie op de aandelen. Bij DeGiro kunnen ze “jouw” aandelen dus via een juridische constructie bijvoorbeeld uitlenen (securities lending) en andere dingen om geld te verdienen. Kortom, je loopt dus meer risico zonder dat je daar op kunt sturen. Wil je dat niet betaal je gelijk meer.

Bij Binck betaal je iets meer, maar is het wel duidelijker waar hun verdienmodel zit. Bovendien kost Fundcoach vrij weinig dus als je voor (veel meer) zekerheid en hetzelfde wilt verdienen zou ik kiezen voor Fundcoach.
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 08:31
Op de lange termijn (hebben ze uitgerekend op basis van data vanaf 1930) maakt het niet uit of je in 1x inlegt of maandelijks. Op de korte termijn is maandelijks inleggen beter idd.
Huh? Met gespreid inleggen (los van de spreiding in soort en type aandelen) vlak je de pieken en dalen uit. Met 1x een flink bedrag inleggen kun je dat op het verkeerde moment doen. De kans dat je op het verkeerde moment inlegt is >50%. Dus wat je zegt is niet juist. Gespreid inleggen is veel verstandiger.

En op dit moment naderen we weer een aardige piek op de beurzen en dat zou betekenen dat je adviseert om op een hoogtepunt in te stappen. Als de beurs dan daalt, daalt ook de waarde van je inleg. Onverstandig. De boodschap is altijd: spreiding op alle mogelijke vlakken en aspecten!
Bombus-Sylvarum schreef:
29-10-2019 08:54
Huh? Met gespreid inleggen (los van de spreiding in soort en type aandelen) vlak je de pieken en dalen uit. Met 1x een flink bedrag inleggen kun je dat op het verkeerde moment doen. De kans dat je op het verkeerde moment inlegt is >50%. Dus wat je zegt is niet juist. Gespreid inleggen is veel verstandiger.

En op dit moment naderen we weer een aardige piek op de beurzen en dat zou betekenen dat je adviseert om op een hoogtepunt in te stappen. Als de beurs dan daalt, daalt ook de waarde van je inleg. Onverstandig. De boodschap is altijd: spreiding op alle mogelijke vlakken en aspecten!
Zeg, heb je je het linkje ook gelezen dat ik een post later plaatste?

https://new.brandnewday.nl/blog/een-aan ... -gespreid/

Daar leggen ze het uit. Wat ik zeg is wel juist.
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 08:59
Zeg, heb je je het linkje ook gelezen dat ik een post later plaatste?

https://new.brandnewday.nl/blog/een-aan ... -gespreid/

Daar leggen ze het uit. Wat ik zeg is wel juist.
Mooie uitleg! Dank!!

Vraagje naar aanleiding daarvan: in hoeverre beleggen mensen hier in obligaties? Ik investeer alleen in de “emerging markets”, maar investeren er ook mensen in bijvoorbeeld Europese obligaties?
Bombus-Sylvarum schreef:
29-10-2019 09:11
Mooie uitleg! Dank!!

Vraagje naar aanleiding daarvan: in hoeverre beleggen mensen hier in obligaties? Ik investeer alleen in de “emerging markets”, maar investeren er ook mensen in bijvoorbeeld Europese obligaties?
Ik heb geen obligaties, alleen ETFs. Maar ik heb nog niet zo veel aandelen. Partner wel en die heeft beide.

Hoe ouder je bent, hoe logischer het is om steeds meer obligaties in je portefeuille te hebben om risico te beperken: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/obligaties/

Sowieso qua spreiding wel goed.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is, stel je hebt 100.000 euro te beleggen.

Kan je die dan beter bij 1 aanbieder beleggen? Of bij meerdere? Welke optie levert meer geld op (dividend/rente op rente zou meer opleveren bij meer geld?). Of maakt dat niet uit.
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 10:41
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is, stel je hebt 100.000 euro te beleggen.

Kan je die dan beter bij 1 aanbieder beleggen? Of bij meerdere? Welke optie levert meer geld op (dividend/rente op rente zou meer opleveren bij meer geld?). Of maakt dat niet uit.
Bij Binck ben je eigenaar van je aandelen en ETF's. De certificaten staan op jouw naam. Als de bank omvalt levert het wat gedoe op met tegoeden, maar verder is het risico beperkt. Ik zou bij 1 aanbieder gaan zitten. Misschien zou ik bij 100x zoveel geld één en ander gaan spreiden, anders levert het vrij weinig op.

Zelf zou ik voor dat geld vooral voor spreiding zorgen in Nederlandse en buitenlandse aandelen, ETF's (en dan ETF's in verschillende zaken). En spreiden in dividendaandelen, conservatieve aandelen (met minder dividend) en groeiaandelen. Kortom, ik zou een beleggingsstrategie maken. Uiteindelijk is wel bewezen - ;-) - dat je de markt op termijn toch niet verslaat en dat je genoegen moet nemen met een rendement van ca. 6%. Het enige waarmee je sneller geld kunt verdienen (en verliezen) is door te gaan speculeren, maar dan zijn de risico's ook hoger.
COtweepuntnul schreef:
29-10-2019 10:36
Ik heb geen obligaties, alleen ETFs. Maar ik heb nog niet zo veel aandelen. Partner wel en die heeft beide.

Hoe ouder je bent, hoe logischer het is om steeds meer obligaties in je portefeuille te hebben om risico te beperken: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/obligaties/

Sowieso qua spreiding wel goed.
Snap ik. Maar waarin heb je ETF's?

Verder ga ik bovenstaande strategie van obligaties niet volgen. Die strategie volg ik al bij mijn pensioenvoorziening (eigen onderneming, dus BrightPensioen) en dat vind ik soms al aardig aan de defensieve kant.

Mijn doel is om maximaal 10% te beleggen in staatsobligaties. Obligaties - zeker de Europese - leveren op dit moment niks op en de verwachting is dat dat nog wel even zo blijft. Dus beleg ik in staatsobligaties van opkomende landen (ETF: Ishares Emerging Markets, jaarlijks dividend >4%) en overweeg ik om wat Amerikaanse staatsobligaties aan te schaffen (dividend ca. 2%).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven