Geld & Recht alle pijlers

Spaarrekening of beleggen?

27-10-2019 19:43 271 berichten
Gaan jullie iets anders met je spaargeld doen nu je nog maar 0,1% rente krijgt? Ik hoef niet rijk te worden van mijn spaargeld, maar het alleen maar ergens parkeren zonder rendement vind ik ook een beetje zonde. En niet uitnodigen tot zuinigheid.
Ik wil dus een beleggingsrekening gaan openen, maar liefst een zonder gedoe en met een beperkt risico. Bij de ABN AMRO (mijn bank) kun je beleggen in alleen obligaties, maar dat rendement is 0,6%. Alsnog bijna niets dus. Met een beetje meer risico kom je wel aan 2%.
Welke beleggingsrekening kennen/hebben jullie en ben je er wel eens geld mee kwijtgeraakt?
Enjoyyourlife schreef:
30-10-2019 13:33
Ik zeg ook...de kans is er, niet meer en niet minder.
Ik heb het ook niet ervaren omdat ik een redelijk veilige belegging kies, maar je hebt van die mensen die willen voor de max gaan en dan loop je veel meer risico.
Maar ook met zeer offensief beleggen (en heel heel erg veel spreiden) is de kans toch nog steeds niet groot dat je al je geld op lange termijn volledig kwijt bent (of is dat teveel vertrouwen?) Ik beleg overigens ook gematigd defensief, althans, dat laat ik voor me doen... en ik heb er niet veel verstand van, ik zie alleen dat het heel erg gespreid is allemaal. Maar ik maak me dus echt nul zorgen dat ik alles over een paar decennia helemaal kwijt ben. 2018 is even een dipje geweest.

Maar misschien weet je het inderdaad ook niet. Net als met huizenprijzen. Ik vraag me af wanneer we 20% onder de prijzen van 2013 zitten.
spell68 schreef:
30-10-2019 13:17
Hmm, je hebt gelijk. In mijn hoofd is het zo helder als water, maar dat is het natuurlijk niet voor een ander.

Vergeet maar wat ik gezegd heb.
Het is nogal jargon, dus bij alle zelfstandige naamwoorden heb ik een woordenboek nodig ;-D
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
30-10-2019 13:42
Het is nogal jargon, dus bij alle zelfstandige naamwoorden heb ik een woordenboek nodig ;-D
Nee, ik snap het. Ik ben er dagelijks mee bezig dus voor mij is het gesneden koek. Maar het doel was om aan te geven dat je voorzichtig moet zijn.

Iedereen heeft het idee dat het allemaal wel goed gaat en dat forse dalingen niet meer gebeuren, maar de historie laat zien dat wanneer de wereldeconomie afkoelt de aandelenmarkten ook volgen. En alles wijst erop dat we een wereldwijde recessie ingaan (of al zijn).
spell68 schreef:
30-10-2019 14:20
Nee, ik snap het. Ik ben er dagelijks mee bezig dus voor mij is het gesneden koek. Maar het doel was om aan te geven dat je voorzichtig moet zijn.

Iedereen heeft het idee dat het allemaal wel goed gaat en dat forse dalingen niet meer gebeuren, maar de historie laat zien dat wanneer de wereldeconomie afkoelt de aandelenmarkten ook volgen. En alles wijst erop dat we een wereldwijde recessie ingaan (of al zijn).
Forser dan 2008 en verder bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
30-10-2019 14:20
Iedereen heeft het idee dat het allemaal wel goed gaat en dat forse dalingen niet meer gebeuren, maar de historie laat zien dat wanneer de wereldeconomie afkoelt de aandelenmarkten ook volgen. En alles wijst erop dat we een wereldwijde recessie ingaan (of al zijn).
Iedereen heeft het idee dat forse dalingen niet meer gebeuren? Wie zijn die iedereen dan? Elke 10 jaar ofzo heb je toch een forse daling? 30% eraf, 50% eraf. Ik vind het prima, het wordt wel weer eens tijd voor de uitverkoop, kun je mooi inslaan.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
COtweepuntnul schreef:
30-10-2019 14:49
Forser dan 2008 en verder bedoel je?
Forser dan 1929 bedoelt hij (als ik zijn eerdere berichten goed herinner). Maar stel dat dat zo is (en dat dat over 10 jaar gebeurt) zou het dan niet alsnog zo kunnen zijn dat het vijftig jaar daarna weer heel anders eruit ziet?

Wat gebeurt er eigenlijk met mijn aandelen als ik dood ben, eigenlijk weet ik dat niet?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-10-2019 15:05
Forser dan 1929 bedoelt hij (als ik zijn eerdere berichten goed herinner). Maar stel dat dat zo is (en dat dat over 10 jaar gebeurt) zou het dan niet alsnog zo kunnen zijn dat het vijftig jaar daarna weer heel anders eruit ziet?

Wat gebeurt er eigenlijk met mijn aandelen als ik dood ben, eigenlijk weet ik dat niet?
Je portefeuille is gewoon onderdeel van de boedel. Net als je huis, je bankrekening, en je verzameling sigarenbandjes. Het is aan de executeur of erfgenamen om te verzinnen wat ze ermee doen: verdelen of verkopen.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 15:07
1.16% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
30-10-2019 14:55
Iedereen heeft het idee dat forse dalingen niet meer gebeuren? Wie zijn die iedereen dan? Elke 10 jaar ofzo heb je toch een forse daling? 30% eraf, 50% eraf. Ik vind het prima, het wordt wel weer eens tijd voor de uitverkoop, kun je mooi inslaan.
Haha ja, zoiets denk ik ook. Crises zullen blijven komen. Kwestie van niks van aan trekken (en geld dat je nodig hebt niet te veel in aandelen stoppen).
NYC schreef:
30-10-2019 15:05
Forser dan 1929 bedoelt hij (als ik zijn eerdere berichten goed herinner). Maar stel dat dat zo is (en dat dat over 10 jaar gebeurt) zou het dan niet alsnog zo kunnen zijn dat het vijftig jaar daarna weer heel anders eruit ziet?
De markt heeft zich historisch gezien altijd hersteld toch?
handigmetgeld schreef:
30-10-2019 15:07
Je portefeuille is gewoon onderdeel van de boedel. Net als je huis, je bankrekening, en je verzameling sigarenbandjes. Het is aan de executeur of erfgenamen om te verzinnen wat ze ermee doen: verdelen of verkopen.
En dan gelden de waardes zoals ze stonden op de dag van je overlijden neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-10-2019 15:13
En dan gelden de waardes zoals ze stonden op de dag van je overlijden neem ik aan?
Nee. Je erfgenamen krijgen de aandelen. Net zoals ze je sigarenbandjes krijgen. Als ze die willen verkopen mogen ze dat doen (of de executeur kan dat doen en daarna het geld verdelen, als dat in je testament staat). Maar je broker doet helemaal niks als jij doodgaat, die gaat niet ineens verkopen. Dus als de aandelen in de weken na je dood enorm in waarde kelderen, hebben je nabestaanden pech.

Het enige waarvoor de 'waarde op dag overlijden' geldt: de belastingdienst.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
30-10-2019 15:21
Nee. Je erfgenamen krijgen de aandelen. Net zoals ze je sigarenbandjes krijgen. Als ze die willen verkopen mogen ze dat doen (of de executeur kan dat doen en daarna het geld verdelen, als dat in je testament staat). Maar je broker doet helemaal niks als jij doodgaat, die gaat niet ineens verkopen. Dus als de aandelen in de weken na je dood enorm in waarde kelderen, hebben je nabestaanden pech.

Het enige waarvoor de 'waarde op dag overlijden' geldt: de belastingdienst.
Ik begrijp het. Maar het kan dus net zo goed zijn dat ze denken: de aandelen zijn nu gekelderd, laat ik er eventjes de komende tien jaar ofzo niks mee doen, misschien stijgen ze dan wel weer?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-10-2019 15:28
Ik begrijp het. Maar het kan dus net zo goed zijn dat ze denken: de aandelen zijn nu gekelderd, laat ik er eventjes de komende tien jaar ofzo niks mee doen, misschien stijgen ze dan wel weer?
Ja, mag allemaal. Al moeten ze de boel dan wel laten overboeken naar een eigen account bij een broker, want jouw broker gaat geen jarenlang 'de erven van NYC'-account aanhouden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Bombus-Sylvarum schreef:
30-10-2019 06:32
Toch benieuwd welke fondsen dat zijn. Of tel je dividend en waardestijging bij elkaar op? Heb je ook ETF’s?
Sowieso kapitalisatie-fondsen hier; dividendenfondsen zijn tax-technisch niet bijster interessant hier. Niet direct ETF's hier, wel buckets binnen specifieke wereldwijde industrieën. Splits tussen Eco fund (die sinds 2009 aan net geen 11% draait), eentje met vooral high dividend capitalisatie shares uit NAM (net geen 15% sinds 2012), 2 fondsen die vooral in technologie en medische technologie investeren. En daarnaast Al Gore's Generation Global van Lombard Odier waar we voor onszelf een extra pensioenspotje in steken; die draait ook al sinds start aan 10%-15%.
Beleg al 30 plus jaar, heb het allemaal meegemaakt, de crash van 1987, de Aziecrisis, de internethype van begin deze eeuw en de crisis van 2008.

En toch is de porto vele malen over de kop gegaan qua waarde, ondanks al die crisissen.

Voordeel van die crisissen is dat je je helemaal scheel kunt kopen aan hoogwaardige aandelen ( bv Shell, Ahold, ASML, Unilever ) tegen spotprijzen.

Heb Ahold nog gekocht op 3 en 4 euro. Doet nu 23. ASML op 8 euro, doet nu 240. Unilever op 7,8, doet nu 53.

En ontvang al die jaren al mooie dividenden en in deze tijden van 0 rente lach je je dan een bult in je broek.

Ontvangen dividenden herinvesteren in de porto en het stapeleffect doet wonderen.

Shell geeft nu 6,5% dividendrendement, rente is 0. Wat is slimmer denk je ?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
30-10-2019 14:49
Forser dan 2008 en verder bedoel je?
Oh ja zeker weten. Ik denk meer aan 90% daling en een implosie van de obligatiemarkten. En ik denk binnen een jaar. Ik bedoel dan in de USA, ik weet niet wat de uitval richting Europa zal zijn, maar gezien de stand van de bankensector vrees ik dat we er niet zo maar mee weg gaan komen. En het gaat jaren duren voor we uberhaupt weer hersteld zijn. Ik kan je pok precies uitleggen, waarom dat gaat gebeuren, maar dat is veel te specifiek.

2008 zou veel erger zijn geweest als de centrale banken niet ingestapt waren. Maar feitelijk hebben ze de natuurlijk schoonmaak van de economie tegengehouden. Nu is het alleen maar erger geworden.

De centrale bank van de USA heeft zojuist voor de derde keer op rij de rente verlaagd en dan heb ik het nog niets eens over het feit dat ze in een paar weken 300 mld bijgedrukt hebben En dat in een groeiende economie!! Dat is echt ongekend!! Het enige dat dit betekent is dat onderliggend zaken veel malen erger zijn dan ze laten blijken.

Overigens als je denkt dat ik overdrijf, kijk eens om je heen: hong kong, barcelona, ecuador, chili, egypte, libanon, zelfs in Nederland zie je het komen. Overal is er onrust en dat is simpelweg alleen maar, omdat de levenskosten stijgen, de lonen niet meestijgen en mensen het steeds moeilijker krijgen. De katalysator is vaak echter iets heel anders.

En 8 jaar geleden ben ik gepakt, omdat door het geld bijdrukken scheef zat, maar deze keer niet. De lawine die gaat komen, wordt werkelijk episch. Het financieel systeem zoals wij dat kennen staat op omvallen en ik denk dat de junk bond markt de trigger gaat zijn,

Vrijdag komen er 2 heel belangrijke cijfers uit in Amerika en die zullen heel veel vertellen.

Noem me een doemdenker, maar alles wat ik uitgedokterd heb, begint langzaam aan uit te komen. Ik ben voorbereid, better safe than sorry.
Maar in dat geval staat je geld ook niet echt veilig op de bank. En heb je ook niks aan goud. Of aan grond. Of aan onroerend goed.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-10-2019 19:58
Maar in dat geval staat je geld ook niet echt veilig op de bank. En heb je ook niks aan goud. Of aan grond. Of aan onroerend goed.
Dat staat het nu ook niet. Van de deposito's hebben ze nog geen 5% in cash. In Amerika willen ze de regels al gaan oprekken, zodat de banken minder geld achter de hand hoeven te houden, dan loop je nog meer risico. In Libanon zijn de banken gesloten om een bank run te voorkomen. In India sloot een van de grootste banken ineens de deuren. Poef! Weg spaargeld.

En sowieso, waarom zou je papier willen hebben dat ze ongelimiteerd kunnen bijdrukken en waarvan ze morgen kunnen zeggen dat het niet meer geldig is. Tegenstanders van goud hebben altijd gezegd, dat goud geen rendement oplevert. Dat argument gaat met een spaarrente van 0,01% en een inflatie van 2,8% al helemaal niet meer op.

Mocht er idd sociale onrust komen dan zul je in eerste instantie misschien niets aan goud hebben, maar als er een nieuw systeem opgetuigd gaat worden dan gaan we gewoon weer naar goudstandaard en dan heb je er alles aan.

Maar ik weet dat de psyche van de mens zo werkt, dat ze het liefst wegkijken en doorkabbelen, want "dit keer is het anders". Dat is het niet, een geldsysteem gebaseerd op schulden eindigt altijd op dezelfde manier en dat zal deze keer ook zijn.
En wat is dan nu je advies?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
30-10-2019 20:38
En wat is dan nu je advies?
1. Zorg dat je geen schulden hebt;
2. Haal je geld van de bank;
3. Zet een deel om in edelmetaal;
4. Als je al in aandelen belegt, zorg dan voor dekking naar beneden en zoek vooral bedrijven met weinig schulden en die activiteiten hebben die ook in recessies nodig zijn.

Ik handel overigens zelf niet in individuele aandelen.
En wat als edelmetaal niets meer waard blijkt te zijn?
Ik kan niet w88 op een recessie en een wereldwijde implosie.

Met een beetje leuk poen tot je beschikking kom je er dan als miljonair uit. Had ik in maart 2009 maar een ton gestopt in aandelen, was ik nu miljonair.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
30-10-2019 21:39
Ik kan niet w88 op een recessie en een wereldwijde implosie.

Met een beetje leuk poen tot je beschikking kom je er dan als miljonair uit. Had ik in maart 2009 maar een ton gestopt in aandelen, was ik nu miljonair.
Niet als iedereen dat dan doet :-)
Sara9876 schreef:
30-10-2019 21:53
Niet als iedereen dat dan doet :-)
Ach weet je, je leest alweer een paar jaar overal gloom en doom verhalen over de beurzen. En al die mensen hebben een mega rendement gemist de afgelopen jaren.

En het leuke is,, niemand kan de beurzen voorspellen, zelfs God niet.

Maar de lange termijn geschiedenis liegt niet. Er zijn 1000-en aandelen te vinden die sinds de beursgang vele malen over de kop zijn gegaan in koers.

Wist je dat 1000 dollar investeren in Microsoft in 1986 nu 1,6 miljoen waard had geweest !! ( incl koersstijgingen en dividenden ). En Apple kostte 13 jaar geleden 10 dollar. En in 1999 nog maar 1 dollar !!!. En nu 245 dollar.

Ik klaag niet over mijn beurshandel maar heb heel wat pareltjes laten lopen vanwege gloom en doom verhalen.

En wat ik al zei, laat die recessie dan maar komen, ik ben er klaar voor !!!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer weet je of er een recessie is.
Wanneer moet je instappen tijdens een recessie?
Wanneer moet je in een recessie bijkopen.
Wanneer weet je dat de recessie zijn hoogste punt heeft bereikt (beurzen op het laagste punt staat).

Achteraf praten is makkelijk dat je toen en toen moest bijkopen.
Maar tijdens een recessie knallen alle beurzen omlaag. Als je op een willekeurige moment Hebt gekocht, dalen ze nog verder. Op een gegeven moment ben je door je geld heen en blijven de beurzen dalen. Je ziet je belegggingswaarde flink dalen in waarde. 30k is misschien nog maar 10k waard.

Mijn ervaring is dat het achteraf makkelijk praten is maar in praktijk weet je niet wanneer je moet kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven