Geld & Recht alle pijlers

Sparen en potjes

13-07-2021 23:14 190 berichten
Hoe is dat bij jullie? Sparen op een grote hoop of potjes overal voor? Ik denk er aan potjes te gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar op één hoop, maar ik heb ook niet echt specifieke koop doelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een tweede spaarrekening geopend. Ik heb eentje waar ik mijn ‘gestopt-met-roken-geld” op stortte voor een verre en lange reis en een gewone. Die reis is inmiddels achter de rug, maar ik heb nog wel twee rekeningen, vooral omdat ik te lui ben om eentje op te heffen.
mockturtle wijzigde dit bericht op 13-07-2021 23:26
6.03% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Nu spaar ik op de grote hoop en aparte spaarrekeningen voor de kinderen.
Het sparen op de grote hoop geeft me niet wat ik wil dus ik wil graag meerdere potjes met spaardoel.
1 potje voor woning/ onverwachte uitgaven, 1 voor vakantie 1 voor auto.
Voor de kinderen heb ik beide 2 spaarrekeningen, 1 voor hun studie en 1 voor auto of woning.
Alle reacties Link kopieren
1 grote berg geld.

Geen specifieke doelen en al helemaal niet met een specifiek bedrag.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
6 spaarpotjes:
Algemeen
Grote buffer
Aflossen huis
Vakanties
Studiekosten kind
Afschrijving en onderhoud auto

Partner en ik hebben eigen rekeningen, maar ook een gezamenlijke voor de boodschappen. Plus nog een rekening voor reserveringen en (half) jaarlijkse kosten.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik word op een of andere manier onrustig van een grote hoop. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld : potje auto, potje onvoorzien, potje huisdieren, potje vakantie of iets in die trant.

Vroeger (way back 😉) toen we jonger waren hadden we minder te besteden en nu er wat meer binnenkomt merk ik dat het me aan het denken zet/ onrustig maakt. Hoe raar is dat!
@gamuzza betaal je dan ook meer voor al die rekeningen?
Alle reacties Link kopieren
Verschillende spaarpotjes op 1 rekening.
- vaste buffer voor echt uiterste nood.
- onderhoud huis waar een vast bedrag heen gaat.
- vakantie
- auto (nu leaseauto van werk. Wel fijn idee dat ik altijd een tweede hands kan kopen).
- eigen risico zorg (gaat 75,- per maand geen, volgend jaar mag ik het hopelijk uitgeven aan een ander spaarpotje).
Verder nog vrij spaargeld.

Voelt met potjes alsof mijn spaargeld veel minder is dan op 1 grote hoop. Hierdoor geef ik ook minder uit.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
13-07-2021 23:31
@gamuzza betaal je dan ook meer voor al die rekeningen?
Ja, maar ik betaal graag voor overzicht. ING rekent 1,95 pm per rekening. Spaarrekening is gekoppeld en potjes kan je vervolgens zelf aanmaken.

Herkenbaar trouwens, vroeger hadden wij ook minder te besteden en te sparen. Nu meer, maar ik wil het ook beter geregeld hebben en ervaar ook met onrust nu.

Wat mij ook helpt met potjes is doelen stellen. Wat wil ik (willen wij) bereiken over 5 jaar, over 10 jaar en over 15 jaar of later?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
En sparen jullie dan ook nog voor "later'?

Ja die stomme onrust...vroeger was het geld al op voor de maand om was en hooguit 1000 euro op de rekening. Maar totaal geen onrust 🙈
Ik spaar wel met spaardoelen bij ING, maar feitelijk is het één grote spaarrekening. Ik spaar in potjes zodat im precies weet wat ik waar aan uit kan geven en hoe ver ik ben voor iets. Ik reserveer voor zaken als belastingen en onderhoud etc. En ik spaar voor vakanties, huis en auto. Het is bij mij niet de bedoeling dat ik geld dat bedoeld is voor een auto voor een vakantie gebruik. Omdat ik per spaardoel een streefbedrag heb kan ik goed zien hoeveel ik nog voor iets moet sparen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de ING rekening hebben we allemaal potjes gemaakt.
Algemeen
Auto
Vakantie
Zorgkosten
Potje van mn man
Potje van mij
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
13-07-2021 23:23
Ik heb ooit een tweede spaarrekening geopend. Ik heb eentje waar ik mijn ‘gestopt-met-roken-geld” op stortte voor een verre en lange reis en een gewone. Die reis is inmiddels achter de rug, maar ik heb nog wel twee rekeningen, vooral omdat ik te lui ben om eentje op te heffen.
Ben je nog wel gestopt met roken?😁

(Is trouwens een serieuze vraag)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben overal potjes voor.

Vaste lasten: hypotheek, verzekeringen, gwl, abonnementen
Huis: onderhoud en reservering voor verbouwingen
Auto: tanken, onderhoud en reserveren voor vervanging
Kinderen: uitgaven voor kleding, sport, etc
Boodschappen
Zakgeld voor man en mij

En dan nog spaarrekeningen
Studie kinderen
Eigen spaarrekening man en mij
Eigen spaarrekening kinderen

Alles gaat zodra de salarissen gestort zijn automatisch naar alle potjes.
Ik zou er niet aan moeten denken dat alles naar één grote pot gaat.
Ik heb een spaarrekening bij ASN. Daar staat geld waar ik niet aankom. Mijn buffertje.

Ik heb een betaalrekening bij KNAB. Daaraan hangen een paar spaardoelen waar ik wel bij kan.
Uiterst handig.
Alle reacties Link kopieren
Sparen voor later? Ons huis is afbetaald, kinderen de deur uit, en als man stopt met werken is er aow en een goed pensioen. Wij kunnen daar dan ruim van leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb één spaarrekening, staat met grote letters boven 'Ford Focus ST'.
Ben er bijna :)
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
14-07-2021 00:12
Wij hebben overal potjes voor.

Vaste lasten: hypotheek, verzekeringen, gwl, abonnementen
Huis: onderhoud en reservering voor verbouwingen
Auto: tanken, onderhoud en reserveren voor vervanging
Kinderen: uitgaven voor kleding, sport, etc
Boodschappen
Zakgeld voor man en mij

En dan nog spaarrekeningen
Studie kinderen
Eigen spaarrekening man en mij
Eigen spaarrekening kinderen

Alles gaat zodra de salarissen gestort zijn automatisch naar alle potjes.
Ik zou er niet aan moeten denken dat alles naar één grote pot gaat.
Maar zijn dat dus potjes op één (spaar)rekening? Want als je bijvoorbeeld boodschappen doet en pint, kun je dan toch niet betalen vanuit dat potje? Of snap ik dan niet hoe dat werkt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook potjes op 1 rekening, maar als er eens wat extra nodig is voor iets kan dat zo uit een ander potje komen.

De kinderen hebben eigen beleggingsrekeningen met geld dat weggezet is tot ze 18 zijn, daar kunnen we niet zomaar bij.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bij de rabobank kun je ook potjes maken op je spaarrekening. Je boodschappen betaal je van je lopende rekening. De spaarpotje kun je met een vooraf ingestelde regel vullen (bijvoorbeeld maandelijks 50 euro naar spaarpotje huis/tuin) of je doet het handmatig.
Ik vind het wel handig. Alleen een min punt is vind ik, dat de bank deze data ook heeft en dus meer weet over m'n uitgavenpatroon en waar ik voor wil sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel spaarpotjes op mijn Ing rekening:
-opknappen huis
-studierekening voor de kinderen
-vakantie
-autohuur
-gemeentebelasting
-contributie voor sport/vereniging
Alle reacties Link kopieren
Ik heb één spaarrekening (Rabobank) onderverdeeld in diverse potjes. Voor sommige potjes heb ik een maandelijkse automatische overboeking ingesteld:
- algemeen (voor nieuwe schoenen, kleine dingen in huis, etc)
- vakantie (vast spaarbedrag per maand, plus jaarlijks vakantiegeld)
- gemeentebelasting (spaar ik elke maand 1/12e deel van die jaarlijkse factuur op)
- grote huishoudelijke apparaten (hier wil ik altijd een x-bedrag op hebben, als dat minder is spaar ik bij)
- en dan soms nog een wisselend potje voor iets groots, op dit moment is dat sparen voor een nieuwe bril.

Ik heb een minimuminkomen en spaar dus heel langzaam, deze manier van sparen geeft me veel inzicht in wat ik heb en wat ik ergens aan kan besteden.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen aparte potjes, wel twee rekeningen en een overzicht op papier (excel).
1)
Eén hoofdrekening waarop de inkomsten binnen komen en waarvan de vaste lasten worden betaald.
en daarnaast::
Voor alle grote uitgaven heb ik een planning gemaakt en vertaald in een gemiddeld spaar- / reserveringsbedrag bedrag per maand. Dat bedrag blijft gewoon op die hoofdrekening staan zolang ik dat niet nodig heb voor één van de geplande uitgaven.

Inkomsten minus vaste lasten + reserveringsbedrag = gemiddeld bedrag "uit te geven per maand" (boodschappen, uitgaan, kleding, verjaardagen, etc.)

2)
Dat "gemiddeld uit te geven bedrag per maand" maak ik over naar een aparte rekening waarvan ik het pasje bij mij heb als ik de deur uit ga. Op = op. Voor het overzicht pin ik elke week een vast bedrag zodat je ook in je portemonnee echt ziet wat je hebt. In principe doe ik alle uitgaven contant.

Op de hoofdrekening komt elke maand dat vaste reserveringsbedrag binnen (of eigenlijk: blijft erop staan) dus dat reserveringsbedrag wordt steeds aangevuld en dan kan je aan je planningsoverzicht zien of/dat je voldoende hebt voor die wasmachine/koelkast/stofzuiger/auto die eens per X jaar vervangen moet worden.

Is een simpel maar doeltreffend systeem en het werkt!
Bovendien staat er op de rekening van het pasje dat je bij hebt altijd maar een beperkt bedrag, dus dat is ook veiliger (diefstal of verlies).
En de planning die bij de hoofdrekening hoort, kijk je eens per jaar na of het allemaal nog een beetje op schema ligt qua te verwachten (grote) uitgaven: je weet immers hoe oud je CV-ketel is e.d., dus dan kun je ook overzien hoeveel er ongeveer gereserveerd moet zijn per 'potje' op je overzicht.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-07-2021 04:38
Bij de rabobank kun je ook potjes maken op je spaarrekening. Je boodschappen betaal je van je lopende rekening. De spaarpotje kun je met een vooraf ingestelde regel vullen (bijvoorbeeld maandelijks 50 euro naar spaarpotje huis/tuin) of je doet het handmatig.
Ik vind het wel handig. Alleen een min punt is vind ik, dat de bank deze data ook heeft en dus meer weet over m'n uitgavenpatroon en waar ik voor wil sparen.
Dan noem je het toch potje A, B , C. Als je zelf maar weet wat het is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven