Geld & Recht alle pijlers

Sparen voor kind

19-10-2019 11:57 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari verwachten wij ons eerste kindje. Nu wil ik vanaf dat moment al een rekening openen en maandelijks een bedrag opzij zetten wat rond zijn/haar 18e gebruikt kan worden voor rijbewijs/studie of dergelijke.

Ik dacht zelf aan een bedrag van €100,- per maand maar mijn man vind dat erg veel.
Hoe doen jullie dit?

Heb je een spaarrekening voor je kindje en hoeveel stort je daar op?
Alle reacties Link kopieren
Tsja het lijkt gisteren dat ze geboren werden maar ineens studeren ze allebei. En ik ben erg blij dat we altijd de kinderbijslag plus wat extra gespaard hebben. Rijbewijzen, collegegeld, boeken, een paar maanden stage in het buitenland; het geld vliegt eruit. Zelfs het verhuizen naar een studentenkamer met allemaal oude en gekregen spullen kost op de een of andere manier toch weer geld.
Wij hebben zoals door sommigen al eerder geopperd een beleggingsrekening gebruikt en hadden inderdaad zo’n 20K per kind. Voor de jongste hadden we net zo goed een rekening op zijn naam kunnen zetten, die is heel zuinig met z’n geld. Maar met de oudste ben ik blij dat het geld op onze naam staat! Die heeft een zeer dure kledingsmaak en geniet erg van het leven en die was er denk ik snel doorheen geweest.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-11-2019 07:18
Wat een incomplete overwegingen allemaal.

Met een spaarrekening met nauwelijks rente (en in de toekomst mogelijk negatieve rente) zal je kind met €100 p/m ongeveer €21600 hebben. Dat geld is trouwens van je kind zodra het daadwerkelijk op naam van het kind staat en vanaf het moment dat ze 18 worden kunnen ze ermee doen en laten wat ze willen. Tussentijds mag je dat geld niet gebruiken!

Nadeel: van die €21600 gaan ze bier, drugs en andere zooi kopen wanneer ze 18 zijn. Yolo!

Voordeel: bij een faillissement van de ouders valt het geld buiten de faillissementsboedel.

Wij sparen daarom wat minder fanatiek en voor een deel liever op een aparte rekening. Het geld zetten we op een beleggingsrekening, want banksparen is eigenlijk gewoon crimineel. Daarbij gekozen om niet voor een “open” beleggingsrekening te gaan, maar een beleggingsrekening waar alles in aparte indexfondsen staat zodat het geld wat minder eenvoudig is op te nemen.

Een tussenweg is om een studiefonds op te richten. Kun je wellicht wat meer voorwaarden stellen aan het daadwerkelijk gebruik van het geld. En wanneer je kind na zijn of haar 18de jaar besluit flink aan de drank en drugs te gaan kun je het schenken aan arme kindjes in Afrika of het Midden-Oosten.
Wat betreft het eerste: is dat dan niet ook een soort les voor het kind zelf? Die heeft er in de eerste plaats zichzelf mee. Als die net 18 ineens het totaalbedrag erdoor gejast heeft en dan dan een paar maanden bij jou aan komt kloppen: Mijn geld is op, kun je mij even een paar duizend euro overmaken voor mijn kamerhuur/collegegeld/boodschappen? Dan sta je als ouder toch in je volste recht om hem op zijn verantwoordelijkheid te wijzen en een bijbaan aan te raden? Wat niet (of minder noodzakelijk) was geweest indien hij wat zorgvuldiger met dat geld was omgesprongen. Wat echt niet hoeft te betekenen dat je niets leuks of buitensporigs mag doen van dat geld, maar als je op je 18e niet zorgvuldig met een groot gespaard bedrag kunt omgaan, wie zegt dat je het met 20 of 25 wel kan? Plus dat je als ouder ook langzaam moet realiseren dat je kinderen je erfgenamen zijn. Jij kunt zijn keuzes niet leuk vinden (ik zou ook niet blij zijn met uitgaves aan drugs en drank) maar tegelijkertijd zie je dat dan wel weer. Wat je niet had geweten als je dat bedrag niet ter beschikking had gegeven en het er nooit was geweest. Wellicht was dat verlangen er dan namelijk ook gewoon wel... Dus dat kun je maar beter weten/zien.

Bijkomend voordelen zijn ook nog:
- Depositogarantiestelsel, kind houdt eigen bedrag buiten het spaargeld van de ouders. Telt als eigen rekeninghouder.
- Grootouders (of anderen) die schenkingen aan kinderen en kleinkinderen kunnen doen, kunnen/mogen belastingvrij meer geven dan wanneer een (totaal)bedrag op 1 rekening (van alleen een ouder) wordt gestort.
Treurniet12 schreef:
14-11-2019 07:30
Wat een onzin. Je trekt snel conclusies. Als je je kinderen wegwijs maakt in het omgaan met geld, regelen van financiën enz. dan voorkom je dat (grotendeels) natuurlijk. Ik kreeg ook een flink bedrag op mijn 18e. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht/denkt omdat aan zoiets uit te geven. Je generaliseert nu een actie van een hele kleine groep over de hele groep “18 jarigen met spaargeld”.
Om mij heen meerdere YOLO-verhalen meegemaakt. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als ik stel, maar ik zou geen 50% risico lopen dat het geld verbrast wordt. Laat ze bovendien ook maar zelf geld verdienen: dan snap je beter wat de waarde ervan is.
NYC schreef:
14-11-2019 08:53
Wat niet (of minder noodzakelijk) was geweest indien hij wat zorgvuldiger met dat geld was omgesprongen. Wat echt niet hoeft te betekenen dat je niets leuks of buitensporigs mag doen van dat geld, maar als je op je 18e niet zorgvuldig met een groot gespaard bedrag kunt omgaan, wie zegt dat je het met 20 of 25 wel kan?
Op je 25ste is je brein pas volledig ontwikkeld. Daarnaast leer je pas als je zelfstandig woont echt met geld om te gaan.
NYC schreef:
14-11-2019 08:53
Plus dat je als ouder ook langzaam moet realiseren dat je kinderen je erfgenamen zijn. Jij kunt zijn keuzes niet leuk vinden (ik zou ook niet blij zijn met uitgaves aan drugs en drank) maar tegelijkertijd zie je dat dan wel weer.
Wat die erfkwestie betreft. Als wij overlijden voor onze kinderen 18 zijn hebben we het zo geregeld dat ze er pas de volledige zeggenschap over hebben als ze 25 zijn.

No way dat ze dat geld in een keer ter beschikking krijgen!
Herfstblaadje19 schreef:
14-11-2019 07:34
Tuurlijk, dat doen alle 18-jarigen.
Grote geldbedragen hebben nogal de neiging om mensen in het algemeen indolent te maken. Op je 18de mag je best een zetje hebben, maar daarna mag je eerst wel weten wat het is om te werken voor je geld.

Ik kom zelf uit een arm gezin. Voor een belangrijk deel heb ik mijn studie (collegegeld, boeken, huur en leefgeld) zelf moeten betalen. Hetzelfde geldt voor mijn partner. Het maakt je op een bepaalde manier bewust van de waarde van geld dat wij wel erg graag willen meegeven.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-11-2019 09:18
Op je 25ste is je brein pas volledig ontwikkeld. Daarnaast leer je pas als je zelfstandig woont echt met geld om te gaan.



Wat die erfkwestie betreft. Als wij overlijden voor onze kinderen 18 zijn hebben we het zo geregeld dat ze er pas de volledige zeggenschap over hebben als ze 25 zijn.

No way dat ze dat geld in een keer ter beschikking krijgen!
Ieder natuurlijk zijn eigen keuzes hierin. Ik wil heel graag weten wat ze met het geld doen als ze 18 zijn en net op zichzelf gaan. Dus als ze die (stel) 21.000 er in 1x doorheen jassen dan wil ik dat gewoon weten/zien. En heeft dat waarschijnlijk consequenties/gevolgen. Ik weet dat het brein pas met 25 ontwikkeld is, maar het is niet zo dat het godsonmogelijk is voor een 18-25 jarige om enigszins verantwoordelijkheid daarin te dragen. Of nou ja, misschien voor sommigen ook wel. Maar zoals ik zeg, stel dat die 18-25 jarige maar een paar tientjes per maand vrij besteedbaar heeft van de ouders en voor de rest moet werken, dan zul je dus ook niet weten dat hij in zijn hart eigenlijk het liefst elke week op een party aan de coke gaat en ieder weekend naar Salou vliegt zodat het geld binnen een paar maanden op is. Volgroeid brein of niet, dat zijn ook wel persoonsdingen.
NYC schreef:
14-11-2019 09:26
Ieder natuurlijk zijn eigen keuzes hierin. Ik wil heel graag weten wat ze met het geld doen als ze 18 zijn en net op zichzelf gaan. Dus als ze die (stel) 21.000 er in 1x doorheen jassen dan wil ik dat gewoon weten/zien. En heeft dat waarschijnlijk consequenties/gevolgen. Ik weet dat het brein pas met 25 ontwikkeld is, maar het is niet zo dat het godsonmogelijk is voor een 18-25 jarige om enigszins verantwoordelijkheid daarin te dragen. Of nou ja, misschien voor sommigen ook wel. Maar zoals ik zeg, stel dat die 18-25 jarige maar een paar tientjes per maand vrij besteedbaar heeft van de ouders en voor de rest moet werken, dan zul je dus ook niet weten dat hij in zijn hart eigenlijk het liefst elke week op een party aan de coke gaat en ieder weekend naar Salou vliegt zodat het geld binnen een paar maanden op is. Volgroeid brein of niet, dat zijn ook wel persoonsdingen.
Eens. Alleen vind ik die €21000 dan teveel. Wij hanteren 3 potjes. 1 voor studie enzovoort (we overwegen een studiefonds op te richten) en die houden we in eigen beheer. 1 “gewone” spaarrekening waarmee ze YOLO kunnen doen als ze 12/13 zijn en een beleggingsrekening waar ze bij kunnen als ze 18 zijn, maar waarmee het wat lastiger is om het geld er in 1x af te halen. Vanaf 12/13 gaan kinderen actief meebeslissen over de te maken investeringen (het is een actieve beleggingsrekening in fondsen).
Bombus-Sylvarum schreef:
14-11-2019 09:37
Eens. Alleen vind ik die €21000 dan teveel. Wij hanteren 3 potjes. 1 voor studie enzovoort (we overwegen een studiefonds op te richten) en die houden we in eigen beheer. 1 “gewone” spaarrekening waarmee ze YOLO kunnen doen als ze 12/13 zijn en een beleggingsrekening waar ze bij kunnen als ze 18 zijn, maar waarmee het wat lastiger is om het geld er in 1x af te halen. Vanaf 12/13 gaan kinderen actief meebeslissen over de te maken investeringen (het is een actieve beleggingsrekening in fondsen).
Hier ook ongeveer zoiets, al is de beleggersrekening alleen op mijn eigen naam. Ik wist eigenlijk ook niet dat je die al op naam van kind kunt laten zetten?
Verder inderdaad zoals je zegt, vanaf een jaar of 12/13 actief laten meedenken en steeds meer verantwoordelijkheid geven. Ook het leren omgaan met een pinpas (kan voor een minderjarige in eerste instantie met een limiet) en ik denk dat je vanaf dat moment ook al moet toegroeien/sturen naar het moment dat jij als ouder geen zeggenschap meer hebt.
In zekere zin doen we dat nu ook al. Ze krijgen (vind ik) best grote bedragen zakgeld. Die van zes krijgt 1.50 in de week en die van (bijna) vier krijgt 0.75. Daarnaast blijven geldbedragen die ze (cash) gekregen hebben voor hun verjaardag in hun spaarpot, die storten we niet extra op hun rekening. Die mogen ze dus uitgeven op een moment dat zij willen en aan wát ze willen. Maar ik wil dus ook dat ze leren, het hoeft niet. Het mag er ook gewoon maandenlang in blijven zitten. Eén van de redenen waarom ik dit zo wil: stel, in hun spaarpot zat niet meer dan enkel was losse muntjes en die dure Legosets liggen nog maaaaaaandenver buiten je bereik; ik denk dat het idee/de wens "om veel geld te kunnen gaan uitgeven als het ooooooit wel mogelijk kan" daarmee groter wordt.

Ik heb geen idee of dat waar is of dat ik het zo eenvoudig kan stellen als ik doe, maar vooralsnog geloof ik in elk geval zelf in mijn theorie.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-11-2019 09:18
Wat die erfkwestie betreft. Als wij overlijden voor onze kinderen 18 zijn hebben we het zo geregeld dat ze er pas de volledige zeggenschap over hebben als ze 25 zijn.

No way dat ze dat geld in een keer ter beschikking krijgen!
Fondsen hebben we hier ook staan, maar als wij komen te overlijden hebben ze daar an sich ook niet zoveel meer aan aangezien er dan geen maandelijkse bijstortingen meer gebeuren. Tuurlijk, er is de rest van de nalatenschap, inclusief pensioenplannen, huis en onze eigen fondsen maar daar hebben we als compensatie gewoon elk een extra levensverzekering voor afgesloten (die ook de achterblijvende partner een extra som uitkeert). Per kind is dat dan al snel 100k per ouder, maar dat achterhouden tot ze 25 zijn doen we niet. De rest van de nalatenschap komt wettelijk gezien immers ook hun kant uit als ze 18 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben één spaarrekening waar we op sparen voor alle drie onze kinderen. Die rekening staat op onze naam. Ik wil onze kinderen graag kunnen steunen in wat ze nodig hebben, dat hoeft niet voor elk kind hetzelfde bedrag te zijn.

Mijn ouders deden dat ook zo. Mijn zusje deed een studie die het lastig maakte om er veel bij te werken, zij heeft tijdens haar studie veel meer financiële steun gekregen dan ik. Ik deed een bbl-opleiding en had dus een inkomen. Maar toen ik ineens bij mijn ex weg moest, hebben mijn ouders de borg van een nieuw huurhuis betaald en me financieel flink geholpen bij de inrichting. Bij mijn broertje hebben ze gesponsord toen hij voor zijn eerste baan een auto nodig had en daar zelf niet voldoende geld voor had.

Ik vind het echt niet nodig om kinderen een zak geld mee te geven. Wat mij betreft help je ze als ouders met wat ze nodig hebben, voor de extra's mogen ze toch echt zelf werken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven