Geld & Recht alle pijlers

Stappen jullie ieder jaar over (energieleverancier)?

22-10-2019 09:59 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ieder jaar overstappen van energieleverancier en of dit ook echt voordeel brengt?

Wij hebben een 2 persoons huishouden en zijn daarnaast relatief weinig thuis. Al jaren klant bij Nuon en maken ook al een aantal jaar gebruik van de 25% korting ‘blijven loont’. Ons maandbedrag is nu €125,- per maand (vrijstaande woning, goed geïsoleerd) en we hoeven nooit bij te betalen. Krijgen meestal zelfs (een klein bedrag) terug.

Toch zie ik ieder jaar weer aantrekkelijke reclames (ook bij Nuon) dat bv nieuwkomers €300 korting krijgen op de energie rekening het eerste jaar. Ik vraag me af of het nu echt loont om ieder jaar te wisselen? Ik ben toch ergens bang dat overstappen administratief gedoe oplevert of de uiteindelijke jaarafrekening straks toch hoger uitvalt bij een andere leverancier oid. Maar zo’n leuke korting spreekt me ook wel aan!

Hoe is jullie ervaring?
anoniem_346916 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 09:59
Reden: Spelfout
0.16% gewijzigd
Overstappen is heel gemakkelijk.

Wij hebben trouwens een 'blijf'premie bij onze energieleverancier. Je kunt je eigen leverancier dus ook even bellen en vragen wat ze voor je kunnen doen als je blijft.
Overstappen is een sigaar uit eigen doos. Ik heb het meerdere malen nagerekend. Zit ook bij Nuon met blijven loont. Ongeveer zelfde maandbedrag.

Ik kom nergens echt goedkoper uit door over te stappen.

Maar je kunt het zelf eenvoudig berekenen door je laatste jaarafrekening erbij te pakken en dan op gaslicht.com bijv je verbruik invoeren.
Nandina* schreef:
22-10-2019 10:01
Overstappen is heel gemakkelijk.

Wij hebben trouwens een 'blijf'premie bij onze energieleverancier. Je kunt je eigen leverancier dus ook even bellen en vragen wat ze voor je kunnen doen als je blijft.

Ja dan doet Nuon niet zo veel. Al kreeg ik vorige keer wel weer een goedkoper contract voor gas. Dus wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
22-10-2019 10:01
Overstappen is heel gemakkelijk.

Wij hebben trouwens een 'blijf'premie bij onze energieleverancier. Je kunt je eigen leverancier dus ook even bellen en vragen wat ze voor je kunnen doen als je blijft.
Ja, dat kan ik inderdaad wel doen!
We maken dus al wel gebruik van 25% korting, omdat ‘blijven loont’. Maar brutalen hebben de halve wereld, zoals mijn moeder altijd zei ;-) Dus kan inderdaad gerust nog eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 10:01
Overstappen is een sigaar uit eigen doos. Ik heb het meerdere malen nagerekend. Zit ook bij Nuon met blijven loont. Ongeveer zelfde maandbedrag.

Ik kom nergens echt goedkoper uit door over te stappen.

Maar je kunt het zelf eenvoudig berekenen door je laatste jaarafrekening erbij te pakken en dan op gaslicht.com bijv je verbruik invoeren.
Ah, thanks! Ja, dat gevoel heb ik dan ook een beetje. ‘Veel’ moeite voor weinig opbrengst. Zal onze laatste jaarafrekening eens invoeren op gaslicht.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen zin in gedoe elk jaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik stap elk jaar over. Die speciale bonussen voor nieuwkomers zijn echt de moeite.
Ik krijg elk jaar een paar maanden voor mijn contract afloopt een mailtje van EasySwitch. Die vergelijken mijn huidige contract met alle nieuwe aanbiedingen. Dan stap ik op basis daarvan over op de goedkoopste.

Nog nooit last gehad van administratieve rompslomp. De nieuwe aanbieder beëindigd het contract met de vorige. Gewoon altijd netjes een eindafrekening gehad...
Nuon is hartstikke duur. Ik ben onlangs overgestapt en het scheelt aanzienlijk.

Ik weet niet of het dan volgend jaar zin heeft om weer over te stappen, het verschil zal dan miniem zijn denk ik.

Overigens was overstappen een eitje, via zo'n energievergelijker. Je vult wat dingen in, je krijgt een aantal e-mails van je oude en nieuwe leverancier en dat was het. Ik heb een slimme meter dus ik hoefde zelfs geen meterstanden door te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap nu al zeker 6 jaar ieder jaar over. Hiervoor gebruik ik al een tijdje gaslicht.com

Mijn ervaring is dat we ieder jaar geld besparen en dat weet ik omdat ik alles helemaal doorreken. Mijn inziens is het sterk afhankelijk van je verbruik of het voor jou ook interessant is. Des te minder je verbruikt, des te groter (in percentages) je besparing is.

Dit komt door de welkomskorting welke je steeds krijgt bij de overstap. Die is in de meeste gevallen tussen de 200 en 300 euro. Wij verbruiken slechts 900 kuub gas per jaar en inmiddels, na installatie zonnepanelen, verwachten wij +/- evenveel op te wekken als dat we verbruiken (2600 Kwh per jaar). Hierdoor is de welkomskorting relatief hoog, namelijk; ongeveer 4x mijn maandbedrag.

Eigenlijk moet je het gewoon eens uitrekenen door op bovengenoemde website eens alles na te rekenen.

Let wel; onlangs bericht in het nieuws dat er een groot deel van de energieleveranciers in de rode cijfers staan. Ik zou dus sowieso niet gaan 'sparen' bij je energieleverancier door je termijn bedrag onnodig hoog te zetten. Als de energieleverancier failliet gaat ben je dat kwijt... je kunt dan ook fluiten naar je welkomskorting want die krijg in 9 van de 10 gevallen pas aan het eind van je contract.
Ik stap ook ieder jaar over en het loont echt. Bovendien kost het me bijzonder weinig moeite.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet meer. Het is allemaal zo wazig geworden. De tarieven zijn sowieso al verschillend (en vaak slecht te vinden op de sites, of met maar halve info) en de verschillen tussen de 'vaste' kosten zijn ook erg groot. Dan is het tarief per KWH of m3 lager, maar betaal je ineens €6 per maand meer voor 1 of ander recht.
Ik zit op dit moment bij Essent met een contract van 3 jaar. Zo goedkoop als ik nu zit, kan ik het nergens krijgen, ook niet met een €200 cashback, want ik heb een heel laag gas tarief.

En ik vind het ook fijn om het verbruik met vorig jaar (en het jaar ervoor) te kunnen vergelijken. Als je steeds overstapt is die data ook weer weg.

Gedoe vond ik het trouwens nooit, maar dus wel jammer dat de historie dan weer weg is.
Alle reacties Link kopieren
Nee, bij mij loont het ook niet. Wel bel ik af en toe naar mijn eigen leverancier om te vragen of er een goedkoper tarief is en of ze dat kunnen aanpassen. Ik betaal nu 42 euro per maand (en krijg daarvan zelfs nog een klein beetje terug), ik verwacht niet dat het ergens anders goedkoper kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf geen gedoe, ik vergelijk de kosten van het nieuwe contract met wat er nog meer beschikbaar is en ik sluit een nieuw contract af. De rest gaat automatisch. Zo'n korting is bij ons trouwens altijd minder omdat wij enkel elektriciteit afnemen. Daarnaast is de grootste besparing bij een overstap in het eerste jaar als je bv van een dure maatschappij overstapt naar een goedkopere met nieuwe klantenkorting.

Voor ons was overstappen eigenlijk altijd gunstiger, want het contract dat we hadden gaat vaak over in een minder gunstig contract voor onbepaalde tijd. Als ik ga vergelijken is een vast contract voor ons gewoon het gunstigst, dus of ik stap over of ik sluit een nieuw vast contract af. Maar dat laatste is nog nooit gebeurd. Maar zoals vermeld, je kunt vaak 1 keer veel besparen en verder probeer je te voorkomen dat de kosten weer hoog worden.

Aankomend jaar wordt het wel spannender omdat wij nu ook zonnepanelen hebben, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden.
dianaf wijzigde dit bericht op 22-10-2019 10:25
40.37% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap zo eens in de drie jaar over...
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vertrouw het gewoon niet. Zitten al 30 jaar bij Eneco, en daar blijven we bij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zat 15 jaar bij Eneco (wegens te lui om in te verdiepen) en was die klantenservice zooooo zat. Ik bleef maar bekogeld worden met mails die niet op mijn situatie van toepassing waren. En dan heb ik het niet over reclame. Dus ik ben nu voor het eerst overgestapt en ik moet zeggen: dat overstappen zelf is een eitje. Verder is het ook nog eens een stuk voordeliger. Geen welkomstpremie, maar gewoon 300-350 euro lager in tarief per jaar.
ik heb het geregeld via de energieveiling van Vereniging Eigen Huis, dus al het uitzoekwerk wordt dan voor je gedaan. Kwam ook echt goedkoper uit dan hetzelfde gebruik invullen op de sites.

Overigens was er ook een aanbieder die me zei telefonisch een aanbod te kunnen doen dat ze alleen telefonisch deden. Dat vond ik dan wel weer een soort van onsympathiek.
En, bij het zoeken ontdekte ik dat ik bij sommige goedkope aanbieders alleen klant kon worden als ik een slimme meter heb en die heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik stap elk jaar over. Energieleveranciers.nl stuurt mij elk jaar een mailtje met dat het weer tijd is, ik vul mijn huidige gegevens in, vergelijk wat prijzen in excel, en het is weer geregeld. Bereken vooral zelf wat het totaalbedrag is gegeven de vastrecht en energieprijzen, dat is iets anders dan het maandbedrag dat je van de maatschappij moet betalen.
Maar: ons verbruik is relatief laag (denk aan €50 per maand zonder kortingen), dan merk je veel verschil met een welkomstkorting van bijvoorbeeld €200: betaal je opeens €35 ipv €50 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ben nog nooit overgestapt. Ik wil absoluut een groene aanbieder. Soms speel ik met de gedachte om een andere, kleinere aanbieder te kiezen, maar overstappen met het nieuwe jaar komt mij gewoon nooit handig uit. Ik ben altijd blij dat ik de gewone zaken al een beetje rondkrijg dan.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-10-2019 10:36
Nee, ben nog nooit overgestapt. Ik wil absoluut een groene aanbieder. Soms speel ik met de gedachte om een andere, kleinere aanbieder te kiezen, maar overstappen met het nieuwe jaar komt mij gewoon nooit handig uit. Ik ben altijd blij dat ik de gewone zaken al een beetje rondkrijg dan.
Je kan overstappen wanneer je wilt he. Het is niet net als bij de zorgverzekering iets wat rond de jaarwisseling geregeld moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Net overgestapt van Eneco naar Nuon. Zat bij Eneco voor 150 per maand en kreeg aan het einde van het jaar 400 euro terug. Toen moest ik opeens 175 per maand gaan betalen volgens Eneco. Aangezien ze mijn maandbedrag niet verder wilden laten zakken dan 165 ben ik overgestapt naar Nuon.
Ik heb op een vergelijkingssite mijn jaarverbruik ingevuld, alle vage onzin aanbieders er uit gefilterd, van de normale aanbieders was Nuon de goedkoopste. Ik hoef niet ieder jaar over te stappen maar ik hoef ook geen enorme spaarrekening bij de enegie-leverancier op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso wil ik geen spaarbedrag opbouwen bij een energiemaatschappij, maar bij ons is het maximaal 100 euro wat wij terug krijgen. Dus minder dan 10 euro per maand teveel betaald. Ik geloof dat wij nu 5 euro per maand betalen ivm de zonnepanelen. Even afwachten hoeveel de eindafrekening gaat bedragen...

perzikboom6, dat was vorig jaar toch ineens een ding dat de maatschappijen ineens de bedragen erg op gingen hogen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
22-10-2019 10:04
Ja ik stap elk jaar over. Die speciale bonussen voor nieuwkomers zijn echt de moeite.
Ik krijg elk jaar een paar maanden voor mijn contract afloopt een mailtje van EasySwitch. Die vergelijken mijn huidige contract met alle nieuwe aanbiedingen. Dan stap ik op basis daarvan over op de goedkoopste.

Nog nooit last gehad van administratieve rompslomp. De nieuwe aanbieder beëindigd het contract met de vorige. Gewoon altijd netjes een eindafrekening gehad...
En wat zijn die speciale bonussen dan?
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
22-10-2019 11:05
En wat zijn die speciale bonussen dan?
Dat verschilt per aanbieder. Het is 100-300 euro dat je na het eerste jaar (bij de eindafrekening) terug gestort krijgt. Al met al dus een flinke korting als je elk jaar bij een andere energieleverancier een welkomstbonus ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem elk jaar een nieuw contract, ja.

Dat kan ook bij dezelfde.

Als je je contact niet vernieuwd, zetten ze het op variabel en ben je veel duurder uit!

Je moet dus zelf elke keer je contact vernieuwen. Net als bij een mobiele telefoon abonnement.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven