Geld & Recht alle pijlers

Stappen jullie ieder jaar over (energieleverancier)?

22-10-2019 09:59 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ieder jaar overstappen van energieleverancier en of dit ook echt voordeel brengt?

Wij hebben een 2 persoons huishouden en zijn daarnaast relatief weinig thuis. Al jaren klant bij Nuon en maken ook al een aantal jaar gebruik van de 25% korting ‘blijven loont’. Ons maandbedrag is nu €125,- per maand (vrijstaande woning, goed geïsoleerd) en we hoeven nooit bij te betalen. Krijgen meestal zelfs (een klein bedrag) terug.

Toch zie ik ieder jaar weer aantrekkelijke reclames (ook bij Nuon) dat bv nieuwkomers €300 korting krijgen op de energie rekening het eerste jaar. Ik vraag me af of het nu echt loont om ieder jaar te wisselen? Ik ben toch ergens bang dat overstappen administratief gedoe oplevert of de uiteindelijke jaarafrekening straks toch hoger uitvalt bij een andere leverancier oid. Maar zo’n leuke korting spreekt me ook wel aan!

Hoe is jullie ervaring?
anoniem_346916 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 09:59
Reden: Spelfout
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
22-10-2019 11:05
En wat zijn die speciale bonussen dan?
Ik ben net ook weer overgestapt en krijg € 250,- korting op mijn eindafrekening volgend jaar.
Het voorgestelde maandbedrag verhoog ik altijd met € 10 euro zodat ik zeker weet dat ik niets bij hoef te betalen en dan is het rtoch lekker als je na een jaar wat geld terug krijgt.
Ik stap alleen over binnen de groep van grote aanbieders en alleen bij cashback acties.
dianaf schreef:
22-10-2019 10:46
perzikboom6, dat was vorig jaar toch ineens een ding dat de maatschappijen ineens de bedragen erg op gingen hogen?

overheid
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets heel raars.
Als ik gaslicht.com invul, dan krijg ik zgn 5 goedkopere aanbieders die vervolgens 300 euro duurder zijn op jaarbasis.

Doe ik het wel goed?
Eneco slimme meter
1931 normaal tarief, 1747 dal tarief
Huishouden 5 persoons en in weekend 7 persoons.
Vrijstaand huis
191 per maand voor elektriciteit en gas.

Kan dat goedkoper??
Trotter schreef:
22-10-2019 10:11
Nee, bij mij loont het ook niet. Wel bel ik af en toe naar mijn eigen leverancier om te vragen of er een goedkoper tarief is en of ze dat kunnen aanpassen. Ik betaal nu 42 euro per maand (en krijg daarvan zelfs nog een klein beetje terug), ik verwacht niet dat het ergens anders goedkoper kan.
Huh hoe kan dat nou? Alleen je netbeheerkosten zijn al zo'n 30 euro per maand. Of heb je nog stadsverwarming ernaast waardoor je geen gasaansluiting betaalt?
Echt hoor, die welkomstpremies zijn bogus.

Als ik mijn laatste jaarafrekening van Nuon bekijken dan heb ik 1800 kWh elektra verbruikt en 1300 m3 gas.
In totaal moest ik hiervoor € 1418,- betalen.

Als ik die verbruiken invoer bij Gaslicht.com dan zit de goedkoopste daar 80 euro per jaar onder. Dat is ínclusief welkomstbonus. Zonder welkomsbonus zijn ze meer dan 100 euro duurder dan mijn huidige contract.

Ik heb ondertussen bij Nuon geregeld dat mijn gas goedkoper wordt, wat me 100 euro per jaar gaat schelen.

Dus overstappen voor zo'n welkomstbonus heeft geen enkele zin. Je bent daarna alleen maar duurder uit.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 11:30
Huh hoe kan dat nou? Alleen je netbeheerkosten zijn al zo'n 30 euro per maand. Of heb je nog stadsverwarming ernaast waardoor je geen gasaansluiting betaalt?

Nee, ik heb zowel gas als electriciteit. Een deel van de stroom (zo'n 1.000 van de 1.300 kwh) wordt opgewekt door een aandeel in een windmolen, dat wordt meteen verrekend.
Dan nog....gas is het duurst. Wat is je jaarverbruik dan? Best nieuwsgierig nu :).
Alle reacties Link kopieren
We zijn in het verleden een paar keer overgestapt, toen maakte het ook echt significant verschil. De laatste paar jaar niet echt meer dus we hangen nu al even bij Nuon.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 11:41
Echt hoor, die welkomstpremies zijn bogus.

Als ik mijn laatste jaarafrekening van Nuon bekijken dan heb ik 1800 kWh elektra verbruikt en 1300 m3 gas.
In totaal moest ik hiervoor € 1418,- betalen.

Als ik die verbruiken invoer bij Gaslicht.com dan zit de goedkoopste daar 80 euro per jaar onder. Dat is ínclusief welkomstbonus. Zonder welkomsbonus zijn ze meer dan 100 euro duurder dan mijn huidige contract.

Ik heb ondertussen bij Nuon geregeld dat mijn gas goedkoper wordt, wat me 100 euro per jaar gaat schelen.

Dus overstappen voor zo'n welkomstbonus heeft geen enkele zin. Je bent daarna alleen maar duurder uit.

Daarom moet je ook elk jaar overstappen. Anders heeft het geen zin.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 11:46
Dan nog....gas is het duurst. Wat is je jaarverbruik dan? Best nieuwsgierig nu :).

Vorig jaar 321 m3, de verwachting is dat we dit jaar ook zoiets verbruiken.
RikM schreef:
22-10-2019 11:51
Daarom moet je ook elk jaar overstappen. Anders heeft het geen zin.
Zonder over te stappen ben ik dus al goedkoper uit (door even Nuon te bellen). Dus overstappen is in mijn geval alleen maar duur.
Trotter schreef:
22-10-2019 11:51
Vorig jaar 321 m3, de verwachting is dat we dit jaar ook zoiets verbruiken.
Wow, netjes! Klein huis of mega goed geïsoleerd denk ik dan. Mijn tochtige bovenwoning kan daar niet tegenop. Al zit ik door vertrek van huisgenoten nu wel op de 900.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 11:54
Zonder over te stappen ben ik dus al goedkoper uit (door even Nuon te bellen). Dus overstappen is in mijn geval alleen maar duur.

Dan ben je toch binnen Nuon overgestapt?
Jij hanteert wel een hele ruime definitie van overstappen :D.
Nog nooit gedaan. Ik hoor ook best vaak geluiden van gedoe met de eindafrekening enzo. Ik ben er een beetje huiverig voor (en te gemakzuchtig moet ik eerlijkheidshalve zeggen).
Al jaren bij Delta en geen klachten verder.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 12:13
Jij hanteert wel een hele ruime definitie van overstappen :D.

Nee hoor, je krijgt gewoon een nieuw contract bij Nuon, dus in feite ben je overgestapt. Het maakt ook helemaal niet uit bij welke leverancier je zit, dat is puur administratief. De daadwerkelijke levering gebeurt door de netbeheerder (Liander, Stedin, etc).
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-10-2019 11:41
Echt hoor, die welkomstpremies zijn bogus.

Als ik mijn laatste jaarafrekening van Nuon bekijken dan heb ik 1800 kWh elektra verbruikt en 1300 m3 gas.
In totaal moest ik hiervoor € 1418,- betalen.

Als ik die verbruiken invoer bij Gaslicht.com dan zit de goedkoopste daar 80 euro per jaar onder. Dat is ínclusief welkomstbonus. Zonder welkomsbonus zijn ze meer dan 100 euro duurder dan mijn huidige contract.

Ik heb ondertussen bij Nuon geregeld dat mijn gas goedkoper wordt, wat me 100 euro per jaar gaat schelen.

Dus overstappen voor zo'n welkomstbonus heeft geen enkele zin. Je bent daarna alleen maar duurder uit.
Tja dat zou in jouw geval zo kunnen zijn, maar bij mij was het wel voordeliger. Ik had op mijn eindafrekening 1900 kWh elektra en 730 m3 gas en dat kostte mij maar 962 euro incl. welkomstbonus van 125 euro, bij Eneco. Op 962 euro is 125 euro korting echt veel.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
22-10-2019 11:26
Ik heb iets heel raars.
Als ik gaslicht.com invul, dan krijg ik zgn 5 goedkopere aanbieders die vervolgens 300 euro duurder zijn op jaarbasis.

Doe ik het wel goed?
Eneco slimme meter
1931 normaal tarief, 1747 dal tarief
Huishouden 5 persoons en in weekend 7 persoons.
Vrijstaand huis
191 per maand voor elektriciteit en gas.

Kan dat goedkoper??
Hoeveel verbruik je dan qua gas?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap niet over per jaar, maar hoe gaat dat dan?

Mag je bij Eneco zitten, dan naar Nuon overstappen en het jaar daarop weer naar Eneco terug?
Of moet daar meer jaar tussen zitten? Eneco => Nuon => Oxxio => Essent => Eneco zoiets?
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
22-10-2019 15:36
Ik stap niet over per jaar, maar hoe gaat dat dan?

Mag je bij Eneco zitten, dan naar Nuon overstappen en het jaar daarop weer naar Eneco terug?
Of moet daar meer jaar tussen zitten? Eneco => Nuon => Oxxio => Essent => Eneco zoiets?

Ja hoor, dat mag. Zo lang je je maar aan de contractduur houdt. Als jij bijvoorbeeld voor drie jaar een contract afsluit bij Eneco, en je wil eerder overstappen, dan betaal je een boete. Soms wil de nieuwe leverancier zelfs die boete voor je betalen, zo graag willen ze je als klant hebben.
RikM schreef:
22-10-2019 12:21
Nee hoor, je krijgt gewoon een nieuw contract bij Nuon, dus in feite ben je overgestapt. Het maakt ook helemaal niet uit bij welke leverancier je zit, dat is puur administratief. De daadwerkelijke levering gebeurt door de netbeheerder (Liander, Stedin, etc).

Tja ik vind een nieuw contract binnen hetzelfde bedrijf niet overstappen. Wat de netbeheerders daarmee te maken hebben is me een raadsel. Die zien daar geen wijziging van hoor. Alleen als je naar een andere leverancier overstapt of van zakelijk naar privé gaat bijvoorbeeld, komt er een wijziging in het landelijk aansluitregister te staan. Het maakt de netbeheerder idd niet uit bij wie je zit, als er maar een contract is.

Weet wel dat als je overstap niet goed gaat, je een dik probleem met je netbeheerder kunt krijgen. Dan mag je een spoedcontract afsluiten en dan heb je helemaal geen kans op een leuke aanbieding of welkomstbonus.
Alle reacties Link kopieren
Tegen de tijd dat mijn contract afloopt vul ik het verbruik van het daarvoor in op de website van mijn huidige leverancier, alsof ik een nieuwe klant ben. Is het maandbedrag dan een stuk lager stuur ik een tweet aan hen met de opmerking dat ik die tarieven wil of anders overstap. Heb ze tot nu toe ieder jaar gewoon gekregen. :-D

Wel lagere tarieven en maandbedrag. Geen gedoe met overstappen.
Nog nooit gedaan, heb geen zin om me er in te verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook bij de nuon, maar ik wilde geen overstappen loont... want mijn prijs per m3 is vele malen hoger dan voorheen (die % moeten ze ergens verdienen).
Ik heb geen contract.

Laatst had ik iemand van Eneco aan de deur, ik heb alles bij de hand, ze waren echt goedkoper, maar toen ik het contract kreeg en doorrekende was ik echt wel duurder uit. Dus gelijk weer stopgezet....

Dus ik doe niets, ik zit prima!
Het maakt hier nagenoeg geen verschil, dus ik blijf waar ik ben.

Zal over 3 à 5 jaar wel weer een keer kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven