Geld & Recht alle pijlers

studiedag vervalt, vakantieplannen...

17-01-2019 19:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort op vliegvakantie met de kinderen. Omdat er een studiedag van de leraren was gepland die aansluit op de vakantieperiode, heb ik een vlucht geboekt op deze studiedag. Was nl een stuk goedkoper dan vliegen in het weekend. Studiedag stond vermeld in de schoolgids vd kinderen.

Nu kreeg ik vandaag een mail van de school dat de studiedag is ingetrokken. Dus wat nu....

Reisverzekering dekt dit niet. Vlucht omboeken kan maar kost mij echt veel geld, wij vliegen nl met zijn 5-en. Ziek melden zou kunnen maar liever niet. Ik ben nogal plichtsgetrouw en zou de hele vakantie niet lekker zitten.

Liefst zou ik de discussie met de school aangaan. Maar maak ik daarin wel een kans? En als ik geen kans maak, kan ik ze natuurlijk ook niet meer ziek melden.

Wat zouden jullie doen?
Don't get high on your own supply.
Dit is ons vorig jaar gebeurd. Verblijf geboekt en dure pretparkkaarten op datum. Dus school gemaild en gemeld dat wij gewoon gingen. Was geen probleem, dus we zijn gegaan.
Overleg eerst gewoon eens op school waarschijnlijk is er gewoon begrip.
Tiana_76 schreef:
17-01-2019 19:22
Dit is ons vorig jaar gebeurd. Verblijf geboekt en dure pretparkkaarten op datum. Dus school gemaild en gemeld dat wij gewoon gingen. Was geen probleem, dus we zijn gegaan.
Neem aan dat je ook gewoon gegaan was als zij geen toestemming hadden gegeven?
Ik vraag me af of de school daar echt zo moeilijk over zou doen. Ik bedoel het was eerst een vrije dag die ze nu ineens ingetrokken hebben. Het is niet zo dat je expres op een schooldag (waarbij je dus wist dat de kinderen naar school moeten) tickets hebt geboekt om goedkoper uit te zijn.

Mocht de school geen toestemming geven zou ik het voorleggen bij de leerplichtambtenaar. Er zijn vast meerdere ouders die hier mee te maken hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met school, als je daar verder goed contact mee hebt en vraag je verlof aan. Zolang je kind niet vaak ziek is doen ze dat wel. Desnoods maak je er een bruiloft van. Niet ziek melden, niet in overleg gaan Officieel moeten ze dan nee zeggen én je aangeven bij de lpa. Gewoon verlofbriefje invullen.
Gewoon aangeven aan school dat je al geboekt had, omdat het een studiedag was.

Ze zullen er echt niet moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon mededelen. Niet vragen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Huh, je hebt het er nog niet met school over gehad? Dat is toch het eerste wat je doet in zo'n situatie?
Dit is aan de directie van de school, niet aan de leerplichtambtenaar. Dat is alleen voor verlof >10 dagen. School moet zich daarbij houden aan strenge regels.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niets vragen. Dan geef je ruimte voor een antwoord waar je niet op zit te wachten. Dus gewoon meedelen dat ze er dus niet zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
*** schreef:
17-01-2019 19:12
Is 180 euro de boete? Dat is en stuk goedkoper dan omboeken :-).
per kind....
Don't cry, buy a bag and move on.
Hoe lang van te voren heeft school dit gecommuniceerd?
Ik bedoel, gaat het om de voorjaarsvakantie? Want dan zijn ze rijkelijk laat, er zullen vast meer mensen iets geboekt hebben.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 20:03
53.85% gewijzigd
redbulletje schreef:
17-01-2019 19:24
Neem aan dat je ook gewoon gegaan was als zij geen toestemming hadden gegeven?
Ik ben er bij voorbaat al vanuit gegaan dat het akkoord was. En anders waren we ook gegaan ja. Kostte ons ruim duizend euro om op een andere datum te gaan.
the_Wicked_Witch schreef:
17-01-2019 19:59
Hoe lang van te voren heeft school dit gecommuniceerd?
Dat is toch niet relevant? Als je aan t begin van het schooljaar een agenda krijgt met de vrije dagen dan is dat het moment dat er vluchten en vakanties geboekt kunnen worden.
Als school dan toch weer dingen gaat omgooien kunnen ze niet verwachten dat alle leerlingen dan aanwezig zijn.
the_Wicked_Witch schreef:
17-01-2019 19:59
Hoe lang van te voren heeft school dit gecommuniceerd?
Meestal is dat in de eerste week van het nieuwe schooljaar, dan krijg je vaak een jaarplanning.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het als leerkracht niet voor het zeggen, maar als je met dit verhaal bij mij zou komen, zou ik wel een lans breken voor je.

En mijn directeur kennende... zou die er wel in mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook gewoon meedelen op school, niet vragen.

Word een beetje moe van scholen; als ouder krijg je vaak 0 flexibiliteit maar school kan dus zomaar een studie (en dus vrije) dag er uit gooien. Of staken. Of kinderen naar hui sturen als er geen leerkracht is. De plicht werkt dus blijkbaar maar 1 kant op.
Lucifer2018 schreef:
17-01-2019 20:04
Meestal is dat in de eerste week van het nieuwe schooljaar, dan krijg je vaak een jaarplanning.

Dat weet ik. Ik maak die dingen :) . Ik vulde later ook aan, dat ik bedoelde om welke vakantie het ging. Puur nieuwsgierigheid hoe kort van te voren school dat meedeelt.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
17-01-2019 19:16
Ik ben geen leerplichtambtenaar tegengekomen (denk ik), maar de marrechaussee stelde wel vragen toen ik met mijn zoon op een voor Nederland onlogisch moment van Schiphol naar Londen vloog. Wij waren juist op weg naar huis, we wonen in Londen, maar ik moest wel uitleggen hoe het zat.

Naar Engeland doen ze blijkbaar altijd moeilijk.

Wij vlogen als compleet gezin (biologisch én wettelijk) met een 15-jarige puber in de meivakantie. Wát een gedoe, nog net geen dna-test moeten laten doen ter plaatse op Schiphol.

Ik pleit ervoor dat kinderen weer gewoon (als extraatje) bijgeschreven kunnen worden in het paspoort van de ouders.

Misschien nemen we de volgende keer de onklaar gemaakte paspoorten ook mee, zoon stond bij ons allebei ingeschreven op die paspoorten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar in de eerste reacties zie ik inspectie voorbij komen. De inspectie doet hier niks mee hoor. Hooguit de leerplichtambtenaar als school het meldt als luxe-verzuim.
En het is nog maar de vraag of ze dit doen, in dit geval.

Als er leerplichtambtenaren op Schiphol staan (En dus niet de inspectie ;-)) krijg je nooit meteen een boete. Je moet nl eerst uitgenodigd zijn voor Proces verbaal waarin je een verklaring kunt afleggen. Daarna is het aan de rechter of hij/zij de afwezigheid gegrond acht of niet.

Verder lees ik trouwens dit:
"Wijzigingen tijdens het schooljaar
De data van de vrije dagen en de schoolvakanties staan in de schoolgids genoemd. Ze zijn vooraf bij ouders bekend. Gedurende het jaar kan de planning van vrije dagen zoals deze in de schoolgids staat (calamiteiten uitgezonderd) niet zomaar wijzigen. Ook niet wanneer de medezeggenschapsraad daar, na verspreiding van de schoolgids, mee heeft ingestemd"
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... ije-dagen/

Ik verwacht dat het wel goed komt als je het even met school bespreekt.
Hastadepasta18 schreef:
17-01-2019 20:18
Ik zou het ook gewoon meedelen op school, niet vragen.

Word een beetje moe van scholen; als ouder krijg je vaak 0 flexibiliteit maar school kan dus zomaar een studie (en dus vrije) dag er uit gooien. Of staken. Of kinderen naar hui sturen als er geen leerkracht is. De plicht werkt dus blijkbaar maar 1 kant op.
Wat een onzin. Er zijn wettelijke regels waar scholen zich gewoon aan moeten houden. De scholen maken niet de regels, ze voeren ze uit.
En na zo'n mededeling wordt het zeker genoteerd als ongeoorloofd verzuim. Als dat ook nog gemeld wordt, of wanneer er een steekproef wordt gedaan, ben je gewoon de sjaak.
positivodo schreef:
17-01-2019 20:52
En na zo'n mededeling wordt het zeker genoteerd als ongeoorloofd verzuim. Als dat ook nog gemeld wordt, of wanneer er een steekproef wordt gedaan, ben je gewoon de sjaak.

Dat ligt heel erg aan de school. Of het uberhaupt genoteerd wordt en of de leerplichtambtenaar ingelicht wordt. Bovendien heeft de directeur de mogelijkheid om gewoon toestemming te geven.
the_Wicked_Witch schreef:
17-01-2019 21:13
Dat ligt heel erg aan de school. Of het uberhaupt genoteerd wordt en of de leerplichtambtenaar ingelicht wordt. Bovendien heeft de directeur de mogelijkheid om gewoon toestemming te geven.
Dat ligt inderdaad aan of de school de regels uitvoert. En bij zwaarwegende omstandigheden zijn er voor een school mogelijkheden om vrij te geven (bedoeld voor familieomstandigheden e.d., nuet voor vakantie). Maar die worden niet vaak ingezet voor stampvoetende ouders. Daarom en voor het fatsoen is een net gesprek de beste optie.
positivodo schreef:
17-01-2019 21:23
Dat ligt inderdaad aan of de school de regels uitvoert. En bij zwaarwegende omstandigheden zijn er voor een school mogelijkheden om vrij te geven (bedoeld voor familieomstandigheden e.d., nuet voor vakantie). Maar die worden niet vaak ingezet voor stampvoetende ouders. Daarom en voor het fatsoen is een net gesprek de beste optie.

Ik lees nergens dat TO van plan is te gaan stampvoeten.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 22:00
0.11% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven