Geld & Recht alle pijlers

studiedag vervalt, vakantieplannen...

17-01-2019 19:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort op vliegvakantie met de kinderen. Omdat er een studiedag van de leraren was gepland die aansluit op de vakantieperiode, heb ik een vlucht geboekt op deze studiedag. Was nl een stuk goedkoper dan vliegen in het weekend. Studiedag stond vermeld in de schoolgids vd kinderen.

Nu kreeg ik vandaag een mail van de school dat de studiedag is ingetrokken. Dus wat nu....

Reisverzekering dekt dit niet. Vlucht omboeken kan maar kost mij echt veel geld, wij vliegen nl met zijn 5-en. Ziek melden zou kunnen maar liever niet. Ik ben nogal plichtsgetrouw en zou de hele vakantie niet lekker zitten.

Liefst zou ik de discussie met de school aangaan. Maar maak ik daarin wel een kans? En als ik geen kans maak, kan ik ze natuurlijk ook niet meer ziek melden.

Wat zouden jullie doen?
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
18-01-2019 16:35
Geen idee hoe ze dat dan moeten oplossen. Het gaat mij er om dat schoolplicht maar 1 kant op werkt. Wij hebben de plicht om ons kind naar school te sturen, maar de school heeft die dag dus blijkbaar geen plicht om onderwijs voor mijn kind te verzorgen.
Je klinkt echt extreem verwend. Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat de plezierreisjes die jij met je kind(eren) wil ondernemen van een heel andere orde zijn dan studiedagen, die gewoon wettelijk zijn geregeld, en eventuele uitval van leraren waardoor er niemand beschikbaar is om les te geven. Kinderen hebben ook recht op vrije dagen, behoorlijk veel zelfs. Vrij treurig om dan te gaan stampvoeten omdat je 12 weken vrij per jaar niet voldoende vindt.
Alle reacties Link kopieren
*** schreef:
17-01-2019 19:12
Is 180 euro de boete? Dat is en stuk goedkoper dan omboeken :-).
NIet eens. Lucifer maakt je een beetje onnodig bang.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-01-2019 16:24
Ze had dus verlof. Ziekte verlof.
Nee hoor. Ziek is ziek, ziekmelding. Geoorloofd verlof kun , moet, je aanvragen bij school. Briefje invullen en dan geven ze wel of geen toestemming. Is echt wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-01-2019 18:58
De studiedag zal op een andere dag zijn ingepland vermoed ik. Wellicht ging er een cursus niet door.
Of misschien wordt die studiedag ingeruild voor de aankomende staking in maart?
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
18-01-2019 19:27
Je klinkt echt extreem verwend. Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat de plezierreisjes die jij met je kind(eren) wil ondernemen van een heel andere orde zijn dan studiedagen, die gewoon wettelijk zijn geregeld, en eventuele uitval van leraren waardoor er niemand beschikbaar is om les te geven. Kinderen hebben ook recht op vrije dagen, behoorlijk veel zelfs. Vrij treurig om dan te gaan stampvoeten omdat je 12 weken vrij per jaar niet voldoende vindt.
Hastadapasta: geniet jij nu maar van die 12 weken die je kinderen wel vrij hebben. Het aantal middelbare scholen wat alle toetsweken in de week na elke vakantie plant is schrikbarend hoog. Dan is ineens alleen de zomervakantie echt vrij en moet er alle andere vakanties geleerd worden. Dat belemmert het reizen nog veel meer.
En eens dus met degene die ik quote. Stel je niet zo aan met je verwende ik wil reizen en snipperdagen voor mijn kind.
Tmaar schreef:
18-01-2019 22:32
Of misschien wordt die studiedag ingeruild voor de aankomende staking in maart?
Stakingsdagen hoeven niet te worden meegenomen in de urennorm toch? Laat staan dat leerkrachten op een stakingsdag zelf in de schoolbanken gaan zitten.
Tiana_76 schreef:
18-01-2019 22:52
Stakingsdagen hoeven niet te worden meegenomen in de urennorm toch? Laat staan dat leerkrachten op een stakingsdag zelf in de schoolbanken gaan zitten.

Oh, wij hebben laatst een hele stakingsdag zitten lamineren en mappen zitten maken hoor. Ik heb het nog niet meegemaakt dat de leerkrachten daadwerkelijk niets deden op een stakingsdag.

De andere stakingsdag heeft iedereen achterstallige administratie ingehaald.
dannas schreef:
18-01-2019 22:50
Hastadapasta: geniet jij nu maar van die 12 weken die je kinderen wel vrij hebben. Het aantal middelbare scholen wat alle toetsweken in de week na elke vakantie plant is schrikbarend hoog. Dan is ineens alleen de zomervakantie echt vrij en moet er alle andere vakanties geleerd worden. Dat belemmert het reizen nog veel meer.
En eens dus met degene die ik quote. Stel je niet zo aan met je verwende ik wil reizen en snipperdagen voor mijn kind.

Ik heb even geloept, ze woont niet eens in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
18-01-2019 22:50
Hastadapasta: geniet jij nu maar van die 12 weken die je kinderen wel vrij hebben. Het aantal middelbare scholen wat alle toetsweken in de week na elke vakantie plant is schrikbarend hoog. Dan is ineens alleen de zomervakantie echt vrij en moet er alle andere vakanties geleerd worden. Dat belemmert het reizen nog veel meer.
En eens dus met degene die ik quote. Stel je niet zo aan met je verwende ik wil reizen en snipperdagen voor mijn kind.
Niet iedereen wil hetzelfde in het leven, gelukkig maar! Dat jij blij bent met die 12 weken, verspreid over het jaar, is fijn voor jou. Ik zou het graag anders zien, dat mag toch? De leerplichtwet stemt uit 1968 (even uit mijn hoofd), niet meer van deze tijd wat mij betreft.
Zoals het in Nederland geregeld is, is toch niet perse het beste? Of de enige manier?

De een is blij met elk jaar een weekje naar de camping in frankrijk (ik ook meestal), maar soms wil je wel eens iets anders. Wat is daar verwend aan?
the_Wicked_Witch schreef:
18-01-2019 23:35
Ik heb even geloept, ze woont niet eens in Nederland.
Nee ik woon sinds kort niet in meer Nederland, wel binnen het koninkrijk, dus ook hier gewoon de Nederlandse leerplicht.
Hastadepasta18 schreef:
19-01-2019 00:01
Niet iedereen wil hetzelfde in het leven, gelukkig maar! Dat jij blij bent met die 12 weken, verspreid over het jaar, is fijn voor jou. Ik zou het graag anders zien, dat mag toch? De leerplichtwet stemt uit 1968 (even uit mijn hoofd), niet meer van deze tijd wat mij betreft.
Zoals het in Nederland geregeld is, is toch niet perse het beste? Of de enige manier?

De een is blij met elk jaar een weekje naar de camping in frankrijk (ik ook meestal), maar soms wil je wel eens iets anders. Wat is daar verwend aan?


Nee ik woon sinds kort niet in meer Nederland, wel binnen het koninkrijk, dus ook hier gewoon de Nederlandse leerplicht.
Tja, dan heb je dus gewoon pech.
the_Wicked_Witch schreef:
18-01-2019 23:34
Oh, wij hebben laatst een hele stakingsdag zitten lamineren en mappen zitten maken hoor. Ik heb het nog niet meegemaakt dat de leerkrachten daadwerkelijk niets deden op een stakingsdag.

De andere stakingsdag heeft iedereen achterstallige administratie ingehaald.
Het kan niet omdat staken niet verplicht is. Dan kun je dus niet je hele team aan een activiteit laten deelnemen toch?

En staak je wel dan word je geacht je te melden dacht ik?
Ik zou gewoon op die dag vertrekken. Heb je de schoolgids nog waar het in staat? Dat zou ik voor de zekerheid meenemen naar Schiphol.
Tiana_76 schreef:
19-01-2019 01:09
Het kan niet omdat staken niet verplicht is. Dan kun je dus niet je hele team aan een activiteit laten deelnemen toch?

En staak je wel dan word je geacht je te melden dacht ik?


Wat bedoel je precies? Ik volg je even niet.
Ik zou indien mogelijk die hele mail negeren en doen alsof je ‘m nooit gelezen hebt. Als er dan achteraf vragen komen kan je doen alsof je van niks wist en er vanuit ging dat er die dag studiedag was. Kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
19-01-2019 00:14
Tja, dan heb je dus gewoon pech.
Tja, misschien wel, misschien niet.

Ik zoek, tegen de tijd dat we een langere reis zouden willen maken, wel naar een oplossing.
the_Wicked_Witch schreef:
19-01-2019 01:24
Wat bedoel je precies? Ik volg je even niet.
En studiedag verschuiven naar een stakingsdag. Dat lijkt me nu net niet de bedoeling van staken.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2019 02:42
En studiedag verschuiven naar een stakingsdag. Dat lijkt me nu net niet de bedoeling van staken.
Nee, dat klopt. Iedere individuele werknemer heeft het recht om te staken. Je werkgever kan je dan niets verplichten. Je hoeft je ook niet per se ergens te melden. Als je in aanmerking wil komen voor eens stakingsvergoeding van de vakbond, moet dit vaak wel.

Tijdens de vorige onderwijsstakingen zijn er flink wat besturen geweest die achter de staking stonden en daarom de salarissen sowieso doorbetaald hebben.

Er zijn ook werkgevers geweest die zeiden: de school gaat dicht (voor leerlingen), áls je toch betaald wil krijgen, verwachten we je wel op school. Dat is natuurlijk geen staken. Maar zo gaat het wel.
Dan nog kun je besluiten om niet te gaan. Alleen wordt er soms op een nare manier druk uitgeoefend en weten mensen niet altijd wat hun rechten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Recent zelfde aan de hand gehad..school had aangegeven dat er een studiedag was, week van te voren was het plots enkel voor groep 1 en 2, was de vrijdag voor een vakantie.
Aangegeven plannen te hebben, zoals velen, en school zag in dat de manier waarop niet echt handig was.
Iom directeur wel officieel verzoek buitengewoon verlof moeten doen, maar met aanvulling dat dit kwam door slechte communucatie door school.
Geloof dat klas voor de helft leeg was, gelijk de andere klassen.
Maar hebben jullie verder geen contacten met de directeur? Hij staat bij ons vaak op het schoolplein, is heel toegankelijk etc. Dit soort zaken kunnen bij ons heel informeel besproken worden.

Wetgeving wordt zeker gevolgd, maar dit soort dingen zijn heel makkelijk te bespreken. Wij hebben een ondernemersfamilie die nooit in de schoolvakanties weg kunnen. Zij gaan altijd buiten de vakanties om. Geen probleem...zo lang het maar netjes besproken is.
vitamined schreef:
19-01-2019 07:22
Tijdens de vorige onderwijsstakingen zijn er flink wat besturen geweest die achter de staking stonden en daarom de salarissen sowieso doorbetaald hebben.

Er zijn ook werkgevers geweest die zeiden: de school gaat dicht (voor leerlingen), áls je toch betaald wil krijgen, verwachten we je wel op school. Dat is natuurlijk geen staken. Maar zo gaat het wel.
Dan nog kun je besluiten om niet te gaan. Alleen wordt er soms op een nare manier druk uitgeoefend en weten mensen niet altijd wat hun rechten zijn.
Wanneer je staakt ben je niet op je werk. Je kunt aanspraak maken op de stakingskas van je vakbond. Wanneer collega's staken en dus thuis zijn maar jij wil betaald krijgen van je werkgever dan staak je niet en is het logisch dat je daar wat voor terug doet. Scholen gaan vaak alleen dicht als het organisatorisch te veel gedoe is om open te gaan omdat er onvoldoende mensen wel werken om onderwijs te kunnen geven.

Stakingen vallen overigens wel binnen de urennorm maar scholen maken vrijwel altijd meer lesuren dan ze zouden moeten. Inspectie controleert dit niet actief n.a.v. een staking maar als de school door de mand valt moeten ze het wel oplossen.

Een stakingsdag kan qua lestijd geruild worden met een studiedag. Qua werkuren van medewerkers kan dat niet. Uren komen inhalen kan zo dus verplicht worden voor kinderen maar niet voor het team. De in te halen lesdag moet dan bezet worden door leerkrachten die dit zelf willen of door inzet van andere leerkrachten dan de stakers. Zal niet vaak gebeuren, scholen zetten vooraf lesuren weg als marge voor onverwachte situaties.
Alle reacties Link kopieren
TO: kom je nog een keer een update geven?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
25-01-2019 22:27
TO: kom je nog een keer een update geven?
Jep! De update, ik heb een mail gestuurd met de mededeling dat de kinderen er niet zouden zijn door eerder gemaakte plannen. Niets op terug gehoord, ook andere ouders niet.

Ondertussen zijn alle lessen voor morgen uitgevallen. Ze hebben dan wel geen vrije dag maar niemand heeft les. Ik kan er mee leven en ga met een gerust hart aan mijn cocktail lurken :cheer2:
Don't get high on your own supply.
Alle reacties Link kopieren
Je zou bij de schooldirectie om een dispensatie dag kunnen vragen, daarbij verwijzende dat jij voor je gezin een vliegvakantie hebt geboekt aan de hand van de vakantieperiode met voorafgaand een studiedag. waarop je kinderen vrij zouden zijn.

Een studiedag geeft nog geen recht op een vrije voor de kinderen. Als er een studiedag komt te vervallen en de school besluit om op die dag les te geven, dan zijn je kinderen wettelijk verplicht naar school te gaan.

Kom je er met school niet uit, dan zou je eens navraag kunnen doen bij de leerplichtambtenaar.
Alle reacties Link kopieren
@kleppeboxx .... uh, het is al geregeld
Oh wat fijn zeg! Geniet van de vakantie! En van de cocktails. :cheers:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven