Geld & Recht alle pijlers

Terugkeer van de prodigal daughter

16-11-2018 12:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na meer dan vijfentwintig jaar in Engeland, zijn wij bezig met onze terugkeer naar Nederland. Brexit is de laatste druppel. Het voelt echt als remigreren, want Nederland is natuurlijk erg veranderd. Ik ben nog in Engeland, mijn man is al terug, werkt en heeft een huurhuis geregeld. Ik zal ons huis moeten verkopen, en blijf dus nog een tijdje. Dit is ook omdat een heel goede vriend, die voor mij als een vader is, terminaal ziek is en zorg en begeleiding nodig heeft (zijn familie woont ver weg en laat het totaal afweten). Dit is dus een heftige tijd voor ons, bovenop een paar ook al slopende jaren. Als ik weer in Nederland ben, zou ik zo graag een tijd niet werken om eens tot mezelf te komen. Mijn vraag is dus of dat te doen is voor ons tweetjes van een inkomen van rond de 3000 netto en een huur van 925, en hoe krap dat is. Ik heb namelijk geen idee!

Bedankt voor jullie reacties!
Als je verder geen schulden /aflossingen hebt en niet te gek doet is dat prima te doen!

Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat prima te doen is! Succes met alles!
Ik weet zeker dat het goed te doen is, maar zoek anders even hier naar topics over budget enzo. Er zijn veel topics waar mensen lijstjes posten met hun maandelijkse lasten, dan krijg je een beetje een beeld van de verschillende kosten waar je aan moet denken (zorg- en andere verzekeringen, auto, telefoon/internet, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen etc) en wat mensen daar zo al voor betalen.

Sterkte de komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
Dat is een riant bedrag om van te leven! Zeker niet krap.
Dat is zeker te doen!

Erg he, die Brexit. Ik ben een echte Anglofiel, al sinds mijn tienertijd. Maar nu kan ik alleen maar hoofdschuddend kijken wat voor een zooitje ze ervan maken. En dan nog dingen zoals Windrush en NSH. Engeland is echt niet gezond bezig.

Succes met je remigratie.

Oh, op de site van Nibud kun je ook veel advies vinden over geldzaken en budgetten.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet al te gekke dingen doet moet dat makkelijk lukken hoor. Als je er een beetje op let moet je daar ook nog wel van kunnen sparen. Zorgverzekering is duur in NL, maar verder geen gekke dingen hier qua kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan prima hoor, NL is qua boodschappen (en uiteten etc) duurder dan Engeland. Dat is wellicht even wennen.
Zo zonde die Brexit!
Alle reacties Link kopieren
Als je inderdaad geen gekke dingen doet, moet het prima te doen zijn van dat bedrag. Hangt er natuurlijk ook van af waar je je boodschappen wilt gaan doen, verschillende supermarkten en de markt kunnen in prijs nog wel eens wat uitmaken. Maar dat heb je nu in de UK natuurlijk ook, die verschillen :)

Sterkte met her-inburgeren!
Ik zou me de koning te rijk voelen. :proud:

Een bijstandsuitkering voor een tweepersoonshouden is 1350. Nu is je huur wel wat aan de hoge kant, maar ook weer niet zo hoog. :$

Maar het is natuurlijk ook maar net wat je standaard is.
Even je kosten op een rij zetten.
Zorgverzekering is 110 euro pp ongeveer (basis)
Gas/elektra: rond de 130 euro
Water is goedkoop: ongeveer 20 euro
Gemeentelijke belasting is afhankelijk van de waarde van je huis en je woonplaats.
Heb je een auto?
Welke verzekeringen heb je nodig?
Moet je een spaarplan voor je oude dag? Je krijgt immers minder AOW omdat je in het buitenland gewoond heb.
Betalen jullie nog af aan een studieschuld? Of een andere lening?
Willen jullie een krant/tijdschriftabonnement? Willen jullie naar de sportschool? Andere dure hobby's?
Internet/tv/bellen: rond de 60 euro.

3000 euro met bijna 1000 euro huur is te doen hoor.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 13:41
27.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee echt veel te weinig :sarcastic:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
TO, hou er wel rekening mee dat jullie nog geen rechten hebben opgebouwd in Nederland. Als je man zijn baan verliest, hebben jullie bijna geen ww, je hebt dan wel recht op bijstand, maar een sociale huurwoning is bijna niet te krijgen als je niet lang bent ingeschreven. Van die 3.000 euro zou ik dus veel sparen om een eventuele werkloosheid op te vangen. Als je wat overhoudt van de verkoop van het huis in Engeland is het natuurlijk alweer wat makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-11-2018 13:23
Dat kan prima hoor, NL is qua boodschappen (en uiteten etc) duurder dan Engeland. Dat is wellicht even wennen.
Zo zonde die Brexit!
Dat is helemaal niet mijn ervaring. Ik woon in Engeland en vind juist alles duurder hier. Als ik in Nederland ben en boodschappen doe ben ik altijd goedkoper uit.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
16-11-2018 13:39
Dat is helemaal niet mijn ervaring. Ik woon in Engeland en vind juist alles duurder hier. Als ik in Nederland ben en boodschappen doe ben ik altijd goedkoper uit.
Ik vind Nederland ook een stuk duurder. Zeker met boodschappen. Schrik me iedere keer weer rot als ik bij de kassaben.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
16-11-2018 13:39
Dat is helemaal niet mijn ervaring. Ik woon in Engeland en vind juist alles duurder hier. Als ik in Nederland ben en boodschappen doe ben ik altijd goedkoper uit.
oh nee, ik vind NL echt duurder dan UK
Ik woon in Nl, maar vertoef meerdere keren per jaar in de UK, vind het leuk boodschappen doen.
En zaken als kleding etc, helemaal leuke prijsjes.
Alle reacties Link kopieren
Je zal een spaarplan moeten nemen om straks het gemis aan aow op te vangen. Nu is dat rond 1200/1300 euro voor een echtpaar die hier altijd gewoond hebben.
Jullie missen al meer dan de helft straks.
Verder is 3000 euro ruim voldoende om van rond te komen.

Huur 925
Gas, licht, water 210
Internet 60
Telefoons 20
Zorgverzekering 220
Eigen risico 65 per maand als je alles opgebruikt
Verzekeringen 60
Autoverz. en wegenbelasting 100 (?)

Kom ik op 1660
Heb je nog 1300 voor alle overige dingen.

Benzine
Huishougeld
Kleding
Kapper, kadootjes, uitjes, sparen
Abonnementen
Sport
ik geef mn bek ook maar een douw
He wat zonde dat jullie terug moeten. Wij zitten in hetzelfde schuitje en vertrekken eind dit jaar (al woonden wij er wat korter) naar een ander EU-land.

Kleding, kapper, uiteten etc zijn in de UK over het algemeen goedkoper. Net als de NHS. Dagelijkse boodschappen en verzekeringen zijn in NL (veel) goedkoper. Al heb je in NL wel meer belasting wat je moet afdragen, naast je inkomen ook qua gemeente, waterschap, ozb etc. Maar goed, daar krijg je ook wel wat voor terug ;-)

Succes met de laatste lootjes hier in de UK.
Alle reacties Link kopieren
Meme86 schreef:
16-11-2018 14:07
He wat zonde dat jullie terug moeten. Wij zitten in hetzelfde schuitje en vertrekken eind dit jaar (al woonden wij er wat korter) naar een ander EU-land.

Kleding, kapper, uiteten etc zijn in de UK over het algemeen goedkoper. Net als de NHS. Dagelijkse boodschappen en verzekeringen zijn in NL (veel) goedkoper. Al heb je in NL wel meer belasting wat je moet afdragen, naast je inkomen ook qua gemeente, waterschap, ozb etc. Maar goed, daar krijg je ook wel wat voor terug ;-)

Succes met de laatste lootjes hier in de UK.
Ik dacht al dat ik iets gemist had en bij de enige dure supermarkt van Engeland mijn boodschappen deed, maar jij hebt dus dezelfde ervaring?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
In de UK betaal je naast inkomstenbelasting natuurlijk ook nog council tax, maar dat zal vooral in Londen oplopen, denk ik.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
16-11-2018 14:49
Ik dacht al dat ik iets gemist had en bij de enige dure supermarkt van Engeland mijn boodschappen deed, maar jij hebt dus dezelfde ervaring?
Zelfs bij de Aldi en Lidl ben ikduurder uit hoor. Alleen de luiers zijn hier veeeel goedkoper ;-)

Council tax wel ja, maar dat is minder dan wat ik in NL betaalde. En ik hoef hier geen water te betalen. Maar dat schijnt ook aan het veranderen te zijn in de UK.

We hebben er een mooie tijd gehad en een hoop fijne vriendschappen aan over gehouden. Ik hoop oprecht dat het land goed door de Brexit komt, want buiten London lopen ze op een hoop punten achter op de rest van west-Europa. En met een harde Brexit wordt het alleen maar groter vrees ik. En dat gun ik de gemiddelde Brit ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Het lijkt er dus op dat dit waarschijnlijk wel zal lukken, met een beetje nadenken.

Of boodschappen hier nu duurder zijn of niet weet ik niet. Soms schrik ik als ik in Nederland ben, maar de koers schommelingen kunnen ook meetellen. Kleding is inderdaad vaak goedkoper, maar ook vaak gemaakt onder mensonterende omstandigheden. Ik ben van plan om goedkope supermarkten te vinden, daar heb ik toch tijd genoeg voor als ik niet werk. Gekke dingen zijn we niet van plan, en we hebben een buffer van de overwaarde van ons huis hier (die gebruikt zal worden voor een koophuis tzt).

Wat betreft AOW, die wordt elk jaar in het buitenland met 2% gekort, maar daar staat tegenover dat we in de UK wel ook rechten hebben opgebouwd voor het staatspensioen en prive pensioenregelingen, voor wat dat dan waard is na Brexit. Een financieel adviseur raadplegen zou een optie zijn, maar ik heb niemand kunnen vinden die expertise heeft met particuliere internationale omstandigheden en die daar een redelijk bedrag voor vraagt. Ook daar zal Brexit niet helpen want niemand lijkt te weten hoe het zal lopen. Aanbevelingen per pb op prijs gesteld!

We betalen hier ongeveer dezelfde bedragen aan GWL en belastingen, ons internet en telefoon is veel duurder, en er komt nog kijk&luistergeld bij. Ook kennen we hier geen vakantiegeld en 13e maand (tenminste niet in onze sectoren), en is woon/werk verkeer voor eigen saldo. Dat scheelt duizenden per jaar. De NHS is inderdaad inbegrepen bij de belasting, maar is niet zo uitgebreid als een Nederlands zorgpakket, en de wachttijden zijn de laatste tijd weer enorm toegenomen. Wij zijn gelukkig goed gezond, maar vrienden hebben moeite met huisartsafspraken (drie weken geen uitzondering meer) en verwijzingen (2 jaar voor een eerste consult bij een orthopeed). Nederland zal niet allemaal koek en ei zijn, maar ik had er een betere indruk van.

Een vraagje nog, als het mag: is OZB alleen voor woningeigenaren, of betaal je dat ook als je huurt?

Bedankt!
TO, waar in het land ga je wonen? Ik heb zelf in Rotterdam gewoond, maar ook in Breda en nu in een Brabants dorp en ik vind dat dat toch ook een groot verschil maakt in boodschappen.

Ze plukken het hier van het land maar de markten in Rotterdam zijn bijvoorbeeld veel goedkoper omdat er veel meer aanbod is. En zo is het met alles eigenlijk, de toko’s, de sportschool, etc. Ik kon alles in de randstad makkelijker goedkoper vinden dan in Brabant.
Alle reacties Link kopieren
Oosten van het land, dus ja, misschien duurder dan in de Randstad. Maar goed, niet zo'n hele erge drukte en de huizenprijzen liggen ook wat lager. Zoals de Engelsen zeggen: "Swings and roundabouts".
Valt toch prima mee te leven?

De gemiddelde tweeverdiener waar 1 van beide partners deeltijds werkt heeft nauwelijks meer.

En die leven, eten, betalen hun huur / hypotheek ... ook netjes elke maand.


Je zal niet direct de eerste maand een vakantie van 4 weken naar Zuid-Afrika moeten boeken. Of geen 5 keer per maand op restaurant moeten gaan.
Maar voor de rest lijkt mij toch echt wel een leuk leven mogelijk met 3.000 euro.

Tenzij je natuurlijk ook nog effe 8 kinderen zou meeslepen vanuit Engeland :-D.
(Ik zie nergens staan of er kinderen mee komen ja dan nee.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven