Geld & Recht alle pijlers

Thuiswerken en reiskostenvergoeding

20-05-2020 14:15 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Omdat ik een x aantal km van mijn werk woon krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50). Om iets meer financiële ruimte te hebben fiets ik naar mijn werk (5 kwartier reistijd p/d). Sinds de start van de coronacrisis werk ik thuis. Ik had de (wellicht naïeve) hoop dat mijn werkgever de reiskostenvergoeding niet stop zou zetten i.v.m. kosten die kantoor nu minder maakt vanwege mijn afwezigheid (koffie, fruit, toiletpapier, etc.) en de kosten die ik nu dus meer heb door continue aanwezigheid thuis. Dit gaat overigens vooral om telefoonkosten, ik bel vrij veel voor mijn werk en doe dit nu met mijn privé telefoon. Privé gesprekken voer ik nu via Skype of Whatsapp om niet over mijn bundel heen te gaan.

Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur. Ik heb een hele goede relatie met mijn werkgever. Ons bedrijf staat financieel niet onder druk vanwege de coronacrisis. Wat vinden jullie - aankaarten of laten gaan?

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zou niet over de reiskostenvergoeding beginnen, maar aangeven dat je telefoonkosten oplopen en vragen of hij je daar in tegemoet kan komen.
Waarom gebruik je Skype niet voor zakelijke gesprekken? Kan prima hoor. (Skype voor Business dus)
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je geen bundel met onbeperkt bellen? Die kosten toch bijna niets meer?
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
20-05-2020 14:16
Waarom gebruik je Skype niet voor zakelijke gesprekken? Kan prima hoor. (Skype voor Business dus)
Moeten al je gesprekspartners ook wel over Skype beschikken natuurlijk....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een telefoonabonnement vragen met oneindig data. Is goedkoper dan je reiskosten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Een bundel onbeperkt bellen kostte mij 6 euro. Heb mijn abonnement ook uitgebreid vorige maand.
En ik vind het heel logisch dat je reisvergoeding stop wordt gezet. Je reist ook niet meer. Ik sta aan kant werk in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aankaarten bij jouw werkgever dat je begrijpt dat je geen recht meer hebt op kilometervergoeding, maar dat je wel een vergoeding voor jouw telefoonkosten wilt. Lijkt mij alleen maar terecht. Waarom zou je dat uit eigen zak moeten betalen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zarah schreef:
20-05-2020 14:19
Moeten al je gesprekspartners ook wel over Skype beschikken natuurlijk....
.
Nee hoor, ik bel alles met Skype for Business zowel vaste als mobiele nummers en internationaal.
Marana schreef:
20-05-2020 14:16
Ik zou niet over de reiskostenvergoeding beginnen, maar aangeven dat je telefoonkosten oplopen en vragen of hij je daar in tegemoet kan komen.
Dit, waarom moet je met je prive nummer voor zakelijke dingen bellen? Lijkt me niet meer dan logisch om dat aan te kaarten. Waarbij je eventueel kan noemen dat de reiskostenvergoeding wegvalt, maar je wel extra kosten hebt. Maar in principe zijn dit twee losstaande zaken natuurlijk.

Wat betreft reiskosten verschilt het nogal per bedrijf geloof ik, ik krijg op dit moment ook geen km vergoeding omdat ik thuiswerk. Normaalgesproken overigens ook niet, wij krijgen alleen km's vergoed die we declareren en dat moet obv daadwerkelijk afgelegde ritjes.
Sommige andere bedrijven betalen het nu wel door.
Marana schreef:
20-05-2020 14:16
Ik zou niet over de reiskostenvergoeding beginnen, maar aangeven dat je telefoonkosten oplopen en vragen of hij je daar in tegemoet kan komen.
.
Dit.

Buiten de Corona om. Toen ik van 4 dagen kantoor naar 2 dagen kantoor/2 dagen thuiswerken ging werd mijn reiskostenvergoeding ook gehalveerd.
Lijkt me vrij logisch.

En ja ik moest mijn eigen koffie betalen en de kachel stond vaker overdag aan maar dat zag ik dan maar als compensatie voor de reistijd die ik dan niet meer had op die 2 thuiswerkdagen.
Chic dat je fruit krijgt.
Persoonlijk zou ik geen reiskostenvergoeding hoeven voor reizen, die ik niet maak.
Dat er nu thuis meer koffie/toiletpapier gebruikt wordt, maakt me ook niet uit.

Ik verwacht trouwens niet dat er heel veel mensen, die hierdoor in financiële problemen komen.

Telefoon van de zaak/belvergoeding zou wel handig zijn voor je in deze tijd, als je niet via skype/teams kan bellen.
Je kunt je telefoonkosten toch declareren?

Bij ons zijn reiskosten ook stop gezet, maar de lunchbijdrage (lunch is bij ons "gratis") wordt dan bijvoorbeeld weer niet ingehouden.
Andere kosten dan telefoonkosten die ik nu thuis meer zou maken (ik heb telefoon van werk, maar stel) zou ik persoonlijk echt nooit durven aankaarten. Ja, de koffie vliegt er hier tegenwoordig doorheen, maar daar zou ik zelf niet snel over beginnen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
20-05-2020 14:21
.
Nee hoor, ik bel alles met Skype for Business zowel vaste als mobiele nummers en internationaal.
Oh dat is handig! Wist niet dat dat kon!
-Hanka- schreef:
20-05-2020 14:21
Dit, waarom moet je met je prive nummer voor zakelijke dingen bellen? Lijkt me niet meer dan logisch om dat aan te kaarten.
Ik neem aan dit dit bij TO nu vanwege Corona zo is, dat is voor veel bedrijven nu even improviseren toch.
Alle reacties Link kopieren
]

Ik snap niet dat je zakelijk geen Skype, Teams of WebEx gebruikt. Ik heb wel een zakelijke telefoon maar ik maak er nauwelijks gebruik van.

Dat gezegd hebbende begrijp ik je punt, wij zijn beiden zakelijke rijders en werken alleen maar thuis, ik zou het erg onprettig vinden als we een eigen bijdrage voor onze auto's moesten betalen. Anderzijds betaalt mijn man zijn lunchvergoeding gewoon door.

Reiskosten wellicht ruilen tegen een zakelijk telefoon abonnement?
ardni wijzigde dit bericht op 20-05-2020 14:48
58.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vind dit ook een fascinerend vraagstuk. Mijn werkgever zegt ook heel zwart/wit: Je rijdt niet naar kantoor, dus je hebt ook geen recht op die vergoeding. Maar daar staat tegenover dat je dus alsnog die auto hebt, die je wel weer paraat moet hebben staan voor als je wel weer naar kantoor moet (ik ken echt behoorlijk veel mensen die enkel een auto hebben aangeschaft voor woon-werk), en bovendien heb je thuis wel extra kosten omdat je alle apparatuur de hele dag hebt draaien, je hebt een internetverbinding nodig, en zo zijn er vast nog wat dingen te bedenken. Dus hoewel die reiskosten misschien terecht niet betaald worden, vind ik wel dat, als dit aanhoudt, werkgevers richting hun werknemers een verplichting hebben om daarvoor met een gebaar te komen. Al is het dan inderdaad maar een telefoon van de zaak, of een kleine maandelijkse tegemoetkoming in de thuiskantoor-kosten. Maar goed.. dat zal wel weer te idealistisch gedacht zijn van me.

Overigens werk ik gewoon nog op kantoor hoor, dus ik ben geen 'slachtoffer' in deze.
Alle reacties Link kopieren
ardni, je hebt de OP gequote. Ik zou het snel weghalen anders heb je een ban te pakken.

@TO. Telefoonkosten zou ik declareren (maar ook vanaf nu een alternatief voor gebruiken), reiskostenvergoeding zou ik het niet over hebben. Werk je al voltijd of kun je een uurtje per week extra werken? Dan zou je qua budget weer beter uit moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat je werkgever maar maximaal 6 weken reiskosten vergoeding mag betalen van de belastingdienst als daar geen gebruik van gemaakt wordt?

Het is anders ook extra inkomen.
ardni schreef:
20-05-2020 14:33
Ik snap niet dat je zakelijk geen Skype, Teams of WebEx gebruikt. Ik heb wel een zakelijke telefoon maar ik maak er nauwelijks gebruik van.

Dat gezegd hebbende begrijp ik je punt, wij zijn beiden zakelijke rijders en werken alleen maar thuis, ik zou het erg onprettig vinden als we een eigen bijdrage voor onze auto's moesten betalen. Anderzijds betaalt mijn man zijn lunchvergoeding gewoon door.

Reiskosten wellicht ruilen tegen een zakelijk telefoon abonnement?
Tja, bij mij op werk kunnen we dan weer alleen intern met Skype bellen, wij kunnen geen vrije nummers kiezen (Joost mag weten waarom dat is, ik was dat bij vorige werkgevers ook gewend, maar die hele optie om nummers in te toetsen heb ik nu niet). En met Webex en Teams bel je nou niet zo 1-2-3 even snel tussendoor (of ik ben er onhandig mee, want ik associeer dat vooral met videobellen en daar heb ik een hekel aan als ik thuis zit). Ik heb wel een mobiel van werk, dus voor mij is het verder geen probleem.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 20-05-2020 14:42
9.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... -onbelast/
Marana schreef:
20-05-2020 14:16
Ik zou niet over de reiskostenvergoeding beginnen, maar aangeven dat je telefoonkosten oplopen en vragen of hij je daar in tegemoet kan komen.
Dit.
Deze twee dingen staan los van elkaar. Je werkt thuis dus hebt geen reiskosten. Maar een vergoeding vragen voor de zakelijke telefoongesprekken lijkt me helemaal niet gek.


Mbt de coronacrisis is een aparte afspraak gemaakt, de werkgever mag het nu onbelast blijven uitbetalen zolang de maatregelen gelden.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
20-05-2020 14:38
Is het niet zo dat je werkgever maar maximaal 6 weken reiskosten vergoeding mag betalen van de belastingdienst als daar geen gebruik van gemaakt wordt?

Het is anders ook extra inkomen.
Normaal gesproken wel, maar de belastingdienst maakt hier nu een uitzondering voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven