Geld & Recht alle pijlers

Tijd voor een nieuwe bank (betalen & sparen)

06-10-2025 08:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals de topic-titel al zegt: het wordt tijd voor een nieuwe bank.

Ik heb nu een overzicht van 8 banken: RABO, ING, ABN/AMRO, SNS, ASN, BUNQ, TRIODOS EN KNAB.

Ik zit momenteel bij een van deze banken maar wil daar weg.

Uiteraard kijk ik ook naar de duurzaamheidsaspecten, maar eerlijk gezegd ben ik specifiek hier vooral benieuwd naar jullie tevredenheid met betrekking tot het rentepercentage van jullie bank, hoe vaak de rente wordt uitbetaald, of je de app gebruikersvriendelijk is, etc.

Persoonlijk vind ik BUNQ wat te mooi klinken om waar te zijn, dus als iemand daar zit, ben ik wel heel erg benieuwd of het bevalt.

Bij welke bank zit jij?

Totaal aantal stemmen: 108

RABO (22%)
ING (19%)
ABN/AMRO (10%)
ASN (23%)
SNS (6%)
BUNQ (4%)
TRIODOS (6%)
KNAB (2%)
ANDERS (7%)
Waar zit TO zelf met haar bankzaken? Om welke redenen wil TO daar weg? Heeft TO ook nog een hypotheek bij een deze banken?

Voor spaarrente moet je sowieso nooit bij de Nederlandse grootbanken zijn.
TO trapt af, maar werd even afgeleid door kind.

Ik zit bij KNAB en wil daar weg vanwege o.a. de service, het niet kunnen gebruiken van iDIN, en mijn algehele (on)tevredenheid.

Ik heb geen hypotheek bij een van de banken, maar binnenkort wel bij een onderdeel van 1 van deze banken (RABO), maar volgens onze hypotheekadviseur staat dit los van elkaar.

Ik weet dat er buitenlandse banken zijn met hogere spaarrentes, maar daar kies ik vooralsnog voorlopig niet voor. Ik wil een Nederlandse spaarbank waarbij de rente wel belangrijk is, maar waar ik ook kijk naar andere punten (zie OP).
Ik vind ING qua app verreweg de gebruiksvriendelijkste. Maar zoals hierboven al gezegd: voor de spaarrente moet je niet bij de grootbanken zijn.

Ik heb zelf mijn betaal- en beleggingsrekening bij ING, maar mijn spaargeld staat verdeeld over NIBC (Nederlands), OpenBank (Spaans) en Raisin (Duitse spaarbroker).
Ik vind de Rabo goed te bereiken en vind hun maatschappelijke betrokkenheid met ledenraad, sponsoring van plaatselijke clubs en dat je als vereniging altijd om vrijwilligers bij hun kan vragen echt heel bijzonder.
Ik ben super tevreden over ASN. Rentepercentages maken mij minder uit. Ik sta niet rood. En qua sparen staan de grote bedragen niet op een spaarrekening bij de bank, maar verdeeld belegd in obligaties of in het huis.

Op kleinere bedragen maakt die paar procentpunt me niet uit. Dan heb ik liever een gebruikersvriendelijke en maatschappij vriendelijke bank.
Wil je perse sparen en betalen bij dezelfde bank? Ik heb dat bewust apart van elkaar zodat ik niet direct bij spaargeld kan.

Al van kleins af aan ING voor betalen en kan goed met de app uit de voeten. Dat vind ik het belangrijkste.
Rabo & ING. Werkt beide prima, maar zit er niet voor de spaarrentes. Die zijn om te huilen. Beleggen doe ik deels bij ING en deels bij Saxo.
Bij de rabo krijg je spaarrente 1x per jaar. Ben ik niet zo blij mee, maar ook weer niet genoeg om te switchen.
Ik vind duurzaamheid het belangrijkste, zonder leefbare planeet valt alles weg.
Daarom mijn geld gespreid over ASN en Triodos. Deels spaargeld, deels beleggingsfondsen. Ik vind het wel prettig om het gespreid te hebben, vanwege het depositogarantiestelsel maar ook: mocht de ene bank een storing hebben dan kan je meestal nog bij de ander terecht.

De allerhoogste rente gaat niet samen met duurzaamheid. Maar je kunt nog steeds een heel mooi rendement halen met de beleggingen daar.

Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik ze allebei soepel. Er waren in het verleden wel wat verschillen maar die zijn bijgetrokken. Allebei overzichtelijk.
Ik werk niet met allerlei potjes en spaardoelen en zo dus dat kan ik niet beoordelen.

Ik kan mijn spaargeld trouwens zo overhevelen van bank naar bank. Het is 1 extra handeling: eerst van spaarrekening bank A naar betaalrekening bank A, en dan naar betaalrekening bank B, maar dat is een kwestie van seconden.

O ja, ASN betaalt spaarrente vaker uit, ik weet ff niet of dat per maand of kwartaal is, maar maakt dat veel uit? Ik vind het juist een gedoe.
SNS bestaat trouwens niet meer, dat is ASN geworden.
Ik heb een rekening bij Triodos omdat ik het milieu en duurzaamheid belangrijk vindt. Mijn rekening bij de Rabo heb ik omdat ik mijn hypotheek daar heb lopen. Spaarrente maakt me niet uit, want op een lopende rekening is die rente sowieso te verwaarlozen. Om rendement te hebben, ben ik aan het beleggen gegaan. In een duurzaam fonds, uiteraard.
Wat eten we vanavond?
Tavistock schreef:
06-10-2025 09:14
Ik ben super tevreden over ASN. Rentepercentages maken mij minder uit. Ik sta niet rood. En qua sparen staan de grote bedragen niet op een spaarrekening bij de bank, maar verdeeld belegd in obligaties of in het huis.

Op kleinere bedragen maakt die paar procentpunt me niet uit. Dan heb ik liever een gebruikersvriendelijke en maatschappij vriendelijke bank.

Dit. TO, wat zoek je precies qua gebruiksvriendelijkheid van de app en wat mis je nu? Ik doe er niet veel meer mee dan betalen en overzicht houden, maar volgens mij kan dat bij elke bank wel.

SNS gaat trouwens verder als ASN, dus die kan van je lijstje af.
Wombat schreef:
06-10-2025 09:34
O ja, ASN betaalt spaarrente vaker uit, ik weet ff niet of dat per maand of kwartaal is, maar maakt dat veel uit? Ik vind het juist een gedoe.

Per maand. Het maakt mij niet veel uit. Het wordt vanzelf gestort.
Ik zit bij een grote bank en kan daar niet zonder gevolgen weg met mijn betaalrekening, omdat de rente op onze hypotheek enkele procentpunten lager is, omdat onze salarissen binnenkomen op de betaalrekening bij deze bank.

We hadden daarnaast een spaarrekening bij Bunq, maar nadat een familielid daar al het geld kwijt was bij een scam en de service vanuit Bunq om te janken was (plus alle berichtgeving daarna erover dat zij niet alleen stonden hierin) hebben we alles eraf gehaald en weer tegen lagere rente bij de grote bank die wel bereikbaar is gezet.
Ik heb een betaal en spaarrekening bij abn maar gebruik eigenlijk daar alleen de betaal rekening.
Spaarrekening gebruik ik van de asn en beleggingen via robeco.

Ik vind de ABN app vrij achterhaald in ieder geval geen widget en geen plannen daarvoor. Ook krijg je geen meldingen meer als er grotere bedragen binnen komen en klopt er niet veel van het knopje “toekomst”. Dat vind ik bij de ing waar mijn man zit beter geregeld.
Het liefste wil ik weg bij de abn maar deze rekening is mijn eerste rekening ooit en dat gegeven vind ik leuk en daarnaast lijkt overstappen mij een gedoe.

Ikzelf zou liever de ASN als hoofdbank hebben. Ik heb overigens geen hypotheek en de spaarrente maakt mij niet zoveel uit als ik geld wil door geld dan beleg ik het laagdrempelig. (wat overigens helaas niet veel is 😅)
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik zit ook bij de abn en krijg bericht bij elk bedrag dat wordt bijgeschreven. Heb ik zelf zo kunnen instellen in de app, dus dat kun jij ook.
Ik heb zelf bij Bunq alleen maar een spaarrekening. Die is gratis. Rente is redelijk.

Voordeel van die spaarrekening bij Bunq is dat ik maximaal 2 keer per maand geld kan overschrijven/terugboeken naar mijn betaalrekening bij een andere bank.

Dat weerhoudt mij ervan te snel/te vaak geld terug te boeken.
Ik heb mijn hoofd betaal- en spaarrekening bij de rabobank.
Daarnaast heb ik ook een account bij raisin. Daar heb ik verschillende spaarrekeningen en deposito's lopen in het buitenland met wat hogere rente dan Nederlandse spaarrekeningen. Het plan is dat we binnenkort gaan kijken voor een ander huis dus dan wil ik geen risico lopen met het geld(beleggen) en het tegen die tijd makkelijk beschikbaar hebben.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Naast sparen beleg ik een gedeelte. Dat levert uiteindelijk toch flink wat op.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-10-2025 12:21
Reden: Spam
98.51% gewijzigd
Ik zit nu al weer heel lang bij de Rabobank, uit gemak nooit iets anders overwogen. Hun app vind ik wel heel prettig, geen idee hoe dat bij andere banken is. Zou het best een beetje spannend vinden om van bank te wisselen eigenlijk.
Pioen00 schreef:
06-10-2025 10:41
Ik zit nu al weer heel lang bij de Rabobank, uit gemak nooit iets anders overwogen. Hun app vind ik wel heel prettig, geen idee hoe dat bij andere banken is. Zou het best een beetje spannend vinden om van bank te wisselen eigenlijk.
Ik heb zowel Rabobank als ABN als betaalrekening, en zie niet echt veel verschil tussen beide apps. Ik vraag me sowieso af hoe groot die verschillen precies zijn. Banken kijken naar elkaar en een app is zo aangepast.
Ik heb ING, ik vind de app heel handig, ook de beleggingsomgeving. Ze hebben nu 2,35% op een 6 maands deposito voor nieuw spaargeld.
margreetder schreef:
06-10-2025 08:47
Waar zit TO zelf met haar bankzaken? Om welke redenen wil TO daar weg? Heeft TO ook nog een hypotheek bij een deze banken?

Doe ff rustig aan zeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven