Geld & Recht alle pijlers

tips bij aflossen roodstaan.

06-12-2017 09:20 260 berichten
Ik sta structureel rood, bijna 10.000 euro. 3 jaar geleden dat roodstaan aan gevraagd ivm oa een plotselinge verhuizing. Verhuizing heeft plaatsgevonden, vrije sector huur, en vervolgens heeft man ruim een jaar niks verdiend. Zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het afgelopen jaar verdient hij wel weer wat en kunnen we rondkomen, net aan.

Aflossen lukt niet. Alles betalen is al een kunst. Ik voorzie ook geen toename in verdiensten eerlijk gezegd. We hebben al van alles geprobeerd maar man zit in de groep kansloos wat betreft een redeljjke baan. Hij werkt wel, voor zichzelf, en na al onze probeersels ljjkt dit toch het beste voor hem.
ik heb wel een redelijke baan gelukkig. Werk 32 uur voor een modaal jnkomen.

Ik krijg het spaansbenauwd van die lening. Nu trekt de bank nog niet tot nu toe is het gelukt om de rente te betalen steeds, maar ik wil er van af. Wie heeft er tips voor me hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken?
ik dacht aan schuldsanering maar 3 jaar in de klem zitten ljjkt me ook zo erg. Of een andere rekening openen en daar alles op doen en dan toch proberen elke maand wat af te lossen maar dan zijn wel wel 10 jaar bezig. Ook erg. En zo zonde van de rente die jedan steeds betaalt. Ik slaap er niet van.
Wie heeft advies?
Tering naar de nering zetten. 10x nadenken of wat je koopt wel nodig is.

En wellicht extra inkomsten maken door van je hobby je werk te maken en verkopen via Marktplaats.

En zet het rood staan om in een lening waarbij je extra kan aflossen.
Kijk eens wat jouw gemeente op dit vlak aanbiedt. De meeste gemeentes hebben instanties die hierbij helpen. Google eens op de naam van je gemeente ('gemeente x') en 'schulden' of 'schuldhulpverlening'.
Ik denk op basis van deze info niet dat je in aanmerking komt voor schuldsanering. Waarschijnlijk zit er niks anders op dan zo zuinig mogelijk leven en dan zo snel mogelijk aflossen.
Volgens mij betaal je voor roodstand wel heel veel rente, wellicht kan je de lening overdoen naar iets waar je minder rente betaald maar het is de vraag of je dat goedgekeurd krijgt. Heb je eventueel familie van wie je het zou kunnen lenen? (Wel alles goed vast laten leggen dan).
Alle reacties Link kopieren
meer uren gaan werken en die extra inkomsten puur gebruiken voor de aflossing.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie kinderen?
Jou man is zzp er? Wat verdient hij daar mee?
Waarom werk jij parttime?
Alle reacties Link kopieren
Nog eens alles nalopen om te kijken of je kunt besparen. Heb je een auto? Heb je die echt echt echt nodig? Zijn er dure abonnementen die stopgezet kunnen worden of verlaagd kunnen worden? Zijn al je uitgaven echt nodig? Eet je met de seizoenen mee, zodat je kosten voor boodschappen zo laag mogelijk blijven?

Kun jij geen 40 uur gaan werken? Is er nog een andere manier om meer inkomsten te genereren? Folders bezorgen bijvoorbeeld?

Praat inderdaad met de bank om te kijken of je de roodstand om kunt zetten naar een lening, en ga een vast bedrag per maand aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je 36 uur werken of meer? Wat je extra verdient op zij zetten.

Rood staan is naar verhouding erg duur. Kun je de lening goedkoper oversluiten en dan het deel wat je aan minder rente betaald aflossen. Niet in de fout gaan om een doorlopend krediet te nemen want dan kun je steeds weer opnemen.

Overweeg om een jaar niet op vakantie gaan en los daarmee een deel af.

Er zijn veel besparingstips te vinden op internet. Denk aan budgetteren, tips over frugal, minimalisme, ...etc. Er is veel inspiratie te vinden op met weinig middelen een leuk leven te hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe kun je roodstaan omzetten in een lening?

Ik weet wel welke organisatie in mijn gemeente helpt bij schulden maar ik vind het eng om daar naar toe te gaan. Ben bang om in het systeem te komen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is je enige schuld? De schulden zijn dan niet problematisch, schuldsanering is dan geen oplossing.

Houd je een kasboek bij? Zo nee, begin hier eens aan. Zo ja, schrijf je echte elke cent op?

Gezien je man voor zichzelf werkt, houden jullie er rekening mee dat je dan achteraf nog ene belastingaanslag kunt krijgen? En dat je toeslagen nog kunnen veranderen? Is hier een spaarpotje voor?

Ga naar de bank en vraag of je het krediet kunt omzetten in een lening waarop je alleen kunt aflossen en niet kunt opnemen. Dus een lening los van je betaalrekening. De aflossing is dan een vaste last.

Je man kan echt niet meer inkomen vergaren? En een jaar zonder inkomsten, was er geen recht op WW uitkering? Kan jij een extra dag gaan werken?

Beiden meer inkomen vergaren is eigenlijk de best mogelijke oplossing. In combinatie met kritisch naar je uitgaven kijken.
Alle reacties Link kopieren
Schuldsanering lijkt me wel tien stappen verder.
Zoek eerst eens hulp bij het organiseren van je financiën. Er zijn ook organisaties die dat vrijwillig doen.

Je kunt ook zelf doen alsof je in de schuldsanering zit. Je zet alle uitgaven en inkomsten op een rij. Je zegt eerst alles op wat niet echt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld abonnementen, Netflix, vakanties, een (tweede) auto, sportschool, roken, goede doelen, etc.
Daarna betaal je alleen wat moet (hypotheek, gwe, verzekeringen, reiskosten werk etc. )
en je geeft jezelf 50 euro per week (pinnen). Voor 40 euro doe je de boodschappen. 10 euro gebruik je voor huishoudelijke dingen en een nieuwe onderbroek. (Ga er even vanuit dat jullie met z'n tweeën zijn).
De rest gebruik je om je schuld in te lossen.

Indien mogelijk neem je (of je man) er nog een klein baantje bij. Bijvoorbeeld een krantenwijk of een paar uurtjes schoonmaak. Dan ben je nog eerder klaar.

Tips om van een paar tientjes per week te leven staan volop op dit forum.

Succes!
fifty schreef:
06-12-2017 09:30
Hoe kun je roodstaan omzetten in een lening?

Ik weet wel welke organisatie in mijn gemeente helpt bij schulden maar ik vind het eng om daar naar toe te gaan. Ben bang om in het systeem te komen.
Je komt niet zomaar in 'het systeem' terecht hoor. Je kunt toch gewoon vrijblijvend om informatie vragen? Over hoe de hulp eruit ziet? Dan kun je daarna altijd nog beslissen of het nuttig voor je is.
De gemeente heeft ook inzicht in welke andere organisaties je hierbij kunnen helpen. Wat Hetismogelijk zegt: er zijn ook vrijwillige organisaties.
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
06-12-2017 09:30
Hoe kun je roodstaan omzetten in een lening?

Ik weet wel welke organisatie in mijn gemeente helpt bij schulden maar ik vind het eng om daar naar toe te gaan. Ben bang om in het systeem te komen.
Schuldhulpmaatje of humanitas thuisadministratie even Googlen.
Gaat het om één grote schuld of om meerdere kleine? Zet het eerst eens op een rijtje, als het om meerdere schulden gaat. En begin dan met de schuld met de hoogste rente, en probeer daar extra op af te lossen. Elk tientje is er weer één. Dit geldt trouwens ook als het allemaal één schuld is, alleen dan heb je dus niet de keuze met waar je begint.

Zodra dat je bijvoorbeeld €1000 hebt afgelost contact opnemen met de bank en je maximale bedrag wat je rood mag staan wijzigen naar €9.000, om te voorkomen dat je weer terugzakt in je roodstand.

Een fijne groep op Facebook waar veel met je mee wordt gedacht en goede tips kunt vinden is meer geld, minder stress. Hier heb ik ook veel aan gehad.

Succes in elk geval!
Humanitas thuisadministratie is een mogelijkheid. Al helpen ze niet iedereen maar is wel voor mensen met een schuld, die nog niet in de sanering zitten en hulp bij het orderen en bezuinigen hebben. Je kan eens kijken of zij ( of een soort gelijke organisatie) in je gemeente zitten.

Dat weten ze bij de gemeente voor je als je het online niet kan vinden.

Ik zou niet gaan voor een bureautje wat er geld voor wil hebben en geef niet je bankzaken uit handen. Daar zitten niet zo fijne bureautjes tussen en word het nog erger. Dus een organisatie die met je meekijkt en helpt maar niet jouw zaken gaat overnemen.

En het is echt of meer geld genereren en/of minder uitgeven. Meer smaakjes zijn er niet.

Kijk kritisch en misschien kan je man naast eigen bedrijf ( ik begrijp dat hij dat parttime doet) niet een ( tijdelijk) postbodebaantje kan vinden. Ze zoeken deze maand echt veel mensen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 09:45
19.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt op internet naar offertes voor een lening voor 10.000 bijvoorbeeld via independer. Met het geld van de lening los je het rood staan af omdat de rente op rood staan heel hoog is. Met de lening tegen een lagere rente los je dan de 10.000 af over een bepaalde afgesproken looptijd bijvoorbeeld 5 of 10 jaar.

Findio heeft bijvoorbeeld een persoonlijke lening van 10.000 met een looptijd van 10 jaar. Kost je ongeveer € 106 per maand tegen een rente van 5,1%. Rood staan kost je in vergelijk 8 tot 14% rente per jaar. Jouw geld gaat dus voor een groot deel naar de bank zonder dat je aflost. Je kunt ook nog kijken of er voorwaarden zijn of je bijvoorbeeld tussentijds boetevrij mag aflossen. https://www.findio.nl/extra-aflossen.

Je schuld consolideren (samenvoegen) tegen een lagere rente is slimmer dan maar te blijven vechten tegen een lening waarvan je alleen de hoge rente kunt aflossen. Het verlagen van de rentelast leidt namelijk direct tot de mogelijkheid om meer af te lossen waardoor je op termijn weer minder rente betaald.

Je kunt best veel dingen doen om zelf slimmer met geld om te gaan en om een begin te maken met aflossen. Het begint met kleine stapjes en minder bang zijn. Door schaamte mis je wellicht ook de kennis om dit op te lossen. Kijk je schuld recht in de ogen en denk in oplossingen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-12-2017 09:48
42.47% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dubbel is onzinnig.
Wat komt er binnen en wat gaat eruit? Waar valt te besparen (en daarmee af te lossen)?
Het is alleen het roodstaan.

Man werkt meer dan fulltime maar verdient weinig helaas.

Ik werk 32 uur omdat we ook nog een kind hebben op de basisschool en om die 5 dagen alleen thuis te laten zitten tot half zes vind ik wel sneu.

Die postdingen heb ik naar gekeken maar dat is toch 5 dagen vaak hier endan moet ik het 3 dagen erbij gaan doen. Man kan het niet meerdan2dagen doen pw.

Wat is frugal?

Man is zzper en moet bepaalde dagen aanwezig zijn om ook drukke dagen te kunnen werken. Dat maakt het lastig. Er zijn geen belastingschulden oid. En als zzper krijg je geen ww en mijn inkomen is net te hoog voor toeslagen ed.
Alle reacties Link kopieren
Er staan al een hoop goede tips tussen. Ik wil er nog één ding aan toevoegen; je vind het vervelend om tien jaar lang bezig te zijn met aflossen. Maar als je niets doet, heb je die schuld over vijftig jaar nog.

Je kunt ook simpelweg eens bij de bank langsgaan. Neem je administratie mee (inkomsten/uitgaven). Zij kunnen je ook helpen. Ze kennen de rentestanden van alle leningen, kunnen je alle opties op een rijtje zetten en kijken samen met jou naar de lening die voor jullie het best haalbaar is. En misschien kun je nog wat met de hypotheek. Als je die kunt omzetten naar een lagere rente en dat meteen als aflossing gebruikt kom je ook al een heel eind.

Daarnaast kan je man misschien nog kranten rondbrengen of honden uitlaten en jij hebt misschien de mogelijkheid om iets meer te werken.
Als je er wekelijks 1 uur bij krijgt zijn dat toch weer een paar tientjes extra per maand.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-12-2017 09:57
11.84% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Houd je een kasboek bij?
viva-amber schreef:
06-12-2017 09:42
Je zoekt op internet naar offertes voor een lening voor 10.000 bijvoorbeeld via independer. Met het geld van de lening los je het rood staan af omdat de rente op rood staan heel hoog is. Met de lening tegen een lagere rente los je dan de 10.000 af over een bepaalde afgesproken looptijd bijvoorbeeld 5 of 10 jaar.

Findio heeft bijvoorbeeld een persoonlijke lening van 10.000 met een looptijd van 10 jaar. Kost je ongeveer € 106 per maand tegen een rente van 5,1%. Rood staan kost je in vergelijk 8 tot 14% rente per jaar. Jouw geld gaat dus voor een groot deel naar de bank zonder dat je aflost. Je kunt ook nog kijken of er voorwaarden zijn of je bijvoorbeeld tussentijds boetevrij mag aflossen. https://www.findio.nl/extra-aflossen.

Je schuld consolideren (samenvoegen) tegen een lagere rente is slimmer dan maar te blijven vechten tegen een lening waarvan je alleen de hoge rente kunt aflossen. Het verlagen van de rentelast leidt namelijk direct tot de mogelijkheid om meer af te lossen waardoor je op termijn weer minder rente betaald.

Je kunt best veel dingen doen om zelf slimmer met geld om te gaan en om een begin te maken met aflossen. Het begint met kleine stapjes en minder bang zijn. Door schaamte mis je wellicht ook de kennis om dit op te lossen. Kijk je schuld recht in de ogen en denk in oplossingen.
Naar dit soort tips ben ik op zoek. Dank je!

En ja ik moet wij moeten de schuld recht in de ogen kjjken inderdaad. Door onverwachte extra kosten is me dat deze week heel erg duidelkjk geworden. En dat vind ik heel confronterend. Echt. Ik heb er niet van geslapen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo valt je vriend in de categorie kansloos? En hij werkt wel wat? Hoeveel uur is dat? Want het klinkt ver van full time. Laat hem post of folders bezorgen, of twee wijken desnoods. Verdient niet geweldig maar het is toch wat en je hebt het nodig. Kun jij geen 40 uur gaan werken?

Als de roodstand je enige schuld is kom je niet in aanmerking voor schuldhulp denk ik. De roodstand aflossen met een persoonlijke lening zou kunnen en is vaak wel voordeliger maar ik betwijfel dat er een fatsoenlijke geldverstrekker geld gaat lenen aan een stel met al 10.000 euro schuld die ze niet kunnen afbetalen. Ga alsjeblieft geen geld lenen bij een vaag internet bedrijfje, dan kun je beter rood staan bij de bank.

Je zou kunnen kijken naar hulp bij je administratie, via Humanitas bijvoorbeeld. Je kunt even bij de gemeente informeren welke mogelijkheden er in jouw gemeente zijn.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Kop in het zand steken en hopen dat je het wel zal redden gaat je probleem niet oplossen.

Ga eens praten met je bank of dat je "het rood staan" kan overzetten naar een lening met betere voorwaarden.

De schuldsanering kom je niet zo maar in.

Ga praten met iemand die verstand heeft van financien. Dit kan via de gemeente of andere instantie. Probeer meer inkomsten binnen te krijgen. Elke €10 die je extra verdien helpt bij het afbetalen van je lening. En kijk waar je geld kunt besparen.

€10.000 klinkt heel veel, maar geloof me, elke euro telt die je kunt besparen/verdienen. In het begin zie je dit nog niet zo, maar wanneer de schuld kleiner wordt, gaat het steeds sneller.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven