Geld & Recht alle pijlers

tips bij aflossen roodstaan.

06-12-2017 09:20 260 berichten
Ik sta structureel rood, bijna 10.000 euro. 3 jaar geleden dat roodstaan aan gevraagd ivm oa een plotselinge verhuizing. Verhuizing heeft plaatsgevonden, vrije sector huur, en vervolgens heeft man ruim een jaar niks verdiend. Zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het afgelopen jaar verdient hij wel weer wat en kunnen we rondkomen, net aan.

Aflossen lukt niet. Alles betalen is al een kunst. Ik voorzie ook geen toename in verdiensten eerlijk gezegd. We hebben al van alles geprobeerd maar man zit in de groep kansloos wat betreft een redeljjke baan. Hij werkt wel, voor zichzelf, en na al onze probeersels ljjkt dit toch het beste voor hem.
ik heb wel een redelijke baan gelukkig. Werk 32 uur voor een modaal jnkomen.

Ik krijg het spaansbenauwd van die lening. Nu trekt de bank nog niet tot nu toe is het gelukt om de rente te betalen steeds, maar ik wil er van af. Wie heeft er tips voor me hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken?
ik dacht aan schuldsanering maar 3 jaar in de klem zitten ljjkt me ook zo erg. Of een andere rekening openen en daar alles op doen en dan toch proberen elke maand wat af te lossen maar dan zijn wel wel 10 jaar bezig. Ook erg. En zo zonde van de rente die jedan steeds betaalt. Ik slaap er niet van.
Wie heeft advies?
Alle reacties Link kopieren
Als jullie in het weekend vrij zijn, heb je daar wellicht nog ruimte? Zaterdag op de markt? Krant?
Juist in december zijn er nog wel tijdelijke klussen bij het uzb?
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken, huisdieren de deur uit. Auto weg en op de fiets, boodschappen bij de Aldi en aanbiedingen aflopen, cv graadje lager, korter douchen.
Alle reacties Link kopieren
Staar je niet blind op de mogelijkheid de lening over te kunnen sluiten. Of dit mogelijk is weet je pas nadat je alle gevraagde informatie hebt ingeleverd. Zoals ik al eerder zei, ga eens praten bij je eigen bank.

Het voorstel wat jezelf doet, is een slecht voorstel. Je staat dan 10.000 rood op je betaalrekening zonder dat daar inkomsten op dezelfde rekening tegenover staan. De bank zal het krediet dan opeisbaar stellen, je bent dan verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
06-12-2017 09:58
Toch aflossen.
Hoe is 'dan zijn we 10 jaar bezig' een argument om niet te beginnen met aflossen?

In China zeggen ze: Als je een mooie, grote boom in je tuin wilt, was het beste moment om hem te planten 100 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.
Klopt, maar dat is de consequentie van geld lenen. Jullie zijn die lening aangegaan, dus jullie zijn dan in principe ook verantwoordelijk voor de afbetaling.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ceylon schreef:
06-12-2017 09:53
Er staan al een hoop goede tips tussen. Ik wil er nog één ding aan toevoegen; je vind het vervelend om tien jaar lang bezig te zijn met aflossen. Maar als je niets doet, heb je die schuld over vijftig jaar nog.

Je kunt ook simpelweg eens bij de bank langsgaan. Neem je administratie mee (inkomsten/uitgaven). Zij kunnen je ook helpen. Ze kennen de rentestanden van alle leningen, kunnen je alle opties op een rijtje zetten en kijken samen met jou naar de lening die voor jullie het best haalbaar is. En misschien kun je nog wat met de hypotheek. Als je die kunt omzetten naar een lagere rente en dat meteen als aflossing gebruikt kom je ook al een heel eind.

Daarnaast kan je man misschien nog kranten rondbrengen of honden uitlaten en jij hebt misschien de mogelijkheid om iets meer te werken.
Als je er wekelijks 1 uur bij krijgt zijn dat toch weer een paar tientjes extra per maand.
Inderdaad man kranten of folderwijk er bij , nee je verdient er geen bakken geld mee maar alles wat je af kunt lossen is weg .
Jij een poetsadres er bij.
Ik werk 32 uur omdat we ook nog een kind hebben op de basisschool en om die 5 dagen alleen thuis te laten zitten tot half zes vind ik wel sneu.
Eh ja, maar als je nu meer uren gaat werken, betekent dat niet dat je dat voor altijd hoeft te blijven doen. Nu meer uren werken, is meer inkomsten, is voorkomen dat de schuld verder groeit en dat jullie misschien geen geld voor dagelijkse dingen meer hebben. Als kind straks niet mee kan op schoolreisje of geen nieuwe schoenen kan, is dat sneuer dan dat je elkaar nu wat minder ziet.
Website van het Nibud: https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Ik vraag me trouwens af of je wel een lening kunt krijgen als je rood staat. Je krijgt tegenwoordig toch ook een BKR-registratie als je rood staat?
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt nog een dag dat kind op school zit en jij thuis bent? Zoek een poetsadres voor die dag. Misschien iet het leukste werk, maar brengt wel geld in het laatje.
Alle reacties Link kopieren
Frugal is een engelse term voor zuinig. Er zijn allerlei tips te vinden op internet voor zuinig leven. Ik kijk bijv regelmatig naar de filmpjes van free to frugal op youtube: http://www.youtube.com/channel/UCqJ6vuOIJPeZXgmSwZUld_Q

Ik had een schuld van bijna 14.000 en die is inmiddels afgelost. Ik kan zelfs weer sparen. Ik ben geïnteresseerd geraakt in minimalisme en ik wil op die manier schuldenvrij blijven en hopelijk over een redelijke termijn ook mijn hypotheek afbetalen.

Ik ben er ook jaren mee bezig geweest en ik snap je schaamte en slapeloze nachten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-12-2017 10:08
3.65% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik hou geen kasboek bij. Heb wel een behoorljjk overzicht denk ik van wat erin komt er eruit gaat. Alleen niet wat betreft extra kosten en misschien toch te rooskleurig. Ppfff misschien toch doen.

Nee geen vakantie dit jaar. 2 jaar geleden okk niet en vorig jaar low low budget.

Misschien toch af en toe een extra dienstje pakken. Maar heb net een nieuwe baan en dat kost nog veel energie. En het is al zo druk.

Als we niks doen dan worden we allebei gek en betalen we alleen rente dat klopt Ceylon. Ik ben nu wakker geworden en ik ga me nu erin goed inverdiepen en iets doen.
Of je man werkt dan een dag minder als ZZper en zoekt er een wel rendabel bijbaantje bij. Of jij gaat 5 dagen werken en hij er maar 4. Als ZZper kan je zelf een agenda waarborgen. En kan hij dan wat zorg van de kinderen overnemen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 10:04
26.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
06-12-2017 09:52
Het is alleen het roodstaan.

Man werkt meer dan fulltime maar verdient weinig helaas.

Ik werk 32 uur omdat we ook nog een kind hebben op de basisschool en om die 5 dagen alleen thuis te laten zitten tot half zes vind ik wel sneu.

Die postdingen heb ik naar gekeken maar dat is toch 5 dagen vaak hier endan moet ik het 3 dagen erbij gaan doen. Man kan het niet meerdan2dagen doen pw.

Wat is frugal?

Man is zzper en moet bepaalde dagen aanwezig zijn om ook drukke dagen te kunnen werken. Dat maakt het lastig. Er zijn geen belastingschulden oid. En als zzper krijg je geen ww en mijn inkomen is net te hoog voor toeslagen ed.
Ah je vriend werkt dus wel, het kwam in de OP over alsof hij een paar uurtjes wat deed. Maar als jij 32 uur werkt en hij meer dan 40 uur en je hebt geen recht op toeslagen vanwege een te hoog inkomen dan vraag ik me af waar het geld heen gaat? Hebben jullie een extreem hoge huur? Heb je gekeken naar andere uitgaven zoals abonnementen en een auto als je die hebt?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
06-12-2017 10:02
Website van het Nibud: https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Ik vraag me trouwens af of je wel een lening kunt krijgen als je rood staat. Je krijgt tegenwoordig toch ook een BKR-registratie als je rood staat?
Dat is niet allen tegenwoordig hoor, vroeger ook. Als je een lening hebt sta je geregistreed bij het BKR. En dat is helemaal niet erg. Als er voldoende verdiencapaciteit is kan je dan gewoon nog een extra lening afsluiten. Het is pas een probleem als je een achterstandsmelding hebt, je dus niet aan je betalingsverplichting voldoet.

Een lening afsluiten om een andere af te lossen hoeft helemaal geen probleem te zijn, mits aan de voorwaarden van de geldverstrekker wordt voldaan. Ingeval van TO is een persoonlijke lening vele handiger dan een krediet op haar betaalrekening.
Phineas schreef:
06-12-2017 10:02
Website van het Nibud: https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Ik vraag me trouwens af of je wel een lening kunt krijgen als je rood staat. Je krijgt tegenwoordig toch ook een BKR-registratie als je rood staat?
Dat was altijd al. Er is een verschil tussen een bkr notatie en een negatieve bkr notatie.
willem1959 schreef:
06-12-2017 09:58
Stoppen met roken, huisdieren de deur uit. Auto weg en op de fiets, boodschappen bij de Aldi en aanbiedingen aflopen, cv graadje lager, korter douchen.
Mijn hond gaat niet weg. En de auto heb ik echt nodig. Maar het is al een modelletje van 20 euro wegenbelasting en gelukkig kan man veel doen ah onderhoud. De rest doen we al.
Hetismogelijk schreef:
06-12-2017 09:58
Als jullie in het weekend vrij zijn, heb je daar wellicht nog ruimte? Zaterdag op de markt? Krant?
Juist in december zijn er nog wel tijdelijke klussen bij het uzb?
Man werkt al elk weekend. Ik zal die post jog eens nakjjken.
Dahlia74 schreef:
06-12-2017 09:58
Staar je niet blind op de mogelijkheid de lening over te kunnen sluiten. Of dit mogelijk is weet je pas nadat je alle gevraagde informatie hebt ingeleverd. Zoals ik al eerder zei, ga eens praten bij je eigen bank.

Het voorstel wat jezelf doet, is een slecht voorstel. Je staat dan 10.000 rood op je betaalrekening zonder dat daar inkomsten op dezelfde rekening tegenover staan. De bank zal het krediet dan opeisbaar stellen, je bent dan verder van huis.
Daar ben ik ook bang voor. Dan maak jeslapende honden wakker. Nu ken ik iemand van de schuldoplossers hier in de gemeente, ik sprak haar informeel, maar zij gaf dit advies. En dan de bank een voorstel doen wat je gaat aflossen en hun vragen de rente stop te zetten.
Hulp vragen!
Er zijn hier al veel goede tips gegeven.

Schuldsanering kan je waarschijnlijk vergeten.
Daar moet je ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Besparen en werk erbij zoeken is het enigste wat je kan doen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.

Ik ken iemand die ongeveer 40.000 euro schuld had en diegene heeft dat binnen een paar jaar helemaal weggewerkt.Zonder de schuldsanering.Wel met veel bezuinigen en veel werken.Heel veel werken.

Je schrijft dat je het nu al druk heb maar je wilt van je schuld af dus zal je toch echt dingen voor lief moeten nemen.

En niet rot bedoeld.Maar auto is een luxe he.
Ik weet niet hoe je hem gebruikt?
Sommige mensen pakken de auto al voor ontzettend kleine stukjes rijden.Zoals bijv. de supermarkt die 5 minuten verderop zit.
Ik zou de auto alleen gebruiken voor lange afstanden.
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 10:17
19.01% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
06-12-2017 10:03
Of je man werkt dan een dag minder als ZZper en zoekt er een wel rendabel bijbaantje bij. Of jij gaat 5 dagen werken en hij er maar 4. Als ZZper kan je zelf een agenda waarborgen. En kan hij dan wat zorg van de kinderen overnemen.
Dat is wat we geprobeerd hebben maar een bijbaantje voor 2 of 3 dagen voor man (hij wil wel 6 dagen werken) is niet gelukt. Ik 5 dagen hebben we ook gedaan maar eigenljjk trek ik dat niet in combinattie met alles thuis en kind.
Ik snap dat je man heel hard werkt maar weinig verdient. Ik zou daar echt naar kijken. Heel vervelend voor hem maar als jij meer werkt en hij wat minder en dan voor die uren de zorg op zich neemt kan het zomaar elke maand flink wat schelen.
Ik ben het eens hoor, met wat sommigen zeggen dat ee zelf de schuld aangegaan zijn en er ook zelf verantwoordeljjk voor zijn. Dat is geen discussiepunt. Ik probeer om een manier te vinden die haalbaar is voor ons om van deze schuld af te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat je niet allebei volledig kunt werken wanneer je een kind hebt. Denk aan dingen die je wel kunt doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
06-12-2017 10:02
Frugal is een engelse term voor zuinig. Er zijn allerlei tips te vinden op internet voor zuinig leven. Ik kijk bijv regelmatig naar de filmpjes van free to frugal op youtube: http://www.youtube.com/channel/UCqJ6vuOIJPeZXgmSwZUld_Q

Ik had een schuld van bijna 14.000 en die is inmiddels afgelost. Ik kan zelfs weer sparen. Ik ben geïnteresseerd geraakt in minimalisme en ik wil op die manier schuldenvrij blijven en hopelijk over een redelijke termijn ook mijn hypotheek afbetalen.

Ik ben er ook jaren mee bezig geweest en ik snap je schaamte en slapeloze nachten.
Dank je.
Je kunt ook in dit topic een overzicht geven van je maandelijkse kosten. Dan krijg je zeker tips om die kosten omlaag te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
06-12-2017 10:19
Je kunt ook in dit topic een overzicht geven van je maandelijkse kosten. Dan krijg je zeker tips om die kosten omlaag te brengen.

Dat zou wel handig zijn inderdaad. Want met een modaal inkomen (is dat echt modaal of gemiddeld?) en een meer dan fulltime lager inkomen zou er toch best wat geld binnen moeten komen. Daarom vroeg ik ook al of ze een extreem hoge huur heeft.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven