Geld & Recht alle pijlers

tips bij aflossen roodstaan.

06-12-2017 09:20 260 berichten
Ik sta structureel rood, bijna 10.000 euro. 3 jaar geleden dat roodstaan aan gevraagd ivm oa een plotselinge verhuizing. Verhuizing heeft plaatsgevonden, vrije sector huur, en vervolgens heeft man ruim een jaar niks verdiend. Zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het afgelopen jaar verdient hij wel weer wat en kunnen we rondkomen, net aan.

Aflossen lukt niet. Alles betalen is al een kunst. Ik voorzie ook geen toename in verdiensten eerlijk gezegd. We hebben al van alles geprobeerd maar man zit in de groep kansloos wat betreft een redeljjke baan. Hij werkt wel, voor zichzelf, en na al onze probeersels ljjkt dit toch het beste voor hem.
ik heb wel een redelijke baan gelukkig. Werk 32 uur voor een modaal jnkomen.

Ik krijg het spaansbenauwd van die lening. Nu trekt de bank nog niet tot nu toe is het gelukt om de rente te betalen steeds, maar ik wil er van af. Wie heeft er tips voor me hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken?
ik dacht aan schuldsanering maar 3 jaar in de klem zitten ljjkt me ook zo erg. Of een andere rekening openen en daar alles op doen en dan toch proberen elke maand wat af te lossen maar dan zijn wel wel 10 jaar bezig. Ook erg. En zo zonde van de rente die jedan steeds betaalt. Ik slaap er niet van.
Wie heeft advies?
Toch vreemd als jij modaal verdient en je man minimaal, dat er geen geld is. Je huur is misschien wel hoog (vrije sector, misschien in een dure stad? en meerdere slaapkamers) maar er komt toch per jaar wel wat binnen als hij ook fulltime werkt.

Lijkt me dat er ergens iets mis gaat maar goed we missen belangrijke cijfers (inkomen, hoogte huur).
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
06-12-2017 09:52
Het is alleen het roodstaan.

Man werkt meer dan fulltime maar verdient weinig helaas.

Ik werk 32 uur omdat we ook nog een kind hebben op de basisschool en om die 5 dagen alleen thuis te laten zitten tot half zes vind ik wel sneu.
Beslaglegging is ook vrij sneu. Voor je kind ook.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-12-2017 10:58
Afvallen kan nog wel eens duurder uitvallen dan je oude patroon houden. Gezond eten is niet goedkoop.

Welnee. Als je allerlei malle diëten uit boeken gaat doen misschien maar als je gewoon eet (yoghurt voor ontbijt, boterham tussen de middag,
avg voor diner) en daar iets minder van neemt en juist alle extra's als koek snoep en chips waar je echt dik van wordt en die niet nodig zijn niet meer haalt bespaar je wel geld natuurlijk. Je hoeft echt niet ineens aan de goije bessen en amandelmeel om gezond af te vallen. Een kilo appelen of wortels zijn goedkoper dan een kilo chocolade of chips en appels en wortelen vullen meer en zijn voedzamer en je wordt er niet snel dik van.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Wat ik deed toen we ivm een verhuizing en onverwachte kosten rood kwamen te staan: elke keer dat er iets extra’s binnenkwam (kinderbijslag, vakantiegeld, belastingteruggave etc) dit gelijk gebruiken om af te lossen en dan GELIJK ook de maximale roodstand aanpassen, zodat ik minder rood kon staan. Dat kon bij mijn bank handmatig via internetbankieren. Zo was er geen mogelijkheid meer om toch nog even...
Overigens zou ik als ik jou was heel veel tweedehands kopen, zo als kleding. MP en zo'n tweedehands store van leger des heils is daar prima voor.
Overigens qua dat oversluiten van de lening is een goede tip, maar dan moet je het daar niet bij laten!! Niet alleen oversluiten, maar daarnaast ook zo snel mogelijk aflossen en het niet op zijn beloop laten waardoor je alsnog 10 jaar bezig bent. Als je nu bijvoorbeeld per maand €150 kwijt bent aan het aflossen en dan straks nog maar €100 dan moet je het bedrag gewoon op €150 laten staan, zodat je sneller van die schuld af bent.
MwTheelepel schreef:
06-12-2017 11:08
Welnee. Als je allerlei malle diëten uit boeken gaat doen misschien maar als je gewoon eet (yoghurt voor ontbijt, boterham tussen de middag,
avg voor diner) en daar iets minder van neemt en juist alle extra's als koek snoep en chips waar je echt dik van wordt en die niet nodig zijn niet meer haalt bespaar je wel geld natuurlijk. Je hoeft echt niet ineens aan de goije bessen en amandelmeel om gezond af te vallen. Een kilo appelen of wortels zijn goedkoper dan een kilo chocolade of chips en appels en wortelen vullen meer en zijn voedzamer en je wordt er niet snel dik van.
Dit. Elke dag McDonalds is veel duurder dan een broccoli, paar aardappelen en een stuk kip. Ik vind dat toch altijd zo'n vreemde smoes van mensen met overgewicht.
LeesMee schreef:
06-12-2017 11:07
Beslag op je bezittingen is aanzienlijk enger. Dat is een systeem waar je niet eenvoudig meer uit komt.
Wat ze niet in de gaten heeft, is dat ze al lang in 'het systeem' zit. Dit staat geregistreerd bij BKR, en het zou best kunnen dat ze hier in de toekomst problemen mee gaat krijgen. Het is geen klein bedrag, en het is een structureel probleem.

Ik weet niet welke andere 'systemen' er nog zijn, maar weglopen van mensen die kunnen helpen lijkt mij niet echt verstandig.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het niet het verstandigst als vriend een normaal betaalde baan zoekt? Als zzp-er verdient hij nauwelijks iets, dat schiet niet op natuurlijk dan.

En inderdaad kijken of je niet een lening af kunt sluiten, bijvoorbeeld bij Findio (las ik net als tip) of bij je eigen bank.
LeesMee schreef:
06-12-2017 11:08
Beslaglegging is ook vrij sneu. Voor je kind ook.
Waarom zouden ze beslag leggen als ze zo'n mooi melkkoetje hebben die jarenlang alleen de rente betalen en niks aflossen? Pas als ze de rente ook niet meer betalen dan gaan ze zulke stappen nemen, lijkt mij...
Het is ook een mindset: je klinkt nu een beetje hopeloos eerlij gezegd, maar ga het zien als een sport, een uitdaging om elke week minder uit te geven dan je hebt begroot. Maak een plan en stick to it. Met weinig geld kun je vaak prima levrn! (Tenzij je echt onder het minimum zit natuurlijk, maar volgens mij is daar geen sprake van bij jullie?)
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
06-12-2017 11:08
Welnee. Als je allerlei malle diëten uit boeken gaat doen misschien maar als je gewoon eet (yoghurt voor ontbijt, boterham tussen de middag,
avg voor diner) en daar iets minder van neemt en juist alle extra's als koek snoep en chips waar je echt dik van wordt en die niet nodig zijn niet meer haalt bespaar je wel geld natuurlijk. Je hoeft echt niet ineens aan de goije bessen en amandelmeel om gezond af te vallen. Een kilo appelen of wortels zijn goedkoper dan een kilo chocolade of chips en appels en wortelen vullen meer en zijn voedzamer en je wordt er niet snel dik van.
Dat ligt er dus helemaal aan wat je dieet eerst was. Als je veel chocola etc. eet dan kun je inderdaad goed bezuinigen door in plaats daarvan groente te eten. Maar gezonder eten betekent niet altijd dat je goedkoper eet, je kunt bijvoorbeeld veel minder in bulk kopen omdat veel gezonde dingen niet zo lang goed blijven. Dus ligt er maar net aan wat je van tevoren eet of je hiermee bespaard.

Wat trouwens een hele makkelijke besparing op eten is, is om om de dag vegetarisch te eten.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
06-12-2017 10:59
Elke week een ijsje... Gaat het echt om zulke besparingen? :-o

Ja, het gaat om die twee euro.

Dat is namelijk precies waar het om gaat als je een schuld hebt. Stel, je geeft per week twee euro uit aan dat ijsje. En voor jezelf drie keer 1.50 voor een kop koffie. Je neemt een bloemetje mee, gewoon bij de aldi, voor twee euro. En oh kijk, op de markt hebben we twee kilo mandarijnen voor 3.50 (wat prima is als je die twee kilo ook echt opeet, maar als schoonmaakster kan ik je vertellen dat ik heel wat beschimmelde manarijnen in de vuilnisbak mik). Wat is nou 3.50 op een schuld van 10.000 euro.....

Het zijn kleine bedragen. Maar bij elkaar opgeteld heb je het nu wel over 12 euro in een week. Dat zijn er bijna 50 in een maand.
Als je op je wekelijkse boodschappen nog eens 12.50 kunt besparen, heb je al 100 euro in de maand extra.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-12-2017 11:33
1.04% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Goed, je hond is onaantastbaar. Vanwege je kind moet je duur wonen? Vakantie, low-budget, is echt nog steeds duurder dan geen vakantie. En kan je niet full-time werken? Je man verdient niks met hard werken? En jij verdient modaal, maar krijgt toch een roodstand van 10.000,- niet afgelost. Een kasboek heb je niet, want je weet het wel. Je vindt hulp zoeken eng.

Kennelijk staat het water je nog lang niet echt aan de lippen. Gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
06-12-2017 11:10
Wat ze niet in de gaten heeft, is dat ze al lang in 'het systeem' zit. Dit staat geregistreerd bij BKR, en het zou best kunnen dat ze hier in de toekomst problemen mee gaat krijgen. Het is geen klein bedrag, en het is een structureel probleem.

Ik weet niet welke andere 'systemen' er nog zijn, maar weglopen van mensen die kunnen helpen lijkt mij niet echt verstandig.
Nogmaals, dat ze bij het BKR staat is helemaal niet erg. Ik vermoed dat TO nog steeds aan de verplichtingen van de het krediet voldoet dus geen achterstandsmelding heeft bij het BKR. BI het BKR staat dus dat ze alleen dat ze een schuld heeft, niet dat dit problematisch is op dit moment.

To, begin met een kasboek, dat geeft jezelf zoveel inzichten. En praat met je bank.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
06-12-2017 11:11
Waarom zouden ze beslag leggen als ze zo'n mooi melkkoetje hebben die jarenlang alleen de rente betalen en niks aflossen? Pas als ze de rente ook niet meer betalen dan gaan ze zulke stappen nemen, lijkt mij...
Oh nee, zolang ze rood mag staan en haar rente netjes betaalt, is er nog niks aan de hand. Dat merk je ook aan de reacties van TO, de nood is wel in zicht, aan de horizon, maar heeft haar nog niet een harde klap op haar muil gegeven.

Sommige mensen voorkomen dat moment. Andere mensen vinden dat ze eigenlijk al genoeg gedaan hebben, en hechten teveel aan hun woonruimte, hun low budget vakantie, hun hond, hun auto, en doen niets tot het echt pijn doet.

Beide is prima. Maar als het eenmaal mis gaat, is die pijn wat lastig weer op te lossen. Lastiger dan voorkomen in ieder geval.
En doe het samen met je man. Niet alleen. Het is jullie gezamenlijke probleem.

Kijk of verzekeringen goedkoper kunnen.
Geen telefoons op afbetaling.
Op zondag de supermarktfolders doorspitten.
Kleding op MP of de uitverkoop.

Btw. zo leef ik ook, en hoef niet eens zuinig aan te doen. Ik vind t al normaal.
Ideetje: is het een idee om een tweede rekening te openen en daar voortaan een vast bedrag voor de boodschappen en andere niet-vaste lasten op te storten? Een rekening waarbij geldt op = op, dus zonder roodstand. Zodat je niet elke keer 'per ongeluk' toch weer geld gebruikt dat er eigenlijk niet is. Je wordt dan veel bewuster van wat eruit gaat en kunt jezelf dan inderdaad op die rekening 'weekgeld' uitkeren, terwijl je op de huidige rekening hopelijk steeds meer inloopt op je schulden.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat doet je man, en waarom noem je hem kansloos?
Alle reacties Link kopieren
Oh, en stop met pinnen. Gewoon een bedrag per week opnemen, en geen cent meer uitgeven dan dat geld.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
06-12-2017 11:20
Ideetje: is het een idee om een tweede rekening te openen en daar voortaan een vast bedrag voor de boodschappen en andere niet-vaste lasten op te storten? Een rekening waarbij geldt op = op, dus zonder roodstand. Zodat je niet elke keer 'per ongeluk' toch weer geld gebruikt dat er eigenlijk niet is. Je wordt dan veel bewuster van wat eruit gaat en kunt jezelf dan inderdaad op die rekening 'weekgeld' uitkeren, terwijl je op de huidige rekening hopelijk steeds meer inloopt op je schulden.
Ik zou dit gewoon met cash doen. Pinnen voor de boodschappen, dan ben je nog bewuster omdat je dan precies ziet wat je over hebt ipv een bedrag op de rekening.

En elke keer als je iets graag wilt kopen maar het niet doet (bijvoorbeeld nieuwe kleren die je niet echt nodig hebt of een kop koffie op het station) dat geld in een spaarpotje doen en dan eind van de maand dat ook nog aflossen.
Ceylon schreef:
06-12-2017 11:15
Nee, het gaat om die twee euro.

En dat is precies waar het om gaat als je een schuld hebt. Stel, je geeft per week twee euro uit aan dat ijsje. En voor jezelf drie keer 1.50 voor een kop koffie. Je neemt een bloemetje mee, gewoon bij de aldi, voor twee euro. En oh kijk, op de markt hebben we twee kilo mandarijnen voor 3.50 (wat prima is als je die twee kilo ook echt opeet, maar als schoonmaakster kan ik je vertellen dat ik heel wat beschimmelde manarijnen in de vuilnisbak mik). Wat is nou 3.50 op een schuld van 10.000 euro.....

Het zijn kleine bedragen. Maar bij elkaar opgeteld heb je het nu wel over 12 euro in een week. Dat zijn er bijna 50 in een maand.
Als je op je wekelijkse boodschappen nog eens 12.50 kunt besparen, heb je al 100 euro in de maand extra.
Oh, natuurlijk. Ja, dan kan het snel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Laat inkomsten niet op de "rood-rekening" binnen komen. Of je die roodstand nu omzet in een lening of niet, separeer de schuld van je betaalrekening. Zo zie je makkelijk de schuld afnemen, in plaats van een constante jojo tussen salaris-dagen en uitgave-dagen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-12-2017 11:14
Dat ligt er dus helemaal aan wat je dieet eerst was. Als je veel chocola etc. eet dan kun je inderdaad goed bezuinigen door in plaats daarvan groente te eten. Maar gezonder eten betekent niet altijd dat je goedkoper eet, je kunt bijvoorbeeld veel minder in bulk kopen omdat veel gezonde dingen niet zo lang goed blijven. Dus ligt er maar net aan wat je van tevoren eet of je hiermee bespaard.

Wat trouwens een hele makkelijke besparing op eten is, is om om de dag vegetarisch te eten.

Ja als je alleen diepvries patat en frikandellen vreet zal dat wel kloppen. Maar dat doen de meeste mensen niet, ook de meeste dikke mensen niet. Maar je valt sowieso af als je minder eet dus alleen al op de kleinere portie kun je dan besparen. Maar sowieso is gezond eten in Nederland niet onbetaalbaar, ook niet voor mensen in de bijstand of schuldsanering. We leven niet in Amerika waar gewone boodschappen flink meer kosten dan fast food, snacks en kant en klaar spul, dus hier is het gewoon een slap excuus om niet gezonder te gaan eten naar mijn mening.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik snap jullie vragen wel, althans de meeste. Retro, jou ga ik negeren.

Ik wil niet teveel details geven over onze situatie verder omdat ikdan herkenbaar word en dat wil ik niet.
Bovendien hebben we zelf al uitgezocht wat de opties zijn voor man en die zijn slecht. Misschien zou hij met heel veel moeite pakketbezorger bij de post kunnen worden oid en misschien gaan we dat uiteindelijk ook wel doen, maar het is een hele bewuste keuze om dat nu op dit momentnog niet te doen. Man gaat voorlopig nog door met zijn ZZP ding.

Degene die het woord luxe in de mond nemen negeer ik verder ook maar. Ik heb de kachel al op 18,5, kind loopt al in zeemankleding zijn nikes komen2e hands van MP en mijn laarsjes ook. Seizoengroente eten we al. Enzovoort. Geen abonnementen behalve mobiel en iphones hebben we niet. Geen betaalde hobbys buiten de deur. Alleen muziekles voor kjnd maar dat wil ik zo houden.

Ik ga die topics wel weer volgen trouwens. En toch kijken voor post of folder of krant.

En ik ga met mijn bank contact opnemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven