Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar, huis verkopen

08-12-2018 10:07 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,
Partner en ik gaan uit elkaar. Hij weet dit nog niet...
We zijn niet getrouwd, hebben wel samen een koophuis dat niet onder water staat. Is ook goed verkoopbaar.
Ik wil graag bij uit elkaar gaan het huis verkopen. Hij zal mij niet uit kunnen kopen.

Wat als hij niet bereid is om mee te werken?
Loopt zoiets dan via de rechter? (welke?)
Deze info staat vast ook op internet, maar ik ben momenteel zo uitgeput van alles erom heen. Ik hoop dat er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en dit met me willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
08-12-2018 13:54
Veel groter.

Precies, dat bedoel ik.
Ik ben zo blij met mijn eigen huis inkomen en savings als ik dit zo lees..
Wat een bedrog. Mijn partner en ik gaan uit elkaar, hij weet dit nog niet. :nope:
To, wees een vrouw en vertel die man vanavond nog hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Wat reageert iedereen negatief zeg, juist goed toch dat ze uit zoekt hoe dingen geregeld moeten worden en daarmee misschien voorkomt dat ze gedwongen nog maanden samen in 1 huis wonen of bij anderen moet gaan logeren? On topic, ik weet het niet, gelukkig nooit aan de hand gehad, maar wens je veel sterkte. Ga eens het gesprek aan met een financieel adviseur zodat je weet hoe je er zelf voor staat.
Adelaar81 schreef:
08-12-2018 14:12
Wat reageert iedereen negatief zeg, juist goed toch dat ze uit zoekt hoe dingen geregeld moeten worden en daarmee misschien voorkomt dat ze gedwongen nog maanden samen in 1 huis wonen of bij anderen moet gaan logeren?
.
Iedereen reageert zo omdat TO het zo goed voor zichzelf kan regelen. Haar partner wordt straks voor een fait accompli gesteld en TO heeft hem op enorme achterstand gezet. Niet netjes om zo met je -nog steeds- partner om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
08-12-2018 14:12
Wat reageert iedereen negatief zeg, juist goed toch dat ze uit zoekt hoe dingen geregeld moeten worden en daarmee misschien voorkomt dat ze gedwongen nog maanden samen in 1 huis wonen of bij anderen moet gaan logeren?

Serieus? Jij zou het fijn vinden als je partner je vertelt dat hij bij je weg wil, en dat je meteen maar moet oprotten omdat hij al heeft uitgezocht dat hij het huis in z'n eentje kan kopen?
Waarom zou je je partner niet ook de kans geven om na te denken/uit te zoeken wat voor hem/haar het beste is?
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
08-12-2018 14:17
.
Iedereen reageert zo omdat TO het zo goed voor zichzelf kan regelen. Haar partner wordt straks voor een fait accompli gesteld en TO heeft hem op enorme achterstand gezet. Niet netjes om zo met je -nog steeds- partner om te gaan.
We weten helemaal niet wat de reden van de breuk is dus misschien zijn er wel goede redenen om eea een beetje zakelijk te bekijken. Enorme achterstand doordat TO zich informeerd vind ik wel meevallen, die achterstand ontstaat doordat het voor haar een feit is dat ze uit elkaar gaan en partner het nog niet weet; dat gaat natuurlijk vaker zo aangezien vaak 1 van de partners er “de stekker uit trekt”.
TO,
ben je al bereid om ons wat meer info te geven?
zoal ik je OP lees ben je je al aan het voorbereiden op een vervelende manier van uit elkaar gaan en dan wordt het echt niet leuk met een koopwoning.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
08-12-2018 14:17
.
Iedereen reageert zo omdat TO het zo goed voor zichzelf kan regelen. Haar partner wordt straks voor een fait accompli gesteld en TO heeft hem op enorme achterstand gezet. Niet netjes om zo met je -nog steeds- partner om te gaan.

Misschien mishandeld hij haar wel, heeft hij de buurvrouw bezwangerd of handelt hij in drugs.
Dan zou ze nog steeds eerst met hem gaan moeten praten en dan samen bedenken hoe nu verder?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
08-12-2018 15:02
Misschien mishandeld hij haar wel, heeft hij de buurvrouw bezwangerd of handelt hij in drugs.
Dan zou ze nog steeds eerst met hem gaan moeten praten en dan samen bedenken hoe nu verder?
wellicht is zij zelf zwanger van de buurman :idee:
TO......waar ben je?
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
08-12-2018 13:35
zo TO nog gaan reageren?
we zijn ruim 3 uur verder, maar we krijgen geen extra input van haar.
Die is aan het inpakken en verhuizen terwijl echtgenoot boodschappen aan het doen is....
Niet iedereen vult z'n zaterdag in achter z'n computerschermpje.

Wellicht is de relatie al zo verziekt dat ze niet meer normaal kunnen of willen praten?
of is ze betrapt toen ze niet haar OP verzond :-D
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat was niet helemaal handig: tooic starten net voordat ik de deur uit ging. :)

Ik weet dat ik de relatie wil beëindigen. Daarmee sta ik inderdaad op voorstand. Voor het overige ga ik uiteraard niet met een complete set en uitgestippeld plan het gesprek in.

Ik heb echter mijn redenen om rekening te houden met een negatieve/agressieve reactie van zijn kant. Dat is ook de reden waarom ik wil stoppen.
Vandaar dat ik zakelijk gezien alvast wil weten wyde opties zijn. Ik wil zelf niet (samen met hem) in het huis blijven wonen. En zoals gezegd kan hij me niet uitkopen.

@JollyRider: terechte vraag over samenlevingscontract. Die is er. Ik zal eens kijken of daar iets over is vastgelegd.
We zijn beide eigenaar (ieder de helft). Idem hypotheek.

Kan vanavond verder niet heel uitgebreid reageren. Maar kom zeker weer terug.

Hoofdvraag blijft: wat als de één wil verkopen en de ander niet?
Alle reacties Link kopieren
Als één partij wil verkopen en de ander niet, dan kun je met een advocaat zorgen dat het uiteindelijk toch gebeurt. Het is duur en het duurt lang. In mijn omgeving duurde het driekwart jaar voordat de niet-willende partij het huis verliet en ik denk dat als de niet-willende partij echt vierkant geweigerd had, in plaats van niets deed, het langer had geduurd. Sterkte.
Pandax schreef:
08-12-2018 18:47
Als één partij wil verkopen en de ander niet, dan kun je met een advocaat zorgen dat het uiteindelijk toch gebeurt. Het is duur en het duurt lang. In mijn omgeving duurde het driekwart jaar voordat de niet-willende partij het huis verliet en ik denk dat als de niet-willende partij echt vierkant geweigerd had, in plaats van niets deed, het langer had geduurd. Sterkte.
dat denk je goed, als de tegenwerkende partij echt niet wil dan kan het zelfs tot een executieveiling komen. Als je snel geld wilt zien verdampen is dit een super plan.
Misschien hem eerst een week over de shock laten komen dat jij vertrekt?
En dan beginnen over wat ie wil en financieel aan kan betreffende het huis?

Wie weet komt het geld toch ergens boven water als hij het huis écht wil houden.

Maar dan moet je hem dus wel tijd geven om effe te bekomen en op zoek te gaan naar mogelijkheden.

(Hier in de omgeving hoor ik af en toe constructies met leningen bij familie.)


Heb je voor jezelf al een alternatief (desnoods tijdelijk) onderkomen voorzien eens je hem vertelt hebt dat je weg gaat?
Want het lijkt mij op dat moment niet echt gezellig om nog weken / maanden samen te wonen.
Huis verkopen kan de rechter afdwingen.
Maar het is heel simpel. Of hij koopt het, of jij koopt het, of het wordt verkocht.
Als die eerste twee opties dus niet gebeuren, wordt het de derde optie.
Alle reacties Link kopieren
Executie-veiling is toch alleen als je de hypotheek niet betaalt?
Esther-67 schreef:
08-12-2018 19:26
Executie-veiling is toch alleen als je de hypotheek niet betaalt?
Nee.
Kan ook als partijen er niet uitkomen
Alle reacties Link kopieren
Kan je dat uitleggen Selisela?
Alle reacties Link kopieren
Esther-67 schreef:
08-12-2018 19:26
Executie-veiling is toch alleen als je de hypotheek niet betaalt?

Dat klopt. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren als je partner besluit om zijn deel van de hypotheek niet te betalen, maar weigert het huis te verlaten of mee te werken aan verkoop. Dat zou betekenen dat jij de hypotheek in je eentje moet betalen, naast eventueel andere woonkosten; mocht je dat niet lukken dan zou op termijn eventueel een executieveiling in zicht komen. Maar ik zou inzetten op een zo soepel mogelijk einde van de relatie om dit soort narigheid te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
08-12-2018 19:28
Nee.
Kan ook als partijen er niet uitkomen

Nee hoor, zolang je betaalt zal het de bank een zorg zijn of je je privésores oplost.
Als je partner z'n kont in de krib gooit, en er zijn er genoeg die redeneren dat hun onrecht wordt aangedaan, dan gaan ze zover als geen hypotheek betalen.
Ik zal je krijgen.....Ik niets, jij niets.....enz enz
zie dit te voorkomen
ik zie voorbeelden om me heen waar het helemaal fout is gegaan helaas
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
08-12-2018 19:43
Nee hoor, zolang je betaalt zal het de bank een zorg zijn of je je privésores oplost.
Dat dacht ik eigenlijk ook.
Maar goed, het gaat mij dus om de situatie waarin hypotheek gewoon netjes betaald wordt, maar de ene partner niet wil verkopen en de andere wel. Ik lees hier over advocaten en lange procedures. :(
Hopelijk is dat niet nodig en komen we er samen uit.
En inderdaad: wie weet waar hij mee komt, maar jullie begrijpen dat ik natuurlijk wel inzicht heb in zijn financiële draagkracht en zijn netwerk - ik verwacht niet dat hij het huis zal kunnen overnemen (incl. hypotheek dus).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven