Geld & Recht alle pijlers

Uitbetalen vakantiedagen

28-03-2020 17:45 50 berichten
Beste medeforummers

Ik heb een vraag mbt uitbetalen vakantiedagen.

Mijn zus heeft een vast contract voor 20 uur per week. Valt niet onder een CAO

Echter betaald werkgever iedere loonperiode 2 vakantiedagen uit naar rato.
(Dus ook de wettelijke vakantiedagen). Ze heeft aangegeven dat ze niet wil dat de vakantiedagen worden uitbetaald. Antwoord was dat het anders teveel gedoe was en dit bij alle werknemers werd toegepast.

Dit heeft tot gevolg dat wanneer ze vakantie pakt dit onbetaald verlof is. Zo ook de uren die ze tekort komt in een maand.
Wanneer ze meer uren heeft in een periode worden deze netjes uitbetaald, maar wanneer ze minder uren heeft wordt er minder uitbetaald dan 20 uur.

Is dit toegestaan?
Wij hebben de indruk dat dit een truc is om zo de uren waarvoor werkgever geen werk heeft niet uitbetaald hoeven worden. En zij hierdoor salaris te weinig krijgt uitbetaald.

Heeft iemand hier ervaring mee cq tips
Vraag het is aan een jurist...
Bel het juridisch loket of de vakbond.
Heel veel werkgevers stappen steeds meer over op maandelijks vakantiegeld uitbetalen in plaats van jaarlijks in mei. Bij mij (grote consultancy firm) is dat ook standaard zo. Je kunt het bij ons wel aanpassen door vinkjes aan en uit te zetten, maar de standaard instelling is om maandelijks uit te betalen. Hetzelfde bij het advocatenkantoor waar ik hiervoor werkte.

Hoe het juridischs zit weet ik niet. De meeste mensen vinden het fijn om zelf beschikking te hebben over wanneer ze hun vakantiegeld ontvangen. Op jaarbasis mag het niet uitmaken.

- - -

Te snel gelezen. Situatie van het topic is toch iets anders.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 28-03-2020 17:54
Reden: Nvt. Topic niet goed gelezen.
25.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hoeveel vakantiedagen heeft zus??
23 vakantiedagen bij fulltime
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
28-03-2020 17:51
Heel veel werkgevers stappen steeds meer over op maandelijks vakantiegeld uitbetalen in plaats van jaarlijks in mei.

Wanneer vakantiegeld wordt uitbetaald heeft echt totaal niets met deze vraag te maken.
rumforviva schreef:
28-03-2020 17:51
Heel veel werkgevers stappen steeds meer over op maandelijks vakantiegeld uitbetalen in plaats van jaarlijks in mei. Bij mij (grote consultancy firm) is dat ook standaard zo. Je kunt het bij ons wel aanpassen door vinkjes aan en uit te zetten, maar de standaard instelling is om maandelijks uit te betalen. Hetzelfde bij het advocatenkantoor waar ik hiervoor werkte.

Hoe het juridischs zit weet ik niet. De meeste mensen vinden het fijn om zelf beschikking te hebben over wanneer ze hun vakantiegeld ontvangen. Op jaarbasis mag het niet uitmaken.

- - -

Te snel gelezen. Situatie van het topic is toch iets anders.
Gaat niet over het vakantiegeld, maar uitbetalen van de verlofdagen.
Badedas007 schreef:
28-03-2020 17:54
Gaat niet over het vakantiegeld, maar uitbetalen van de verlofdagen.
Ja, zag ik net ook al. Ik heb het al aangepast. Hoewel het wel logisch lijkt dat je bij minder uren en gelijke betaling dus eigenlijk vakantie hebt opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
28-03-2020 17:48
Vraag het is aan een jurist...
Is = eens
Alle reacties Link kopieren
Badedas007 schreef:
28-03-2020 17:53
23 vakantiedagen bij fulltime
3 dagen bovenwettelijk, de 20 moet werkgever afblijven
nimue_iparis schreef:
28-03-2020 17:56
Is = eens
Grammar nazi :)
Blijf me volgen, ik heb u met mijn dyslectie nodig!
Santaaa schreef:
28-03-2020 17:59
Grammar nazi :)
Blijf me volgen, ik heb u met mijn dyslectie nodig!

Dyslexie!
Trotter schreef:
28-03-2020 17:54
Wanneer vakantiegeld wordt uitbetaald heeft echt totaal niets met deze vraag te maken.
Ja, ik had het al gezien. My bad.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-03-2020 17:58
3 dagen bovenwettelijk, de 20 moet werkgever afblijven
TO werkt 20 uur. Wettelijke uren is 4 maal de arbeidsduur dus 80 uur = 10 dagen
Daarnaast zijn die 23 dagen bij fulltime dus TO krijgt 20/36 van die 23 dagen
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
28-03-2020 18:03
TO werkt 20 uur. Wettelijke uren is 4 maal de arbeidsduur dus 80 uur = 10 dagen
Daarnaast zijn die 23 dagen bij fulltime dus TO krijgt 20/36 van die 23 dagen
joh...
dat verandert niks aan het principe hoor
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
28-03-2020 17:56
Ja, zag ik net ook al. Ik heb het al aangepast. Hoewel het wel logisch lijkt dat je bij minder uren en gelijke betaling dus eigenlijk vakantie hebt opgenomen.
Nee dat is niet logisch, want ze heeft gewoon een contract voor een bepaald aantal uren. Als de werkgever niet genoeg werk heeft voor dat aantal uren, is dat zijn probleem en niet dat van de werknemer.
m-april schreef:
28-03-2020 18:05
Nee dat is niet logisch, want ze heeft gewoon een contract voor een bepaald aantal uren. Als de werkgever niet genoeg werk heeft voor dat aantal uren, is dat zijn probleem en niet dat van de werknemer.
Ah oké, goed om te weten.

Maar ze krijgt bij meer toch ook meer betaald? Dan compenseert dat het toch weer op jaarbasis? Hoe zit dat dan ? Gewoon benieuwd.
Over compenseren staat niets in contract. Dus wanneer ze een goede maand heeft heeft ze lekker salaris. Maar wanneer er uren ontbreken is het om te huilen. En daarbij wordt ze niet in gelegenheid gesteld om verlofdagen op te kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Die 20 uur moet gewoon betaald worden, ook als werkgever minder uur te verdelen heeft. Anders zou een contract niks zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever mag dat alleen maandelijks uitbetalen als dat expliciet in je arbeidsovereenkomst staat.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
28-03-2020 18:08
Ah oké, goed om te weten.

Maar ze krijgt bij meer toch ook meer betaald? Dan compenseert dat het toch weer op jaarbasis? Hoe zit dat dan ? Gewoon benieuwd.
Dat zijn gewoon extra uren. Als de werkgever had willen kunnen schuiven met de uren/alleen de daadwerkelijke gewerkte uren had willen uitbetalen, dan had hij haar een min/max contract moeten geven.
Alle reacties Link kopieren
Badedas007 schreef:
28-03-2020 18:12
Over compenseren staat niets in contract. Dus wanneer ze een goede maand heeft heeft ze lekker salaris. Maar wanneer er uren ontbreken is het om te huilen. En daarbij wordt ze niet in gelegenheid gesteld om verlofdagen op te kunnen nemen.
Dat mag dus niet. Ze heeft een contract voor 20 uur, dus hij dient haar hoe dan ook die 20 uur uit te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft tot gevolg dat wanneer ze vakantie pakt dit onbetaald verlof is.

Dat klopt toch niet? Want ze heeft ze al uitbetaald gekregen bij haar salaris.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
28-03-2020 18:13
Die 20 uur moet gewoon betaald worden, ook als werkgever minder uur te verdelen heeft. Anders zou een contract niks zeggen.
Dit sowieso!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven