Geld & Recht alle pijlers

Uitgeleend geld niet teruggekregen van 'vriend'

21-10-2019 11:05 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik heb geld uitgeleend aan een ''vriend'' die mij nu negeert. Via whatsapp is duidelijk afgesproken dat hij mij vrijdag 11 oktober zou terug betalen.

Ook zit er een principe dingetje aan vast voor mij.. Dat iemand met wie ik >10 jaar 'bevriend' ben mij zo hard naait.

Nu vroeg ik me af of incassobureaus civiele zaken in behandeling nemen en zo niet, ben ik eigenlijk uit principe bereid te procederen. Mocht ik dit laatste doen, vroeg ik me af hoe waarschijnlijk het is dat ik dan zelf voor proceskosten opdraai.
Alle reacties Link kopieren
€70 is minder dan het uurtarief van de meeste advocaten. Als €70 voor jou veel geld is, zou het heel dom zijn om te gaan procederen. Dat gaat je heel veel meer kosten.

Schrijf het af als leergeld.
Als je hem in levende lijve hebt gesproken en je krijgt je geld alsnog niet terug of hij scheept je af met vage beloften, dan is het voor je eigen gemoedsrust en levensvreugde beter om even te balen, maar daarna je schouders op te halen en hem het beste te wensen met die 70,00 en hem te ‘bedanken’ voor de les die je hebt geleerd.
Zoals iemand anders hier al zei : het kost je bakken met negatieve energie om hier werk van te (proberen) te maken. Jij bent goed van vertrouwen geweest, een mooie eigenschap. Hij heeft dat vertrouwen beschaamt, een slechte eigenschap. Wie is nu beter af ? :)
watdachtjehiervan schreef:
21-10-2019 11:26
Als hij niet opneemt als je met een ander nummer belt is er dan niet wat meer aan de hand?
Maak je je geen zorgen inderdaad, je bent al 10 jaar bevriend.
Wel balen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Beschouw het maar als leergeld.
Inschakelen van een incassobureau kost nog meer leergeld, want die mogen namelijk vrijwel niks. Lees maar, zeer leerzaam:

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... assobureau
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
lolapaloeza schreef:
21-10-2019 11:26
Hij heeft het waarschijnlijk gewoon niet.

Dit. Ik maak dat met klanten ook regelmatig mee, dat ze facturen niet betalen omdat ze het geld (nog) niet hebben en in plaats van dat ze dat dan eerlijk zeggen reageren ze gewoon helemaal nergens meer op. Blijkbaar weegt schaamte zwaarder dan fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hem niet voor niets geld geleend, en zit hij in grotere geldzorgen en schulden dan dat jij denk.

En van een kale kip kan je niet plukken, dus een incasso kantoor zal dan waarschijnlijk ook niet voor kunnen doen.

Probeer in gesprek te komen met hem. Kijk of dat er een oplossing is voor terug te betalen, eventueel op afbetaling. Of kan hij niet " werken" voor zijn geld. Heb je klusjes die gedaan moeten worden.

Mensen met geldzorgen hebben de neiging om zich terug te trekken, enveloppen niet meer open te maken en nergens op te reageren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af hoe sterk je staat als hij in een appje heeft gezegd dat hij het terug zou betalen.

Staat de oorspronkelijke lening ook op papier?
En waarom leen je het geld uit als je het zelf blijkbaar niet kunt missen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je ooit nog wel contact krijgt met deze vriend, probeer op papier een regeling te krijgen.
Misschien moeilijk maar probeer niet boos te worden, dan voelt hij zich aangevallen.
Heb begrip dat hij die 70, - niet in 1x kan betalen.
Zet op papier dat hij het in 3x betaald.
Op een datum dat hij zijn salaris/uitkering krijgt.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna einde van de maand, hopelijk krijgt hij dan salaris/uitkering gestort en krijg je je geld dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken hem al 11 jaar en hij is zelf altijd heel erg van 'niet van mijn probleem, jouw probleem maken'.

Ik heb hem meerdere malen gebeld, hij negeert dit. Ik heb hem meerdere appjes gestuurd dat hij moet communiceren als er iets is.

Ik vind dat ik wel genoeg heb gedaan wat dat betreft. Ik ben wat dat betreft heel toegankelijk en na 11 jaar weet hij dat echt wel. Ik ben met dit soort dingen erg easy-going, maar mij negeren, waarvan ik weet dat het opzettelijk is. Dat gaat mijn boekje te buiten. Dan maak je misbruik van mijn goedheid.

Terugkomend op mijn vraag.. als ik naar een incassobureau ga, is het niet dat degene die de incasso ontvangt op moet draaien voor de kosten?

En ja, het bedrag incl datum van terugbetaling staan zwart op wit.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 12:27
Ik ken hem al 11 jaar en hij is zelf altijd heel erg van 'niet van mijn probleem, jouw probleem maken'.

Ik heb hem meerdere malen gebeld, hij negeert dit. Ik heb hem meerdere appjes gestuurd dat hij moet communiceren als er iets is.

Ik vind dat ik wel genoeg heb gedaan wat dat betreft. Ik ben wat dat betreft heel toegankelijk en na 11 jaar weet hij dat echt wel. Ik ben met dit soort dingen erg easy-going, maar mij negeren, waarvan ik weet dat het opzettelijk is. Dat gaat mijn boekje te buiten. Dan maak je misbruik van mijn goedheid.

Terugkomend op mijn vraag.. als ik naar een incassobureau ga, is het niet dat degene die de incasso ontvangt op moet draaien voor de kosten?

En ja, het bedrag incl datum van terugbetaling staan zwart op wit.

In een officiële overeenkomst die door beide is getekend? Heeft hij van jou al een aanmaning gehad? Hoe is je dossier opgebouwd? Met alelen een appje ga je het niet redden.

Ik zou er zelf echt nog 30x over na denken, voor 70 euro en na 11 jaar vriendschap. Als je geen contact met hem hebt gehad, kan er best iets anders aan de hand zijn. Dat zou ik eerst uit willen sluiten. Je bent nog geen maand verder.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 12:27


Terugkomend op mijn vraag.. als ik naar een incassobureau ga, is het niet dat degene die de incasso ontvangt op moet draaien voor de kosten?
Als hij die 70 euro niet kan betalen dan zal hij de incasso kosten ook niet kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Stuur hem een betaalverzoek.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
21-10-2019 12:45
Als hij die 70 euro niet kan betalen dan zal hij de incasso kosten ook niet kunnen betalen.

Buiten dat, zo'n incassobureau mag wettelijk geloof ik 15% vragen als incassokosten. Met 70 euro kom je dan uit op zo'n 10,50 euro Volgens mij is er echt geen incassobureau zo gek om voor een tientje te gaan werken.

NB: Ik weet hier te weinig van af, van deze materie. Kan me voorstellen dat incassobureaus dan hoger in het percentage gaan zitten, of een minimum bedrag aanhouden?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
21-10-2019 11:51
Dit. Ik maak dat met klanten ook regelmatig mee, dat ze facturen niet betalen omdat ze het geld (nog) niet hebben en in plaats van dat ze dat dan eerlijk zeggen reageren ze gewoon helemaal nergens meer op. Blijkbaar weegt schaamte zwaarder dan fatsoen.

Wij hebben een factuur bij een klant openstaan die dateert uit 2016. Best een groot bedrag.
Na 45 maal verzoek tot betalen, gevolgd door mails van onze kant om op zijn minst eens een keer te reageren om wellicht een oplossing te kunnen bespreken.. blijft het al jaren stil. Nooit 1 reactie gehad.
We hebben geen zin het hogerop te zoeken en daar ook nog eens bakken met geld in te steken. Dus nog steeds spreken we deze man aan op zijn goed fatsoen.
Hoewel ik deze man stug maandelijks blijf herinneren aan zijn schuld bij ons en ik hem blijf verzoeken met ons te praten en een regeling met ons te treffen, weet ik dat ik deze zaak al lang en breedt verloren heb. Een bittere pil want het gaat om een bedrag met 3 nullen. We gaan er nooit een stuiver van krijgen.
En idd wat RikM ook schrijft, het ijdkoud onder de negeerknop gezet worden, geen verontschuldiging of uitleg waardig zijn.. dat maakt boos!
En iedereen krijgt weleens met zo'n slappe snuiter te maken.. hetzij zakelijk of prive.
Alle reacties Link kopieren
Geld lenen aan vrienden/familie is altijd een beetje tricky. Als het misgaat, zoals hier, is gelijk de verhouding verstoort.

Ik leen zelf eigenlijk nooit bedragen groter dan €20,00 uit. Niet zozeer omdat ik het niet kan missen, maar heb geen zin gedoe en drama als idd de andere partij niet terugbetaalt. Bij een klein bedrag is dat niet zo erg.

Wat hierboven al is gezegd: leen geen geld uit als je het zelf niet kan missen.

En hoe vervelend en onbeschoft dit ook is, ik zou noooooooit voor een bedrag van €70 overwegen een incassobureau op een vriend af te sturen.

Je kunt idd nog in gesprek gaan met je vriend om uit te zoeken waarom hij niet heeft betaald, misschien zit er een nare reden achter waar die zich voor schaamt. Maar voor je eigen gemoedsrust, beschouw die €70,00 als verloren. Het is echt de pijn en moeite niet waard om daar nog lang mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-10-2019 12:49
Buiten dat, zo'n incassobureau mag wettelijk geloof ik 15% vragen als incassokosten. Met 70 euro kom je dan uit op zo'n 10,50 euro Volgens mij is er echt geen incassobureau zo gek om voor een tientje te gaan werken.

NB: Ik weet hier te weinig van af, van deze materie. Kan me voorstellen dat incassobureaus dan hoger in het percentage gaan zitten, of een minimum bedrag aanhouden?
Ik las wel dat sommige een wettelijk minimumbedrag hanteren van zo'n 40 euro ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
21-10-2019 13:01
Wij hebben een factuur bij een klant openstaan die dateert uit 2016. Best een groot bedrag.
Na 45 maal verzoek tot betalen, gevolgd door mails van onze kant om op zijn minst eens een keer te reageren om wellicht een oplossing te kunnen bespreken.. blijft het al jaren stil. Nooit 1 reactie gehad.
We hebben geen zin het hogerop te zoeken en daar ook nog eens bakken met geld in te steken. Dus nog steeds spreken we deze man aan op zijn goed fatsoen.
Hoewel ik deze man stug maandelijks blijf herinneren aan zijn schuld bij ons en ik hem blijf verzoeken met ons te praten en een regeling met ons te treffen, weet ik dat ik deze zaak al lang en breedt verloren heb. Een bittere pil want het gaat om een bedrag met 3 nullen. We gaan er nooit een stuiver van krijgen.
En idd wat RikM ook schrijft, het ijdkoud onder de negeerknop gezet worden, geen verontschuldiging of uitleg waardig zijn.. dat maakt boos!
En iedereen krijgt weleens met zo'n slappe snuiter te maken.. hetzij zakelijk of prive.
Ja, heel erg vervelend. Ik wil het zelf echter wel écht terug hebben. Hoeveel pijn/moeite en zelfs extra kosten erbij komen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ding is ook heel erg, dit is heel erg persoonlijk ofzo. Dat iemand misbruikt maakt van je goedheid dat gaat er bij mij gewoon écht niet in.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:18
Mijn ding is ook heel erg, dit is heel erg persoonlijk ofzo. Dat iemand misbruikt maakt van je goedheid dat gaat er bij mij gewoon écht niet in.
En dus stuur je een incasso bureau op zijn dak. En jaag je hem nog meer op kosten.
Omdat hij niet op telefoon en appjes reageert.

Schiet jij nu niet met een mug op een olifant, gewoon omdat jij je belazerd voelt?

Ga er nu gewoon naartoe. Bel aan, heb het er eens over.
Wat was de reden waarvoor hij 70 euro nodig had? Als het was om een rekening te betalen, dan geef ik je op een briefje dat hij in problemen zit. Beslag op inkomen of iets in die trant. Werkloos misschien.

Ja er is misbruik gemaakt van je 'goedheid'. Ja dat voelt rot.
Denk jij echt dat hij 11 jaar vriendschap voor 70 euro vergooien wil?
Jij wil het wel vergooien om 70 euro. One strike out! Meteen, na 11 jaar, hoppá, weg ermee, ophangen aan de hoogste boom!!
Of je kunt eens kijken of je erachter kunt komen wat er speelt. En hem aanmelden bij een financiële zorgverlener als het werkelijk mis is met financiën. Dan krijg je uiteindelijk vast de 70 euro terug én heb je een vriend in nood geholpen.

Aan jou de keus wat je wil gaan doen.
doreia* wijzigde dit bericht op 21-10-2019 13:30
3.73% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het is pas 10 dagen geleden dat hij in gebreke is, en je ben nu al in paniek om een louzy bedrag van 70 euro?
Je moet wel een beetje meer vertrouwen hebben in een vriend die je al meer dan 10 jaar kent.
Misschien schaamt hij zich omdat hij je op dit moment niet kan betalen.
Wacht ff nog een paar dagen dan krijgt hij zijn loon binnen.
Is de strijd aangaan en proberen een juridische manier te zoeken om genoegdoening te krijgen echt de juiste manier voor jou om om te gaan met het feit dat je je hier zo enorm door geraakt voelt ? Of gaat het tot nog meer frustratie en afwijzing leiden denk je ? Zijn er ook andere manieren om hiermee om te gaan ? Je klinkt alsof deze actie van deze vriend iets heeft geraakt bij jou dat veel ouder is en dieper ligt.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:18
Mijn ding is ook heel erg, dit is heel erg persoonlijk ofzo. Dat iemand misbruikt maakt van je goedheid dat gaat er bij mij gewoon écht niet in.

Een persoonlijk gevoel is niet het juiste om een incassobureau op hem af te sturen. Je hebt hem nog niet eens gesproken. Wellicht ligt zijn vader/moeder/hijzelf in het ziekenhuis met iets ernstigs en is hij even helemaal de weg kwijt. Wellicht zit hij in een grotere financiële ellende en help jij hem met zo'n incassobureau verder het moeras in. Je weet het niet en het is nog geen maand geleden!

Ga je echt 11 jaar vriendschap vergooien om 70 euro en zonder dat je echt weet wat er speelt?
Alle reacties Link kopieren
Tja, dit is nou precies de reden dat ik niemand geld leen. Ik maak daarbij geen onderscheid tussen vrienden, familie, of onbekenden. Ik schiet wel eens wat voor, maar daar voel ik me in sommige gevallen vaak al onbehaaglijk bij.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 13:26
En dus stuur je een incasso bureau op zijn dak. En jaag je hem nog meer op kosten.
Omdat hij niet op telefoon en appjes reageert.

Schiet jij nu niet met een mug op een olifant, gewoon omdat jij je belazerd voelt?

Ga er nu gewoon naartoe. Bel aan, heb het er eens over.
Wat was de reden waarvoor hij 70 euro nodig had? Als het was om een rekening te betalen, dan geef ik je op een briefje dat hij in problemen zit. Beslag op inkomen of iets in die trant. Werkloos misschien.

Ja er is misbruik gemaakt van je 'goedheid'. Ja dat voelt rot.
Denk jij echt dat hij 11 jaar vriendschap voor 70 euro vergooien wil?
Jij wil het wel vergooien om 70 euro. One strike out! Meteen, na 11 jaar, hoppá, weg ermee, ophangen aan de hoogste boom!!
Of je kunt eens kijken of je erachter kunt komen wat er speelt. En hem aanmelden bij een financiële zorgverlener als het werkelijk mis is met financiën. Dan krijg je uiteindelijk vast de 70 euro terug én heb je een vriend in nood geholpen.

Aan jou de keus wat je wil gaan doen.
Ik heb zijn nieuwe adres niet en nu is het mijn schuld? Right

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven