Geld & Recht alle pijlers

Uitschrijven kind woning

27-07-2010 16:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Mijn dochter is al een tijdje het huis uit, nu blijkt dat ze zich vergeten is uit te schrijven en dat is voor mij financieel gezien een grote ramp.

Ik heb een wia uitkering op bijstandniveau.

Is het waar dat het niet met terugwerkende kracht mogelijk is om haar alsnog op de datum dat ze hier vertrokken is uit te schrijven?

Iemand advies?
Uitschrijven ed met terugwerkende kracht werkt vrijwel nooit.



Je dochter zal zich zsm in haar nieuwe woonplaats/woning in moeten schrijven. Dan schrijft ze zich automatisch uit bij haar oude adres. Als je geen contact hebt met je dochter (hoop het niet) kun je de gemeente een soort onderzoek laten doen om haar uit te laten schrijven, dan sturen ze een aantal brieven naar je adres voor haar, maar die zal ze dan niet openen uiteraard.



Wel kun je vragen bij je uitkeringsorganisatie of ze enige coulance kunnen hebben, je kunt namelijk waarschijnlijk wel bewijzen dat je dochter op zichzelf woont als zij haar huurafschrijvingen en huurcontract ed wil laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Een verhuizing doorgeven aan de gemeente iig niet.

Kan alleen op dag van aangifte of in de dagen die nog moeten komen.



Tenminste dat werd mij verteld toen ik mijn adres wou laten overzetten bij de gemeente toen ik al een week daarvoor verhuist was.



En anders moet je de gemeente zelf even bellen en uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter moet zich op haar nieuwe adres inschrijven. Dat gaat niet met terugwerkende kracht. Dat gaat vanaf de inschrijfdatum.



Jij kunt ook een verzoek tot uitschrijving indienen. Er komt dan een "onderzoek" naar het nieuwe verblijfadres van je dochter. Dat heeft verder niet veel consequenties voor haar, er komt een kruisje achter d'r naam maar ze staat niet meer bij jou in de GBA.
Alle reacties Link kopieren
Het is zover ik weet niet mogelijk om je bij een gemeente uit te schrijven. Wanneer je verhuist, en je laat je in schrijven bij een andere gemeente, schrijft de gemeente je automatisch uit bij je vorige adres.
Alle reacties Link kopieren
quote:ukkie1 schreef op 27 juli 2010 @ 17:32:

Het is zover ik weet niet mogelijk om je bij een gemeente uit te schrijven. Wanneer je verhuist, en je laat je in schrijven bij een andere gemeente, schrijft de gemeente je automatisch uit bij je vorige adres.Ze is nog steeds in dezelfde gemeente, alleen een andere woning.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet ze gewoon bij de gemeente een adreswijziging doorgeven. Dat kan vaak zelfs via de website van de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen de gemeente wel bellen, dochter beantwoord mijn berichtjes en telefoontjes niet...die voelt de bui al hangen.

Tjonge wat baal ik hiervan, stond al met één been in de financiele afgrond.

Kan geen kwijtscheldingen aanvragen, mijn huurtoeslag die ik straks terug moet gaan betalen(niet te weinig, want mevr heeft veel gewerkt) enz.

Ook heeft ze geen cent te makken verder, want ze staat zometeen voor hoge studiekosten.

Zijn er geen bijzondere omstandigheden, als ik nou aan zou kunnen tonen dat ze hier al een tijdje weg is?
Alle reacties Link kopieren
Het zou misschien kunnen, maar daar kan alleen de gemeente waarin je woont antwoord op geven.



Wat een vervelende situatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of jouw dochter ook huurtoeslag krijgt maar dan kijken ze ook naar de datum dat ze staat ingeschreven. Als ze nu huurtoeslag ontvangt mag ze straks alles terug betalen tot de datum dat ze is overgeschreven. Dus voor haar is het ook belangrijk om goed geregistreerd te staan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je mijn post wel gelezen?

Ik zeg dat niet voor de grap, ik heb hetzelfde een keer moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent verplicht om binnen 5 dagen je adreswijziging door te geven bij je (nieuwe) gemeente, waarom heeft ze dat niet gewoon gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het iig even voorleggen bij de gemeentje. Neem het huurcontract van je dochter mee, waarin staat op welke datum ze haar nieuwe onderkomen huurt en dus bij jou weg is.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Betaalt ze huur via overschrijving? Misschien kan jij daarmee aantonen dat ze wel degelijk al een tijdje ergens anders woont!



Je kan wel iemand laten uitschrijven hoor. Ik heb een tijdje op huisnummer 30a gewoond. Bij mij schuin tegenover was een winkel met huisnummer 30 en die verhuurden de bovenverdieping aan studenten die dan dachten dat ze op 30a woonden. Maar dat was dus niet, ik woonde op 30a en zij woonden op 30-1. Heel vaak kreeg ik een brief van de gemeente 'aan de nieuwe bewoner van 30a' en dan nam ik weer contact op met de gemeente om die nieuwe bewoner uit te laten schrijven, omdat die toch echt niet bij mij woonde.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 27 juli 2010 @ 18:35:

Betaalt ze huur via overschrijving? Misschien kan jij daarmee aantonen dat ze wel degelijk al een tijdje ergens anders woont!



Je kan wel iemand laten uitschrijven hoor. Ik heb een tijdje op huisnummer 30a gewoond. Bij mij schuin tegenover was een winkel met huisnummer 30 en die verhuurden de bovenverdieping aan studenten die dan dachten dat ze op 30a woonden. Maar dat was dus niet, ik woonde op 30a en zij woonden op 30-1. Heel vaak kreeg ik een brief van de gemeente 'aan de nieuwe bewoner van 30a' en dan nam ik weer contact op met de gemeente om die nieuwe bewoner uit te laten schrijven, omdat die toch echt niet bij mij woonde.



Zo werkt het niet bij mensen die daadwerkelijk bij je wonen of hebben gewoond. Als je iemand anders (zonder medewerking van diegene) uit wil laten schrijven moet je dat via de gemeente regelen. Eerst krijgt diegene dan een brief met het verzoek zijn/haar nieuwe adres te komen doorgeven. Als hier niet op wordt gereageerd, komt er nog een keer een brief. Pas als daar ook niet op gereageerd wordt kan degene uitgeschreven worden en is dan dus zonder vaste woon en verblijfplaats (want deze is niet doorgegeven bij de gemeente) met alle gevolgen (bv. stop studiefinanciering) van dien. Tenminste, zo werkt het hier.

Die hele procedure duurt weken, zo niet maanden. Lijkt me dus noodzakelijk dat TO en dochter dit samen regelen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 27 juli 2010 @ 18:35:

Betaalt ze huur via overschrijving? Misschien kan jij daarmee aantonen dat ze wel degelijk al een tijdje ergens anders woont!

De dochter reageert niet op telefoontjes of smsjes, dus ik denk niet dat ze dan inzicht zal geven in haar overschrijvingen. Hoe TO dat dan aan moet tonen zou ik niet weten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 27 juli 2010 @ 18:28:

Je bent verplicht om binnen 5 dagen je adreswijziging door te geven bij je (nieuwe) gemeente, waarom heeft ze dat niet gewoon gedaan?



gadver, dit komt echt over als aha papapa, dat mag niet hoor, dat had ze moeten doen.

Zover waren we, en waarschijnlijk was ze te laks, had ze te weinig oog voor de consequenties etc. Je kunt toch ook niets met die informatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerder op de uitkeringsinstantie richten dan de gemeente. Dus met huurcontract en evt overschrijvingen bij de uitkeringsinstantie aankloppen en dan natuurlijk zo snel mogelijk alsnog zorgen dat ze op het juiste adres staat ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft wat van zich laten horen(smsje), gaat zich vandaag uitschrijven.

Dan nog zit ik met het probleem huurtoeslag, maar daar ga ik het nog wel over hebben met haar, zou ze toch een deel mee moeten gaan betalen...maar goed das weer een ander probleem.

Ze woont bij iemand in en betaald geen huur.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pacalle03 schreef op 28 juli 2010 @ 12:30:

Ze woont bij iemand in en betaald geen huur.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!



Maw: het is voor TO sowieso al nooit met terugwerkende kracht hard te maken dat dochter niet meer thuis woont.

Dan zal er niks anders op zitten dan een stevig gesprek met haar.

Heb je trouwens enig idee waarom ze zich op dat nieuwe adres heeft laten inschrijven? Of is dat weer ongunstig voor de toeslagen van degene die daar al woont?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pacalle03 schreef op 28 juli 2010 @ 12:30:

Ze heeft wat van zich laten horen(smsje), gaat zich vandaag uitschrijven.

Dan nog zit ik met het probleem huurtoeslag, maar daar ga ik het nog wel over hebben met haar, zou ze toch een deel mee moeten gaan betalen...maar goed das weer een ander probleem.

Ze woont bij iemand in en betaald geen huur.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!Ze moet niet uitschrijven, ze moet zich inschrijven op het nieuwe adres. Heeft ze dit al gedaan vandaag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven