Geld & Recht alle pijlers

vakantie geld hoeveel hou je nou over?

11-05-2010 12:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel hou je nou netto over van je vakantie geld?
http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto



daar kun je je nettoloon uitrekenen, maar ook inclusief je vakantiegeld. (bij vakantiegeld vul je die 8% in en daaronder je jaarloon over het afgelopen jaar)

het komt dan neer op die 8% van bruto jaarloon - percentage bijzonder tarief - wat premies. Bij mij komt het dan uiteindelijk neer op zo'n 77% van mijn kale nettoloon (dus zonder reiskostenvergoeding of andere toeslagen). Of zo'n 54% van mijn bruto maandloon. maar idd, let op wat kaaaaaaatje zegt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 14 mei 2010 @ 16:19:

[...]





kanttekening, je bouwt gedurende het jaar rechten op. Je krijgt in mei jaar 2 dus 8% over het bedrag dat je tussen mei jaar 1 en mei jaar 2 hebt verdiend.Dat ligt er maar net aan hoe het in je CAO of arbeidsovereenkomst geregeld is. Dat je opbouwt klopt, maar het kan ook op een ander moment worden uitbetaald, of vooraf worden uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou meestal 2/3 van het bruto vakantiegeld over. Wel heb ik begrepen dat hoe minder je verdient, hoe kleiner het percentage is dat wordt ingehouden. Ik verdien erg weinig en hou dus relatief veel vakantiegeld over.
Alle reacties Link kopieren
quote:coravanmora schreef op 15 mei 2010 @ 10:51:

[...]





Dat ligt er maar net aan hoe het in je CAO of arbeidsovereenkomst geregeld is. Dat je opbouwt klopt, maar het kan ook op een ander moment worden uitbetaald, of vooraf worden uitbetaald.Klopt inderdaad, bij de vorige werkgever van mijn man rekenden ze gewoon van januari t.m. december. Hij was op 1 januari in dienst getreden en kreeg eind mei gewoon voor een volledig jaar vakantiegeld uitbetaald. Ik vond het wel raar, maar het schijnt wel vaker zo te gaan. Toen hij in augustus ontslag nam werd er dus bij zijn laatste salarisafrekening 4 maanden (sept. tm. dec.) vakantiegeld afgetrokken.
quote:diedietje schreef op 11 mei 2010 @ 13:09:

Is toch eigenlijk apart, vakantiegeld is verplicht in Nederland, maar wordt wel hoger percentage voor gerekend.

Heeft de overheid toch mazzel dat ze zelf zulke leuke regeltjes bedenken...

Is vakantiegeld verplicht?



Hoe dan ook, de overheid heeft helemaal geen mazzel hierdoor. De belasting die je betaald (loonbelasting) is een voorheffing op de inkomstenbelasting. In de inkomstenbelasting maakt het niets uit of je 12 maanden + vakantiegeld hebt gehad, of 10 maanden, of 14 maanden. Je hele brutoloon wordt bij elkaar geteld, en dáár betaal je belasting over. Vakantiegeld gaat dus tegen hetzelfde tarief als de rest van je salaris, alleen door het jaar heen zit er een correctie in die te maken heeft met kortingen die al in je normale maandsalaris verrekend zijn.



Nauwkeuriger gezegd is je belastingtarief over vakantiegeld niet verhoogd, maar is je belastingtarief over je reguliere loon verlaagd.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vakantiegeld is verplicht. Het is eigenlijk gewoon een deel van je normale inkomsten (dus als het niet verplicht zou zijn, dan zou je gewoon per maand meer geld krijgen). Het is dus een verplichte vorm van sparen vanuit de overheid, net zoals pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Nog 3 dagen en dan weet ik hoeveel ik overhou.
Alle reacties Link kopieren
bij mij staat hoeveel vakantiegeld er is opgespaard op elke maandelijks laanstrook, maar dit is dus een brutobedrag en geen netto bedrag?

Jammer
Bij mij ging er ongeveer de helft vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ingewikkeld...!!!!! Ik voel me gen***d volgens mij kan het toch niet kloppen: ik ben in Augustus 2011 begonnen met werken, heb 10 maanden vakantiegeld "gespaard" .



Ik heb EUR 1290 gespaard, en krijg maar EUR 678 uitbetaald. Met andere woorden: heb ik 48% aan belasting betaald?
@020

Dat kan dus goed kloppen. Als de inhouding achteraf teveel blijkt, dan krijg je bij je belastingaangifte weer wat terug.



@Bertrade

Pensioen is niet wettelijk verplicht. Er kan wel sprake zijn van een verplichte pensioendeelname vanuit een bedrijfstakpensioenfonds of vanuit een reglement dat de werkgever heeft opgesteld.

En vakantiegeld is idd bij wet verplicht. Er kunnen echter afspraken gemaakt worden over de hoogte (verplicht minimum is 8%, maar hoger komt dus ook wel voor) en de wijze van uitbetalen (in sommige gevallen wordt het bijv direct uitbetaald als percentage bovenop het uurloon).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven