Geld & Recht alle pijlers

Vastzitten aan uitvaartkosten vader?

19-09-2020 15:36 200 berichten
Hai,

Ik ben gisteravond op bezoek geweest bij mijn vader die sinds een jaar in een half zelfstandige aanleunwoning woont bij een verzorgingstehuis.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was. Geen contact met vader vanaf 14 jaar tot mijn 32ste. Ben nu 42. Vader was geen goede vader in de jaren dat er wel contact was. Uit een eerder huwelijk voor dat met mijn moeder heeft hij 1 zoon. Uit de ouderlijke macht gezet en opgegroeid in pleeggezin. Nooit geen contact met vader gewild. Nog steeds niet. Ik heb sinds 10 jaar wel weer contact met hem. Moeizaam. Grof gezegt, het is een lul. Dat is uiteraard subjectief en mijn mening.

Vader heeft vorig jaar enkele tia's/kleine hersenbloedingen gehad, en heeft wat hulp nodig, vandaar de verhuizing naar deze woonsituatie.

Was er gister en hij gaat zichtbaar achteruit. Je kan er niet meer een 'normaal' gesprek mee voeren.

Hij begon weer te 'zeuren' over zijn uitvaart. Ik moet die toch maar regelen. Uiteraard precies zoals hij dat graag wil. Dat is mij allemaal duidelijk. Als ik dan vraag hoe hij dat voor zich ziet, financieel. Dan krijg ik standaard de reactie, het hoeft allemaal niet duur, geen cake, goedkope kist, paar mensen blablabla. Daar is zijn verzekering destijds genoeg voor. De man blijft volhouden dat hij voor ongeveer 5000 verzekerd is. Euro of guldens weet hij niet. Dat staat op de polis. Bijverzekeren is onzin!

Nou heb ik hem dus vorig jaar verhuisd. Er is geen polis. En volgens mij ook geen verzekering dus.

Ondanks dat er een geschiedenis van mishandeling is en ik werkelijk waar nog nooit iets aan de man heb gehad, en hij zijn maandelijkse aow, pensioen en zijn spaargeld uitgeeft aan zijn nepkleindochter van het kind van zijn laatste exvrouw, en er dus geen erfenis zal zijn waarvan ik de kosten van de uitvaart kan betalen, vind ik ergens toch/voel ik mij verplicht dit toch te regelen mocht het zich terzijnertijd voordoen.

Ik maak mij daar soms zorgen over, vooral na een bezoek zoals gister waar maar weer eens bleek dat het nooit meer beter gaat worden met hem, alleen slechter.

En om eerlijk te zijn voel ik mij er rot onder dat anderen dat beetje 'lusten' die er zijn krijgen, en ik alleen maar goed ben om de 'rotzooi' op te ruimen blijkbaar. Gaat ook geregeld door mijn hoofd om contact weer te stoppen, want het brengt mij niks, behalve commentaar op mijn persoon en leventje. Doe dat steeds niet, omdat ik verder ook geen familie heb en 'het is toch mijn vader', en zoiets is gewoon niet makkelijk. Al helemaal niet wetende dat het einde dichterbij is dan ooit.

Al gun ik de man nog vele (verwarde) jaren en mag hij met zijn geld doen wat hij wil, ik sta er steeds nuchterder in en probeer voorbij mijn eigen emoties hierom trendt te kijken.

Contact of niet, afwijzing van 'erfenis' of niet. Een rondje internet verteld mij, voor zover ik uit dit grijze gebied begrijp, dat er niets mij ontslaat van de verplichting te dokken voor zijn uitvaart. Tenzij mijn gemeente heel coulant is en niet verhaald.

Dat doen ze dus wel hier!

Heb dus een paar vragen waar ik met google niet echt goed uitkom.

Waar blijft aansprakelijkheid zoon in dit verhaal?

Zoals ik het begrijp: als ik geen opdracht geef voor uitvaart, zal de gemeente verhalen op mij. Als ik opdracht geef voor uitvaart moet ik ook betalen, maar dan kan ik nog redelijk zelf de kosten bepalen, met in het achterhoofd zijn wensen.
Mocht ik dan maanden later na zijn overlijden ergens uitsluitsel hebben van verzekeringsmaatschappijen of er een polis was, zo ja, gaat dan de helft daarvan linea recta naar zoon, of krijg ik eerst mijn kosten terug?

Als ik het zo nalees klinkt dit allemaal best berekenend en kil, maar de man geeft geen snars om me, nooit gedaan ook, en ik wil het zo netjes mogelijk regelen, maar ik maak me oprecht zorgen wat de gevolgen zijn voor mij. Ben zelf ook alleen, heb hard gewerkt de laatste jaren, heb wat spaargeld, maar da's bedoelt om een huisje te kopen, en 5000 uitvaartkosten is een bittere pil voor mij. Er zal mocht het moment daar zijn toch emoties spelen, en vrienden waarschuwen me nu al voor handtekeningen zetten..

Bij voorbaat dank voor input!
Zoon wordt ook aangeschreven door gemeente als ze gaan verhalen.
Cadou schreef:
19-09-2020 15:52
Hij heeft 2 kinderen. 1 zoon uit huwelijk 1. Geen contact mee, hij en vrouw uit de ouderlijke macht gezet, kind in pleeggezin opgegroeid.
Kind 2 ben ik, uit huwelijk 2.

Dan is er nog een huwelijk 3 geweest met een vrouw die al een kind had uit een eerder huwelijk. Dat kind heeft nu zelf een kindje en daar 'speelt' hij nu opa voor, omdat er daar geen vader in beeld is. Maar die zijn dus officieel niets van hem.

Ok, helder. Dan zijn jij en je halfbroer dus erfgenaam en kunnen jullie beide op dezelfde basis aangesproken worden voor de kosten als niemand wat regelt. De erfenis niet aanvaarden ontslaat je volgens mij daar niet helemaal van. Als je je er emotioneel van wil onttrekken zou ik misschien ook het contact verder verbreken; ik denk niet dat je het emotioneel rond krijgt om wel contact kan houden maar vervolgens niks te regelen. Maar als je wel contact wil en dus ook wel iets wil regelen, dan zou ik dus ook als voorwaarde stellen dat je bewindvoerder wordt van je vader. Dan heb je in elk geval grip op de zaak.
Dat gaat wel zoeken worden waar hij verzekerd was alle verzekeraars zijn wel tig keer overgenomen.
Zijn er nog oude ouderwetse bankpapieren waar je in kan kijken?
Mijn verzekeraar is al drie of vier keer van naam veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige situatie ik vind het nog knap dat je contact hebt.

Bij deze site zou je erachter moeten kunnen komen of er een polis bestaat.
https://www.anbo.nl/raad-daad/gezondhei ... iemand-een#

Ik denk dat ik als ik jou was je vader de keus zougeven. Of je werkt nu mee en gaat voor mij uitzoeken waar die polis loopt. Of je doet het niet maar dan regel ik ook niks straks. Je laat jezelf behoorlijk voor zijn karretje spannen en je krijgt er niks voor terugen zo te horen heb je het dus ook noiit gehad.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
19-09-2020 15:51
In het verleden werden veel polissen verkocht waarvoor je een eenmalige betaling deed of waarvan de premiebetaling beperkt was tot een x aantal jaar.

Uitvaartverzekeraars hebben op papier meer 100-plussers in leven dan dat er in werkelijkheid zijn. En ongetwijfeld ook veel mensen van onder de 100 nog als levende geregistreerd hebben terwijl ze al zijn overleden.
Dank je.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
En daarnaast, als hij geen rekening met jou hield tijdens zijn leven hoef jij ook geen rekening te houden met zijn wensen. Als hij het niet zelf regelt dan zal het het moeten doen met hoe jij het regelt (tip: een steigerhouten kist is hartstikke hip).
love2dance schreef:
19-09-2020 16:04
Wat een lastige situatie ik vind het nog knap dat je contact hebt.

Bij deze site zou je erachter moeten kunnen komen of er een polis bestaat.
https://www.anbo.nl/raad-daad/gezondhei ... iemand-een#


Dit is de directe link, vanaf jouw link moet je nog wat doorklikken namelijk

https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 15:53
Hij wil een crematie.
Ik zou zeggen dat hij daar dan aan mee moet werken. Nu wil hij je niet de info geven die je nodig hebt. Door niet mee te werken zou zijn wens imo vervallen gegeven de vader die hij voor je was/is. Maar kan me voorstellen dat je schappelijker voor hem wil zijn dan ik wellicht zou zijn in jouw schoenen.
Oudblond schreef:
19-09-2020 15:41
Als je de erfenis verwerpt draai je volgens mij ook niet op voor de begrafeniskosten. Maar dan heb je ook niets meer in te brengen over die begrafenis. Mocht je kinderen hebben, dan moet je zorgen dat zij niet de volgende in lijn van de erfenis zijn. Ook dat kan je regelen.
Erfenis en uitvaartkosten staan los van elkaar. Je kunt de erfenis verwerpen, maar dan kan de gemeente alsnog bij jou aankloppen voor de uitvaartkosten. Ze proberen het eventueel bij andere familie, maar als die de handen er vanaf trekt hang je, als kind van een ouder zonder verzekering. Zelfs als je gebroken hebt met die ouder. Dit hangt mijn kinderen boven hun hoofd (hun vader is verdwenen na de scheiding, niemand weet waar hij uithangt).
Laat je vader jou machtigen, dan haal jij het geld van zijn rekening wat nodig is voor de begrafenis. Als hij geen geld heeft na te laten dan verwerp je zijn erfenis en draai je ook nergens voor op.
Cadou schreef:
19-09-2020 15:56
Al meerdere keren geprobeerd. Wimpelt hij af, is immers niet zijn probleem, hij is er dan toch niet meer. Gaat liever later op de dag ijsje halen met 'kleindochter'. Zoals gemeld, het is een lul.
Misschien moet jij dan ook even een 'lul' zijn: 'Nou pa, als jij me die gegevens niet geeft, dan regel ik niks want dan kan ik niks regelen en moet je het maar aan iemand anders vragen.' Maak het dan zijn probleem en niet de jouwe.

Waarom heb je nog contact? Wat levert het je nog op? Of waar hoop je nog op, en denk je dat dat realistisch is?
Alle reacties Link kopieren
Goed zoeken naar de verzekering. Vraag hem bij welke maatschappij als hij er weer 9ver begint.

Mijne hebben mn ouders betaald tot mn 18e en is nu premie vrij.
Op een jaarlijks briefje na heb ik er niets van.
Been there, done that, got the T-shirt.
Erfenis en uitvaartkosten houden wel degelijk verband met elkaar en als je een erfenis verwerpt, hoef je ook niet aan de uitvaart mee te betalen. De gemeente probeert vaak wel om het alsnog te verhalen, maar formeel kun je dat dan gewoon weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie. Je laat je nog veel te veel gebruiken. Wil jij gecremeerd worden? Prima maar dan moet hij er zelf ook wat voor regelen. Is hij nog aanspreekbaar genoeg om het hier over te hebben?

Kom op voor jezelf, als hij het niet regelt heeft hij ook dikke pech en worden zijn wensen sowieso niet ingewilligd.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou hij doen als je een uitvaartondernemer bij hem thuis uitnodigt om met die persoon zijn wensen te bespreken? Hij kan dan mooi zijn wensen doorgeven en dan komen ze vanzelf bij het kostenplaatje terecht.

Hij kan zoveel willen maar als hij zelf niet meewerkt, hoeft hij ook niet van een ander te verwachten dat die het wel even voor hem oplost.

Ik lees op internet dat je tot je 75e nog een uitvaartverzekering af kunt sluiten.
Dank voor de input alvast!
Die zoekservice voor polissen heb je bij leven een handtekening van de verzekerde nodig.
Dat weigert hij gewoon, t'is echt een eikel in dat soort dingen.

Heb het er ook al eens met de moeder van 'kleindochter' over gehad. Die er overigens financieel veel beter bijzit dan ik. Maar zij is ook gewoon knetterhard. Is dolblij dat haar moeder van hem af is, en heeft alleen contact met hem voor haar dochtertje, en wil niet iets bij de uutvaartkosten doen terzijnertijd, want ja da's mijn probleem. Ik ben immers zijn echte dochter.

En weet je, ik snap het allemaal wel. Iedereen is die man zat. Zij 'gebruikt' hem voor het gemis van een vader en verdere familie voor haar dochter. Mijn vader gebruikt zijn 'kleindochter' om alle fouten met zijn eigen kinderen goed te maken, weg te kopen. Maar iedereen heeft volkomen lak aan mij in deze situatie, en ik ben iets softer, en kan het (nog) niet over mijn hart verkrijgen om het radicaal af te kappen.
Maar dit terzijde, zag op internet een filmpje van een jurist dat weigeren van erfenis je niet ontslaat van het voldoen van de kosten vsn de uitvaart mocht dit bij de gemeente terecht komen. Die mogen altijd verhalen. Vandaar de vragen hier.
Wel fijn te lezen dat uitvaartkosten prio hebben bij erfenisbaten!
Alle reacties Link kopieren
Alleen verwerpen is niet voldoende. En formeel weigeren heb je niets aan.
Bij mijn weten is dat alleen iemand gelukt die kon aantonen gruwelijk mishandeld te zijn geweest door de overledene. Als je zelf niets regelt en de gemeente het doet.

Als er nog een kind is, kan de gemeente niet het hele bedrag verhalen op jou, enkel de helft.

Hier een vergelijkbare zaak ( https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzi ... 014%3a9354waarbij de dochter zich beriep op het feit dat ze niet voldoende draagkracht had om de verhaalkosten te betalen. Doordat ze kon aantonen dat ze ook een broer had (onderhoudsplichtige) kon de gemeente slechts de helft op haar verhalen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
redbulletje schreef:
19-09-2020 16:11
Laat je vader jou machtigen, dan haal jij het geld van zijn rekening wat nodig is voor de begrafenis. Als hij geen geld heeft na te laten dan verwerp je zijn erfenis en draai je ook nergens voor op.
Gaat ie never nooit doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet afwachten totdat hij er weer over begint, ik zou er zelf over beginnen. Je kunt wel soft zijn, maar hij is blijkbaar wel hard richting jou (met dat het niet zijn probleem is). Dus ik zou toch maar wat actie gaan ondernemen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Hij begon weer te 'zeuren' over zijn uitvaart. Ik moet die toch maar regelen. Uiteraard precies zoals hij dat graag wil.

En waarom wil je daar in meegaan als het zo’n lul is en je voor de kosten op zou moeten draaien?

Je kunt ook voor een crematie kiezen zonder (Lijkwade?) of met de goedkoopste kist. Geen bezoek, geen bloemen, niks.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je halfbroer is evenveel aansprakelijk voor de uitvaartkosten als jij, dus je kan de helft betalen en de uitvaartvereniging de gegevens van je halfbroer geven en dan regelen zij dat verder.
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 15:53
Hij wil een crematie.

Hij kan veel willen, maar als hij niet wil meewerken zou ik zijn uitvaart op de aller goedkoopste manier regelen.
Als pa niet mee wil werken dan doneer je het lichaam. Zo simpel kun je het uitleggen aan je vader. Of het een of het ander.

Als hij standvastig blijft dan kiest hij dus voor wetenschap. Zijn uitvaartkosten interesseren hem niet want hij is dood. Dan moet doneren hem ook niets interesseren. Niet zo moeilijk doen. Blijkbaar heeft hij je nog in de greep. Loslaten. Bij leven geen vader, dan bij dood ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Woont je vader in Noord-West Nederland TO?
Daar heb je bij budgetuitvaart.nl voor 1149,- de uitvaart geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik met mijn halfbroer contact opnemen en vertellen hoe de vlag erbij hangt. Dan uitzoeken wat de gemeente rekent voor een ‘armenuitvaart’. Vervolgens achterhalen of het nog goedkoper kan via een uitvaartondernemer.

Dan weten jullie ook wat het verstandigste is om te doen als het zover is en er toch geen polis blijkt te bestaan. En dat ook gewoon zo zakelijk mededelen aan pa.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven