Geld & Recht alle pijlers

verantwoordelijk voor ouders?

20-04-2017 11:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik ervaringen en kennis van anderen horen bij volgende probleem. Het gaat om iemand die zelf niet meer in staat is om bv de boodschappen te doen, financiële zaken te regelen en meer alledaagse dingen. Dit door zowel lichamelijke beperkingen als ook door geestelijke achteruitgang. Kinderen doen weinig tot niets voor deze persoon maar regelen ook niet dat het door derden gedaan wordt. Sociaal netwerk waar aanspraak op gedaan kan worden is er ook niet. In hoeverre kunnen kinderen verplicht worden dit soort dingen te (laten) regelen door anderen? Thuiszorg komt over de vloer maar is niet voor bovenstaande zaken. Er wordt dus een beroep op de kinderen gedaan die het laten afweten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zit ook in een soortgelijke situatie. Ze zou eigenlijk opgenomen moeten worden maar dat wil ze zelf echt niet en daarom een aantal familieleden ook niet. Ik heb een tijdje intensief voor haar gezorgd maar ik ging er kapot aan, mijn gezin leed er onder en mijn moeder kreeg allerlei waanideeën over mij waardoor ze alles wat ik deed afwees. Het eten wat ik bracht of kookte moest ze niet. Na een tijdje raakte ze al over stuur als ik naar binnen stapte omdat ik voor haar veiligheid enkele maatregelen had genomen. Nu heb ik afstand genomen en laat alle hulp aan professionals over. Ik ga alleen nog met haar wandelen of naar de winkels wat ze leuk vind. Mijn moeders buren zullen ook wel denken die dochter zien we steeds minder zonder dit te weten dus oordeel niet te snel.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 18:12:

Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.



Als er Geen diagnose en indicatie is, kan dat wellicht een manier zijn om wel een indicatie te krijgen. Een indicatie tot een verplichte opname is echter wel een flinke brug verder.

Het lijkt mij sterk dat er nu nog geen enkele CIZ indicatie is want er is immers wel sprake van een vorm van thuiszorg. Wellicht dat er een zwaarder zorgzwaartepakket kan/moet worden aangevraagd zodat er meer zorgverleners ingeschakeld kunnen worden.

Iemand tot opname dwingen, kan pas als de persoon een gevaar vormt voor zichzelf en/of haar omgeving. Dan moet er een rechterlijke machtiging worden aangevraagd maar voordat daar in wordt toegestemd, moet er echt wel sprake zijn van een flink gevaar.
Alle reacties Link kopieren
En nog een toevoeging: Mocht je de kinderen hebben gesproken en mochten zij idd. zoiets hebben gezegd als: "we moeten wachten totdat het een keer echt mis gaat'. De indicatiestellingen sinds zijn jan 2015 dusdanig verscherpt dat iemand die een lopend gevaar is voor zichzelf niet wordt opgenomen totdat er politie, arts of andere professional bij betrokken is geweest en aan de bel trekt. Waarom? Omdat men gezien de hoge zorgkosten in dit land gokt (lees :dwingt) op familie en buren. Maakt niet uit of je werkt, of je 100 km verderop woont, maakt niet uit of je ook een eigen leven hebt; jij kan het goedkoop doen voor hen en dan doe je het maar. En dat is de realiteit in tegenstelling tot al die heppiedepeppie folders en filmpjes over de participatieplicht. Er gaan momenteel meer mantelzorgers dan ooit over de rooie i.p.v dat ze heppiedepeppie, lachend en met bloemen in hun haren de strontbroeken van hun moeder opruimen.



Tsja.... wellicht snap je dan beter dat mensen het op politie, artsen en crisis aan laten komen. In overleg gaan helpt namelijk niets want moeder zegt dat de kinderen liegen en alleen maar willen dat zij opgeborgen wordt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:norajade schreef op 20 april 2017 @ 19:51:

. Mijn moeders buren zullen ook wel denken die dochter zien we steeds minder zonder dit te weten dus oordeel niet te snel.Precies.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja helemaal eens met Enn want als buitenstaander kun je veel moeilijker beoordelen wat er werkelijk speelt achter de voordeur. Veelal willen kinderen van alles doen maar wordt dat niet gewaardeerd en zelfs afgewezen. Om vervolgens naar de buitenwacht te ventileren dat hun kinderen niks willen doen en op een "bejaardenhuis" aansturen wat ze zelf niet willen en niet nodig vinden. Zelfs niet als ze hun huis bijna laten exploderen omdat ze een gaspit zonder vuur open laten staan of de badkraan laten lopen met de stop erin.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken zowel de kant van de kinderen als van de ouder. Er is geen diagnose en door huisarts is al aangegeven dat er geen indicatie wordt gegeven in de huidige situatie. Thuis wonen kan met hier en daar wat hulp en ondersteuning. Kinderen doen dit niet maar regelen ook niet dat dit door anderen wordt gedaan. Ik ben professioneel hierbij betrokken en daardoor gebonden aan regels wat ik mag en kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 20:12:

Kinderen doen dit niet maar regelen ook niet dat dit door anderen wordt gedaan. Ik ben professioneel hierbij betrokken en daardoor gebonden aan regels wat ik mag en kan doen.En wat zouden ze dan moeten regelen? Wat kan je regelen als kind? Voorbeelden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 20:12:

Door huisarts is al aangegeven dat er geen indicatie wordt gegeven in de huidige situatie. Ach zou de man al aan zijn maximale indicatie afgifte zitten? Want ook huisartsen hebben beperkingen opgelegd gekregen en worden aangesproken door zorgverzekeraars als ze over hun indicatie afgifte gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 20:12:

Ik ben professioneel hierbij betrokken en daardoor gebonden aan regels wat ik mag en kan doen.

Precies



Eerlijk, geen idee wat je doet en wie je bent maar inmiddels heb ik geen hoge pet meer op van de zorg in Nederland. Jij kan daar persoonlijk niets aan doen en lees mijn woorden ook alsjeblieft niet zo. Maar ik ken jouw professionele regels (beperkingen) niet en dat maakt dat ik ook niet een twee drie geloof dat deze kinderen niet zouden willen. Dwingen door aanspreken op moreel besef en geweten van de kinderen van ouderen in Nederland is een gemeengoed geworden in de communicatie van zorghulpverleners.



Succes met deze taak.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kunnen regelen dat boodschappen bezorgd worden als ze dit zelf niet willen of kunnen doen. Zelfde geldt voor financiële dingen. Het heeft niks met maximale indicatieafgifte te maken. Maar geen boodschappen kunnen doen is geen reden voor opname in verzorgingstehuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 april 2017 @ 20:18:

[...]



Ach zou de man al aan zijn maximale indicatie afgifte zitten? Want ook huisartsen hebben beperkingen opgelegd gekregen en worden aangesproken door zorgverzekeraars als ze over hun indicatie afgifte gaan.



De huisarts geeft geen indicatie af maar het Centrum Indicatiestelling Zorg.

Als iemand blijvend intensieve zorg nodig heeft, kun je beroep doen op de Wlz (Wet langdurige zorg).

Voor de zorg vanuit de Wlz heb je altijd een indicatie nodig. Die moet je aanvragen bij het CIZ.

Het CIZ onderzoekt of iemand alin aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz, en stelt vervolgens een indicatie op. In principe kan iedereen die aanvraag doen. De kinderen de betrokkene zelf of wie dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemnon schreef op 20 april 2017 @ 20:31:

[...]





Het CIZ onderzoekt of iemand alin aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz, en stelt vervolgens een indicatie op. In principe kan iedereen die aanvraag doen. De kinderen de betrokkene zelf of wie dan ook.Yup. En dan praten ze met moeder. Die het nog best kan hoor, die nare liegende kinderen ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 april 2017 @ 20:14:

[...]



En wat zouden ze dan moeten regelen? Wat kan je regelen als kind? Voorbeelden?



Je kunt als kind heel wat regelen als de toestand ernstig is omdat iemand bijvoorbeeld dementeert.

Allereerst kun je zorgen dat vader of moeder op de geheugenpoli komt en daarvoor kan je de huisarts benaderen. Ik kan me niet voorstellen dat Een huisarts geen nader onderzoek doet als kinderen zich ernstig zorgen maken. Er is een simpele test (MMSE) waarvan de uitslag wel of geen indicatie vormt voor verder onderzoek. Met een eventuele diagnose op zak kun je als kind vervolgens heel wat zorg regelen. Te beginnen met een goede casemanager.
Alle reacties Link kopieren
Bloemnon je hebt gelijk, echt.



Ik ga nu ook niet verder in op je omdat ik dan teveel privacy weggeef wat ik niet wil. Maar zo simpel als jij het stelt dat dit 'even' geregeld is, is het soms echt niet. Een demente is namelijk nog steeds niet gek en wel ziek en angstig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 april 2017 @ 20:35:

[...]



Yup. En dan praten ze met moeder. Die het nog best kan hoor, die nare liegende kinderen ook.De ouder zegt niet het zelf nog te kunnen, dat is het punt niet. Maar geen boodschappen kunnen halen of niet meer de financiële dingen kunnen overzien is geen reden voor indicatie en dus opname. Het gaat hier niet over een dementerend iemand. Want dan zou een diagnose en dus indicatie minder moeilijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 20:46:

[...]



De ouder zegt niet het zelf nog te kunnen, dat is het punt niet. Maar geen boodschappen kunnen halen of niet meer de financiële dingen kunnen overzien is geen reden voor indicatie en dus opname.Leer haar overweg te gaan met een iPad. Kan ze bij de appie zelf bestellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Die kinderen laten afweten dan tijd voor plan 2 lijkt me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 april 2017 @ 20:45:

Bloemnon je hebt gelijk, echt.



Ik ga nu ook niet verder in op je omdat ik dan teveel privacy weggeef wat ik niet wil. Maar zo simpel als jij het stelt dat dit 'even' geregeld is, is het soms echt niet. Een demente is namelijk nog steeds niet gek en wel ziek en angstig.



Ik begrijp jou ook wel en makkelijk is het zeker niet zeker niet als je de weg niet kent.

Ik kan er een boek over schrijven helaas.......
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemnon schreef op 20 april 2017 @ 20:56:

[...]





Ik begrijp jou ook wel en makkelijk is het zeker niet zeker niet als je de weg niet kent.

Geloof me die ken ik.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als het om een zorgprobleem gaat, kan er inderdaad door de huisarts een indicstie bij het CIZ worden aangevraagd. Overigens moet een patient hier wel toestemming voor geven.

Zoals ik het hier lees, gaat het in deze casus om praktische zaken, zoals het regelen van financien etc. Kinderen kunnen niet worden verplicht om die zaken op zich te nemen. In dat geval kan, zoals door volgens mij door Doreia al eerder is aangegeven, een bewindvoerder (voor financien) en mentor (voor overige regelzaken) worden aangewezen. Dit verloopt via de rechter en hiervoor is een verklaring van een onafhankelijk arts nodig die vaststeld dat patient wilsonbekwaam is tav financien etc. Aan zo'n traject zijn overigens ook kosten verbonden.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Meer dan raar, een 'professional' die op een openbaar forum advies komt vragen over een situatie die hij / zij op de werkvloer tegenkomt.



Lijkt mij een situatie die besproken moet worden met je leidinggevende(n). Zij weten immers welke wegen bewandeld kunnen en mogen (moeten) worden..........
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 april 2017 @ 20:58:

[...]



Geloof me die ken ik.



Mijn ervaring is dat de onwil van de "patiënt" om hulp te aanvaarden meestal een groter probleem vormt dan de organisatie van de mogelijke hulp. Zeker in het geval van dementie zijn er best veel mogelijkhedenen en een casemanager weet daar meestal het beste de weg in. Zeker als je voor een PGB kiest en de zorg zelf organiseert, kun je de "patiënt" best nog een tijdje thuis blijven wonen. Het klopt dat het meestal wel veel inzet (en geduld en incasseringsvermogen) vraagt van de mantelzorger. Het grootste probleem vond ik de weigerachtige houding van de patiënt en de achterdocht.



Terug naar TO vraag ik me ook af of je je daar als professional persoonlijk mee mag bemoeien of oordelen of de kinderen wel voldoende inzet tonen. Je weet namelijk onvoldoende van die kinderen en je weet al helemaal niks van de verhoudingen tussen moeder en kinderen.

Meld het probleem bij je meerdere of bij haar huisarts en doe verder waar je opdracht voor hebt gekregen. Laat het probleem bij wie het hoort namelijk de huisarts. Die kan het beste beoordelen of bewind en mentorschap nodig is. Deze laatste twee mogelijkheden kunnen alleen met medewerking van de betrokkene of het moet overduidelijk zijn dat mevrouw niet meer handelingsbekwaam is. Dat kan ik uit dit verhaal nog lang niet opmaken. En zoals al meerderen hiet hebben geschreven, vertellen deze mensen vaak hele andere verhalen over hun kinderen dan hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven