Geld & Recht alle pijlers

Verdeling vaste lasten

16-05-2018 17:14 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Helaas alweer dezelfde vraag :( maar ik kon mijn situatie niet echt terug vinden in de andere topics.

Ik woon al een tijdje samen, ik werk in loondienst partner is zzp.
Ik verwachte dat partner na verloop van tijd wel in staat zou zijn de helft van de vaste lasten te gaan betalen.

Hoewel partner er financieel op vooruit is gegaan is de verhouding nog steeds 80/20.

Dit onder het motto van geld aan de kant moeten zetten voor belasting, geen pensioen opbouw enz.
Ik verdien genoeg en kan het betalen dus waarom zou ik klagen is het antwoord, echter ben ik niet van mening dat omdat ik het kan betalen ik het ook maar moet doen.
Als ik alles alleen had willen doen was ik wel alleen gebleven.

Daarbij doe ik ook bijna al het huishouden. Wassen, zuigen, dweilen, stof vegen, kleding vouwen/ ophangen, toilet&badkamer doe ik allemaal.

1 x per week komt iemand poetsen dat betaald partner meestal.

De inkomsten van partner variëren flink per maand en verdiend ook wel eens zwart bij. Als we uit eten gaan betaald hij dit meestal of andere uitjes maar ik deel dat liever en vind dat hij dat beter per maand in de vaste lasten kan steken.

Verhouding lasten betalen is even grof gezegd.
1000 euro vaste lasten waarvan partner 270 betaald en ik de rest.

Ik werk in 3 diensten a 40 uur gemiddeld. Partner werkt vooral in het weekend en door de week thuis.

Wat vinden jullie van de situatie want ik kom er niet uit, ik wordt er niet blij van hoe het nu gaat, maar heb moeite dit te uiten. Omdat ik dan als egoist bestempeld wordt en niet met geld om kan gaan.

Ik moet kunnen sparen in deze situatie maar omdat ik een lening heb om het huis te kunnen huren destijds en ook nog tussendoor ontslagen ben geweest en tijdelijk werk en uitkering heb gehad ben ik pas sinds kort net uit het rood.


Sorry voor het lange verhaal, voor meer info vraag gerust.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
21-05-2018 12:40
Dit is ongezond. Je gaat ongezond met jezelf om. Hij ook met jou, maar dat kan omdat jij dat laat gebeuren.

Je kunt prima de relatie een kans geven, maar dan op jouw voorwaarden: zoek een woning die jij graag zou willen en die jij financieel haalbaar acht met jouw inkomen. Vertel hem dat je samen verder wilt, maar dan vanuit een gelijkwaardige uitgangspositie: dus hij zoekt ook voor zichzelf een woning die haalbaar en acceptabel is voor hem.

Wil hij dat niet, dan vermoed ik dat de argumenten om dit niet te doen alleen maar te maken hebben met zelfbelang van zijn kant en omdat hij in feite jou als geldschieter en verzorgster nodig heeft als hij dezelfde levensstijl wil kunnen handhaven.
En juist dáárom zou je dat niet meer moeten doen.
Deze hele post slaat de spijker op zijn kop, maar citeer even selectief ivm lengte.

Het moeilijkste om onder ogen te zien is naar mijn mening dit: ja, jij laat het gebeuren, maar hij doét het. Omdat het kan. Hij gaat ongezond met je om, omdat het kan. Hij neemt je niet tegen je eigen zwaktes in bescherming, maar profiteert er zelf van. De hamvraag is dus: wil je zo iemand wel als partner? Die, als jij straks weer een keertje in je oude valkuilen zou stappen, moeiteloos van je profiteert?
Denk daar goed over na.

Mijn eigen struikelblok was dat ik gewoon niet kon geloven dat mijn partner, die zoveel van mij leek te houden, zo'n type was. Hoewel alles daar op wees. Ik bleef maar naar andere verklaringen zoeken (en bleef zijn gedrag dus faciliteren) en bleef ook maar proberen om hem in te laten zien dat wat ik zei, zo gek nog niet was. Kansloos. Want hij had op alles een weerwoord. Tot op het laatst aan toe.

Dus, als je voor jezelf je verhaal duidelijk wil hebben voordat je hem ermee confronteert, prima. Maar verwacht niet dat je woorden hem het licht doen gaan zien. Maakt echt niet uit hoe je het brengt. Als hij geen zin heeft in een verandering van de situatie in zijn nadeel, dan zal hij toch blijven beweren dat wit zwart is, en zwart wit. Bij wijze van. Maar dit merk je vanzelf. Wacht niet te lang met je wensen duidelijk kenbaar maken. Je kunt het namelijk toch nooit "goed" doen.
anoniem_214327 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 12:15
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
21-05-2018 19:08
Bedankt allemaal!

Voor steunende en hardere woorden.

Ik heb komende week ook nog een afspraak bij de psychologe, hier wordt ook besproken hoe ik het beste het kan aanpakken, dit heb ik helaas nodig omdat ik mijn emoties slecht onder controle heb.

Ik ben al vanalles op een rij aan zetten hoe het ook wel kan ( gelijkwaardig) ook op meerdere vlakken.
Ik ben benieuwd hoe het zal uitpakken. Eerst even zorgen dat ik alles op orde heb. Zodat ik ook mijn verhaal goed heb en houd.

Nogmaals dank voor jullie visie, advies en steun.

Je bent echt goed bezig! Je bent echt sterk genoeg om dit te doen.

Een gesprek samen kan je nooit helemaal van te voren uitdenken, omdat je niet weet hoe de andere precies gaat reageren. In eerste instantie zou ik het houden met "schat, ik wil je iets zeggen wat me erg hoog zit. Ik wil nu dat je luistert, er over nadenkt, en dat we morgen er over doorpraten". Hou de regie zelf, en laat je niet door de emotie dwingen door iets te zeggen waar je achteraf spijt van hebt.

En wat is het ergste wat je kan overkomen? Zo door gaan, terwijl je duidelijk niet gelukkig bent, of hij jullie wegen scheiden met een hele grote kans dat jij gelukkig wordt?

En je bent echt sterker en moediger dan je denkt!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was er terugkijkend echt een opeenstapeling van idioterie nodig voordat mijn ogen open gingen. Toen besloot ik dat mijn struggles en moeite en begrip nutteloos waren, dat hij NOOIT zou veranderen. En dat hij rondom berekenend en gemeen met mij omging. Ik vond dat moeilijk te geloven.

Nadat ik hem uit huis heb gezet ging hij leachen op zijn beste vriend en later bij zijn familie. Pas toen hij dakloos werd (het bij iedereen verbruid had) heeft hij zowaar voor zichzelf bijstand geregeld. Waar hij nu, 6 jaar later, nog steeds in zit.
Alle reacties Link kopieren
N1ka schreef:
22-05-2018 12:01
Deze hele post slaat de spijker op zijn kop, maar citeer even selectief ivm lengte.

Het moeilijkste om onder ogen te zien is naar mijn mening dit: ja, jij laat het gebeuren, maar hij doét het. Omdat het kan. Hij gaat ongezond met je om, omdat het kan. Hij neemt je niet tegen je eigen zwaktes in bescherming, maar profiteert er zelf van. De hamvraag is dus: wil je zo iemand wel als partner? Die, als jij straks weer een keertje in je oude valkuilen zou stappen, moeiteloos van je profiteert?
Denk daar goed over na.

Mijn eigen struikelblok was dat ik gewoon niet kon geloven dat mijn partner, die zoveel van mij leek te houden, zo'n type was. Hoewel alles daar op wees. Ik bleef maar naar andere verklaringen zoeken (en bleef zijn gedrag dus faciliteren) en bleef ook maar proberen om hem in te laten zien dat wat ik zei, zo gek nog niet was. Kansloos. Want hij had op alles een weerwoord. Tot op het laatst aan toe.

Dus, als je voor jezelf je verhaal duidelijk wil hebben voordat je hem ermee confronteert, prima. Maar verwacht niet dat je woorden hem het licht doen gaan zien. Maakt echt niet uit hoe je het brengt. Als hij geen zin heeft in een verandering van de situatie in zijn nadeel, dan zal hij toch blijven beweren dat wit zwart is, en zwart wit. Bij wijze van. Maar dit merk je vanzelf. Wacht niet te lang met je wensen duidelijk kenbaar maken. Je kunt het namelijk toch nooit "goed" doen.
Ik ben heel erg dankbaar vooor heb inzicht en wijze woorden, en ik vind het heel rot dat je hetzelfde hebt meegemaakt.
Ik dacht dat ik wel geleerd had.

Hij zei laatst nog, haal het maar uit je hoofd als je denkt dat ik slechte dingen voor heb met je, dat denk ik ook niet bewust maar het is niet oké, althans ik vind dat.
Ik moet inderdaad meer waarde aan mijn mening en gevoel geven dan aan die van een ander.

Mijn verhaal wil ik strak houden omdat ik me anders omver laat praten, dus ik moet dat voor mezelf anders wordt ik onderuit gehaald. Dat gebeurde de afgelopen keren, sta ik met Mn mond vol tanden en weet niks meer uit te brengen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-05-2018 12:04
Je bent echt goed bezig! Je bent echt sterk genoeg om dit te doen.

Een gesprek samen kan je nooit helemaal van te voren uitdenken, omdat je niet weet hoe de andere precies gaat reageren. In eerste instantie zou ik het houden met "schat, ik wil je iets zeggen wat me erg hoog zit. Ik wil nu dat je luistert, er over nadenkt, en dat we morgen er over doorpraten". Hou de regie zelf, en laat je niet door de emotie dwingen door iets te zeggen waar je achteraf spijt van hebt.

En wat is het ergste wat je kan overkomen? Zo door gaan, terwijl je duidelijk niet gelukkig bent, of hij jullie wegen scheiden met een hele grote kans dat jij gelukkig wordt?

En je bent echt sterker en moediger dan je denkt!
Dankewel voor die laatste zin hamerhaai! Heel lief.

Ik hoop ook dat ik dit snel ga inzien en uit die slachtoffer rol kan stappen.

Ik weet dat ik niet alles kan uitdenken hoe het zal verlopen maar moet bij mezelf blijven.
Hij gooit met dingen en ik wil de feiten enz voor mij duidelijk hebben. Anders ben ik snel over ruled.

Nogmaals dank.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
22-05-2018 13:12
Bij mij was er terugkijkend echt een opeenstapeling van idioterie nodig voordat mijn ogen open gingen. Toen besloot ik dat mijn struggles en moeite en begrip nutteloos waren, dat hij NOOIT zou veranderen. En dat hij rondom berekenend en gemeen met mij omging. Ik vond dat moeilijk te geloven.

Nadat ik hem uit huis heb gezet ging hij leachen op zijn beste vriend en later bij zijn familie. Pas toen hij dakloos werd (het bij iedereen verbruid had) heeft hij zowaar voor zichzelf bijstand geregeld. Waar hij nu, 6 jaar later, nog steeds in zit.
Heftig hoor zalmanipper :( in snap ook niet dat mensen zoiets kunnen doen, ik ben helemaal op zn geld uit of wat dan ook.

Maar gewoon betalen voor je onderkomen enz. En niet alles in je “ toekomst “ bedrijf stoppen.
Ik heb ook dromen die ik niet waar kan maken. Moet het maar even wachten.

Ik hoop dat ik snel de kracht bij elkaar heb.

Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Succes to! Ik hoop dat je een goed gesprek kan hebben en een goede keus maakt.
Alle reacties Link kopieren
legallyblonde schreef:
23-05-2018 17:20
Succes to! Ik hoop dat je een goed gesprek kan hebben en een goede keus maakt.
Dankjewel ! :) dat hoop ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook!
En ik ook. Ben echter bang dat het gesprek er nog steeds moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Toevallig dat er gister een gesprek heeft plaatsgevonden.
Echter heeft het nog niet de gewenste oplossing.
Moet nog veel laten bezinken.

Op het moment gaat bovenstaand probleem niet worden opgelost. We denken allebei anders over de situatie.
En onze tolerantie grens is erg laag bij beide.

We gaan wel proberen de frustraties niet te laten overheersen en weer samen door een deur kunnen. Daarna geld issue bespreken en de andere dingen.
Er zitten mij zeker nog dingen dwars en die heb ik uitgesproken en alles wat me nu dwars zit ga ik ook meteen aangeven.
Ik deed dat voorheen niet, ik slikte heel veel wat ik eigenlijk moet uiten.
Wat een uit gaat komen weet ik niet, ik ben snel overweldigd en moet alles ook nog laten bezinken.
Ik schrijf me nu wel alles op, waar ik mee zit en wil vertellen want ik vergeet dat steeds na o tijdens een discussie of ruzie.
Ik wil dit niet te makkelijk opgeven want het is hiervoor ook een betere relatie geweest.
In ga echter wel duidelijk grenzen aangeven hoe moeilijk ik dat soms ook vind.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat er staat, mijn eigen hoofd is nogal een warboel nu.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
06-06-2018 16:26
Hallo iedereen,

Toevallig dat er gister een gesprek heeft plaatsgevonden.
Echter heeft het nog niet de gewenste oplossing.
Moet nog veel laten bezinken.

Op het moment gaat bovenstaand probleem niet worden opgelost. We denken allebei anders over de situatie.
En onze tolerantie grens is erg laag bij beide.

We gaan wel proberen de frustraties niet te laten overheersen en weer samen door een deur kunnen. Daarna geld issue bespreken en de andere dingen.
Er zitten mij zeker nog dingen dwars en die heb ik uitgesproken en alles wat me nu dwars zit ga ik ook meteen aangeven.
Ik deed dat voorheen niet, ik slikte heel veel wat ik eigenlijk moet uiten.
Wat een uit gaat komen weet ik niet, ik ben snel overweldigd en moet alles ook nog laten bezinken.
Ik schrijf me nu wel alles op, waar ik mee zit en wil vertellen want ik vergeet dat steeds na o tijdens een discussie of ruzie.
Ik wil dit niet te makkelijk opgeven want het is hiervoor ook een betere relatie geweest.
In ga echter wel duidelijk grenzen aangeven hoe moeilijk ik dat soms ook vind.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat er staat, mijn eigen hoofd is nogal een warboel nu.
Firenze, ik heb net je hele topic gelezen...
Wat bedoel je met frustraties niet laten overheersen? Het klinkt mij in de oren dat je vriend je duidelijk heeft gemaakt dat jou frustraties van ondergeschikt belang zijn, er niet mogen zijn?

Goed dat je gaat proberen nu minder in te slikken en je juist te uitten.

Maar eh... Heb je ook een concrete datum? Dan en dan hebben wij een financieel gelijkwaardige verdeling? Of kom je niet eens zo ver. En moet het ultimatum meer zijn: dan en dan is er overeenstemming over de financiële bijdrage, anders is de relatie over en uit.

Ik hoop dat ik je hiermee scherp kan houden, want uiteindelijk wil je wél dat er iets veranderd. Succes to!
Klinkt alsof je vriend niet openstaat voor een gesprek waarin jullie tot een oplossing komen. Hij heeft je zover dat jullie eerst gaan werken aan de relatie en daarna verder praten. Weer uitstel voor hem. Hoe kun je nader tot elkaar komen als jij niet serieus genomen wordt door je vriend en je onvrede over de situatie blijft bestaan? Ik zou hem er echt per direct uitzetten, gaat hij maar eens ontdekken wat het hebben van een eigen huis kost.
Alle reacties Link kopieren
Wil je vertellen wat je hebt gedeeld en wat je vriend daarvan zei?
Alle reacties Link kopieren
Wil ik zeker delen, ik vroeg tenslotte ook om jullie mening.

We hebben in ieder geval al eens een normaal gesprek gehad in plaats van ruzie.

Hij vind dat ik niet zie wat hij probeerd op te bouwen voor ons, dit gaat ook nu geen oplossing vinden.
Ik heb alles eruit gegooid en er zijn nog wel wat dingen.
Over het huishouden lijkt hij nou mee te willen werken en het niet meer vanzelf sprekend zien, of dit ook gaat gebeuren gaan we dan zien.

We hebben de discussie geld nu even aan de kant gezet, vakantie heb ik ook afgewezen. Ik wil mijn auto laten maken en daarna fatsoendelijk gaan sparen. Vind die niet leuk, jammer dan.
Nu kan ik sparen nu ga ik dat ook doen. Als ik dat weer aan vakantie ga uitgeven wordt het weer krap.

Het verhaal over geld gaat wel nog terug komen, en een datum of ultimatum weet ik nog niet, ben ik wel over na aan het denken hoe en wat, als je er zelf inzit is het toch wat ingewikkelder. Maar ik ga het hier zeker niet bij laten.

Hij lijkt op andere fronten nu mee te willen werken dus financieel moet ik dat nog afwachten.
En hoe lang het duurt met de rest.
Volgende week ook weer gesprek bij de psycholoog waar ik dit ook weer kan bespreken en wat handvatten kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles meegelezen maar uit je laatste reactie lijkt het nu net dat het wordt uitgesteld... ik hoor en lees echt veel relatie problemen/ruzies alleen maar door geld. En wat ik zelf ook zie is dat dat in sommige gevallen wel jaren zo blijft. En eerlijk dit wil je toch niet? Constant ruzie maken om geld?

In een relatie lijkt het me dat het om de liefde draait en dat je het beste voor elkaar wilt. Dat je samen in een relatie zit, geven en nemen. Maar vooral dat je er samen moet uitkomen en dat je dat samen ook kunt doen.

Ik zou dit nu echt niet gaan afwachten of tijd gunnen. Ga op je strepen staan en los het op. Echt!
Alle reacties Link kopieren
TO, wat ga je doen wanneer hij zich niet (meer) aan de afspraken houdt?

Naar wat ik hier heb gelezen in het topic, is hij al jaren zijn bedrijfje aan het opbouwen zonder (deftig) resultaat. Hoe lang ziet hij dat opbouwen nog voor zich, heb je het daar ook al eens over gehad?

Verder over de verdeling, hij betaalt zichzelf niet veel loon uit maar werkt wel van thuis uit. Kan hij niet regelen dat zijn bedrijfje 1/3de van de vaste uitgaven (huur, g/w/l,..) bijlegt?

Ik begrijp dat het erg ingewikkeld kan zijn als je er zelf in zit, hopelijk heb je heel wat aan dit topic (gehad). Je hebt al een mooie eerste stap genomen.
Alle reacties Link kopieren
mommy2014 schreef:
07-06-2018 15:49
Ik heb niet alles meegelezen maar uit je laatste reactie lijkt het nu net dat het wordt uitgesteld... ik hoor en lees echt veel relatie problemen/ruzies alleen maar door geld. En wat ik zelf ook zie is dat dat in sommige gevallen wel jaren zo blijft. En eerlijk dit wil je toch niet? Constant ruzie maken om geld?

In een relatie lijkt het me dat het om de liefde draait en dat je het beste voor elkaar wilt. Dat je samen in een relatie zit, geven en nemen. Maar vooral dat je er samen moet uitkomen en dat je dat samen ook kunt doen.

Ik zou dit nu echt niet gaan afwachten of tijd gunnen. Ga op je strepen staan en los het op. Echt!
Ik wil zeker niet jaren ruzie, hebben we ook niet gehad, sinds afgelopen jaar en dit jaar is deze discussie geëscaleerd mede ook door andere omstandigheden.
Het moet zeker om liefde gaan als dit niet het geval was lag hij er al uit of was ik al weg geweest. Ik wil er wel alles aan gedaan hebben.

Ik ben nu ook duidelijker wat ook zal helpen in de communicatie, vind het nog lastig maar doe het wel.
Alle reacties Link kopieren
Beluga schreef:
07-06-2018 15:56
TO, wat ga je doen wanneer hij zich niet (meer) aan de afspraken houdt?

Naar wat ik hier heb gelezen in het topic, is hij al jaren zijn bedrijfje aan het opbouwen zonder (deftig) resultaat. Hoe lang ziet hij dat opbouwen nog voor zich, heb je het daar ook al eens over gehad?

Verder over de verdeling, hij betaalt zichzelf niet veel loon uit maar werkt wel van thuis uit. Kan hij niet regelen dat zijn bedrijfje 1/3de van de vaste uitgaven (huur, g/w/l,..) bijlegt?

Ik begrijp dat het erg ingewikkeld kan zijn als je er zelf in zit, hopelijk heb je heel wat aan dit topic (gehad). Je hebt al een mooie eerste stap genomen.
Als hij zich niet eraan houdt of zich respectloos opstelt weer dan rest mij nog maar 1 mogelijkheid. Die weten jullie wel al.

Ik ben ook blij met deze stap, en ik zal moeten ondervinden wat het brengt. Ik laat het zeker niet weer zo lang doorlopen, als er iets is waar ik mee zit spreek ik het uit, en wil inderdaad snel kijken wat mogelijk is qua inleggen huur enz
Firenze57 schreef:
07-06-2018 15:26
Wil ik zeker delen, ik vroeg tenslotte ook om jullie mening.

We hebben in ieder geval al eens een normaal gesprek gehad in plaats van ruzie.

Hij vind dat ik niet zie wat hij probeerd op te bouwen voor ons, dit gaat ook nu geen oplossing vinden.
Ik heb alles eruit gegooid en er zijn nog wel wat dingen.
Over het huishouden lijkt hij nou mee te willen werken en het niet meer vanzelf sprekend zien, of dit ook gaat gebeuren gaan we dan zien.

We hebben de discussie geld nu even aan de kant gezet, vakantie heb ik ook afgewezen. Ik wil mijn auto laten maken en daarna fatsoendelijk gaan sparen. Vind die niet leuk, jammer dan.
Nu kan ik sparen nu ga ik dat ook doen. Als ik dat weer aan vakantie ga uitgeven wordt het weer krap.

Het verhaal over geld gaat wel nog terug komen, en een datum of ultimatum weet ik nog niet, ben ik wel over na aan het denken hoe en wat, als je er zelf inzit is het toch wat ingewikkelder. Maar ik ga het hier zeker niet bij laten.

Hij lijkt op andere fronten nu mee te willen werken dus financieel moet ik dat nog afwachten.
En hoe lang het duurt met de rest.
Volgende week ook weer gesprek bij de psycholoog waar ik dit ook weer kan bespreken en wat handvatten kan krijgen.
Je had het eerder over een hij:20/jij:80 verdeling. Hoe lang doet hij al wat hij aan het doen is? Als hij nog maar 5 jaar aan het sleutelen is aan zijn bedrijfje is het niet reeël om de verdeling gelijk 50/50 te maken. Maar maak hem wel duidelijk dat jij nu in principe ook meeinvesteert in zijn bedrijf en dat je ook inspraak wil hebben op de grote financiele lijnen. Laat hem grote uitgaven rechtvaardigen en maak afspraken wat je met de winst doet.

Ik had het geluk gehad dat mijn partner altijd zag wat ik deed en geloof had dat het wel goed kwam. Achteraf bezien heeft ze een hoop betaald, zeker in de crisis. Wat denk ik goed werkte is inzage in wat ik deed en waarom ik bijvoorbeeld 2000 euro wilde investeren in hardware. En afspraken op de lange termijn. Nu het steeds beter gaat verandert ook die verdeling.

Oftewel: Het zou ook wel ontzettend jammer zijn als je de zoveelste partner zou zijn die veel te vroeg een bedrijfje met potentie in de kiem zou smoren. Ik heb veel mannen om me heen gezien bij wie de vriendin een 50/50 verdeling afdwong waarbij vervolgens het talent helemaal niet tot bloei kwam. Aan de andere kant moet je ook niet die partner zijn die een kansloze zaak tot in het oneindige laat lopen: sommige bedrijfjes zijn gewoon zwaar kansloos. Al zul je iemand dat wel stapsgewijs moeten laten inzien. Lastig om te bepalen waarmee jij te maken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
07-06-2018 19:26
Je had het eerder over een hij:20/jij:80 verdeling. Hoe lang doet hij al wat hij aan het doen is? Als hij nog maar 5 jaar aan het sleutelen is aan zijn bedrijfje is het niet reeël om de verdeling gelijk 50/50 te maken. Maar maak hem wel duidelijk dat jij nu in principe ook meeinvesteert in zijn bedrijf en dat je ook inspraak wil hebben op de grote financiele lijnen. Laat hem grote uitgaven rechtvaardigen en maak afspraken wat je met de winst doet.

Ik had het geluk gehad dat mijn partner altijd zag wat ik deed en geloof had dat het wel goed kwam. Achteraf bezien heeft ze een hoop betaald, zeker in de crisis. Wat denk ik goed werkte is inzage in wat ik deed en waarom ik bijvoorbeeld 2000 euro wilde investeren in hardware. En afspraken op de lange termijn. Nu het steeds beter gaat verandert ook die verdeling.

Oftewel: Het zou ook wel ontzettend jammer zijn als je de zoveelste partner zou zijn die veel te vroeg een bedrijfje met potentie in de kiem zou smoren. Ik heb veel mannen om me heen gezien bij wie de vriendin een 50/50 verdeling afdwong waarbij vervolgens het talent helemaal niet tot bloei kwam. Aan de andere kant moet je ook niet die partner zijn die een kansloze zaak tot in het oneindige laat lopen: sommige bedrijfjes zijn gewoon zwaar kansloos. Al zul je iemand dat wel stapsgewijs moeten laten inzien. Lastig om te bepalen waarmee jij te maken hebt.
Bedankt voor je reactie,

5 jaar in dit huis, ervoor was hij al bezig. Wat ik al zei ik heb er respect voor. En hij werkt ook hard.
Ik wil het zeker niet om zeep helpen. Maar er zijn nooit afspraken gemaakt en er wordt uit gegaan dat ik dit zo blijf doen.
Er hoeft niet perse een 50/50 verdeling maar ik vind bijvoorbeeld wel dat hij meer mag inleggen als er voldoende binnenkomt. Ik heb het ook moeten doen met minder, en toen werd ik ook niet bijgestaan.
Inzage zou een fijn idee zijn, gaat ook over gesproken worden.
Bedankt voor je bijdrage. Ik hoor het graag ook van een andere zelfstandige.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
07-06-2018 19:26
Je had het eerder over een hij:20/jij:80 verdeling. Hoe lang doet hij al wat hij aan het doen is? Als hij nog maar 5 jaar aan het sleutelen is aan zijn bedrijfje is het niet reeël om de verdeling gelijk 50/50 te maken. Maar maak hem wel duidelijk dat jij nu in principe ook meeinvesteert in zijn bedrijf en dat je ook inspraak wil hebben op de grote financiele lijnen. Laat hem grote uitgaven rechtvaardigen en maak afspraken wat je met de winst doet.

Ik had het geluk gehad dat mijn partner altijd zag wat ik deed en geloof had dat het wel goed kwam. Achteraf bezien heeft ze een hoop betaald, zeker in de crisis. Wat denk ik goed werkte is inzage in wat ik deed en waarom ik bijvoorbeeld 2000 euro wilde investeren in hardware. En afspraken op de lange termijn. Nu het steeds beter gaat verandert ook die verdeling.

Oftewel: Het zou ook wel ontzettend jammer zijn als je de zoveelste partner zou zijn die veel te vroeg een bedrijfje met potentie in de kiem zou smoren. Ik heb veel mannen om me heen gezien bij wie de vriendin een 50/50 verdeling afdwong waarbij vervolgens het talent helemaal niet tot bloei kwam. Aan de andere kant moet je ook niet die partner zijn die een kansloze zaak tot in het oneindige laat lopen: sommige bedrijfjes zijn gewoon zwaar kansloos. Al zul je iemand dat wel stapsgewijs moeten laten inzien. Lastig om te bepalen waarmee jij te maken hebt.
Bedankt voor je reactie,

5 jaar in dit huis, ervoor was hij al bezig. Wat ik al zei ik heb er respect voor. En hij werkt ook hard.
Ik wil het zeker niet om zeep helpen. Maar er zijn nooit afspraken gemaakt en er wordt uit gegaan dat ik dit zo blijf doen.
Er hoeft niet perse een 50/50 verdeling maar ik vind bijvoorbeeld wel dat hij meer mag inleggen als er voldoende binnenkomt. Ik heb het ook moeten doen met minder, en toen werd ik ook niet bijgestaan.
Inzage zou een fijn idee zijn, gaat ook over gesproken worden.
Bedankt voor je bijdrage. Ik hoor het graag ook van een andere zelfstandige.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat het dubbel staat, site blijft steeds hangen :( en is dubbel gepost.
Firenze57 schreef:
07-06-2018 20:34
Bedankt voor je reactie,

5 jaar in dit huis, ervoor was hij al bezig. Wat ik al zei ik heb er respect voor. En hij werkt ook hard.
Ik wil het zeker niet om zeep helpen. Maar er zijn nooit afspraken gemaakt en er wordt uit gegaan dat ik dit zo blijf doen.
Er hoeft niet perse een 50/50 verdeling maar ik vind bijvoorbeeld wel dat hij meer mag inleggen als er voldoende binnenkomt. Ik heb het ook moeten doen met minder, en toen werd ik ook niet bijgestaan.
Inzage zou een fijn idee zijn, gaat ook over gesproken worden.
Bedankt voor je bijdrage. Ik hoor het graag ook van een andere zelfstandige.
Wij kijken gewoon ieder jaar naar wat er onder de streep staat als de boekhouder de jaarrekening heeft opgemaakt. Al hebben we ook afgesproken dat ik een financiële buffer in het bedrijf houdt (laptops, software, huur enzovoort zijn dure zaken). Dat heb ik nu sinds 2 jaar aardig op orde (en ik werk nu ruim 6 jaar voor mezelf). Het is wel lastig dat als iemand al heel lang bezig is zonder dat het tot financieel resultaat leidt: kan hij niet eens gaan praten met andere ondernemers? Een cursus volgen over ondernemerschap? Of Simon Sinek-achtige zaken zoals Start With Why? Uiteindelijk zul je ook kritisch moeten kijken maar de koers. Hoewel ik een creatief en technisch beroep heb gekozen heb ik in de mindere tijd ook wat mindere, zeg maar verplichte opdrachten gedaan. En bovenal: geld verdienen is een vorm voor waardering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven