Geld & Recht alle pijlers

Verhuur huis aan ex

25-02-2020 23:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met het verhuren van een voorheen gezamelijk koophuis aan ex? Inmiddels gescheiden en huis staat nu op mijn naam maar ex wil daar graag wonen tot zich een geschikte huurwoning aandient. Ik woon dar zelf dus niet en dat is ook niet de bedoeling.Hoe regelden jullie dat? Huurcontract of niet? Gratis of niet? Waaraan denken?
dat je je moet realiseren dat het heel moeilijk om er een huurder uit te zetten mocht dat nodig zijn
Alle reacties Link kopieren
Een marktconforme huur vragen natuurlijk.
Zou het erg zijn als ze het permanent van je huurt?
heb je geen mediator/ advocaat? gratis wonen kan je ook zien als een verkapte vorm van partneralimentatie maar weer niet als kinderalimentatie volgens mij
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-02-2020 23:13
dat je je moet realiseren dat het heel moeilijk om er een huurder uit te zetten mocht dat nodig zijn
Huurcontract van max 2 jaar wellicht een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk niet gratis. Gewoon vastleggen en huur betalen. Als je deze constructie al wil, tenminste.
Mág je het überhaupt verhuren van de hypotheekverstrekker?
Alle reacties Link kopieren
Uhm, heb je zwaarwegende redenen als kinderen om het te doen? Anders zou ik passen ivm het gedonder dat er van kan komen. Je hebt uitgekocht hoor. Banden zijn verbroken.
Regel het inderdaad met bijvoorbeeld een tijdelijk contract en laat dat juridisch bijzonder goed uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
25-02-2020 23:14
Zou het erg zijn als ze het permanent van je huurt?
Ja omdat ze de reguliere huurprijs nooit kan betalen en ik niet permanent dat huis wil aanhouden
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-02-2020 23:16
Mág je het überhaupt verhuren van de hypotheekverstrekker?
ja
Theob schreef:
25-02-2020 23:15
Huurcontract van max 2 jaar wellicht een oplossing?
ja of een jaar wat je past. Maar laat je goed adviseren hierover door een jurist
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen huurcontract maken want daar kan hij rechten aan ontlenen.
Wanneer je het kunt betalen zou ik hem gratis laten wonen maar hier wel een termijn aan koppelen, bijv tot eind 2020.

Misschien kan hij iets voor je terugdoen zoals klussen in het huis.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
25-02-2020 23:16
Uhm, heb je zwaarwegende redenen als kinderen om het te doen? Anders zou ik passen ivm het gedonder dat er van kan komen. Je hebt uitgekocht hoor. Banden zijn verbroken.
Regel het inderdaad met bijvoorbeeld een tijdelijk contract en laat dat juridisch bijzonder goed uitzoeken.
dank je, ik denk dat ik dat ga doen
Alle reacties Link kopieren
Waarom gratis?
Je geeft toch niet zomaar je huis weg?
Want je loopt het risico dat ex er nooit meer uitgaat (huurbescherming!) en jij er geen recht meer op kunt claimen.
Nee daar zou ik niet aan beginnen, huurders hebben zo snel rechten, ik zou het te veel risico vinden. En waarom zou je in godsnaam Gratis of zonder huurcontract overwegen?
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
25-02-2020 23:18
Ik zou geen huurcontract maken want daar kan hij rechten aan ontlenen.
Wanneer je het kunt betalen zou ik hem gratis laten wonen maar hier wel een termijn aan koppelen, bijv tot eind 2020.

Misschien kan hij iets voor je terugdoen zoals klussen in het huis.
Is dit juridisch toegestaan? Gratis laten wonen is geen probleem maar wel max bv 2 jaar. Moet dit in een contract gegoten worden?
Alle reacties Link kopieren
Theob schreef:
25-02-2020 23:17
Ja omdat ze de reguliere huurprijs nooit kan betalen en ik niet permanent dat huis wil aanhouden
En een 'geschikte huurwoning' zou dan dus goedkoper moeten zijn, maar uiteraard niet kleiner. Dat gaat dus jaren aanslepen. Ik zou er niet aan beginnen.
lariba wijzigde dit bericht op 25-02-2020 23:21
1.57% gewijzigd
luz schreef:
25-02-2020 23:18
Ik zou geen huurcontract maken want daar kan hij rechten aan ontlenen.
Wanneer je het kunt betalen zou ik hem gratis laten wonen maar hier wel een termijn aan koppelen, bijv tot eind 2020.

Misschien kan hij iets voor je terugdoen zoals klussen in het huis.
zonder huurcontract is er ook een contract, hij moet echt een contract maken
Theob schreef:
25-02-2020 23:20
Is dit juridisch toegestaan? Gratis laten wonen is geen probleem maar wel max bv 2 jaar. Moet dit in een contract gegoten worden?
ja natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Als je jaren goede relatie hebt gehad dan gun je elkaar toch het beste.
Als TO dan al andere woonruimte heeft (dat begrijp ik eruit), zet je je ex toch niet zomaar op straat.

Gratis zou ik vooral doen om te voorkomen dat de ander er rechten aan kan ontlenen. Als je het geld niey nodig hebt, waarom niet?

Niet alles is een zakelijke transactie. Er is m.i. niks mis mee om je ex of familie of andere mensen waar je van houdt tegemoet te komen.

Alleen wel uitkijken dat je geen gekke henkie wordt, daar moet balans in zijn.
Run Theo RUN!

het klinkt alsof je je vreselijk wilt laten naaien door iemand met wie je geen sex meer hebt omdat de relatie uit is.

Ik kan geen enkele zwaarwegende reden bedenken waarom je je ex in je huis zou laten wonen. (en al helemaal niet gratis en/of zonder contract) Zwaarwegend zijn kinderen en heel misschien gezondheid.
Theob schreef:
25-02-2020 23:20
Is dit juridisch toegestaan? Gratis laten wonen is geen probleem maar wel max bv 2 jaar. Moet dit in een contract gegoten worden?

Dat zou ik maar even goed laten uitzoeken. Zou maar zo kunnen dat je schenkbelasting moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Theob schreef:
25-02-2020 23:17
Ja omdat ze de reguliere huurprijs nooit kan betalen en ik niet permanent dat huis wil aanhouden
Waarom heb je dat huis dan überhaupt overgekocht? Omdat zij er wou blijven wonen?
RikM schreef:
25-02-2020 23:25
Dat zou ik maar even goed laten uitzoeken. Zou maar zo kunnen dat je schenkbelasting moet betalen.
en dan nog: hoe ga je dat bewijzen, de ander kan ook zeggen dat het in ruil was voor partneralimentatie en dan is er wel sprake van (verkapte) huur. Of ze zegt, ja ik ga hem elke week cash geld voor de huur en bewijs maar eens dat het niet zo is.

Dit soort dingen altijd laten vastleggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven