Geld & Recht alle pijlers

Verhuurdersverklaring en copie bankpas

12-04-2024 09:01 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sta al jaren ingeschreven voor een sociale huurwoning en kreeg een uitnodiging voor bezichtiging. Bij de vereiste documenten die je moet aanleveren om in aanmerking te komen voor een woning is oa een verhuurdersverklaring en een kleuren copie van de bankpas vereist .

Nu heb ik een vreselijke huisbaas die tot nu toe weigert de verhuurdersverklaring te leveren, en aangezien het dus geen wettelijk erkend formulier is kan ik dit ook niet van hem eisen.
Echter zonder de verklaring krijg je de woning niet. Iemand hier ervaring mee en hoe heb jij dat opgelost?

En weet iemand waarom je een kleuren copie van je bankpas moet inleveren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe heb je het gevraagd aan je verhuurder?
Heb je ergens zwart op wit dat hij dit niet wil verstrekken?

Anders een uitdraai maken van 24 maanden aan stipte huur betalingen en op die manier laten zien dat je een goed huurder bent. Vraag wat ze willen weten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-04-2024 09:04
Hoe heb je het gevraagd aan je verhuurder?
Heb je ergens zwart op wit dat hij dit niet wil verstrekken?

Anders een uitdraai maken van 24 maanden aan stipte huur betalingen en op die manier laten zien dat je een goed huurder bent. Vraag wat ze willen weten.
Meerdere keren via de app op een zeer beleefde manier uiteraard. En vorige maand heb ik een formulier met begeleidende brief opgestuurd. Op alles geen enkele reactie ondanks de mededeling dat ik zonder zijn verklaring dat huis niet krijg.

Ik zal de woningcorporatie contacteren, ook al staat er in de vereisten duidelijk dat je zonder de vereiste documenten niet in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stuur je app contacten maar mee met je aanvraag. Laat maar zien hoeveel tijd je erin gestoken hebt. Bedenk waar het om gaat: gedraag en ben jij een Goed huurder. Als je dat kan aantonen, dan is het goed.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Die verhuurdersverklaring is zo dom joh.

Mijn vorige verhuurder zei dat ik er zelf maar een moest aanleveren en dan zou hij wel tekenen. Had maar gewoon een voorbeeld van internet geplukt. Uiteindelijk vond hij dat al te veel gedoe en gaf hij een “akkoord” via de mail.

Vriend van me had zo’n huisjesmelker die nergens op reageerde en hij heeft uiteindelijk zelf maar gewoon een verhuurdersverklaring getekend en opgestuurd, niemand die er ooit nog naar vraagt of langer dan een paar seconde naar kijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-04-2024 09:15
Stuur je app contacten maar mee met je aanvraag. Laat maar zien hoeveel tijd je erin gestoken hebt. Bedenk waar het om gaat: gedraag en ben jij een Goed huurder. Als je dat kan aantonen, dan is het goed.
Dank voor je advies, dat ga ik opvolgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vazig, ik denk dat ik dat niet ga doen.
cochise wijzigde dit bericht op 15-04-2024 16:37
38.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou beide doen.
En een verklaring, met kopie van de berichten waarin je die probeert te verkrijgen en aantonen dat je trouw je huur betaalt. Daarbij een begeleidend schrijven waarom je het zo doet.

Én ik zou ook nog bellen om te vragen hoe hier mee om te gaan.

Overdaad misschien, maar ik zou niet het risico willen nemen dat de woning aan mijn neus voorbij gaat door een onwelwillende verhuurder.
Even contact opnemen met de wbv. Zij zullen dit vast vaker meemaken. Overleg even of ze genoegen kunnen nemen met bankafschriften, eventueel aangevuld met ander bewijs.
Succes! Hopelijk lukt het allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het geen wettelijk erkend formukier is kan de woningbouw er wel om vragen maar het niet eisen toch? Ik zou een uitraai maken van alle maanden waarin je kun aantonen netjes optijd betaald te hebben (datvis wat ze willen weten) met een uitdraai van alla contacten die je met de huurbaas hebt gehad, met een brief erbij dat je hoopt dat ze met dit bewijs genoegen nemen.
Nanouk schreef:
12-04-2024 10:43
Als het geen wettelijk erkend formukier is kan de woningbouw er wel om vragen maar het niet eisen toch? Ik zou een uitraai maken van alle maanden waarin je kun aantonen netjes optijd betaald te hebben (datvis wat ze willen weten) met een uitdraai van alla contacten die je met de huurbaas hebt gehad, met een brief erbij dat je hoopt dat ze met dit bewijs genoegen nemen.
Op de verhuurdersverklaring die ik onlangs in moest leveren stond niet alleen of ik altijd mijn huur had betaald, maar ook of ik geen overlast / problemen had veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Bij deze verklaar ik dat Cochiche sinds 1 maart 2022 een huis bij mij huurt. Ze heeft geen schade veroorzaakt, geen overlast bezorgd en de huur steeds op tijd betaald.'
Onzinhandtekening eronder en basta. Je hebt misschien nog wel ergens een formulier waar zijn handtekening onder staat.
Die verklaring gaat een laatje in bij de WBV en ze doen er niks meer mee. Printje erbij met de huurafschrijvingen en inleveren die hap.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
12-04-2024 09:43
Ik zou beide doen.
En een verklaring, met kopie van de berichten waarin je die probeert te verkrijgen en aantonen dat je trouw je huur betaalt. Daarbij een begeleidend schrijven waarom je het zo doet.

Én ik zou ook nog bellen om te vragen hoe hier mee om te gaan.

Overdaad misschien, maar ik zou niet het risico willen nemen dat de woning aan mijn neus voorbij gaat door een onwelwillende verhuurder.
Dit zou ik ook allemaal doen inderdaad, ik zou eerst even bellen met de wbv. Ze zullen het vast vaker meemaken met huisjesmelkers.

Zelf een verklaring met valse handtekening insturen alsof het een echte is, zou ik nooit doen. Als jij net die ene bent waarbij het wel uitkomt kun je grote problemen krijgen. Dat is gewoon fraude, ik zou dat risico niet willen lopen. Ook al is het een minimaal risico, de gevolgen kunnen heel groot zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmm, ik was nog wat aa het googlen en lees nu dit bij een willekeurige wbv:
https://www.kennemerwonen.nl/faq/?id=c1 ... 155d14c610
Hoewel het erg vervelend is dat uw huidige verhuurder geen verhuurdersverklaring wil afgeven, kan Kennemer Wonen geen uitzondering maken op de aan te leveren stukken: wij hebben een verhuurdersverklaring nodig om inzicht te krijgen in uw huurgedrag.

Ontvangt u, ondanks uw verzoek, geen verhuurdersverklaring van uw verhuurder dan is het afdwingen van een verklaring via de rechter wellicht een mogelijkheid.
Wat een raar en inflexibel gedrag van zo'n wbv, zo zou je nooit weg kunnen komen bij zo'n verhuurder? Dat kan toch niet :nooo:

Bij nader inzien zou ik als ik jou was het juridisch loket eens bellen en vragen wat die je adviseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nooit een valse verklaring maken!!

Vindt de wbv vast niet leuk als ze daar achter komen. Dat maakt je nl. niet echt een betrouwbaar mens.
- Bel op, leg de situatie uit en vraag hoe nu verder? Als je de appjes moet opsturen doe je dat. Als de wbv toch iets wil van je huidige verhuurder, vragen ze het zelf maar op, geef gewoon eerlijk alle gegevens (gaan ze vast niet doen).
- Bied aan dat je, zoals Nanouk zegt, ook een bewijs van 2 jaar trouwe huurbetaling kan overleggen.
- En klaar. Meer kan je niet doen, toch?

Als je uit een koophuis komt, kan je deze ook niet overleggen. Kan dus nooit een verplicht document zijn.

Ik gok dat je huidige verhuurder not amused is dat je evt. vertrekt, omdat je júist een goeie huurder was en hij op zoek moet naar een nieuwe huurder die niet meteen zeurt over achterstallig onderhoud of een nieuwe keuken. Daarom doet ie zo chagrijnig. Dat is niet jouw, maar zijn probleem.
gryla wijzigde dit bericht op 13-04-2024 08:17
0.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hem niet vervalsen, de kans dat het uitkomt is inderdaad niet heel groot maar als het wel uitkomt dan is dat reden om je huurovereenkomst nietig te verklaren. Je hebt de woning dan immers op valse documenten gekregen.

Ik zou je aanraden om inderdaad een uitdraai van je tijdige huurbetalingen te laten zien en een verklaring vragen aan directe buren dat ze geen overlast van jou hebben. En dat samen met alle appjes en mailtjes met onbeantwoorde verzoeken aan je huisbaas waar geen reactie op komt moet dat toch wel volstaan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
12-04-2024 19:13
Ik zou hem niet vervalsen, de kans dat het uitkomt is inderdaad niet heel groot maar als het wel uitkomt dan is dat reden om je huurovereenkomst nietig te verklaren. Je hebt de woning dan immers op valse documenten gekregen.

Dan zou ze dus uit haar huis gezet worden. Maar als ze de verklaring niet heeft zal ze het huis überhaupt niet toegewezen krijgen. Dus dan maar die woning laten gaan voor die 0,001% kans?


Het gaat echt NOOIT uitkomen dat het vervalst is. En al komt het uit (ik zou echt niet weten hoe), dan gaat de woningbouw echt niet iemand op straat gooien die altijd netjes betaalt en geen overlast veroorzaakt etc, is veel te veel gedoe om niks voor ze.
De woningbouw waar ik veel contact mee heb, hebben zo’n 80 verhuizingen per maand. Die willen vooral zo min mogelijk gedoe, dus vooral mensen die hun documenten lekker aanleveren en geen lastige vragen stellen. En ze gaan zeker niet door de juridische molen van een uitzetting als er eigenlijk niets aan de hand is.

Heel leuk al die plannen hier, maar meestal kun je helemaal niet eens meerdere documenten laten zien. Je hebt vaak gewoon 1 uploadbox waar je maar 1 document in mag plaatsen.

Ik zou eerst gewoon eens de woningbouw bellen en zeggen dat de huurbaas niet reageert. Als ze, net als die link hierboven, zeggen dat ze echt een verhuurdersverklaring MOETEN hebben, dan zul je dus wel moeten vervalsen (“ja hij reageerde gelukkig toch nog), of accepteren dat je hier dus nooit een woning kan krijgen. Als ze coulanter zijn kun je wel doen wat boven geadviseerd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vazig schreef:
12-04-2024 19:52
Dan zou ze dus uit haar huis gezet worden. Maar als ze de verklaring niet heeft zal ze het huis überhaupt niet toegewezen krijgen. Dus dan maar die woning laten gaan voor die 0,001% kans?


.
Heel leuk al die plannen hier, maar meestal kun je helemaal niet eens meerdere documenten laten zien. Je hebt vaak gewoon 1 uploadbox waar je maar 1 document in mag plaatsen.
Je kunt natuurlijk prima alles dat met die verhuurdersverklaring te maken heeft: appjes aan verhuurder, betaalbewijzen, verklaring van de buren, eigen verklaring enz in één document pdf-en, dat is heel simpel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
12-04-2024 21:45
Je kunt natuurlijk prima alles dat met die verhuurdersverklaring te maken heeft: appjes aan verhuurder, betaalbewijzen, verklaring van de buren, eigen verklaring enz in één document pdf-en, dat is heel simpel.
Ja, dit. ^

Die wbv wil gewoon een document plaatsen bij dat veld. En als er geen standaard is, heb je de ruimte om zelf iets te fabriceren. Het is ook niet het belangrijkste document voor de wbv, gewoon eentje die ze ook moeten afvinken.
De inkomensverklaring en/of loonstrookjes is het belangrijkste omdat daar het vaakst mensen op afvallen.
Bankpas lijkt me ter controle van rekeningnummer en naam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad contact zoeken met de woningbouw en vragen of het overleggen van de betalingen en een verklaring van mijn naaste buren voldoende kan zijn.
Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering al gevraagd wat ik kan doen maar zij reageerden dat ik wettelijk niets kan afdwingen aangezien het geen officieel document is. Het advies was om de huurbaas een kant en klaar formulier te sturen en dat heb ik gedaan maar helaas geen enkele reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
12-04-2024 14:03
'Bij deze verklaar ik dat Cochiche sinds 1 maart 2022 een huis bij mij huurt. Ze heeft geen schade veroorzaakt, geen overlast bezorgd en de huur steeds op tijd betaald.'
Onzinhandtekening eronder en basta. Je hebt misschien nog wel ergens een formulier waar zijn handtekening onder staat.
Die verklaring gaat een laatje in bij de WBV en ze doen er niks meer mee. Printje erbij met de huurafschrijvingen en inleveren die hap.
Dit. Ik zou dat formulier gewoon zelf maken en tekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf de handtekening zetten zou ik zelf nooit doen. Het is en blijft fraude.

Hopelijk is de woningbouw coulant en mag je ook op een andere wijze aantonen dat je een fijne huurder bent.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
13-04-2024 08:28
Dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad contact zoeken met de woningbouw en vragen of het overleggen van de betalingen en een verklaring van mijn naaste buren voldoende kan zijn.
Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering al gevraagd wat ik kan doen maar zij reageerden dat ik wettelijk niets kan afdwingen aangezien het geen officieel document is. Het advies was om de huurbaas een kant en klaar formulier te sturen en dat heb ik gedaan maar helaas geen enkele reactie.
Ik hoop dat ze een beetje met je mee willen denken, ben heel benieuwd. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels had ik contact met de woningcorporatie en zij zeiden dat er altijd een gesprek mogelijk is als de verhuurdersverklaring niet wordt verstrekt door de huurbaas. Dus dat is goed om te weten.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vazig schreef:
12-04-2024 19:52
Dan zou ze dus uit haar huis gezet worden. Maar als ze de verklaring niet heeft zal ze het huis überhaupt niet toegewezen krijgen. Dus dan maar die woning laten gaan voor die 0,001% kans?


Het gaat echt NOOIT uitkomen dat het vervalst is. En al komt het uit (ik zou echt niet weten hoe), dan gaat de woningbouw echt niet iemand op straat gooien die altijd netjes betaalt en geen overlast veroorzaakt etc, is veel te veel gedoe om niks voor ze.
De woningbouw waar ik veel contact mee heb, hebben zo’n 80 verhuizingen per maand. Die willen vooral zo min mogelijk gedoe, dus vooral mensen die hun documenten lekker aanleveren en geen lastige vragen stellen. En ze gaan zeker niet door de juridische molen van een uitzetting als er eigenlijk niets aan de hand is.

Heel leuk al die plannen hier, maar meestal kun je helemaal niet eens meerdere documenten laten zien. Je hebt vaak gewoon 1 uploadbox waar je maar 1 document in mag plaatsen.

Ik zou eerst gewoon eens de woningbouw bellen en zeggen dat de huurbaas niet reageert. Als ze, net als die link hierboven, zeggen dat ze echt een verhuurdersverklaring MOETEN hebben, dan zul je dus wel moeten vervalsen (“ja hij reageerde gelukkig toch nog), of accepteren dat je hier dus nooit een woning kan krijgen. Als ze coulanter zijn kun je wel doen wat boven geadviseerd wordt.
En toch zou ik nooit vervalsen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven