Geld & Recht alle pijlers

Verjaardags boodschappen niet van gezamenlijke rekening?

19-10-2019 17:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
20-10-2019 00:35
Nu hebben wij alles op 1 grote hoop en gaat daar alles vanaf.

De eerste maanden van onze relatie was dat niet zo, maar ik kan me serieus geen moment bedenken dat wij hebben gesproken over hoe we de lasten verdeelden. Hij had al de vaste lasten van het huis omdat hij deze al had gekocht voordat we elkaar leerden kennen. We betaalden ieder onze eigen verzekeringen, benzine, enz. Ik betaalde meestal de boodschappen omdat ik deze meestal deed. Met uitjes en andere dingen ging dat meestal vanzelf en gingen we echt niet staan bespreken wie er dat keer ging betalen.

Ik begrijp niet waarom daar zo krampachtig over wordt gedaan in een relatie. Je bent met elkaar, je doet samen leuke dingen, je doet beide dingen voor elkaar. De ene keer betaald de 1 wat meer en dan andere keer doet de ander dat.
Hebben jullie wel iets vast gelegd? In de zin van, staat het huis nog steeds op zijn naam? Betaal jij nu zijn hypotheek? Wat als het uitgaat, dan sta jij op straat en ondertussen heb je een flink deel van zijn hypotheek betaald?
Wat een afknapper zeg, dat gierige gedrag van haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in beiden situaties gezet.

Zowel een relatie met alles financieel op één hoop als een relatie met alles 50/50.

Alle twee de situaties heb je sowieso gezeik.

Andere opvoeding qua geld, beiden ander salaris etc. Het beste wat je kan is een compromis sluiten want “ruzie” maken over geld is sowieso nutteloos.

En volgende keer als zij iets voor zichzelf koopt van jullie gezamenlijke rekening dan zou ik het gesprek oppakken als je het echt niet kan los laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar de kant van dit verhaal van jouw vriendin. Dit lijkt mij nou typisch iets waar je alleen over begint als je er irritaties over hebt. De situatie oneerlijk vindt. Ben jij bijvoorbeeld ook zo’n mierenneuker die tegen haar zeurt als zij iets wil wat geld kost van de gezamenlijke pot dan begrijp ik wel dat zij hier moeilijk over doet.

Mijn man en ik hadden een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten en kosten voor verdere levensonderhoud als boodschappen, kosten voor de kinderen, gezamenlijke uitjes en cadeaus enz... Auto’s en alle kosten daarvoor plus eigen kleding (ik gaf daar een veelvoud meer aan uit dan hij), cadeaus voor elkaar en zakgeld gescheiden. Ik verdiende meer dus mijn bijdrage was groter. Maar wij hebben geen van beiden ooit iets onder een loep gelegd. Wij hadden daarnaast ons eigen (spaar)geld. Bij tekorten op de gezamenlijke rekening meldde ik hem wat er tekort was en wist hij wat zijn deel daarvan was en maakten we dat allebei over. Ook huwelijkse voorwaarden i.v.m. bedrijf en behoorlijk verschil in (spaar)geld/vermogen. Vandaar geld ook niet op één hoop. Maar dure vakanties heb ik ook wel alleen betaald. Anders hadden we dat niet altijd gekund. En daar heb ik ook nooit van wakker gelegen.

Ik zou eens in gesprek gaan met je vriendin. Vragen of er meer speelt.
Extreem ongezellig om in een relatie zo met geld om te gaan als je vriendin doet. Hier gaat alles op 1 berg en er is nóóit discussie over wie wat koopt. Zeuren over verjaardagsboodschappen vind ik zó treurig dat ik er geen woorden voor heb. Ik snap dat niet iedereen alles op 1 hoop gooit, echt, genoeg situaties waarin dat niet werkt. Maar dit vind ik toch wel een dieptepunt.

Ik kan het me alleen voorstellen als zij echt véél minder overhoudt per maand en jouw boodschappen betekenen dat ze extra bij moet leggen eind van de maand. Maar in alle andere gevallen vind ik haar een ongezellige zeurmuts die vast ook net koeltjes in bed is.
Als jij van de feestjes bent en zij niet, begrijp ik haar punt wel. Het gebeurt wel in haar leefruimte, dus ze heeft er al last van dat jij zoveel mensen over de vloer wil hebben en dan moet ze nog mee betalen ook?
iloondb schreef:
20-10-2019 07:53
Ik heb in beiden situaties gezet.

Zowel een relatie met alles financieel op één hoop als een relatie met alles 50/50.

Alle twee de situaties heb je sowieso gezeik.

Hoezo heb je sowieso gezeik? Ik maak geen ruzie over geld, echt nooit. Alles op 1 hoop en echt niet dat we commentaar leveren op elkaars aankopen. Nu overleggen we heel dure persoonlijke dingen wel even, maar daar komt nooit een nee op en niemand oppert ook om iets duurs aan te schaffen als het niet kan.
ik vind ook dat het van de gezamenlijke rekening zou “moeten”. Doen we hier tenminste wel bij feestjes.

Nu ligt het er misschien aan hoe ruim/krap de gezamenlijke rekening is afgesteld, bij ons is die tamelijk krap en gebaseerd op de vaste lasten plus maandboodschappen. Ik koop graag in het weekend (eigenlijk elk weekend) wijn of speciaalbier. Soms doe ik dat van de gezamenlijke en soms van mijn eigen rekening. Niet eens zozeer omdat ik vind dat ik het zelf behoor te betalen maar omdat we eigenlijk allebei overzicht willen houden in de basis. Beetje zelfbedrog misschien. ;-) Maar hierdoor kan ik dus zonder schroom ook eens een duurdere fles kopen dan 3,- terwijl ik dat anders niet zou doen vanwege de hoge maandkosten voor boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Nah normaal zou ik zeggen boeien, lekker van de gezamenlijke rekening. Alleen de vrienden van mijn vriend drinken heel veel (minstens een half kratje bier pp). En daar zou ik mijn zuurverdiende centen echt niet aan uit willen geven. Ook mijn vriend verdient meer dan ik. Ik snap wel dat ze ‘zeurt’ volgens velen maar ik snap haar ook wel hoor. Alleen is 100€ niet veel nee; vraag me af wat je dan gehaald hebt overigens :-D .
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben ik de enige die je vriendin wel begrijpt. Sterker nog, ik doe het zelf ook zo. Als ik vriendinnen uitnodig voor een gezellige avond en daar boodschappen voor in sla, ga ik die echt niet van de gezamenlijke rekening betalen. Het is toch mijn avond? Dan mag ik dat toch ook zeker zelf betalen? Ik vind daarbij dat het een behoorlijk bedrag is voor wat verjaardagsboodschapen. 100 euro?! Dat ben ik bij lange na nooit kwijt voor een paar flessen wijn, biertjes, chips, hapjes en taart. Of je moet wel een enorme vriendengroep hebben. Ik begrijp je vriendin absoluut. De gezamenlijke rekening is voor jullie samen, niet voor prive feestjes waar de ander niet bij is.

Anders vind ik het als het een verjaardag is waar familie of gezamenlijke vrienden komen. Dat gaat gewoon van de gezamenlike rekening.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk, discussies om 80-100 euro :'(
Wat gezellig zo. Dan mag zij een ander onder komen vinden als jij je verjaardag viert en mag zij ook niet mee eten/drinken van wat over blijft. Zelfs geen flesje bier of zakje chips of toastje pakken van wat over is.

Jij hebt alles zelf betaald.
Feestje is al geweest zie ik.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 09:02
5.75% gewijzigd
Lila_Lilly_ schreef:
20-10-2019 08:25
Volgens mij ben ik de enige die je vriendin wel begrijpt. Sterker nog, ik doe het zelf ook zo. Als ik vriendinnen uitnodig voor een gezellige avond en daar boodschappen voor in sla, ga ik die echt niet van de gezamenlijke rekening betalen. Het is toch mijn avond? Dan mag ik dat toch ook zeker zelf betalen? Ik vind daarbij dat het een behoorlijk bedrag is voor wat verjaardagsboodschapen. 100 euro?! Dat ben ik bij lange na nooit kwijt voor een paar flessen wijn, biertjes, chips, hapjes en taart. Of je moet wel een enorme vriendengroep hebben. Ik begrijp je vriendin absoluut. De gezamenlijke rekening is voor jullie samen, niet voor prive feestjes waar de ander niet bij is.

Anders vind ik het als het een verjaardag is waar familie of gezamenlijke vrienden komen. Dat gaat gewoon van de gezamenlike rekening.
Reken je dan ook je maandverband apart af?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-10-2019 07:43
Wat ben ik toch blij dat bij ons nog alles ouderwets op 1 grote hoop gaat. Wij hanteren het principe: wat van jou is,is van mij. Lekker ouderwets en heel werkbaar.

Grote uitgaven worden eerst besproken en verder geen gezeur.
Hier ook zo.
Ik geef meer geld uit aan kleinere dingen en de vakanties en man koopt de apparatuur. Overleggen dat wel maar zo lang we genoeg geld hebben vind ik het prima.
Ik zou een gezelliger vriendin gaan zoeken, gezeik om 100 euro.
Gezellig. Maar ik zou denken, wat jij wil. En de volgende keer als zij haar maandverband of iets anders voor haarzelf betaalt van gezamenlijk geld, even zeggen dat ik dat graag wil verrekenen. Gezelliger wordt het er niet van, maar dat is blijkbaar niet belangrijk voor haar.

Hier alles op 1 hoop, maar ja, wij waren toch al zo dom om in gvg te trouwen. Nooit gezeik.
Nou, idd. Of aangeven dat ze maar een drankje mag nemen. Sjemig zeg.
Alle reacties Link kopieren
Als haar ouders en evt broers/zussen ofzo komen eten dan betaal jij toch ook mee neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben enkel een gezamenlijke rekening. Wanneer je gescheiden rekeningen (ernaast) houdt, komen dit soort dingen steeds terug. Jaren geleden las ik al eens dat bijv. Tampons van eigen geld moesten, want die waren toch echt voor haar... schiet mij maar lek hoor, maar geen wij-gevoel te bekennen dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de drank zelf betalen en de hapjes van gezamelijk, zoiets.

Maar hier wordt er nooit moeilijk over gedaan.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
20-10-2019 08:25
Volgens mij ben ik de enige die je vriendin wel begrijpt. Sterker nog, ik doe het zelf ook zo. Als ik vriendinnen uitnodig voor een gezellige avond en daar boodschappen voor in sla, ga ik die echt niet van de gezamenlijke rekening betalen. Het is toch mijn avond? Dan mag ik dat toch ook zeker zelf betalen? Ik vind daarbij dat het een behoorlijk bedrag is voor wat verjaardagsboodschapen. 100 euro?! Dat ben ik bij lange na nooit kwijt voor een paar flessen wijn, biertjes, chips, hapjes en taart. Of je moet wel een enorme vriendengroep hebben. Ik begrijp je vriendin absoluut. De gezamenlijke rekening is voor jullie samen, niet voor prive feestjes waar de ander niet bij is.

Anders vind ik het als het een verjaardag is waar familie of gezamenlijke vrienden komen. Dat gaat gewoon van de gezamenlike rekening.
Ze is er toch bij ; er komt ook nog 1 vriendin van haar plus de buren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
salinarosseno schreef:
20-10-2019 08:50
Verschrikkelijk, discussies om 80-100 euro :'(
Het gaat zelfs om de helft, 40-50 euro, want TO betaalt sowieso een helft zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met gunnen te maken heeft maar ook met het gevoel dat de verdeling rechtvaardig is, of juist niet. Zolang je het gevoel hebt dat de inleg niet rechtvaardig verdeeld is wordt gunnen een probleem en krijg je dit soort discussies.

Als je als meest verdienende partner heel zuinig gaat lopen doen ten koste van je minder verdienende partner, ik vind dat niet echt getuigen van heel veel liefde. Als wij familie van mijn man in het buitenland gingen opzoeken waren de kosten grotendeels voor mij. Ik heb hem dat altijd gewoon gegund en vond het fijn dat we dat konden doen. Ook voor de kinderen die anders hun opa en oma en de rest van hun familie daar veel minder hadden kunnen zien.

Je kunt er verder ook voor kiezen om meer in te leggen zodat je partner meer vrij te besteden geld overhoudt en jij wat minder. Ook dat vind ik bij houden van en gunnen horen. Dat je hem/haar niet financieel het vel over de oren trekt om alles op de cent af “eerlijk” te verdelen. Want hoe eerlijk is het dat de één veel minder overhoudt voor eigen gebruik dan de ander?

Je gaat toch leven naar dat grotere inkomen en dan mag de minst verdienende partner daardoor automatisch in de veel hogere kosten meebetalen? Pro rato van zeg 1.500 euro is veel minder dan van pro rato 2.500 euro. Leuk dat duurdere huis. Maar is dat dan eerlijk?

Bij TO klinkt het vooral alsof het hoog tijd is om hier met elkaar over om tafel te gaan zitten. Je wil toch niet constant dit soort discussies over geld moeten voeren?
Lila_Lilly_ schreef:
20-10-2019 08:25
Volgens mij ben ik de enige die je vriendin wel begrijpt. Sterker nog, ik doe het zelf ook zo. Als ik vriendinnen uitnodig voor een gezellige avond en daar boodschappen voor in sla, ga ik die echt niet van de gezamenlijke rekening betalen. Het is toch mijn avond? Dan mag ik dat toch ook zeker zelf betalen? Ik vind daarbij dat het een behoorlijk bedrag is voor wat verjaardagsboodschapen. 100 euro?! Dat ben ik bij lange na nooit kwijt voor een paar flessen wijn, biertjes, chips, hapjes en taart. Of je moet wel een enorme vriendengroep hebben. Ik begrijp je vriendin absoluut. De gezamenlijke rekening is voor jullie samen, niet voor prive feestjes waar de ander niet bij is.

Anders vind ik het als het een verjaardag is waar familie of gezamenlijke vrienden komen. Dat gaat gewoon van de gezamenlike rekening.
Als ik met een vriendin uit eten ben en ik besluit ter plekke om te trakteren dan doe ik dat. Heeft mijn man niets aan en het gaat gewoon van onze rekening.

Dat staat of valt uiteraard met hoe ruim het is, als er daardoor de laatste week van de maand geen boodschappen meer zijn kun je dat niet doen natuurlijk. Maar verder vind ij ‘mijn avond’ of ‘jouw avond’ echt niet relevant eigenlijk. Hier is gewoon nooit een gesprek over geweest. Ik sta er een beetje van te kijken dat mensen dat zo afwegen.
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven