Geld & Recht alle pijlers

Verjaardags boodschappen niet van gezamenlijke rekening?

19-10-2019 17:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
2019 schreef:
20-10-2019 10:43
En misschien waren die flesjes wel duurder dan die 100 euro dat weten we niet :proud:
2/3 euro.
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:45
Daarnaast begint To, mijn vriend dus, haast elke week een discussie over hoe oneerlijk hij alles vindt. Daar wordt ik moe van.

Bij mijn nieuwe salarisstrookje (nieuwe baan, salaris nog niet 100% bekend) zouden we een nieuwe verdeling maken. Heb vriend al denk ik 20 keer verteld al zijn wensen en ideeen omtrent nieuwe verdeling op papier te zetten, en hoe hij nieuwe verdeling voor zich ziet en waarom.

Dit doet hij niet, maar blijft wel continu ruzie zoeken.
wat een gezellige relatie. Echt! Wat ben ik dan blij met mijn saaie relatie!
Gaan jullie nu hier online elkaar de tent uitvechten? :yes:
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
Dit is dus wat ik bedoel. Is toch dodelijk vermoeiend om zo een relatie te moeten hebben ?
Geen wij. Maar hij en ik.
Dan kan je net zo goed gaan latten.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:45
Daarnaast begint To, mijn vriend dus, haast elke week een discussie over hoe oneerlijk hij alles vindt. Daar wordt ik moe van.

Bij mijn nieuwe salarisstrookje (nieuwe baan, salaris nog niet 100% bekend) zouden we een nieuwe verdeling maken. Heb vriend al denk ik 20 keer verteld al zijn wensen en ideeen omtrent nieuwe verdeling op papier te zetten, en hoe hij nieuwe verdeling voor zich ziet en waarom.

Dit doet hij niet, maar blijft wel continu ruzie zoeken.
Oh, wat een gezelligheid bij jullie zeg. Wie wil dat nou niet! :flirting:
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de vriendin van TO wel. Ze verdient een stuk minder en samen sparen ze voor allerlei gezamenlijke dingen. Ik neem aan dat hier voor doelen zijn gesteld en dat deze haalbaar zijn met het lagere salaris van vriendin. Ik zou ook niet echt blij zijn als vriend ineens zou beslissen dat er geld uit de pot voor de gezamenlijke vakantie moet omdat hij ineens een feestje wil geven, terwijl ik van dat extra geld misschien dan liever iets voor mijzelf zou willen kopen of doen.

Kijk zit je allebei breder in je inkomen, dan maakt zoiets minder uit, omdat er dan ongetwijfeld meer geld in de pot zit. Maar als dat niet zo is, zou ik het niet zo tof vinden dat mijn vriend beslist waar ik mijn geld aan moet uitgeven.

Hier in huis zijn de kosten voor het huishuiden gezamenlijk. Kosten voor uitjes met mijn vriendinnen, familie (waar vriend niet bij is), betaal ik van mijn eigen geld. Net als kleding en persoonlijke verzorgingsmiddelen. En als een van ons boodschappen doet en er gaat een keer een deo of zo mee, dan is dat geen probleem. En gelukkig kan het gewoon uit, als dat niet zo zou zijn, zou ik er zeker anders in staan.
dianaf wijzigde dit bericht op 20-10-2019 10:57
1.11% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Grobbekuiken_ schreef:
20-10-2019 10:55
Oh, wat een gezelligheid bij jullie zeg. Wie wil dat nou niet! :flirting:
Jij mag je eigen zakje chips betalen betaal ik mijn zakje snoep.
De kinderen ( die schijnen ook aanwezig te zijn) krijgen hun eigen snoeppotje van de huishoudpot.
dianaf schreef:
20-10-2019 10:57
Ik begrijp de vriendin van TO wel. Ze verdient een stuk minder en samen sparen ze voor allerlei gezamenlijke dingen. Ik neem aan dat hier voor doelen zijn gesteld en dat deze haalbaar zijn met het lagere salaris van vriendin. Ik zou ook niet echt blij zijn als vriend ineens zou beslissen dat er geld uit de pot voor de gezamenlijke vakantie moet omdat hij ineens een feestje wil geven, terwijl ik van dat extra geld misschien dan liever iets voor mijzelf zou willen kopen of doen.

Kijk zit je allebei breder in je inkomen, dan maakt zoiets minder uit, omdat er dan ongetwijfeld meer geld in de pot zit. Maar als dat niet zo is, zou ik het niet zo tof vinden dat mijn vriend beslist waar ik mijn geld aan moet uitgeven.

Hier in huis zijn de kosten voor het huishuiden gezamenlijk. Kosten voor uitjes met mijn vriendinnen, familie (waar vriend niet bij is), betaal ik van mijn eigen geld. Net als kleding en persoonlijke verzorgingsmiddelen. En als een van ons boodschappen doet en er gaat een keer een deo of zo mee, dan is dat geen probleem. En gelukkig kan het gewoon uit, als dat niet zo zou zijn, zou ik er zeker anders in staan.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
20-10-2019 10:57
Jij mag je eigen zakje chips betalen betaal ik mijn zakje snoep.
De kinderen ( die schijnen ook aanwezig te zijn) krijgen hun eigen snoeppotje van de huishoudpot.
Ah, nog meer potjes.
Kinderkledingpotje.
Kindersnoeppotje.
Kinderclubjespotje.

Wat een administratie joh :nut:
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
AllyMcBeal schreef:
20-10-2019 10:44
Haha ja dat kan ook nog. Ik houd ervan als er zomaar iemand langs komt die zegt de partner te zijn :jump:
:cheer2:
Grobbekuiken_ schreef:
20-10-2019 11:01
Ah, nog meer potjes.
Kinderkledingpotje.
Kindersnoeppotje.
Kinderclubjespotje.

Wat een administratie joh :nut:
Per tikkie gewoon de kassabon afhandelen. :proud:
je vriendin is een zeurderige krent. er zijn vast leukere te vinden
Capablanca schreef:
20-10-2019 10:20
Dank voor de reacties. Nog een aanvulling gezien de vele vragen:
- Ik heb wel op het laatste moment, een week van tevoren besloten dat ik mijn verjaardag wil vieren
- Ik heb een stuk hoger inkomen dan mijn vriendin.
- Samen hebben we niet een heel hoog inkomen. Onze kale huur is 630 euro, ik verdien zo’n 2000 netto in de maand, mijn vriendin zo’n 600- 1500(flexwerk)
- We hebben ons gezamenlijke geld verdeeld in allerlei potjes ( vakantie, sparen voor een huis, boodschappen, leuke dingen doen, onvoorziene situaties enz.)
- Het geld van leuke dingen doen en boodschappen was bijna leeg. Mijn vriendin haar argument is dat we er dan ‘eigenlijk’ geen geld voor hebben omdat we er geen rekening mee gehouden hebben van te voren. Mijn argument is even iets uit een ander potje halen achteraf is hetzelfde als er van te voren rekening mee houden.

We storten allebei iedere maand 550 pp op de gezamenlijke rekening waarvan 200 naar boodschappen, 50 voor ‘leuke dingen doen’ en de rest in lange termijn spaarpotjes.

Vriendin van TO, waarom ben je in hemelsnaam akkoord gegaan met deze financiële verdeling? Je vriend/TO verdient gemiddeld bijna 2 x zoveel.

De vrek lijkt mij niet de vriendin van TO, maar TO zelf.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 11:10
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
20-10-2019 10:47
Dit bij ons ook idd.
Vind het zó vermoeiend dat gedoe tegenwoordig over mijn geld, zijn geld en gezamenlijk en wie betaalt wat en hoeveel.
En dan al die discussies over ik krijg nog zoveel van jou want jij hebt dit betaald en ik dat dus er blijft nog 50 euro over die ik van jou krijg.
Ik zie de discussies bij mijn dochter en haar vriend en dan denk ik, pfff, laat mij maar lekker ouderwets zijn dan. Nooit gedoe erover.

Hier hebben wij ook een gezamenlijke rekening en beide nog een eigen betaal- en spaarrekening. Maar die discussies herken ik dus helemaal niet en gedoe hebben we ook niet. In mijn beleving zijn financiën een onderdeel van je relatie, waar je gewoon gezamenlijke afspraken over maakt. Net als over het huishouden, opvoeding, tijdsbesteding, etc. Als het niet lukt om op een bepaald vlak afspraken te maken waar beiden tevreden mee zijn, dan match je wellicht niet zo goed.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
20-10-2019 11:07
Hier hebben wij ook een gezamenlijke rekening en beide nog een eigen betaal- en spaarrekening. Maar die discussies herken ik dus helemaal niet en gedoe hebben we ook niet. In mijn beleving zijn financiën een onderdeel van je relatie, waar je gewoon gezamenlijke afspraken over maakt. Net als over het huishouden, opvoeding, tijdsbesteding, etc.Als het niet lukt om op een bepaald vlak afspraken te maken waar beiden tevreden mee zijn, dan match je wellicht niet zo goed.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Ik zeg dat ook wel eens tegen mijn dochter maar dat valt niet helemaal lekker :proud:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Overigens snap ik niet dat TO het feestje per se van de gezamenlijke rekening wil betalen, terwijl hij meer inkomsten heeft dan zijn vriendin en het pas een week van tevoren mededeelt, zodat er geen rekening mee gehouden kon worden.

Mijn vriend viert ook nooit zijn verjaardag en ik meestal wel. Ik heb gewoon zelf mijn eigen verjaardagsfeestje (met luxe taart en luxe hapjes, ook richting €100) betaald, terwijl ik juist degene was met minder inkomsten. Als ik dit van de gezamenlijke rekening had gedaan, bleef er niet genoeg over voor de boodschappen van de rest van de maand. Dus ik heb er niet eens over na gedacht om dit te doen. Daarbij vond ik het wel leuk dat ik eens degene was die kon trakteren i.p.v. andersom.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
De internetaansluiting betalen jullie zeker samen?
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:45
Daarnaast begint To, mijn vriend dus, haast elke week een discussie over hoe oneerlijk hij alles vindt. Daar wordt ik moe van.

Bij mijn nieuwe salarisstrookje (nieuwe baan, salaris nog niet 100% bekend) zouden we een nieuwe verdeling maken. Heb vriend al denk ik 20 keer verteld al zijn wensen en ideeen omtrent nieuwe verdeling op papier te zetten, en hoe hij nieuwe verdeling voor zich ziet en waarom.

Dit doet hij niet, maar blijft wel continu ruzie zoeken.
Mijn ex was ook zo. Altijd gezeur over geld, altijd discussies over of dingen nog wel eerlijk waren, altijd als een havik bovenop mijn financiën en gewoon altijd gedoe. Compleet met hele spreadsheets die hij dan maakte vol allerlei ingewikkeld gedoe waar ik al na 10 seconden geen interesse meer in had.

Toen we eenmaal uit elkaar waren bleek ik onze gehele relatie veel te veel betaald te hebben en dat hij allerlei geld achterover had gedrukt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
20-10-2019 11:07
Hier hebben wij ook een gezamenlijke rekening en beide nog een eigen betaal- en spaarrekening. Maar die discussies herken ik dus helemaal niet en gedoe hebben we ook niet. In mijn beleving zijn financiën een onderdeel van je relatie, waar je gewoon gezamenlijke afspraken over maakt. Net als over het huishouden, opvoeding, tijdsbesteding, etc. Als het niet lukt om op een bepaald vlak afspraken te maken waar beiden tevreden mee zijn, dan match je wellicht niet zo goed.
Dit. Waarheid als een koe.
Am Yisrael Chai!
plumplum schreef:
20-10-2019 11:30
Overigens snap ik niet dat TO het feestje per se van de gezamenlijke rekening wil betalen, terwijl hij meer inkomsten heeft dan zijn vriendin en het pas een week van tevoren mededeelt, zodat er geen rekening mee gehouden kon worden.

Mijn vriend viert ook nooit zijn verjaardag en ik meestal wel. Ik heb gewoon zelf mijn eigen verjaardagsfeestje (met luxe taart en luxe hapjes, ook richting €100) betaald, terwijl ik juist degene was met minder inkomsten. Als ik dit van de gezamenlijke rekening had gedaan, bleef er niet genoeg over voor de boodschappen van de rest van de maand. Dus ik heb er niet eens over na gedacht om dit te doen. Daarbij vond ik het wel leuk dat ik eens degene was die kon trakteren i.p.v. andersom.
Precies TO, Sneu gedoe.


Kan je vriendin even uitloggen en jij weer even inloggen en dat komen uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
20-10-2019 11:31
De internetaansluiting betalen jullie zeker samen?
:lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-10-2019 11:36
Precies TO, Sneu gedoe.


Kan je vriendin even uitloggen en jij weer even inloggen en dat komen uitleggen?
:biggrin:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
_Branwen_ schreef:
20-10-2019 11:07
Vriendin van TO, waarom ben je in hemelsnaam akkoord gegaan met deze financiële verdeling? Je vriend/TO verdient gemiddeld bijna 2 x zoveel.

De vrek lijkt mij niet de vriendin van TO, maar TO zelf.
Ligt er natuurlijk ook aan van wie die kinderen zijn,
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
20-10-2019 09:15
Als ik met een vriendin uit eten ben en ik besluit ter plekke om te trakteren dan doe ik dat. Heeft mijn man niets aan en het gaat gewoon van onze rekening.

Dat staat of valt uiteraard met hoe ruim het is, als er daardoor de laatste week van de maand geen boodschappen meer zijn kun je dat niet doen natuurlijk. Maar verder vind ij ‘mijn avond’ of ‘jouw avond’ echt niet relevant eigenlijk. Hier is gewoon nooit een gesprek over geweest. Ik sta er een beetje van te kijken dat mensen dat zo afwegen.
Eens!
Man trakteert weleens spontaan als hij een avond weg is met een vriend. Helemaal goed!
Ik doe dat ook weleens. Daar is echt nooit gezeur over. Hoezo ‘jouw avond’ en ‘mijn avond’?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-10-2019 11:36
Precies TO, Sneu gedoe.


Kan je vriendin even uitloggen en jij weer even inloggen en dat komen uitleggen?
De laptop zal toch niet gezamenlijk zijn??? :O
Dan kan het nog even duren.

" nee, jij bent net 10 minuten geweest, nu mag ik eerst weer 10 minuten " :proud:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven