Geld & Recht alle pijlers

Verjaardags boodschappen niet van gezamenlijke rekening?

19-10-2019 17:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
lientje69 schreef:
20-10-2019 11:56
De laptop zal toch niet gezamenlijk zijn??? :O
Dan kan het nog even duren.

" nee, jij bent net 10 minuten geweest, nu mag ik eerst weer 10 minuten " :proud:

Charlottew88 snapte hem wel meteen. :idee:
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
20-10-2019 11:15
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Ik zeg dat ook wel eens tegen mijn dochter maar dat valt niet helemaal lekker :proud:

:proud:
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Nouschi schreef:
20-10-2019 11:37
:lol:
Nee, die betaald de vriendin van TO, ikzelf dus. ;-).
Alle reacties Link kopieren
Als haar familie met kerst komt eten, betaalt zij dan ook alles?

Wat een gezeik zeg. Ben blij dat wij gewoon 1 rekening hebben.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-10-2019 11:58
Charlottew88 snapte hem wel meteen. :idee:
Ik ook wel hoor. :proud:
Maar vond dit wel een leuk grapje in het kader van wie betaalt wat.
Herfstvakantie hè ?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik denk dat er wel meer scheef zit in jullie relatie dan alleen de financiën. Of het is gewoon herfstvakantie.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
20-10-2019 12:03
Als haar familie met kerst komt eten, betaalt zij dan ook alles?

Wat een gezeik zeg. Ben blij dat wij gewoon 1 rekening hebben.

De meeste mensen overleggen 'grote uitgaven'. Als je een laag inkomen hebt, dan kan mijns inziens €100 voor een feestje best onder die grote uitgaven vallen.

Als je een uitgebreid, luxe kerstdiner wilt maken voor je familie, dan zul je daar financieel rekening mee moeten houden als je geen ruim inkomen hebt en je dat geld niet zomaar kunt missen. Dan moet je het daar samen over hebben en niet een week van tevoren mededelen dat je eenzijdig hebt besloten dat je je familie uitnodigt en dat je vindt dat deze boodschappen van de gezamenlijke rekening betaald moeten worden. Want dat is toch geen manier van communiceren in een relatie?

Op het moment dat je het maar niet eens kunt worden over financiële zaken, vind ik het juist wel slim om niet alles op één hoop te gooien. Dat lijkt mij namelijk vragen om meer problemen/discussies.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 12:24
0.76% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
Leuk om te zien dat een verhaal weer meer dan 1 kant heeft :) Voor jou geldt hetzelfde als wat ik je vriend aanraadde: Ga bij hem weg! Gun jezelf de rust in je hoofd van een leuke relatie zonder dit soort gezeik.

Mijn ex was ook zo. We betaalden elk de helft aan het huishouden, terwijl hij 2x zoveel verdiende als ik. Daar was niet over te praten, want ik was ooit een tijd werkloos geweest en dat moest ik hiermee compenseren. Ik was blij verrast toen zijn nieuwe vriendin niet wilde werken en dit ook nooit gedaan heeft, zodat hij altijd alleen voor de kosten heeft gestaan. Ook de kosten voor hun 3 kinderen en haar 4e kind, waarvan hij niet de vader is.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik je bericht las dacht ik dat jullie huisgenoten waren en dus geen relatie hadden. Ik vind het flauw van je vriendin. Als zij nu een keee iemand op bezoek krijgt, betaalt ze dan de koffie en de koekjes die haar gast gebruiken ook aan de pot terug?
Ik zou het in jullie financiële situatie heel normaal vinden, als jij dit zelf betaalt.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 15:16
0.57% gewijzigd
Ik denk dat het probleem begint bij het feit dat zij soms maar 600 euro in de maand verdient en wel 550 euro moet inleggen voor de vaste lasten en de boodschappen, terwijl jij 2000 euro verdient en hetzelfde inlegt (of kijk ik niet goed?)

Ze houdt in die maanden dus bar weinig over en als jij intussen van mening bent dat je best 10 maten over de vloer kunt hebben met drank (terwijl zij misschien haar kadootje voor jou al had gekocht), dan betekent dat voor haar misschien dat ze de daarnaast dus voor 300 euro boodschappengeld over heeft.
Voor jou is dat minder een probleem, want jij houdt genoeg over per maand. Zij kan nauwelijks wat.

Dus doe sportief en stort gewoon structureel wat meer in de gezamenlijke pot, of nog beter: zorg dat de kosten wat beter verdeeld worden over beide portemonnees.

Ik vind het trouwens heel erg grappig om te zien dat in dit soort situaties veel meer heerst dat "beide 50% moeten betalen" want het 'is niet zijn schuld dat zij minder verdient' - terwijl vrouwen gemiddeld 70% verdienen van wat mannen verdienen (maatschappelijk probleempje), mannen weigeren om hun eerlijke helft van het huishouden te doen waardoor zij dat op zich neemt en uitgeput is (maatschappelijk probleempje) én men verder vindt dat de rijken maar wat meer moeten betalen zodat de armen ook een modaal leven kunnen hebben (maatschappelijk gezien). Doe je op het op gezinsniveau, dan ziet men dat allemaal kennelijk heel anders.
Hoe woont iemand op zichzelf met 600 euro inkomsten? Je leunt dan per definitie op je partner, en die heeft daar blijkens dit topic weinig zin in.
Echt he dit gaat nergens meer over. Misschien had zij al je kadootje gekocht..
Jeetje wat een armoe als je zo een relatie moet hebben
coravanmora schreef:
20-10-2019 14:07
Toen ik je bericht las dacht ik dat jullie huisgenoten waren en dus geen relatie hadden. Ik vind het flauw van je vriendin. Als zij nu een keee iemand op bezoek krijgt, betaalt ze dan de koffie en de koekjes die haar gast gebruiken ook aan de pot terug?
Dit dacht ik ook.

Verjaardagsboodschappen gaan hier gewoon van de gezamenlijke rekening. Maar wij gooien dan ook alles op één hoop.
Maar... Gezien dat TO veel meer verdient terwijl beiden evenveel aan de gezamenlijke rekening bijdragen en die bijna leeg is, snap ik best dat de vriendin van TO vindt dat hij (of zij?) deze extra kosten zelf op zich neemt.
Van de andere kant: hoe komt de vriendin van TO in hemelsnaam rond in de maanden dat ze maar 600 euro verdient?
Ze voeren een gezamenlijk huishouden, dus ze komen dan gezamenlijk rond van 2600 euro. Tenminste, zo zou het moeten zijn.

Dus: team vriendin hier. Ga de boel eerlijk regelen.
En @vriendin: zorg ervoor dat je meer gaat verdienen, want deze man is geen blijvertje en reken er maar op dat dat wat er gezamenlijk is óók niet eerlijk verdeeld gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriendin echt zeuren, ookal is het lastminute: het is je verjaardag!
Niet zo maar een bijeenkomst!
Zeepdoos25 schreef:
20-10-2019 16:44
Ik vind je vriendin echt zeuren, ookal is het lastminute: het is je verjaardag!
Niet zo maar een bijeenkomst!
En TO dan, met die shampooflesjes van haar?
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
20-10-2019 16:44
Ik vind je vriendin echt zeuren, ookal is het lastminute: het is je verjaardag!
Niet zo maar een bijeenkomst!

Het is maar een verjaardag. Een jaar ouder worden is echt geen prestatie hoor. Iedereen kan het.

De verhoudingen zijn erg scheef vriendin van TO. Ik zou jouw gierige pareltje lekker aan de kant zetten. Op naar een leuke lieve en eerlijke man.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel gezeur van een meer verdienende partner, daar was ik overigens zwaar op afgeknapt.

Is het huishouden, de administratie, het tuinonderhoud en zo bij jullie wèl eerlijk verdeeld? Zo niet en jij doet meer dan kreeg hij van mij daar een dikke rekening voor... :puh:
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-10-2019 15:53
Van de andere kant: hoe komt de vriendin van TO in hemelsnaam rond in de maanden dat ze maar 600 euro verdient?

Er was geschreven dat het inkomen van de vriendin variabel is, tussen de €600 en €1500. Mijn gok is dat zij in de maanden dat zij €1500 verdient rekening houdt met de maanden dat haar inkomen veel lager is. Dat is tenminste wat ik zelf zou doen. Dan heb je het niet breed, maar als je zuinig bent dan kan het wel. Ik heb deze bedragen overigens wel gelezen als netto-inkomsten en niet als bruto-loon.

Toen ik studeerde ben ik jaren van weinig rondgekomen, waarbij ik op het laatst een eigen appartement had (met huurtoeslag). Dat ging op zich prima, maar luxe, zoals een feestje geven voor €100, dat ging niet zomaar en daar moest ik toch echt voor sparen. Zomaar spaargeld gebruiken deed ik ook niet, want dat geld was voor nood, niet voor luxe.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven