Vinden jullie hoeveel wij sparen als stel "normaal"
dinsdag 20 januari 2026 om 17:50
Ik (30V) heb een baan voor 36 uur en woon samen met mijn vriend (huurwoning, €1400 per maand, met stadsverwarming). Heb een auto, huisdieren, wat hobby's (instrument), wat streamingdiensten. Het is allemaal niet super gek.
Zoals het financiële plaatje nu is, ben ik best wel tevreden. Echter, mijn mentale gezondheid is alles behalve tevreden. Door verschillende diagnoses heb ik een tijdje flink in de put gezeten, na wat jaren therapie en medicatie gaat het nu best goed, maar net niet super goed zeg maar. Mijn psycholoog heeft me ook altijd geadviseerd om maximaal 32 uur te gaan werken. Ik zit op het punt dat ik dat advies maar eens moet gaan opvolgen voordat ik mezelf een autistische burn-out in werk. (Ik werk nu de ene week 5 en de andere week 4 dagen. De weken van 4 dagen gaan me goed af, die van 5 helaas niet.)
Maar dat betekent wel 10% minder salaris. Ik spaar nu €600 per maand, maar dat is dan niet meer realistisch. Ik zat daarom te denken om in de "nieuwe" situatie €400 sparen. Mijn vriend kan ook ongeveer €400 sparen. We boeken beide maandelijks €200 over naar de gezamenlijke spaarrekening. De rest verdeel ik over mijn eigen potjes: auto, katten (dierenarts), tattoo, vakantie en algemene buffer.
Oftewel ons huishouden spaart nu €1000 per maand in totaal, en dat zou dan €800 worden. Is dit nog steeds een acceptabel bedrag? Ik vind het lastig want ik zie aan de ene kant leeftijdsgenoten met koopwoningen en dure auto's, maar ik ken ook genoeg mensen van mijn leeftijd die niet eens kunnen sparen. Ik ben huiverig om minder te gaan werken als het een lager spaarsaldo oplevert, maar mijn gezondheid gaat natuurlijk voor. Al vind ik dat moeilijk om toe te geven.
Ter info: we wonen net een half jaar samen, hebben gezamenlijk nu €4000. Dat is niet super veel, het verhuizen kostte ook geld, we willen zo'n 5 jaar hier blijven huren (fantastische woning). We hebben geen kinderwens.
Zoals het financiële plaatje nu is, ben ik best wel tevreden. Echter, mijn mentale gezondheid is alles behalve tevreden. Door verschillende diagnoses heb ik een tijdje flink in de put gezeten, na wat jaren therapie en medicatie gaat het nu best goed, maar net niet super goed zeg maar. Mijn psycholoog heeft me ook altijd geadviseerd om maximaal 32 uur te gaan werken. Ik zit op het punt dat ik dat advies maar eens moet gaan opvolgen voordat ik mezelf een autistische burn-out in werk. (Ik werk nu de ene week 5 en de andere week 4 dagen. De weken van 4 dagen gaan me goed af, die van 5 helaas niet.)
Maar dat betekent wel 10% minder salaris. Ik spaar nu €600 per maand, maar dat is dan niet meer realistisch. Ik zat daarom te denken om in de "nieuwe" situatie €400 sparen. Mijn vriend kan ook ongeveer €400 sparen. We boeken beide maandelijks €200 over naar de gezamenlijke spaarrekening. De rest verdeel ik over mijn eigen potjes: auto, katten (dierenarts), tattoo, vakantie en algemene buffer.
Oftewel ons huishouden spaart nu €1000 per maand in totaal, en dat zou dan €800 worden. Is dit nog steeds een acceptabel bedrag? Ik vind het lastig want ik zie aan de ene kant leeftijdsgenoten met koopwoningen en dure auto's, maar ik ken ook genoeg mensen van mijn leeftijd die niet eens kunnen sparen. Ik ben huiverig om minder te gaan werken als het een lager spaarsaldo oplevert, maar mijn gezondheid gaat natuurlijk voor. Al vind ik dat moeilijk om toe te geven.
Ter info: we wonen net een half jaar samen, hebben gezamenlijk nu €4000. Dat is niet super veel, het verhuizen kostte ook geld, we willen zo'n 5 jaar hier blijven huren (fantastische woning). We hebben geen kinderwens.
dinsdag 20 januari 2026 om 17:53
dinsdag 20 januari 2026 om 17:56
Kortgezegd wanneer je als autistisch persoon structureel over je eigen grenzen heen gaat met kans op uitval. Zie ook: https://www.autismecentrum-groningen.nl ... -burn-out/SweetFirefly schreef: ↑20-01-2026 17:53Een 'autistische' burn out? Wat is dat?
Edit: even gegoogled want ik kende dit niet.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:01
Jullie sparen een mooi bedrag, hopelijk doe je er ook wat mee of heb je een spaardoel want alleen op een rekening laten staan is niet zo slim, dan teer je in.
Zorg in elk geval voor een buffer en ga bedenken wat je met de rest zou kunnen doen; uitgeven of beleggen.
Zorg in elk geval voor een buffer en ga bedenken wat je met de rest zou kunnen doen; uitgeven of beleggen.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:07
Ons doel heeft meerdere kanten denk ik. Ten eerste genoeg om een kapotte auto te vervangen. Daarna sparen voor een koopwoning, als dat nog mogelijk is.SweetFirefly schreef: ↑20-01-2026 18:01Jullie sparen een mooi bedrag, hopelijk doe je er ook wat mee of heb je een spaardoel want alleen op een rekening laten staan is niet zo slim, dan teer je in.
Mijn vriend is bezig met z'n rijbewijs dus wellicht een tweede auto ook.
Beleggen vind ik nu nog iets te tricky met hoe weinig we apart hebben staan.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:07
Ons doel heeft meerdere kanten denk ik. Ten eerste genoeg om een kapotte auto te vervangen. Daarna sparen voor een koopwoning, als dat nog mogelijk is.SweetFirefly schreef: ↑20-01-2026 18:01Jullie sparen een mooi bedrag, hopelijk doe je er ook wat mee of heb je een spaardoel want alleen op een rekening laten staan is niet zo slim, dan teer je in.
Mijn vriend is bezig met z'n rijbewijs dus wellicht een tweede auto ook.
Beleggen vind ik nu nog iets te tricky met hoe weinig we apart hebben staan.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:09
400 euro per maand sparen is echt een groot bedrag.
Er zijn mensen die blij mogen zijn dat een paar tientjes lukt.
En anders kun je altijd nog snijden in de streamingdiensten, hobby uitgaven en vakantie, boodschappen of kleding.
Jullie hebben samen een flink bedrag te besteden, in je eentje ook al best wel.
Er zijn mensen die blij mogen zijn dat een paar tientjes lukt.
En anders kun je altijd nog snijden in de streamingdiensten, hobby uitgaven en vakantie, boodschappen of kleding.
Jullie hebben samen een flink bedrag te besteden, in je eentje ook al best wel.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:13
Ik zou echt mijn mentale gezondheid op 1 zetten. Bovendien heb je juist met minder werken meer tijd voor jezelf, om je te ontplooien, dat kan mentaal heel fijn zijn. Huishouden op je gemakkie, meer tijd met je partner, vrienden en / of familie als je wil of juist meer tijd om te ontprikkelen. Het geeft echt meer ruimte dan full time willen.
Ik werk al jaren niet meer full time en ga dat ook voorlopig niet doen tenzij ik ergens helemaal in op zou gaan.
Ik werk al jaren niet meer full time en ga dat ook voorlopig niet doen tenzij ik ergens helemaal in op zou gaan.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:27
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Gezondheid altijd op 1 zetten. Wat heb je aan nóg meer sparen als je amper vrije tijd over houdt? Twee vrije dagen naast 5 avonden voor je relatie, sociale leven, sport, huisdieren, huishouden, boodschappen, klussen, lummelen, me time etc. is niet veel.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:27
Natuurlijk is 800 per maand sparen hartstikke netjes.
Maar kanttekening is wel dat de helft naar de gezamenlijke rekening gaat.
Jouw helft is oa voor de katten, vakantie, tattoo en buffer. Eigenlijk is alleen die buffer echt sparen.
Want het geld voor de vakantie, tattoo en dierenarts maak je in principe op.
4 uur minder werken is bruto overigens geen 10%, maar 11,11%.
Maar het goede nieuws is dat het netto een stukje minder scheelt.
Maar alle rekensommen terzijde, je gezondheid is natuurlijk belangrijker.
Je kunt bij je werkgever een pro forma loonstrook opvragen obv 32 uur, dan kun je precies zien hoeveel het scheelt. En misschien kun je links en rechts nog besparen.
Maar kanttekening is wel dat de helft naar de gezamenlijke rekening gaat.
Jouw helft is oa voor de katten, vakantie, tattoo en buffer. Eigenlijk is alleen die buffer echt sparen.
Want het geld voor de vakantie, tattoo en dierenarts maak je in principe op.
4 uur minder werken is bruto overigens geen 10%, maar 11,11%.
Maar het goede nieuws is dat het netto een stukje minder scheelt.
Maar alle rekensommen terzijde, je gezondheid is natuurlijk belangrijker.
Je kunt bij je werkgever een pro forma loonstrook opvragen obv 32 uur, dan kun je precies zien hoeveel het scheelt. En misschien kun je links en rechts nog besparen.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:30
Gewoon een burn-out, maar dan bij een autist.SweetFirefly schreef: ↑20-01-2026 17:53Een 'autistische' burn out? Wat is dat?
Edit: even gegoogled want ik kende dit niet.
En aangezien niemand weet wat een 'gewone' burnout is, is een autistische burnout ook niet echt vast te stellen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 20 januari 2026 om 18:31
Net zoals een 'gewone' burnout ontstaat.Nivalis schreef: ↑20-01-2026 17:56Kortgezegd wanneer je als autistisch persoon structureel over je eigen grenzen heen gaat met kans op uitval. Zie ook: https://www.autismecentrum-groningen.nl ... -burn-out/
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:33
Ja eh vooral meer geld opzetten hahah. We wonen nog niet zo lang samen dus ik zit nog een beetje in de modus van toen ik alleen was. Misschien ook om nog een stukje prive geld te houden?blijfgewoonbianca schreef: ↑20-01-2026 18:08Wat doe je van je eigen “ algemene buffer “ ?
En zijn die katten alleen van jou ???
De katten zijn inderdaad van mij, ik heb ze al 10 jaar.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:41
Ik zou het zelf ook logischer vinden om samen te sparen voor gezamenlijke vakanties.
Zou een evt nieuwe kat wel van jullie gezamenlijke pot betaald worden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:43
Minder inkomen / minder sparen is één zaak.
Ik zou alleen wel opletten dat je op die extra vrije dag niet "omdat je toch vrij bent" te veel dure activiteiten doet*, want dan wordt er straks nog minder gespaard.
*Even gaan shoppen "want het kan toch". Even naar de film "want het kan toch". Elke vrijdag met vriendinnen aan de zwier en de kroeg in "want ik heb toch tijd".
Ik zou alleen wel opletten dat je op die extra vrije dag niet "omdat je toch vrij bent" te veel dure activiteiten doet*, want dan wordt er straks nog minder gespaard.
*Even gaan shoppen "want het kan toch". Even naar de film "want het kan toch". Elke vrijdag met vriendinnen aan de zwier en de kroeg in "want ik heb toch tijd".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 20 januari 2026 om 18:51
Dat is inderdaad wel logischer, ik neem het mee, dankjewel.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-01-2026 18:41Ik zou het zelf ook logischer vinden om samen te sparen voor gezamenlijke vakanties.
Zou een evt nieuwe kat wel van jullie gezamenlijke pot betaald worden ?
Nou we gaan toevallig zondag twee katten bezoeken. Die zou mijn vriend dan betalen. Zo verdelen we de katten 50/50. De katten werden nu door mij betaald omdat ik een stuk meer verdiende. Maar mijn vriend gaat er vanaf februari financieel op vooruit!
dinsdag 20 januari 2026 om 18:55
9500 per jaar is mooi, echter als er een 2e auto van gekocht wordt , wordt dat minder.
En dan zijn er ook de extra kosten van zo n auto, en dan moet de 1e kapotte auto nog vervangen en rijden ( dus brandstof etc)
Dus hoeveel ga je dan echt sparen?
Zou ik zeker met 1auto blijven doen, dat kan nu ook, dus nodig is t niet.
En heb je nog 2 katten nodig ? ook al betaald je vriend het kosten zijn kosten.
Over 5 jaar een koopwoning?
En dan zijn er ook de extra kosten van zo n auto, en dan moet de 1e kapotte auto nog vervangen en rijden ( dus brandstof etc)
En heb je nog 2 katten nodig ? ook al betaald je vriend het kosten zijn kosten.
gerbera wijzigde dit bericht op 20-01-2026 19:15
19.07% gewijzigd
dinsdag 20 januari 2026 om 19:12
M'n vriend zit nu 3,5 uur per dag in het OV, dat zal met de auto 1 uur per dag worden. Dus dit is wel iets waar we voor willen gaan. Maar dat wordt dan gewoon een Aygo uit 2004 ofzo. Ik rijd zelf ook een oudere auto.Gerbera schreef: ↑20-01-2026 18:559500 per jaar is mooi, echter als er een 2e auto van gekocht wordt , wordt dat minder.
En dan zijn er ook de extra kosten van zo n auto, en dan moet de 1e kapotte auto nog gemaakt en rijden ( dus brandstof etc)
dinsdag 20 januari 2026 om 19:13
Dit was wel een beetje mijn valkuil de eerste twee jaar dat ik 36 uur werkte, dus ik rustte nog niet uit. Gelukkig werken al mijn vriendinnen 40 uur dus er is nooit tijd doordeweeks hahaWissewis schreef: ↑20-01-2026 18:43Minder inkomen / minder sparen is één zaak.
dinsdag 20 januari 2026 om 19:14
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in