Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, ben denk ik het tegenovergestelde van jou
Perfectionisme is niet perfect...
Oh dit topic ga ik even volgen. Ik ben er ook zo één die de weekfolders voor de sport doorneemt en daardoor heb ik al jaren niet meer de reguliere prijs betaald voor mijn vaste merken haarlak/shampoo/deo etc.

Een tabel hoeft voor mij niet maar ik vind het wel leuk om van anderen te zien hoe zij voor de kick geld besparen! De hamsterweken komen er weer aan
Ik heb een gat in mijn hand. Mag ik ook meedoen?
Ik ben ook een centenkniepert. Ik wordt er blij van als ik zie dat mijn spaarrekening aan het einde van de maand gestegen is!

Ik ben een student en ben daarom genoodzaakt om zuinig te zijn, én ik wil ook nog een spaarrekening opbouwen. Ik ben daarom extra zuinig zodat ik lekker wat over heb. Dat geeft mij een fijn gevoel. Als ik naa rmijn medestudenten kijk, die sparen wel, maar die sparen met het doel zodat ze aan het einde van hun geld geen maand overhouden. Ik spaar omdat ik gewoon graag veel geld achter de hand heb, het liefst teveel dan te weinig.

Ik houd wel van winkelen, maar ik winkel altijd met een budget dat ik cash in mijn portemonnee heb zodat ik niet meer uitgeef dan gepland. Ik bel bijna niet met mijn mobiele telefoon en sms ook weinig zodat ik daar kosten aan bespaar. Ik scoor koopjes en probeer slim te zijn met inkopen zodat ik altijd geld overhou.
Kortom; ik maak er een sport van, om dingen zo min mogelijk voor de reguliere prijs te krijgen ( met sommige uitzonderingen natuurlijk) en om het geld dat ik dan overhoud te sparen.

Ik heb ook altijd een doel: aan het begin van die maand wil ik een x bedrag op mijn spaar hebben. En dat haal ik ook altijd
quote:Haley schreef op 30 december 2009 @ 09:39:

Een tabel hoeft voor mij niet maar ik vind het wel leuk om van anderen te zien hoe zij voor de kick geld besparen! De hamsterweken komen er weer aan Ja maar ik had zo graag ook eens een topic met een tabel. Afvallen hoeft niet en kinderen krijg ik ook al niet. (veel te duur )
Ik ben niet echt vrekkig ofzo, maar ik vind het wel erg prettig wanneer mijn spaarrekening weer is gegroeid .

Maar naast die spaarrekening vind ik het ook erg leuk om wel gewoon geld uit te geven voor leuke dingen voor mezelf (Dvd's, boeken enz.). Daarnaast let ik ook echt nooit op koopjes. Ik ga boodschappen doen bij de winkel die het dichtstbij is en daar koop ik dan alles....

Kortom: Ik denk dat ik niet in dit topic pas, hoewel ik het wel ga volgen.
Aaah joh AE, maak gewoon een tabel

Sposie,

Maar doe je dan wel leuke dingen zoals uitgaan e.d.? En hoe onderhoudt je je sociale contacten?

(ik kan denk ik wel wat van jullie leren, vandaar mn vragen :-)
Perfectionisme is niet perfect...
Hebben jullie er ook een hekel aan om geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk zo goed als weggooit? Zoals wc-papier en tampons enzo?! Je hebt het nódig, daarom koop ik het.. maar vind het zo stom je geeft er wel geld aan uit, maar je veegt je reet ermee af en gooit het weg. Net als vuurwerk enzo, je kan net zo goed je geld in de fik steken
@Yathibiyya ( wat een nick! )

Ook voor die dingen heb ik een budget dat ik contant meeneem. En ik nodig ook vaak mensen bij mij thuis uit voor een wijntje. Een fles wijn in de supermarkt is goedkoper dan 5 glazen in een café

Ik mail ook erg veel, kost minder dan bellen/smsen. Of ik bel met de huistelefoon i.p.v. mobiel.

Ik fiets i.p.v. dat ik de auto neem ( tenzij het noodzakelijk is) nu heb ik OV dus ik doe veel met de trein en lopend.

Al moet ik zeggen dat ik mezelf soms wel een verzetje gun hoor Als het keihard regent ga ik natuurlijk niet fietsen, dan pak ik ook de auto. En dan parkeer ik ook in de dure parkeergarage omdat ik geen zin heb om ver te lopen Het gaat niet zo ver dat het een obsessie is geworden haha
quote:Sopsie schreef op 30 december 2009 @ 09:47:

Hebben jullie er ook een hekel aan om geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk zo goed als weggooit? Zoals wc-papier en tampons enzo?! Je hebt het nódig, daarom koop ik het.. maar vind het zo stom je geeft er wel geld aan uit, maar je veegt je reet ermee af en gooit het weg. Net als vuurwerk enzo, je kan net zo goed je geld in de fik stekenNee, eigenlijk niet. Zover denk ik niet eens eigenlijk....
Sopsie, heb jij ook armoedeangst?

Dat heb ik, ik wil een flinke spaarrekening omdat ik bang ben tot armoede te vervallen. Geld sparen geeft me zekerheid.

En Liv, natuurlijk mag je meedoen. Gezellig!

Wat ik doe om geld te besparen:

Ik heb al drie maanden geen kleren gekocht en wil dat zeker nog een half jaar volhouden. Ik heb namelijk zat, er is niks versleten dus, behalve voor de leuk heb ik geen goede reden om kleren te kopen.

Ik ben lid van een sportschool die 15,- per maand kost, i.p.v. m'n vorige die 50,- per maand kostte.

Ik douche nog niet in het donker. Zou ik best kunnen doen eigenlijk. Onder de douche heb ik m'n lenzen niet in en kan ik met m'n -7 toch niks zien.

Lenzen via het internet gekocht. Bij de lenzenwinkel 15,40 per lens, via het internet 4,75 per lens. Ik gebruik er twee per maand, dus dat is een besparing van 21,30 per maand. Dan kan er best een betaalde lenscontrole van 25,- van af (daar bespaar ik dan weer niet op.)
O wat leuk, echte knierten!

Ik zal niet meebabbelen, want ik ben nog steeds veel te losjes met geld maar ik lees wel mee met de tippen en zo, ben benieuwd!
quote:Yraatje schreef op 30 december 2009 @ 09:44:

Daarnaast let ik ook echt nooit op koopjes. Ik ga boodschappen doen bij de winkel die het dichtstbij is en daar koop ik dan alles....

Ik ben naast een Aldi gaan wonen.
ik ben geen vrek maar let wel heel goed op wat ik uitgeef, vooral dagelijkse boodschappen check ik heel goed..doel ? vooral rondkomen, zeker nu het bedrijf van polderman voor de 2e keer niet het salaris heeft gestort.. (november kwam in delen ergens in december en nu is het salaris ook maar voor een klein deel gestort.. zucht.. )
quote:yathibiyya schreef op 30 december 2009 @ 09:46:

Aaah joh AE, maak gewoon een tabel

Sposie,

Maar doe je dan wel leuke dingen zoals uitgaan e.d.? En hoe onderhoudt je je sociale contacten?

(ik kan denk ik wel wat van jullie leren, vandaar mn vragen :-) Met uitgaan nam ik altijd contant geld mee en als het op was, was het op. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik met ¤ 15,00 een heel eind kwam omdat ik nooit alcohol drink. Ik deed wel eens een rondje voor een vriendin (meestal gingen we met zijn tweetjes stappen) en zij ook wel eens voor mij...
Ik geef geld met bakken uit maar ik spaar ook wel elke maand 400 euro.....

Wat ben ik nou?
@AE: Haha jaa, ik dacht dat ik de enige was ( afgezien van de senioren die de hongerwinter hebben meegemaakt) Ik ben altijd bang dat er iets gebeurd en ik dan geen geld heb.. dus ik heb altijd een minimum op mijn spaar staan waar ik ECHT NIET onder ga...dus dat minimum is voor mij hetzelfde als 0

En ik bestel ook lenzen via internet, veel goedkoper! En ik was ook overgestapt van sportschool, ik sportte eerst bij een hele dure waar ook kinderopvang e.d. bij zat weet ik het allemaal. Betaal je allemaal voor en ik gebruik er niks van. Nu sport ik bij een sportschool, dat is gewoon een zaal met van die oefendingen ( ben ff het woord kwijt) en kost meer dan de helft minder ( ben nu wel gestopt met sporten trouwens, bij gebrek aan motivatie )
Als ik ergens niets om geef, dan is het wel geld Maar ik hou wel steevast 60% van mijn maandinkomen over. De truc? Gewoon 80 uur per week werken, hou je bakken met geld over.

Wat ik mij afvraag, geeft het jullie dan wel een fijn gevoel om het uit te geven? Of voelt dat als 'zonde van het geld'? Ik kan mij een zeer zuinige vriendin herinneren die, bij het kopen van een autootje, behoorlijk emotioneel werd door de slinkende bankrekening. Bijzonder.

Mensen die sparen vind ik verstandig, echte vrekken vind ik vreselijke mensen. Dat gemiep constant over 'te duur' en de rekening delen tot op de stuiver af, het gaat mij toch wat ver.

Voor een pensioen sparen begrijp ik heel goed. Maar zitten er grote voordelen aan om zelf kapitaal daarvoor op te sparen? Volgens mij is dat eigenlijk alleen maar rendabel als je bakken met geld verdient. Nu ik nadenk, de meest rijke mensen zijn vaak ook het meest op de cent, geldt dat ook voor jou absolute einstein?

Hebben jullie er ook een hekel aan om geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk zo goed als weggooit? Zoals wc-papier en tampons enzo?! Je hebt het nódig, daarom koop ik het.. maar vind het zo stom je geeft er wel geld aan uit, maar je veegt je reet ermee af en gooit het weg. Net als vuurwerk enzo, je kan net zo goed je geld in de fik steken

Ja, daarom heb ik een mooncup i.p.v. tampons. Dat is een siliconen cup die je inbrengt en het menstruatievocht opvangt.

Vuurwerk doe ik dan weer wel. Daar sparen we kleingeld voor. Als er een euro of vijftig cent in m'n portemonee zit, gaat die in de spaarpot. Daar kopen we o.a. vuurwerk van, maar ook een keertje uit eten, dat soort dingen.

Hebben jullie er ook een hekel aan om geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk zo goed als weggooit? Zoals wc-papier en tampons enzo?! Je hebt het nódig, daarom koop ik het.. maar vind het zo stom je geeft er wel geld aan uit, maar je veegt je reet ermee af en gooit het weg. Net als vuurwerk enzo, je kan net zo goed je geld in de fik stekenDaarom gebruik ik al drie jaar de mooncup. Is eerst een investering, maar nu hoef ik nooit mer tampons te kopen. Ik vind het ook veeeeeeeel fijner in gebruik
Ja niet echt een knieptip maar reuzegezellig: mensen bij jou thuis uitnodigen voor een etentje. Dan geef ik per saldo nog minder uit dan wanneer ik voor 1 persoon moet betalen in een restaurant. En bovendien hou ik van koken en vindt iedereen het altijd heel leuk om bij mij te komen eten!

Spaartip nummer 1 is wat mij betreft trouwens: schrijf alles op wat je uitgeeft. Als je je er bewust van bent, geef je véél minder uit. Ik zoe dit elke maand (heb ook een prachtige excel spreadsheet, verdeeld in verschillende kolommen zoals "kleding", "boodschappen" etc) en dat werkt echt.

Maar laten we ook de kant van inkomsten niet vergeten. Geld overhouden kan ook door meer ervan te krijgen. Weet je hoeveel mensen slordig zijn met hun kilometerdeclaratie van hun werk? Of het declareren van tandartsrekeningen bij hun ziektekostenverzekeraar? Of heb je de laatste tijd wel eens rentepercentages van spaarrekeningen vergeleken, al was het maar bij je eigen bank?
Ik houd geld apart voor m'n rekeningen en m'n eten (al eet ik vaak bij iemand anders haha) en de rest gaat eigenlijk op, ik heb niet zoveel en dus geniet ik er liever van, je weet het maar nooit...
quote:absoluteEinstein schreef op 30 december 2009 @ 09:51:

[...]

Ik ben naast een Aldi gaan wonen.

Ha, dat is ook een idee... maar ik bedoelde eigenlijk: de winkel die het dichtst bij mij is op het moment dat ik besluit dat ik boodschappen nodig heb

Als ik thuis ben zijn dat de Appie en de Supercoop (beide in het winkelcentrum), als ik op mijn werk zit is dat de Jumbo (zit in het centrum)....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven