Geld & Recht alle pijlers

Volwassen en geld vragen voor je verjaardag?

17-04-2019 10:57 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een volwassen kennis (40+) vraagt tegenwoordig steeds expliciet geld voor haar verjaardag. Dan voor een nieuwe wasmachine dan een niewe ipad, bijdrage vakantie etc.. Er zijn geen grote geldproblemen ofzo.. Gesettled, koophuis en al.

Zelf vind ik geld vragen of ongevraagd geven eigenlijk meer iets kinderen en tieners. Aan volwassenen geef je meer een aardigheidje. Ikm heb er ook weer geen principieel bezwaar tegen om contant geld te geven, maar vind het eigenlijk wel vreemd. Of heb ik wat gemist en is geld vragen voor je verjaardag als volwassene het nieuwe normaal?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe normaal? Hier wordt er altijd geld gegeven. Gebeurde 30 jaar geleden al. Dus nee, ik vind het niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar. Nou vier ik mijn verjaardag al jaren niet meer maar zelfs al zou ik het vieren, dan zou ik niet om cadeaus vragen. Een verlanglijstje is echt iets voor kinderen. Als volwassene komt een cadeau echt op initiatief van de gever.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als ik aan iemand vraag wat hij/zij wil hebben voor zijn/haar verjaardag, vind ik een financiële bijdrage voor een duurder cadeau helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag eigenlijk altijd geld of een cadeaubon van een restaurant. En ik ben al een tijdje volwassen. Zelf ook geen enkel probleem mee om geld te geven. Beter dan goedbedoelde aardigheidjes waar iemand niet veel aan heeft.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook 'gesettled met koophuis en al' en krijg ook weleens geld voor mijn verjaardag. Gewoon, zodat ik er iets van kan kopen waar ik echt blij van word en er niet verspild wordt aan overbodige prullaria.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben verjaardagscadeautjes onder volwassenen op een gegeven moment afgeschaft (op familieverjaardagen bedoel ik dus), maar voor die tijd werd er ook altijd geld gegeven. Niks geks aan. Leuke kaart erbij en klaar.
susan wijzigde dit bericht op 17-04-2019 11:03
18.16% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind cadeautjes vragen voor je verjaardag eigenlijk al niet meer zo passen bij volwassen zijn.
Ik koop wel altijd een cadeautje voor mezelf :)
En ik krijg ook wel van een paar anderen een cadeautje en zij ook van mij.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er naar mijn idee van af waarvoor je het wilt gebruiken. Ik wilde een duur (min of meer onnodig, maar wel heel gaaf) keukenapparaat. Met het geld van/voor mijn verjaardag wilde ik dat graag kopen. Anders zou ik allerlei goedbedoelde rommel krijgen, dan vind ik dit beter.

Geld voor een wasmachine vind ik dan weer vooral voor mensen die het financieel moeilijk hebben en liever een bijdrage aan iets nodigs en nuttigs dan het zoveelste geurtje.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vraag ik niet expliciet geld bij het uitnodigen. Ik nodig mensen uit en dan vragen ze meestal of ik iets wil hebben of gewoon geld. En als ze niks vragen krijg ik meestal dus gewoon geld.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Het komt juist vaak voor dat volwassenen om geld vragen. Ook met feesten buiten de deur zie ik vaker wel dan niet als cadeautip een envelop staan op de kaart.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin is morgen jarig en ze weet niks te vragen, dus wil ze geld. Dat heeft ze al genoeg dus dat vind ik stom om te geven, ik neem haar liever mee uit lunchen ofzo.
Ik vraag als ik het al vier niets. Maar als iemand wil weten wat ik graag wil zeg ik gerust geld voor een Ipad. Dat je genoeg geld ervoor hebt maakt nog niet dat je dat zomaar voor jezelf uitgeeft. Tenminste ik niet. Ik krijg van vader en ex schoonouders altijd geld. Super lief want dan “mag” ik van mijzelf wel iets luxe kopen. Ik vind het niet raar dus.
Zet ze het er direct bij de uitnodiging bij of als antwoord op de vraag 'heb je nog wensen?'?
Alle reacties Link kopieren
[quote=beetjegek post_id=29823702 time=1555491854 user_id=37861]
Mijn vriendin is morgen jarig en ze weet niks te vragen, dus wil ze geld. Dat heeft ze al genoeg dus dat vind ik stom om te geven, ik neem haar liever mee uit lunchen ofzo.
[/quote\]

Dan geef jij haar dat toch, vindt ze vast heel leuk.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 17-04-2019 11:05
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens, vind het ook stom. Maar ik vind goedbedoelde rommel ook stom. Vaak koop ik dingen die op kunnen: wijn, kaarsen, nootjes.
Echter, een vriendin van mij vroeg ook een keer geld op haar verjaardag. Braaf gegeven, maar ik vond het stom. Na een week stond er in de groepsapp die ze had aangemaakt voor het uitnodigen van haar gasten een fotootje van zo'n kitchenaid keukenapparaat. Die had ze gekocht dankzij ieders financiele bijdrage en ze was er superblij mee. Vond ik toen toch eigenlijk wel heel erg leuk!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik vind het heel raar.
Wij doen aan de kant van man geen cadeaus (lekker makkelijk) en alleen voor de nichtjes en neefjes een reep chocolade oid met een tientje.

Aan mijn kant geven we de volwassenen wel iets leuks, hoeft niet duur te zijn maar meestal t.w.v. €25/€50 (en dan heb ik het over zus en moeder)

Nichtje van mijn kant (jong volwassene) heeft nu zelf een baan en die geef ik dan ook geen tientje meer. Ze krijgt een cadeautje (wel voor ongeveer datzelfde bedrag)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-04-2019 11:05
Ik ben het met je eens, vind het ook stom. Maar ik vind goedbedoelde rommel ook stom. Vaak koop ik dingen die op kunnen: wijn, kaarsen, nootjes.
Echter, een vriendin van mij vroeg ook een keer geld op haar verjaardag. Braaf gegeven, maar ik vond het stom. Na een week stond er in de groepsapp die ze had aangemaakt voor het uitnodigen van haar gasten een fotootje van zo'n kitchenaid keukenapparaat. Die had ze gekocht dankzij ieders financiele bijdrage en ze was er superblij mee. Vond ik toen toch eigenlijk wel heel erg leuk!
Als ik zoiets zou willen dan zou ik geloof ik mijn man of een goede vriendin vantevoren vragen om dit te organiseren. Dus het geld inzamelen en het ding kopen. Zodat er dan op de verjaardag zelf een cadeau uitgepakt kan worden.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel normaal, hier geven en krijgen wij meestal geld of leggen met een vriendengroep een bedrag bij elkaar om samen een groter cadeau te kopen wat iemand graag wil hebben.

Ik spaar ook vaak voor iets duurders en dan is het altijd mooi meegenomen. En ja als iemand het aan een wasmachine wil uitgeven, waarom niet? Is toch zijn of haar keuze?
Seriously?
Als ik kijk wat ik ongevraagd krijg, dan zou ik toch liever geld krijgen. Van iemand krijg ik altijd douchespul dat ik nooit gebruik.

Ik hoef niks, dus als iemand het zou vragen, zou ik zeggen 'niks', maar als iemand per se iets wil geven, doe dan maar geld. Dan kan ik er tenminste nog wat nuttigs mee doen.
ninanoname schreef:
17-04-2019 11:05
Maar ik vind goedbedoelde rommel ook stom. Vaak koop ik dingen die op kunnen: wijn, kaarsen, nootjes.
Ik gebruik ook geen wijn of kaarsen. Ooit heb ik een keer een theepakket gekregen met een thee-ei: doe ik niks mee. Of kruiden die je eerst moest planten.

Of wacht, ik doe wel wat met kaarsen: ik geef er altijd extra veel mee naar school als ze daar een kerststuk moeten knutselen. Zo is de hele voorraad kaarsen bijna op.
Ik vind het ook raar. Van je partner een kado krijgen (etentje, theater zoiets) vind ik normaal, kadootjes voor kinderen, geld voor tieners.

Als volwassene kun je aan anderen iets eetbaars vragen (wijn, doosje van je favoriete chocola, bierpakket, noten zoiets) of bloemen, een plant of een boek. Maar geld omdat je anders niks “weet” en ook niks eetbaars kunt bedenken? Houd die kadootjes dan voor gezien. Overigens krijgen volwassenen van mij vaak een kadobon, overigens net zo stom eigenlijk... maar ik wil geen geld geven en niet voor de ander invullen dat zij (ook) moeten ophouden met geld/bonnen willen bij gebrek aan inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Geld geven vind ik op zich niet stom, maar er expliciet om vragen in de uitnodiging.. :nooo:

*edit; ik vind het trouwens nog anders als er gezegd wordt ‘een bijdrage voor xxx’.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 11:25
32.36% gewijzigd
.
NYC schreef:
17-04-2019 11:13
Ik vind het ook raar. Van je partner een kado krijgen (etentje, theater zoiets) vind ik normaal, kadootjes voor kinderen, geld voor tieners.

Als volwassene kun je aan anderen iets eetbaars vragen (wijn, doosje van je favoriete chocola, bierpakket, noten zoiets) of bloemen, een plant of een boek. Maar geld omdat je anders niks “weet” en ook niks eetbaars kunt bedenken? Houd die kadootjes dan voor gezien. Overigens krijgen volwassenen van mij vaak een kadobon, overigens net zo stom eigenlijk... maar ik wil geen geld geven en niet voor de ander invullen dat zij (ook) moeten ophouden met geld/bonnen willen bij gebrek aan inspiratie.

Dan ga je dus eigenlijk voorbij aan de wensen van een ander. Je geeft toch iets om een ander blij te maken, niet iets wat jij al dan niet leuk vindt? Dan kan je toch net zo goed wel dat geld geven in plaats van die bon?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de vraag vooral is om te voorkomen dat ze allerlei meuk cadeau krijgt van gulle gevers.

Zelf geef ik goede vrienden alleen iets waarvan ik weet dat het ze blij doet verrassen. En dan geef ik ook gerust wat meer uit, want ik heb niet elk jaar goede ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven