Geld & Recht alle pijlers

Vraag inkomen v.s. huur

17-10-2019 21:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje gaat binnenkort scheiden. Nu heeft een huurhuis op het oog.
Deze kost 630 euro p.m. Haar bruto jaarinkomen is 30.000 euro p.j.

Nu geeft zij aan dat het Nibud aangeeft dat ze per maand geld tekort komt.
Het maakt niet uit of ze de berekening met kinderen of zonder invult. Beide keren wordt er aangegeven dat het inkomen onvoldoende is.

Zelf vind ik dat het wel moet lukken, wat denken jullie?
En dus...en wordt 140 euro huurtoeslag genoemd, maar ik zie nergens een precies bedrag van het toetsinkomen en dus is niet helemaal zeker.
Dus...ik zou haar aanraden om even bij de corporatie langs te gaan met haar financiële gegevens op zak. Zij kunnen haar laten zien of ze recht heeft op huurtoeslag (en hoeveel bij welke huur), op welke woningen ze kan reageren, hoeveel kans ze daar maakt...en ze kan elke andere vraag stellen die ze heeft. Gewoon ff een afspraak maken en vragen!
jo12345 schreef:
17-10-2019 21:55
Wat het Nibud allemaal zegt maakt volgens mij echt niks uit in deze situatie. Ze mag heel hard in haar handen klappen dat ze voor zo'n prijs een geschikte huurwoning gevonden heeft!
Dan maar de tering naar de nering zetten. Want je gaat echt op korte termijn niks goedkopers vinden!
Dit.
Alle reacties Link kopieren
devilopme schreef:
17-10-2019 21:47
Het streven is dat de huur maximaal 1/3 van het inkomen kost en dat is maar voor weinigen haalbaar. Bij haar is het 1/4 van het inkomen.

Nee hoor, 630 euro is eerder 1/3 dan 1/4 van 2.000 euro.
iris71 schreef:
17-10-2019 22:20
Dus...ik zou haar aanraden om even bij de corporatie langs te gaan met haar financiële gegevens op zak. Zij kunnen haar laten zien of ze recht heeft op huurtoeslag (en hoeveel bij welke huur), op welke woningen ze kan reageren, hoeveel kans ze daar maakt...en ze kan elke andere vraag stellen die ze heeft. Gewoon ff een afspraak maken en vragen!
Huurtoeslag gaat de belastingdienst over. Een corporatie staat daar helemaal buiten.
Kans? Je krijgt gewoon een nummer in de rij afhankelijk van inschrijfduur.
Bij elke woning staan de eisen aangegeven, dus dat weet je zodra je reageert.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties dat van de toeslagen is wel goed om naar te kijken.

De kinderen zijn 6 en 11 jaar.
Natuurlijk gaat de belastingdienst over de HT. Maar de corporatie aldaar weet hoe de regels mbt de toewijzing lokaal zijn ingericht. Dat ligt vast in de lokale (of regionale) huisvestingsverordening. Of niet, als die er niet is. De corporatie kan advies en inzicht geven. Ook in de landelijke regels van de HT. Dat is alles wat ik zeg.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
17-10-2019 21:58
Dus omdat 1/3 van 5000 netto haalbaar is dan is 400 van 1200 ook haalbaar?
De ene eenderde is de andere niet.
Bij de ene 1/3 krijg je geen toeslagen of kwijtscheldingen en bij de andere 1/3 kun je daar wel weer voor in aanmerking komen. Wat neerkomt op hetzelfde 1/3.
iris71 schreef:
17-10-2019 22:41
Natuurlijk gaat de belastingdienst over de HT. Maar de corporatie aldaar weet hoe de regels mbt de toewijzing lokaal zijn ingericht. Dat ligt vast in de lokale (of regionale) huisvestingsverordening. Of niet, als die er niet is. De corporatie kan advies en inzicht geven. Ook in de landelijke regels van de HT. Dat is alles wat ik zeg.
Zonde van je tijd als je in staat bent om een website te lezen.
De nicht van TO kan wrs prima zelf een rijtje maken met inkomsten en uitgaven. Daar gaat een woningbouw niet bij helpen.
TO kan vast prima een website lezen. En zijn nicht vast ook. Daar twijfel ik geen moment aan. Maar ik zie hier een vraag en zeg alleen maar dat een corporatie je kan helpen bij het vinden van een antwoord als TO (of nicht in deze) er zelf niet uit komt. Natuurlijk hoeft dat niet, maar het is een optie. Meer niet.
iris71 schreef:
17-10-2019 22:55
TO kan vast prima een website lezen. En zijn nicht vast ook. Daar twijfel ik geen moment aan. Maar ik zie hier een vraag en zeg alleen maar dat een corporatie je kan helpen bij het vinden van een antwoord als TO (of nicht in deze) er zelf niet uit komt. Natuurlijk hoeft dat niet, maar het is een optie. Meer niet.
Dat vraag ik me af. Het gaat om budgetbeheer, niet om regels mbt huren.
iris71 schreef:
17-10-2019 22:55
TO kan vast prima een website lezen. En zijn nicht vast ook. Daar twijfel ik geen moment aan. Maar ik zie hier een vraag en zeg alleen maar dat een corporatie je kan helpen bij het vinden van een antwoord als TO (of nicht in deze) er zelf niet uit komt. Natuurlijk hoeft dat niet, maar het is een optie. Meer niet.

Ik weet niet hoor, of ze dat nog doen tegenwoordig. Er zijn zoveel woningzoekenden, er is geen beginnen aan om die allemaal persoonlijk van advies te voorzien. Grote kans dat ze je gewoon naar de website verwijzen.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
17-10-2019 21:59
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
Vanaf een jaarinkomen van €30.826 heeft ze geen recht meer op huurtoeslag, dat is wel iets om in de gaten te houden als je zo dicht tegen die grens aan zit, anders moet alle onterecht ontvangen huurtoeslag terug betaald worden.
Wat vraag je je precies nu af? Ik volg je niet meer. Maar ik doe een poging...corporaties (en je snapt inmiddels, ik werk bij een corporatie) hebben ook echt wel zicht op budgetbeheer en weten ook echt wel hoe te verbinden met gemeenten en andere partijen als huurders financieel in de knoop raken. Maar ff...ik lees hier geen vraag om budgetbeheer in een lopende noodsituatie. Ik lees een vraag of een eventuele huur te doen is bij een inkomen. Daar kunnen corporaties heel goed bij adviseren. Uit ervaring en door te luisteren naar de persoonlijke situatie. Dat is alles wat ik zeg. En het is niet bindend, heeft geen status...gewoon ff horen. Thats all.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
17-10-2019 23:04
Vanaf een jaarinkomen van €30.826 heeft ze geen recht meer op huurtoeslag, dat is wel iets om in de gaten te houden als je zo dicht tegen die grens aan zit, anders moet alle onterecht ontvangen huurtoeslag terug betaald worden.
Dat is zeker waar. Maar in de OP stond €30.000. Dus daar ga ik van uit. Iemand die een toeslag aanvraagt moet natuurlijk zo accuraat mogelijk zijn inkomen schatten om achteraf terugbetalen te voorkomen.

Maar als alleenstaande krijg je ook een flink (maandelijks) bedrag aan kgb,
En IACK via de IB belasting. Dit kan oplopen tot €200 per maand als werkende ouder.

Dus met of zonder huurtoeslag, lijkt me het prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat als zij wel werkt en ex niet, er nog een kans is dat ze ex partneralimentatie moet betalen. Dat moet je wel meenemen in een eventuele berekening natuurlijk.

En het Nibud kan zo veel vinden, maar die kunnen ook geen goedkopere woning uit hun hoge hoed toveren.
In mijn geval bv vinden ze dat ik te weinig spaargeld heb, omdat ik een auto met een bepaalde waarde heb. Wat ze alleen niet mee rekenen, is of ik die auto strikt nodig heb. Als dat niet zo is, heb je natuurlijk ook geen vervangingswaarde nodig. Of als je met een goedkopere ook prima toe zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Even een lijstje maken van alle kosten en dan kijken of dat binnen het inkomen past...
Met 2000 netto moet dat wel lukken.

Anders wellicht bezuinigen op vervoer.
ReneevanderZee schreef:
17-10-2019 21:25

Zelf vind ik dat het wel moet lukken, wat denken jullie?

Dat dit aan je nichtje is om te bepalen. Ik begrijp net zo goed waarom jij daar vragen over moet stellen. Nichtje is immers de enige die weet hoeveel geld er precies binnenkomt en hoeveel ze waaraan uitgeeft en waarop ze kan en wil bezuinigen, op welke toeslagen ze recht heeft kan ze makkelijk uitzoeken, of ze alimentatie krijgt of moet betalen, zal zij ook beter weten. Kortom: jij kan hier geen advies over kunnen geven. Dat kan nichtje m.i. alleen zelf bepalen.
630 euro zit nog bijna 100 euro onder de grens van de maximale huur van sociale huurwoningen.
Het zal helemaal liggen aan haar verdere bestedingspatroon of ze dit kan betalen.
Verder even checken of er recht op huurtoeslag/kinderbijslag enz. is.

Het beeld van haar financiele situatie is voor ons te onvolledig om er iets van te kunnen zeggen.

En anders wordt het: de huur betalen en de rest van haar uitgaven aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
We waren aan het winkelen samen toen ze het vroeg.
Ik zei dat ze beter een appartement kon gaan kopen maar volgens haar is dat niet mogelijk.
Want ze had dat zitten berekenen..dat het zelfs met huren niet kon.
Dat vond ik een vreemd verhaal vandaar dat ik het hier heb gevraagd .
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
17-10-2019 21:59
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
Hoe kom je aan die berekening voor huurtoeslag? Ik heb duizenden euro’s minder bruto inkomen per jaar (IVA uitkering) en een wat hogere huur (sociale huurwoning) en ik krijg geen cent huurtoeslag. Ik zou ook wel graag huurtoeslag willen.
Nagellakmetglitter schreef:
18-10-2019 15:55
Hoe kom je aan die berekening voor huurtoeslag? Ik heb duizenden euro’s minder bruto inkomen per jaar (IVA uitkering) en een wat hogere huur (sociale huurwoning) en ik krijg geen cent huurtoeslag. Ik zou ook wel graag huurtoeslag willen.
To heeft een meerpersoonshuishouden, daar gelden andere bedragen dan wanneer je alleen bent. Is dat het misschien?
Nagellakmetglitter schreef:
18-10-2019 15:55
Hoe kom je aan die berekening voor huurtoeslag? Ik heb duizenden euro’s minder bruto inkomen per jaar (IVA uitkering) en een wat hogere huur (sociale huurwoning) en ik krijg geen cent huurtoeslag. Ik zou ook wel graag huurtoeslag willen.
To heeft een meerpersoonshuishouden, daar gelden andere bedragen dan wanneer je alleen bent. Is dat het misschien?
Nagellakmetglitter schreef:
18-10-2019 15:55
Hoe kom je aan die berekening voor huurtoeslag? Ik heb duizenden euro’s minder bruto inkomen per jaar (IVA uitkering) en een wat hogere huur (sociale huurwoning) en ik krijg geen cent huurtoeslag. Ik zou ook wel graag huurtoeslag willen.

Hier staan de voorwaarden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ag-krijgen
Alle reacties Link kopieren
Om welke reden zegt Nibud dat ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven