Geld & Recht alle pijlers

Vraag inkomen v.s. huur

17-10-2019 21:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje gaat binnenkort scheiden. Nu heeft een huurhuis op het oog.
Deze kost 630 euro p.m. Haar bruto jaarinkomen is 30.000 euro p.j.

Nu geeft zij aan dat het Nibud aangeeft dat ze per maand geld tekort komt.
Het maakt niet uit of ze de berekening met kinderen of zonder invult. Beide keren wordt er aangegeven dat het inkomen onvoldoende is.

Zelf vind ik dat het wel moet lukken, wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Het Sociaal en Cultureel Planbureau zegt dat het "niet veel maar toereikend" budget voor één ouder met twee kinderen ligt op 1691,- euro per maand.
(normbedrag 2017)

Zij komt daar ruim boven met: salaris, kinderbijslag, kindgebondenbudget, en eventueel nog zorgtoeslag en/of huurtoeslag e.d.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
17-10-2019 21:59
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
En kinderopvangtoeslag, kinderbijslag ieder kwartaal en zorgtoeslag kan ook nog.

Leuke bedragen zijn dat.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat de (gemiddelde cijfers van vergelijkbare huishoudsamenstelling)?! bedragen die door het Nibud genoemd worden, hoger liggen.
Dat betekent niet dat het Nibud vindt ('aangeeft') dat er onvoldoende inkomen is....

Het Nibud geeft budgetvoorlichting en schat alle bedragen ruim in; hun doel is te voorkomen dat mensen in (betalings)problemen komen, hen goed budgetbeheer bij te brengen e.d.

Nicht kan een overzicht maken van haar inkomen en (met behulp van de richtlijnen van het Nibud qua bedragen) haar uitgaven.
Aan de hand van de uitkomst kan zij zelf bepalen waar zij eventueel op kan/moet bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
ReneevanderZee schreef:
18-10-2019 08:06
We waren aan het winkelen samen toen ze het vroeg.
Ik zei dat ze beter een appartement kon gaan kopen maar volgens haar is dat niet mogelijk.
Want ze had dat zitten berekenen..dat het zelfs met huren niet kon.
Dat vond ik een vreemd verhaal vandaar dat ik het hier heb gevraagd .
Voor kopen zal ze toch al snel een spaarrekening van 15.000 euro achter de hand moeten hebben.
10.000 ben je zo kwijt aan kosten koper. En dan nog inrichten van het huis.

Voor toeslagen en andere hulp kan ze bij de belasting dienst vragen om doorverbonden te worden naar de afdeling 'scheidingen'.
Die hebben mij 2jr geleden echt super geholpen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik duim dat hij afziet van partnerallimentatie.
Alleen als hij bijstand ontvangt dan kan de gemeente vorderen geloof ik.
Been there, done that, got the T-shirt.
Nagellakmetglitter schreef:
18-10-2019 15:55
Hoe kom je aan die berekening voor huurtoeslag? Ik heb duizenden euro’s minder bruto inkomen per jaar (IVA uitkering) en een wat hogere huur (sociale huurwoning) en ik krijg geen cent huurtoeslag. Ik zou ook wel graag huurtoeslag willen.
Ligt dat aan mij of noem jij in elk topic dat jij iva krijgt
Alle reacties Link kopieren
Dus 2.000 inkomsten
2 kinderen (gerekend met 4 jarigen) KGB 390
Kinderbijslag (uitgaande van laagste bedrag) 146
Huurtoeslag 140

Totaal inkomen per maand € 2676

Even uitgaande van de basis vaste lasten, bedragen geschat
Huur 630
Zorg 120
GWL 150
Verzekeringen 35
wegenbelasting auto 40
Telefoon/internet 60
Gemeente/zuivering 70
water 20

Dan houdt ze nog 1586 over om van te leven. Nou als je daar niet van rond kunt komen met 3 personen
Alle reacties Link kopieren
Je vergeet de autoverzekering, mobiele telefoon en kosten van kinderopvang
Samen goed voor al snel 400 euro per mnd bruto. Er komt natuurlijk ook kinderopvangtoeslag bij de inkomsten op.
Sparen a 10% van maandinkomen 250 euro + voor kinderen 2x 25 euro.

Dan blijft er zo'n 1000 euro per mnd over voor boodschappen (500), benzine (75/tank) kleding, sportclub, incidentele zaken over.

Is te doen maar wel zaak van goed bedenken waar je wat aan uitgeeft en plannen.

(Als ik ergens n denk fout maak hoor ik t graag)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
23-10-2019 00:10
Dus 2.000 inkomsten
2 kinderen (gerekend met 4 jarigen) KGB 390
Kinderbijslag (uitgaande van laagste bedrag) 146
Huurtoeslag 140

Totaal inkomen per maand € 2676

Even uitgaande van de basis vaste lasten, bedragen geschat
Huur 630
Zorg 120
GWL 150
Verzekeringen 35
wegenbelasting auto 40
Telefoon/internet 60
Gemeente/zuivering 70
water 20

Dan houdt ze nog 1586 over om van te leven. Nou als je daar niet van rond kunt komen met 3 personen
Vergeet de inkomens afhankelijke combinatie korting niet (IACK) niet, die je als werkende krijgt als je kinderen tot 12 jaar hebt via de inkomstenbelasting.
Als je dit via een voorlopige aanslag maandelijks laat uitbetalen, ontvangt ze nog ongeveer € 233 euro per maand.

En bij uitgave natuurlijk de kinderopvangkosten. Maar dit wordt voor het eerste kind tot 91% vergoed en voor het tweede kind tot 94,8% vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
17-10-2019 23:04
Vanaf een jaarinkomen van €30.826 heeft ze geen recht meer op huurtoeslag, dat is wel iets om in de gaten te houden als je zo dicht tegen die grens aan zit, anders moet alle onterecht ontvangen huurtoeslag terug betaald worden.
Vanaf januari 2020 wordt die grens anders bepaald.
Nu is het nog zo dat wanneer je een euro boven de grens verdient, geen huurtoeslag meer krijgt.
Vanaf volgend jaar loopt het geleidelijk af..iemand met een inkomen van 33.000 krijgt ongeveer 75 euro aan toeslag, en met 34.000 nog 50.
(wet is aangepast, maar de exacte bedragen zijn nog niet definitief)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven