Geld & Recht alle pijlers

Vraag over (Belgisch) consumentenrecht

07-07-2020 18:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand in de zaal die verstand heeft van mijn rechten als klant in België?

De kwestie in het kort;
Eind december 2019 kocht ik een splinternieuwe elektrische vouwfiets. 2100 euro.
In de 6 maanden dat ik de fiets heb heb ik 2 keer een gebroken spaak gehad (waarvan de fiets 1 keer een volle maand is weg geweest ter reparatie), een trapper die ineens afbrak (2 dagen nadat ik de fiets met nieuwe spaken opgehaald had.
Verder een sleutel die spontaan afbrak in het slot, een storing in de snelheidssensor, en uiteindelijk een fiets die helemaal geen snelheid niet meer aan geeft, ook niet met een nieuwe sensor of magneet.
Ze hebben hem voor de zoveelste keer terug gestuurd en ze zeiden de sensor gerepareerd te hebben. Na 200 meter er mee fietsen gaf de motor geen ondersteuning meer.

De fabrikant stuurt nu een nieuwe fiets. Ik wil hem niet meer want ik heb geen vertrouwen in het merk.
Ik mag van de winkel een andere uitzoeken want iedereen snapt dat ik er geen vertrouwen in heb. Ik gok dat ik van de 6 maanden drie maanden heb kunnen fietsen, de rest van de tijd heb ik vooral wel heel veel tijd en benzinegeld gespendeerd aan steeds de fiets terug brengen. Maar goed, een andere dus.

Echter, ze hebben maar 4 elektrische vouwfietsen in de collectie.
Optie 1; dezelfde als ik had, dus voor mij geen optie
Optie 2; een fiets van hetzelfde merk maar 1100 euro duurder. Ook geen optie dus, ik ga niet nog 1100 euro uitgeven aan hetzelfde zooi-merk.
Optie 3; een elektrische Brompton waar ik nog 1000 euro bij moet leggen, en omdat dit een klein fietsje is, heeft die maar een actieradius van max 60 km ipv max 120. Ook geen optie dus.
Optie 4; de nieuwe Flyer vouwfiets die ze pas in oktober kunnen leveren. Kostprijs; 3900 euro dus ik zou 1800 (!!!!) bij moeten leggen en hij is dus vooralsnog niet leverbaar. MISSCHIEN in oktober.

Ik heb gezegd dat ik mijn geld terug wil omdat ze geen alternatief kunnen bieden. Ik zou met liefde een andere fiets bij ze kopen als dit een mogelijkheid was, maar ze hebben dus niets.
Winkelier zegt nu dat hij geen geld terug wil geven omdat de fiets meer dan twee weken oud is. Ik zeg; ik wil een alternatief maar je hebt het niet....
Winkelier biedt nu een waardebon maar daar heb ik ook niks aan want hij verkoopt dus geen fiets die is wat ik moet hebben....

Sta ik in mijn recht om mijn geld terug te eisen of moet ik meegaan in het aanbod van de winkelier?
Voor de beeldvorming, fiets is dus gekocht in België dus Nederlands consumentenrecht gaat wellicht niet helemaal op.

Wie schijnt er zijn licht op?

Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga en ben van plan het hoofdkantoor van de fietsenwinkel te bellen en/of een klacht neer te leggen bij de Vlaamse consumentenombudsdienst.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Dat je het gekocht hebt in België maakt niet uit. Onze aankoop, garantie, herroeping etc is allemaal gebaseerd op Europees recht.

https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij ... ij-aankoop
Ik heb bijna hetzelfde gehad in NL. Ik heb telefonisch mijn geld teruggeeist en gedreigd met de consumentenbond.
Binnen een week stond het op mijn rekening.
Het hele gedoe heeft zes maanden geduurd totdat ik het echt echt spuugzat was.

Mochten ze telefonisch niet akkoord staan aangetekende brief sturen met je eis en wederom dreigen met consumentenbond.
Of schrijven 'kopie deze brief gaat naar de consumentenbond'
Alle reacties Link kopieren
Testaankoop inschakelen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ook meermaals gerepareerd en elke keer binnen de drie tellen terug kapot Bosschebol?

Hier de chronologie;
30 december denk ik opgehaald.
Half januari kapotte spaak. Spaak vervangen.
Fiets opgehaald en na 2 keer fietsen weer een gebroken spaak.
Fiets teruggebracht. Vier weken weggeweest, meerdere keren zelf achteraan moeten bellen. Ze wilden me altijd net bellen, konden me niet bereiken, waren mijn telefoonnummer kwijt, noem maar op.
Op een donderdag eind februari mijn fiets opgehaald.
Op vrijdag met de fiets naar mijn werk gegaan. Vrijdagmiddag wilde ik op de fiets stappen, klapt mijn trapper er af. Op vrijdagmiddag met de tram dikke vertraging naar huis dus...
Zaterdag met de fiets terug gegaan, weer een antwoord van "ach mevrouw dat kan gebeuren". Hebben ze de crank en trapper van een andere fiets die in de showroom gehaald om te repareren. Ik moest toch niet zeuren want het was toch gelijk opgelost. Dat ik wel weer speciaal naar de winkel moest komen rijden, tja, daar hadden we het niet over.
Toen ik weer ging fietsen gaf mijn snelheidssensor geen snelheid meer aan. Ik ben hier niet mee terug geweest, mijn man heeft de magneet recht gezet en hij deed het weer.
Paar dagen later wilde ik de accu er uit halen, breekt ineens uit het nieuws mijn sleutel af? Samen met man een hele tijd bezig geweest om het restant sleutel uit mijn slot te krijgen en zelf maar naar een sleutelmaker geweest voor een nieuwe sleutel.
Uiteindelijk heb ik met de coronacrisis een tijdje niet kunnen fietsen, wel af en toe privé een rondje gereden.
Sinds een tijdje weer aan het fietsen, ineens gaf mijn snelheidsmeter de snelheid niet meer correct aan, en later helemaal niet meer. Er verschijnt een error op mijn display.
Ik bel de winkel met de mededeling dat ik het spuugzat ben, maar ik moet maar langs komen want "meestal is zoiets simpel op te lossen". Ik zeg nog, als het gewoon die magneet verdraaien is kunnen we dat zelf wel maar dat is het niet.
Daar wist ik niks van dus ik moest maar gewoon langs komen.
Uiteindelijk heeft die vent drie kwartier (weer een uur van mijn leven...) zitten prutsen om tot de conclusie te komen dat het niet simpel op te lossen is. Dat zei ik dus al.
Hij stuurt de fiets terug naar Bizobike (koop er dus nooit één van dat merk) en ze gaan hem daar repareren. Paar dagen later belt hij op dat ze hem bij Bizobike gerepareerd hadden, terug wilden sturen, nog een testrondje wilden rijden en dat na 200 meter de motor geen ondersteuning meer gaf.
Ze sturen een nieuwe fiets op. Op mijn fiets stond 615 kilometer alles bij elkaar.

Ik zeg; als je na 615 kilometer deze ellende gehad hebt heb je een ondeugdelijk product geleverd. En dan hoef ik dus geen fiets van dat merk meer, want blijkbaar is het rommel.
De winkel vindt het heel netjes dat ik een nieuwe fiets krijg en vindt dat ik het daar maar mee moet doen. Ik kan ook een waardebon krijgen. Dan kan ik een andere fiets uitzoeken, die ze dus niet hebben, zie OP.
Ik zeg; je levert rommel, je hebt geen alternatief, ik mag onderhand mijn geld wel terug krijgen. Ofwel die Flyer kopen met heel veel korting, mij ook goed, maar daar spreken ze ook niet over. Die mag ik kopen en dan mag ik hopen dat ik er eentje heb in oktober (het kan ook zomaar komend voorjaar worden) en dan MAG ik 1800 euro bijleggen en 3900 euro aan een fokking vouwfiets uitgeven, terwijl mij leek dat 2100 euro voor de oorspronkelijke fiets prima genoeg moet zijn.
Oh, en er zijn wel degelijk alternatieve merken te leveren, alleen door deze fietsenzaak dus niet.

Goed, niet dat jullie iets hebben aan deze chronologie maar het was in elk geval lekker om nog eens te ventileren :biggrin:
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-07-2020 19:07
Testaankoop inschakelen?
Moet je bij Testaankoop niet betalend lid zijn voor dit soort bijstand?
668, the neighbour of the Beast
Ja marels, bijna exact hetzelfde verhaal.. alleen andere mankementen.
En dat was ook nog bij een keten waar het hoofdkantoor geen idee had van wat er speelde bij het filiaal en vice versa.
Ik ben echt heeeeeeel boos geworden aan de telefoon met het hoofdkantoor en toen kwamen ze gelukkig over de brug.
Was bij fietsenwinkel.nl
Volgens hen mocht ik al heeeeeeeeel blij zijn dat ik een leenfiets kreeg nadat de fiets voor de derde keer wat mankeerde bij 150 km op de teller voor een fiets van €2100 :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen ook het hoofdkantoor bellen ja, denk dat ik dat eerst ga proberen en anders Testaankoop of de Ombudsdienst.
In mijn geval gaat het om Fiets!, een keten van fietsenspeciaalzaken in heel Vlaanderen.

Ik vind dat ik altijd heel vriendelijk geweest ben, maar ik vind dit echt niet meer kunnen. Ik had eigenlijk drie reparaties geleden al moeten zeggen dat ik die fiets niet meer wilde...
668, the neighbour of the Beast
Het zit mij ook nog redelijk hoog merk ik :hihi:
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
07-07-2020 19:17
Volgens hen mocht ik al heeeeeeeeel blij zijn dat ik een leenfiets kreeg nadat de fiets voor de derde keer wat mankeerde bij 150 km op de teller voor een fiets van €2100 :bonk:

Dat vroeg ie bij mij ook elke keer of ik een leenfiets wil.
Lees; ik woon 50 km van mijn werk. Ik rijd er 40, de laatste 10 fiets ik.
Vandaar een vouwfiets zodat ik geen goeie fiets daar ergens in een stalling hoef te laten staan.
Ik heb liefjes gevraagd hoe hij dacht dat ik die leenfiets in de kofferbak van mijn Twingo moest krijgen. En of hij het dan een goed plan vond dat ik mijn leenfiets 's nachts dan in een onbewaakte stalling in niet de beste wijk van Antwerpen zou laten staan....
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
07-07-2020 19:18
Het zit mij ook nog redelijk hoog merk ik :hihi:

Jij naar Fietsenwinkel, ik naar Fiets! en dan gaan we stenen door de ruiten gooien, deal?
668, the neighbour of the Beast
Haha, deal! Succes ermee iig, ik hoop dat je ook je geld terugkrijgt!
Je kan via testaankoop gratis een brief versturen, die schrijf je zelf maar verstuur je via hun site
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
07-07-2020 19:19
Jij naar Fietsenwinkel, ik naar Fiets! en dan gaan we stenen door de ruiten gooien, deal?
Ik ga mee naar Fietsenwinkel.nl! Wat een ongeorganiseerde bende is het daar! Ik ben overigens wel heel blij met mijn fiets, wacht wel al twee jaar op reeds betaalde handgrepen, ik heb al zo vaak gebeld, ik laat het maar even zo:(
Abejoha schreef:
09-07-2020 11:09
Ik ga mee naar Fietsenwinkel.nl! Wat een ongeorganiseerde bende is het daar! Ik ben overigens wel heel blij met mijn fiets, wacht wel al twee jaar op reeds betaalde handgrepen, ik heb al zo vaak gebeld, ik laat het maar even zo:(
Ik ook! Wat een drama.. Heel blij met mijn fiets maar de service is bedroevend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven