Geld & Recht alle pijlers

Waarom is roken nog niet verboden?

19-08-2019 21:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 21:52
Ik wil wel eerst die zak dropjes leeg eten die hier voor mij ligt!
Ik heb gelukkig net de laatste speculaasjes uit het pak opgegeten, dus ik ben er klaar voor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, gaat niet gebeuren en totaal niet realistisch. Vindt het behoorlijk hypocriet ook als je het gebruik van pillen wel oké vindt. Ervaren anderen ook overlast van, op wat voor manier dan ook. Als de overheid roken gaat verbieden komen daar andere problemen van. Kunnen we weer gaan klagen dat er mensen gaan dealen in tabak. Als je roken aanpakt, mag wat mij betreft alcohol ook worden aangepakt. Dat zal overigens een stuk moeilijker gaan aangezien het sociaal geaccepteerd is. Maak je niet zo druk.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
19-08-2019 21:50
Best een leuk idee, al vermoed ik dat er dan gesjoemeld wordt met pasjes en net zoals nu meerderjarigen alcohol voor minderjarigen kopen, mensen met pasjes dus sigaretten gaan halen voor mensen die geen pasje hebben.
Haha, ja en die pasjes kan je koppelen aan de verzekering. Kun je rokers nog dubbel pakken en meer premie laten betalen
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:50
Roken levert ongeveer 2,5 miljard op aan accijns. Dat klinkt als veel, maar is peanuts op de totale overheidsbegroting.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... en-525023/
Op het grote geheel niet enorm veel.
Maar we zijn met 17mio mensen nu? Dat is toch bijna 150,- per persoon (als ik goed reken) en 600,- per gemiddeld gezin. Tja, dat moet ik dan extra ophoesten omdat roken verboden wordt. Terwijl al die rokers dat nu al in de staatskas doneren. Nee, bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel veel voor een uitsterfbeleid, gewoon de leeftijd waarop je sigaretten mag kopen elk jaar met een jaar verhogen. En nog verbieden op veel meer plaatsen. Een eenduidige beleid blijft veel beter hangen dan dit pappen en nathouden. Heb een verstokte roker wel eens horen beweren dat het nooit zo heel gevaarlijk kon zijn want anders was het wel verboden. Rokers realiseren zich niet hoeveel gezonde levensjaren het roken kost.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
19-08-2019 21:53
En peanuts vergelijken bij de echte opbrengst van rokers door hun korte leven.

Misschien moet je je wat beter informeren op alle aspecten. Het lijkt of je gewoon denkt: ik vind roken goor, en dan zoek je er argumenten bij om het te verbieden.
Leuk joh, zo’n kort leven. Mensen die op hun 45e longkanker krijgen en doodgaan. Pijnlijk ziekbed, kostbare maar hooguit beetje tijdverlengende behandelingen, radeloze kinderen en familieleden, gezinsinkomen dat wegvalt. Echt heel goed voor de staatskas, dit soort dingen.
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:41
Waar vind ik die? Er moet wel wifi zijn. En een naburig eiland met hippe koffietentjes en zo.
Hippe koffietentjes? Whyyyyyyyy
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:57
Leuk joh, zo’n kort leven. Mensen die op hun 45e longkanker krijgen en doodgaan. Pijnlijk ziekbed, kostbare maar hooguit beetje tijdverlengende behandelingen, radeloze kinderen en familieleden, gezinsinkomen dat wegvalt. Echt heel goed voor de staatskas, dit soort dingen.
O mensen gaan ook dood zonder te roken. Je komt nog al schreeuwerig over.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 21:58
4.19% gewijzigd
2019 schreef:
19-08-2019 21:57
Hippe koffietentjes? Whyyyyyyyy
en een pizzakoerier in de buurt, die tegelijk wat pilletjes mee neemt
friezinnetje2014 schreef:
19-08-2019 21:58
en een pizzakoerier in de buurt, die tegelijk wat pilletjes mee neemt
Kalmeringspilletje?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 21:58
O mensen gaan ook dood zonder te roken.
Dat is waar, maar statistisch haalt roken wel een paar jaar levensverwachting weg, met soms forse uitschieters.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:57
Leuk joh, zo’n kort leven. Mensen die op hun 45e longkanker krijgen en doodgaan. Pijnlijk ziekbed, kostbare maar hooguit beetje tijdverlengende behandelingen, radeloze kinderen en familieleden, gezinsinkomen dat wegvalt. Echt heel goed voor de staatskas, dit soort dingen.
En een pilletje dat verkeerd valt en/of overdosis waardoor er weer een overlijdt en ouders hun kinderen, die nog weinig bijgedragen hebben aan de samenleving en vooral gekost hebben kunnen wegbrengen, is wel heel goed?...
moonenz wijzigde dit bericht op 19-08-2019 22:01
2.33% gewijzigd
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 21:57
Hippe koffietentjes? Whyyyyyyyy
Hippe koffietentjes zijn een teken van stedelijke beschaving.
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:59
Dat is waar, maar statistisch haalt roken wel een paar jaar levensverwachting weg, met soms forse uitschieters.
Ach ik vraag mij af waarom je je zo druk maakt echt.
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
19-08-2019 22:00
En een pilletje dat verkeerd valt en/of overdosis waardoor er weer een overlijdt en ouders hun kinderen, die nog weinig bijgedragen hebben aan de samenleving en vooral gekost is wel heel goed?...
Nee. Maar die zijn al verboden.
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:00
Hippe koffietentjes zijn een teken van stedelijke beschaving.
Blij dat ik in een dorp woon!
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:59
Dat is waar, maar statistisch haalt roken wel een paar jaar levensverwachting weg, met soms forse uitschieters.
Hoeven die mensen ook niet 20 jaar AOW te ontvangen. Goeie besparing.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:57
Leuk joh, zo’n kort leven. Mensen die op hun 45e longkanker krijgen en doodgaan. Pijnlijk ziekbed, kostbare maar hooguit beetje tijdverlengende behandelingen, radeloze kinderen en familieleden, gezinsinkomen dat wegvalt. Echt heel goed voor de staatskas, dit soort dingen.
Die rokers weten zelf ook wat de risico’s zijn. Daarom is het goed om ze te begeleiden als ze willen stoppen.

Jouw argumenten waren toch dat rokers overlast geven en asociaal zijn en dat rook zo vies is? Of leef je nu toch ineens met rokers mee omdat ze ziek worden?
Solomio schreef:
19-08-2019 22:01
Hoeven die mensen ook niet 20 jaar AOW te ontvangen. Goeie besparing.
Mooie win-win
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:41
Waar vind ik die? Er moet wel wifi zijn. En een naburig eiland met hippe koffietentjes en zo.
Die? Die eiland? ...........
Maar ja, er moet dus wifi zijn en koffie.
Alsof dat geen verslavingen zijn!
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:00
Nee. Maar die zijn al verboden.
En dat verbod werkt ook supergoed, geen enkele jongere die nog een pilletje neemt....
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:00
Nee. Maar die zijn al verboden.
En dat helpt? Komt nog genoeg voor. Of ze verzinnen wel debiele andere dingen als lachgas... Waarom zou roken verbieden dan wel effectief zijn? En niet enkel geld kosten zonder effect?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
nimbus schreef:
19-08-2019 21:57
Ik voel veel voor een uitsterfbeleid, gewoon de leeftijd waarop je sigaretten mag kopen elk jaar met een jaar verhogen. En nog verbieden op veel meer plaatsen. Een eenduidige beleid blijft veel beter hangen dan dit pappen en nathouden. Heb een verstokte roker wel eens horen beweren dat het nooit zo heel gevaarlijk kon zijn want anders was het wel verboden. Rokers realiseren zich niet hoeveel gezonde levensjaren het roken kost.
....en wat voor effect het meeroken heeft op hun medemens maar dat zal ongeveer de laatste zorg zijn van de doorgaans egoistische roker.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-08-2019 22:03
Die? Die eiland? ...........
Maar ja, er moet dus wifi zijn en koffie.
Alsof dat geen verslavingen zijn!
Van een latte macchiatto ga je niet eerder dood en gaat je ziekteverzuim niet omhoog. En je buurman heeft er geen last van.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
19-08-2019 22:03
En dat verbod werkt ook supergoed, geen enkele jongere die nog een pilletje neemt....
Zonder verbod zou het probleem nog veel groter zijn. En met wat meer serieuze handhaving en straffen voor producenten en handelaren kan het probleem nog wel een stukje kleiner worden gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven