Geld & Recht alle pijlers

Waarom is roken nog niet verboden?

19-08-2019 21:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:13
Nu gooi je wel erg veel op 1 hoop. Bijstandsmoeders zijn vaak slachtoffer van omstandigheden en moeten in beginsel hun leven weer op de rit krijgen. Extreme sporten: maar een handjevol mensen neemt echt grote risico’s. Langstudeerders doen kennis op waar de maatschappij vaak wat aan heeft. Allemaal niet te vergelijken met jezelf langzaam maar zeker vergiftigen.
Jij zegt: het kost de samenleving veel geld dus het moet verboden worden. Dat vind ik onzinnig want het is niet eens per se waar (zoals anderen ook al zeggen) en er zijn wel meer zaken die de samenleving geld kosten. Dat is geen reden om iets te verbieden. Als je gaat praten over luchtvervuiling, dan moet je ook houtkachels, goedkope parfum en autorijden gaan verbieden.
Je wilt gewoon even makkelijk scoren omdat het jou niet zint.
Het rookprobleem kan je alleen oplossen door goede zorg en voorlichting en het aanpakken van de tabaksindustrie.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:00
Hippe koffietentjes zijn een teken van stedelijke beschaving.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/14/ba ... l-a1616539




In het rijtje vlees eten, vliegen en autorijden moet ook koffie drinken staan
Sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw wordt koffie grootschalig verbouwd in de volle zon. Traditioneel stonden koffiestruiken in de schaduw (van andere bomen). De moderne methode brengt tot vijf keer meer op, maar leidt ook tot bodemerosie en vraagt kunstmest. In Midden-Amerika is 2,5 miljoen hectare bos gekapt voor koffieplantages; het is geen toeval dat 37 van de 50 landen met de meeste ontbossing koffieproducerende landen zijn. Voor elke kop koffie wordt 140 liter water verbruikt bij irrigatie, verwerking en transport.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
19-08-2019 22:19
Uit de bron in de OP
"
  • Roken kost de Nederlandse samenleving 33 miljard euro per jaar.
  • Voor het grootste deel betreft dit de geldelijke waardering van gezondheidsverliezen; dit zijn ‘zachte’ euro’s die niet opnieuw uitgegeven kunnen worden.
  • In ‘harde’ euro’s ontlopen de kosten en baten elkaar niet veel, waardoor er geen duidelijke business-case voor antirookbeleid is.
"

Het levert dus bijna net zoveel op als het kost..

Ben je dan trouwens ook voor een algeheel alcoholverbod?

Als je alle de kosten en baten van alcohol gebruik in 'harde' euro's uitdrukt en vervolgens tegen elkaar wegstreept, kost het de maatschappij jaarlijks tussen de 2,3 en 2,9miljard euro.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... ten/kosten
Dat alcoholverbod komt er vast nog eens, voor nu mag van mij dat rookverbod er komen. Ik vroeg aan mijn zoon (4 VWO) of er in zijn omgeving mensen roken, zijn reactie was dat als je aan zoiets stoms zou beginnen je vierkant uitgelachen wordt, en nee niemand van zijn vrienden of klasgenoten rookt.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:09
Iedereen mag toch zelf weten waar-ie zich druk over maakt?
Weet je wat maagzweren en burn-outs de maatschappij kosten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:06
Van een latte macchiatto ga je niet eerder dood en gaat je ziekteverzuim niet omhoog. En je buurman heeft er geen last van.
Wij lieten onderzoekers in Brazilië en Ethiopië poolshoogte nemen in de koffiesector. Zij beoordeelden de situatie in ter plekke. En wat bleek? In Brazilië worden nog steeds volop giftige bestrijdingsmiddelen gebruikt. De arbeiders hebben geen beschermende kleding en de bestrijdingsmiddelen komen ook in het grondwater terecht. Zo komen mensen die niet op de koffieplantages werken ook in aanraking met de giftige stoffen.
Fabrikanten van bestrijdingsmiddelen overtuigen kleine koffieboeren op slinkse wijze van de noodzaak van hun middelen. Maar wie eenmaal begint met deze bestrijdingsmiddelen kan niet meer terug omdat de bodem is verpest. De groei van de gewassen afhankelijk is geworden van deze bestrijdingsmiddelen.


En de koffiecapsules?
Capsule-systemen hebben ook een impact op het milieu. Niet alleen qua koffie, ook de capsules zelf hebben invloed op het milieu.
Nespresso heeft capsules van aluminium. Het produceren van aluminium kost veel energie en is slecht voor het milieu. Aluminium is wel te recyclen en daarom heeft Nespresso een inzamelingsysteem ingevoerd. Helaas levert nog geen derde van de Nespresso-drinkers - die wij ondervroegen - de cups weer in bij Nespresso.
De meeste andere capsule-systemen werken met kunststof capsules. Ook de alternatieve cups voor Nespresso zijn (grotendeels) van kunststof. Van de capsules die je niet kunt navullen heeft 'Ethical Coffee Company' capsules van bioplastic. Deze kunnen bij het gft-afval.
Veel andere kunststof capsules kunnen in theorie naar de plastic-inzameling, maar dan moet je wel eerst de koffie er uitpeuteren. Dolce Gusto-capsules zijn niet recyclebaar en moeten bij het restafval. Er zijn ook hervulbare capsules. Deze zijn het duurzaamst maar wel minder makkelijk in gebruik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
19-08-2019 22:26
En dikke mensen dan? Die zich de hele dag lopen vol te proppen met ongezonde shit....nee....die kosten de maatschappij uiteindelijk ook bakken met geld!

Daar is een vettax voor in ontwikkeling..
Alle reacties Link kopieren
dalidida schreef:
19-08-2019 22:33
Dat alcoholverbod komt er vast nog eens, voor nu mag van mij dat rookverbod er komen. Ik vroeg aan mijn zoon (4 VWO) of er in zijn omgeving mensen roken, zijn reactie was dat als je aan zoiets stoms zou beginnen je vierkant uitgelachen wordt, en nee niemand van zijn vrienden of klasgenoten rookt.
Hoezo zou er dan nog een rookverbod moeten komen? Als er geen/nauwelijks nieuwe rokers meer bijkomen lost het probleem zich vanzelf op.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
19-08-2019 22:38
Hoezo zou er dan nog een rookverbod moeten komen? Als er geen/nauwelijks nieuwe rokers meer bijkomen lost het probleem zich vanzelf op.
Daar heb je een punt.
Alle reacties Link kopieren
De klimaatvriendelijkste dorstlesser is, niet heel verrassend, kraanwater. Dat is tevens het meest gedronken vocht: de gemiddelde Nederlander drinkt twee glazen water per dag. Daarna volgt koffie. De klimaatimpact daarvan hangt sterk af van hoeveel melk je erin doet. Drink je zwarte koffie, dan is de impact relatief laag.

Bij cappuccino of koffie verkeerd komt al gauw vier keer zoveel CO2 vrij, blijkt uit de vergelijking. Zuivel is relatief belastend voor het klimaat, onder andere doordat koeien het sterke broeikasgas methaan opboeren. Ook bij de productie van veevoer komt veel CO2 vrij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
19-08-2019 22:26
En dikke mensen dan? Die zich de hele dag lopen vol te proppen met ongezonde shit....nee....die kosten de maatschappij uiteindelijk ook bakken met geld!
En wat dan voor dikke mensen die zich niet volproppen met ongezonde shit?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nee hoor, een roker is goedkoper. VPRO had daar een docu over. Zij gaan gemiddeld 14 jaar eerder dood dan een niet-roker dus bespaart flink op ziektekosten, aow, pensioenen etc. Juist mensen die heel oud worden kosten de gemeenschap veel geld. En rokers brengen ook nog eens flink accijns in het laatje.
Lekker doorroken dus.
(voor de volledigheid, ik ben twee jaar geleden gestopt omdat ik het pensioenfonds een flinke poot wil uitdraaien :lol: )
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-08-2019 22:43
En wat dan voor dikke mensen die zich niet volproppen met ongezonde shit?

Mensen met gemiddeld overgewicht hebben een lagere kwaliteit van leven, maar sterven niet eerder dan gezonde mensen. Toch hebben ze aanzienlijk meer medische hulp nodig, waardoor ze de gezondheidszorg duurder maken dan roken. Dat concludeert demograaf Mieke Reuser in haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG)


https://www.nemokennislink.nl/publicati ... niet-dood/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leefleven schreef:
19-08-2019 21:43
Ben wel benieuwd waarom jij vind dat een pilletje/drugs minder overlast bezorgt
ja psies, drug gaan omgeven met criminaliteit, gevaarlijk afval etc...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-08-2019 22:48
Mensen met gemiddeld overgewicht hebben een lagere kwaliteit van leven, maar sterven niet eerder dan gezonde mensen. Toch hebben ze aanzienlijk meer medische hulp nodig, waardoor ze de gezondheidszorg duurder maken dan roken. Dat concludeert demograaf Mieke Reuser in haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG)


https://www.nemokennislink.nl/publicati ... niet-dood/
Ja, dus?
Roosje1976 had het over dikke mensen die zich de hele dag volproppen met ongezonde shit.
Ik vroeg me af wat zij wilde doen met dikke mensen die zich niet de hele dag volproppen met ongezonde shit.
solomio wijzigde dit bericht op 19-08-2019 22:52
0.50% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-08-2019 22:43
En wat dan voor dikke mensen die zich niet volproppen met ongezonde shit?
die krijgen een sticker! :cheer:

nee heel flauw, maar wordt er stiekem ook flauw van dat bij zoveel discussies "dikke mensen" erbij worden gehaald... ongeacht onderwerp onderhand...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-08-2019 22:32
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/14/ba ... l-a1616539




In het rijtje vlees eten, vliegen en autorijden moet ook koffie drinken staan
Sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw wordt koffie grootschalig verbouwd in de volle zon. Traditioneel stonden koffiestruiken in de schaduw (van andere bomen). De moderne methode brengt tot vijf keer meer op, maar leidt ook tot bodemerosie en vraagt kunstmest. In Midden-Amerika is 2,5 miljoen hectare bos gekapt voor koffieplantages; het is geen toeval dat 37 van de 50 landen met de meeste ontbossing koffieproducerende landen zijn. Voor elke kop koffie wordt 140 liter water verbruikt bij irrigatie, verwerking en transport.

Ooit raakt de koffie op.

Dat is pas erg.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
19-08-2019 22:53
Ooit raakt de koffie op.

Dat is pas erg.
Haaaaamstereeeeeeeeeeeen!!!!!!!
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
19-08-2019 21:38
Het levert nog altijd veel meer op dan dat het kost.
Niet dus. De netto maatschappelijke kosten van roken zijn 33 miljard per jaar.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Daarnaast is roken natuurlijk gewoon smerig en asociaal. Wat mij betreft kan een algemeen verbod niet snel genoeg komen.
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
19-08-2019 22:54
Niet dus. De netto maatschappelijke kosten van roken zijn 33 miljard per jaar.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Daarnaast is roken natuurlijk gewoon smerig en asociaal. Wat mij betreft kan een algemeen verbod niet snel genoeg komen.
Die zachte euro's maken zo'n berekening dus ook 'zacht', oftewel: die 33 miljard is ook maar een mening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
19-08-2019 22:54
Niet dus. De netto maatschappelijke kosten van roken zijn 33 miljard per jaar.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Daarnaast is roken natuurlijk gewoon smerig en asociaal. Wat mij betreft kan een algemeen verbod niet snel genoeg komen.
Tsja. Verslaafden zullen ver gaan voor hun peuk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
19-08-2019 22:54
Niet dus. De netto maatschappelijke kosten van roken zijn 33 miljard per jaar.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Daarnaast is roken natuurlijk gewoon smerig en asociaal. Wat mij betreft kan een algemeen verbod niet snel genoeg komen.
Snap je het verschil tussen harde en zachte euro's?
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
19-08-2019 22:54

Daarnaast is roken natuurlijk gewoon smerig en asociaal.
Tsja, maak dat de junks maar wijs.... Aan de andere kant: laat iedereen voor zich maar bepalen of hij/zij kanker wil krijgen....
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-08-2019 23:12
Tsja, maak dat de junks maar wijs.... Aan de andere kant: laat iedereen voor zich maar bepalen of hij/zij kanker wil krijgen....
Tsjongejongejonge.....
Niemand wil kanker krijgen. Net zoals je ook niet wil dat je elastiek breekt als je bungyjumpt, of dat je vliegtuig neerstort , of dat de boot zinkt bij je tripje naar Londen, of dat je wordt overeden als je de straat oversteekt.
Je dacht toch niet dat rokers een peuk opsteken en denken “ hoop dat ik van deze nou eindelijk eens een tumor in mijn rechterlong krijg “ ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik steek nog maar een sigaartje op.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Laten we eerst de alcohol aan banden leggen.
Persoonlijk heb ik veel meer last van gedrag van mensen die drinken dan mensen die roken!

Bovendien rokers gaan eerder dood dus spaart ziektenkostenP

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven