Geld & Recht alle pijlers

Waarom is roken nog niet verboden?

19-08-2019 21:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er niemand die wil dat een volgende generatie ook nog met een rookverslaving opgroeit. Ik zou iig niet willen dat mijn kinderen beginnen met roken. Drastische maatregelen icm een gedoogbeleid voor reeds verslaafden zou volgens mij wel degelijk een oplossing zijn.
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:38
Zelf weten? Ik mag niet zelf weten of ik pilletjes slik op Lowlands en dat veroorzaakt veel minder overlast.

??? Dit argument snap ik totaal niet
Maar ochgoddegottt...je klinkt als iemand die al pro forma begint te kuchen als ze op 25 meter afstand iemand met 'n sigaret zien buiten...
Geronimo2 schreef:
22-08-2019 08:38
En zo janken we door over futiliteiten terwijl er veel grotere gevaarlijkere zaken zijn die je leven echt bedreigen. Mensen die zich zo druk kunnen maken over het incidenteel ruiken van rokende mensen zouden echt iets met hun leven moeten gaan doen.
Ja want Dat er veel mensen doodgaan aan longkanker en andere aandoeningen veroorzaakt door roken is natuurlijk heel onbelangrijk en ongevaarlijk, zucht.
Ik zou liever zien dat men een pilletje slikt ipv rookt. Zorgt vast voor minder overlast.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
22-08-2019 11:45
Ja want Dat er veel mensen doodgaan aan longkanker en andere aandoeningen veroorzaakt door roken is natuurlijk heel onbelangrijk en ongevaarlijk, zucht.
En al die mensen die doodgaan door alcohol, drugs luchtvervuiling, ongelukken, slecht eten, enz. enz. zijn minder 'fout' of 'eigen schuld' dan rokers?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-08-2019 11:50
En al die mensen die doodgaan door alcohol, drugs luchtvervuiling, ongelukken, slecht eten, enz. enz. zijn minder 'fout' of 'eigen schuld' dan rokers?
Appels met peren vergelijken heet dit, je kunt moeilijk zeggen dat afentoe een bakje chips eten even slecht is als een sigaret, bovendien sluit het een het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
22-08-2019 12:21
Appels met peren vergelijken heet dit, je kunt moeilijk zeggen dat afentoe een bakje chips eten even slecht is als een sigaret, bovendien sluit het een het ander niet uit.
Als ik zie hoe er tegenwoordig over overgewicht gepraat wordt, dan denk ik dat dat het nieuwe roken is of wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-08-2019 13:32
Als ik zie hoe er tegenwoordig over overgewicht gepraat wordt, dan denk ik dat dat het nieuwe roken is of wordt.
Ja je zult mij ook niet horen zeggen dat overgewicht geen probleem is, maar waar ik wel zat van wordt is dat mensen het gevaar van roken bagatelliseren omdat andere dingen ook ongezond kunnen zijn. Roken is gewoon levensgevaarlijk, dat is een feit.
Solomio schreef:
22-08-2019 13:32
Als ik zie hoe er tegenwoordig over overgewicht gepraat wordt, dan denk ik dat dat het nieuwe roken is of wordt.
Samen met mensen die vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:57
Leuk joh, zo’n kort leven. Mensen die op hun 45e longkanker krijgen en doodgaan. Pijnlijk ziekbed, kostbare maar hooguit beetje tijdverlengende behandelingen, radeloze kinderen en familieleden, gezinsinkomen dat wegvalt. Echt heel goed voor de staatskas, dit soort dingen.
Au, deze komt hard aan. Bij een bekende is net longkanker geconstateerd. Begin 50 nooit gerookt. Nu zal iedereen wel denken: eigen schuld, dikke bult. Omdat altijd stellig gezegd wordt dat alleen rokers (of asbestslachtoffers) dit krijgen.
Mensen die willen roken moeten dat vooral zelf weten. Ik vind het een goede zaak dat er niet meer binnen gerookt mag worden of in de rij van de Efteling maar als iemand op een terrasje lekker een sigaretje opsteekt prima. Heb je er last van ga je ergens anders zitten.

Met die pilletjes op die festivals heb ik vaak een groter probleem mee (lees al dat gedumpte drugsafval wat de grond in sijpelt. Als landeigenaar mag je met een beetje pech ook nog opdraaien voor de reiniging sloten). Daarnaast heb je geen garantie dat er niet nog schadelijker rommel bij is gedaan en ben je nog verder van huis.

Of inderdaad alcohol, ik ben toch banger voor iemand met flink wat alcohol op in het verkeer dan iemand die een pakje sigaretten heeft weggepaft.

En tsja dat overgewicht, ook niet zo gezond. Maar zolang de suiker lobby zijn vinger goed in de pap heeft zullen wij gewoon lekker suiker blijven wegwerken. 💸
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
22-08-2019 13:48
Ja je zult mij ook niet horen zeggen dat overgewicht geen probleem is, maar waar ik wel zat van wordt is dat mensen het gevaar van roken bagatelliseren omdat andere dingen ook ongezond kunnen zijn. Roken is gewoon levensgevaarlijk, dat is een feit.
Ik bagatelliseer het gevaar van roken helemaal niet.
Ik vraag me wel af waarom ooit dat roken eruit gepikt is om aan te pakken, terwijl andere ongezonde gedragingen buiten schot blijven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-08-2019 15:14
Ik bagatelliseer het gevaar van roken helemaal niet.
Ik vraag me wel af waarom ooit dat roken eruit gepikt is om aan te pakken, terwijl andere ongezonde gedragingen buiten schot blijven.
Buiten schot blijven? Ik denk dat iedereen onderhand wel weet dat slecht eten en te veel zuipen ook verkeerd is.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
19-08-2019 21:49
Leef en laat leven, ik rook zelf niet, en zolang ik geen last heb van rokers vind ik het prima dat ze hun longen, hart, en overige lichaamsdelen teniet helpen.

Rokers worden ook echt gediscrimineerd vind ik, op mijn werk bijv. moeten ze buiten in een soort bushokje staan roken, wanneer de wind waait zie je die mensen gewoon ineen krimpen, ik vind geef rokers gewoon een normale menswaardige plek waar ze kunnen roken, rokers zijn nu eenmaal onderdeel van onze maatschappij, deal ermee maar stop ze niet weg alsof ze melaats zijn.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik rook niet, maar vind dat ze tegenwoordig als criminelen behandeld worden. Worden vies aangekeken door anderen, moeten aparte plekken staan ect.
Ik heb zelf ook meer moeite met mensen die alcohol misbruiken. Worden vervelend en kwetsen mensen om zich heen met hun gedrag.
Wat denk je van té dikke mensen en hun zorgkosten of operaties als maagverkleining? Kost ook hoop geld.

Nee rook zelf niet en nee ik ben geen anti roker. Laat mensen leven en doen wat ze zelf willen. Gebetuttel hier altijd.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Wageningen1985 schreef:
22-08-2019 13:48
Ja je zult mij ook niet horen zeggen dat overgewicht geen probleem is, maar waar ik wel zat van wordt is dat mensen het gevaar van roken bagatelliseren omdat andere dingen ook ongezond kunnen zijn. Roken is gewoon levensgevaarlijk, dat is een feit.

En omdat ze dus uiteindelijk eerder doodgaan kosten ze op langer termijn minder dan wat het roken in totaal oplevert.

Tada het antwoord op de vraag van TO. Geld. Daarom is het nog niet verboden.

Pas als rokende mensen echt meer gaan kosten dan ze opleveren over het lange termijn gemiddeld, dan pas gaan de overheid inzetten op een verbod. Zogenaamd onder het mom van gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Tip: aanstaande zondag is Wanda de Kanter te zien als zomergast. Ik ben altijd erg fan van hoe zij en Pauline Dekker juist de tabaksindustrie willen aanpakken en Den Haag wakker willen schudden in plaats van de rokers te demoniseren.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
19-08-2019 21:30
Roken spekt de staatskas, dus verbieden gaan ze nooit doen.
En vliegen, autorijden, airco, vuilnis, strontluiers, plastic en mest vervuilen de lucht ook.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:50
Roken levert ongeveer 2,5 miljard op aan accijns. Dat klinkt als veel, maar is peanuts op de totale overheidsbegroting.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... en-525023/
Als jij die peanuts dan even dokt....
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
tyche schreef:
22-08-2019 08:44
Mensen zijn prima in staat zich druk te maken (als je een mening typen al zo wil noemen) over grote én kleine zaken.
Mensen zouden een stuk gelukkiger zijn als ze zich alleen maar druk zouden maken over grote zaken en de kleine irritaties zouden negeren. Het eeuwig fitten op elkaar om kleine dingen voegt helemaal niets toe aan je leven behalve een negatief gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Beste Shaweena

Ga even een dag je naar bejaarde tehuizen voor speciale korsakov afdeling. Ik denk dat je dan eerder dit verhaal krijgt met alcohol dan roken.

En al jaren is de schadelijkheid van roken bekend. Als je de afgelopen 20 jaar ben begonnen er aan weet je de risico's ( en volgens mij is het eigenlijk al langer bekend)

Ohh en laten we vooral niet de aantal doden door alcohol in het verkeer vergeten!
anoniem_370959 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 09:18
Reden: Toevoeging
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leefleven schreef:
19-08-2019 21:43
Ben wel benieuwd waarom jij vind dat een pilletje/drugs minder overlast bezorgt
Omdat je alleen jezelf schade aanricht. Bij roken dwing je niet rokers om jouw ongezonde rook in te ademen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
27-08-2019 09:48
Omdat je alleen jezelf schade aanricht. Bij roken dwing je niet rokers om jouw ongezonde rook in te ademen.
En wat denk je van uitlaatgassen? Houtvuurtjes?
Dodelijke ongelukken waar alcohol en andere drugs een rol bij spelen?

De gevaren van meeroken zijn reëel, maar ze zijn in mijn ogen vooral uitvergroot om de anti-rook-lobby een zo groot mogelijk draagvlak te geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lichte astma. En ik ben opgegroeid met rokende ouders (en later ook een zus). Ik had het thuis vaak erg benauwd, maar mijn ouders vonden dat ik me aanstelde.
Mijn moeder heeft nu COPD (maar dat komt niet van het roken). Nu maakt ze zich kwaad om de barbecue van de buren.

Op mijn eerste werk was ik ook de enige die niet rookte (er werkten maar 6 mensen). Ik heb het geprobeerd bespreekbaar te maken maar kreeg alleen hoongelach. Stom van me natuurlijk. Nog geen jaar na mijn vertrek mocht er op de werkvloer niet meer gerookt worden van de wet.

Dus ja ik ben wel bij dat er minder gerookt mag worden overal. Het gaat zo goed met de astma dat ik geen medicijnen meer gebruik en het gaat goed op dat vlak.
Als er op een terras gerookt wordt verkas ik. Helaas kan dat niet altijd (want het zit wel eens vol). Of er komt een roker bij net waar je zit.
Ik zou persoonlijk wel blij zijn als het op terrassen ook verboden wordt. Dat ge-stoelendans

Bij concerten en festivals (zeker in tenten) mag het ook niet meer. Helaas zijn er nog genoeg die daar schijt aan hebben. Dat is wel jammer, want net na zo'n festival merk ik toch wel dat ik weer kortademig ben.

Als iemand zich klem zuipt heb ik daar persoonlijk minder last van (tenzij diegene achter het stuur kruipt). Een pilletje geeft mij niet direct overlast maar is wel slecht voor het milieu.

Ik begrijp best dat mensen roken, maar rokers die bereid zijn rekening met anderen te houden zijn in mijn beleving nogal schaars. Maar wellicht heb ik een vertekend beeld van rokers door mijn omgeving.
Gelukspopje schreef:
27-08-2019 10:32
Ik heb lichte astma. En ik ben opgegroeid met rokende ouders (en later ook een zus). Ik had het thuis vaak erg benauwd, maar mijn ouders vonden dat ik me aanstelde.
Mijn moeder heeft nu COPD (maar dat komt niet van het roken). Nu maakt ze zich kwaad om de barbecue van de buren.

Op mijn eerste werk was ik ook de enige die niet rookte (er werkten maar 6 mensen). Ik heb het geprobeerd bespreekbaar te maken maar kreeg alleen hoongelach. Stom van me natuurlijk. Nog geen jaar na mijn vertrek mocht er op de werkvloer niet meer gerookt worden van de wet.

Dus ja ik ben wel bij dat er minder gerookt mag worden overal. Het gaat zo goed met de astma dat ik geen medicijnen meer gebruik en het gaat goed op dat vlak.
Als er op een terras gerookt wordt verkas ik. Helaas kan dat niet altijd (want het zit wel eens vol). Of er komt een roker bij net waar je zit.
Ik zou persoonlijk wel blij zijn als het op terrassen ook verboden wordt. Dat ge-stoelendans

Bij concerten en festivals (zeker in tenten) mag het ook niet meer. Helaas zijn er nog genoeg die daar schijt aan hebben. Dat is wel jammer, want net na zo'n festival merk ik toch wel dat ik weer kortademig ben.

Als iemand zich klem zuipt heb ik daar persoonlijk minder last van (tenzij diegene achter het stuur kruipt). Een pilletje geeft mij niet direct overlast maar is wel slecht voor het milieu.

Ik begrijp best dat mensen roken, maar rokers die bereid zijn rekening met anderen te houden zijn in mijn beleving nogal schaars. Maar wellicht heb ik een vertekend beeld van rokers door mijn omgeving.
Als roker vind ik ook veel regelgeving geen probleem, asociale rokers bestaan niet maar wel asociale mensen, ik ken veel rokers (wij komen nog uit de tijd dat de sigaretten in wijnglazen op tafel stonden) die de wetgeving prima vinden. Waar ik moeite mee heb is de communicatie naar rokers. Je mag altijd aan een roker vragen of hij er geen wil opsteken in je buurt vanwege astma, stank of wat dan ook maar doe het vriendelijk. Ik ben een keer op het terras toegesnauwd dat ik hem uit moest maken van een gezin die zich installeerde naast mijn tafeltje en dan bekijk je het maar dat had om willekeurig elk onderwerp kunnen gaan, ik ben gewoon een mens en je gedraagt je maar behoorlijk als je iets van me wil. Daarnaast kun je zelf ook ergens anders gaan staan of zitten en is niet jouw irritatie of ziekte die bepaalt dat de ander zich maar moet verplaatsen. het is net als een irritant tv programma, je kunt ook gewoon zelf wegzappen.
Alle reacties Link kopieren
Mwah ik heb helaas niet erg goede ervaringen met vriendelijk vragen. Ik ga dus meestal maar gewoon weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven