Geld & Recht alle pijlers

Wanneer beleggingsresultaat verzilveren?

16-01-2020 15:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met beleggen via Peaks. Niet omdat ik zoveel verstand van beleggen heb, maar omdat het me leuk leek om te proberen een beter rendement te behalen dan op mijn spaarrekening. Ik doe dit met een klein bedrag per maand dat ik prima kan missen, ook als alles zou verdampen.

Net even gekeken en ik heb inmiddels een rendement van ruim 29% (voor aftrek van eventuele verkoopkosten)!
Nogmaals het gaat om kleine bedragen, dus ik ben nog lang niet rijk. :)
Maar bij het zien van zo'n rendement vraag ik me wel af of ik het niet zou moeten verzilveren. Zoals gezegd verstand van beleggen heb ik niet echt. Dus wat zijn nou redenen om het rendement te verzilveren of om dit juist niet te doen?

Iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het geld nu nodig?

Je kunt ook je 29% er af kunnen halen en er van naar de bioscoop kunnen gaan, en de rest laten staan ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen glazen bol, maar er zijn m.i. 2 redenen om je opgebouwde kapitaal te verzilveren: 1, omdat je het nodig hebt, en 2, omdat je denkt dat de koers zal gaan dalen.
Als je het niet nodig hebt en je verwacht dat de koers nog wel zal doorstijgen, dan laat je het lekker groeien.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb geen idee.
Ik peaks ook, maar laat het lekker staan tot ik er een keer iets van wil doen.
Mocht het echt lekker lopen, ondersteunt het misschien het eerder stoppen met werken, of het zou een spaarpot kunnen zijn voor een mooie reis.
Geen idee nog, maar voor nu staat er net een keer uit eten op (ik doe maar een euro per dag), dus nu doen we nog niks.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
16-01-2020 15:53
Als je het niet nodig hebt en je verwacht dat de koers nog wel zal doorstijgen, dan laat je het lekker groeien.
Ik heb het niet nodig en een koersverwachting heb ik niet. Dus dan maar lekker laten staan blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch wel dat die 29% vanaf 1 januari vorig jaar is toch. 30 dec 2018 zakte het hele spulletje nog in elkaar met 15%.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Dat bepaal je toch zelf? Je deed het om uit te proberen. Is je proef geslaagd? Wil je ermee stoppen of mee doorgaan? Alleen met het huidige bedrag of wil je extra of structureel gaan beleggen? Wat is je doel met beleggen?

Het moment van verzilveren is voor iedereen anders.

Beleg alleen met geld wat je kunt missen, want je kan je geld ook kwijt raken. En beleg ook alleen met geld wat je niet direct nodig hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu wel een doel stellen: bij 50% resultaat laat je de winst uitkeren. Of bij een ander percentage.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
zeefietser1 schreef:
16-01-2020 16:30
Je weet toch wel dat die 29% vanaf 1 januari vorig jaar is toch. 30 dec 2018 zakte het hele spulletje nog in elkaar met 15%.
Peaks belegt in indexfondsen en volgens mij zelfs stevig in de obligatiefondsen zelfs in het meest offensieve profiel.

De fondsen waar het uit bestaat zijn:

Aandelen-indexfondsen
iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF
iShares Sustainable MSCI EM Mkt
UBS ETF MSCI USA Socially Responsible
UBS ETF MSCI Pac Socially Responsible

Obligatie-indexfondsen
iShares Euro Government Bond UCITS ETF
Xtrackers II ESG EUR Corp Bond UCITS ETF

Het zijn volgens mij allemaal accumulatieve fondsen waarvan het uitgekeerde dividend of rentevergoeding automatisch wordt herbelegd binnen het fonds. De meeste van de fondsen vangen dus niet de harde klappen van de markt op. En door ook (flink) te beleggen in indexfondsen merk je van die klappen sowieso niet veel. 29% rendement is echt een aardig resultaat, misschien wel vooral door de stevige beleggingen in obligaties.
eenhoorn schreef:
16-01-2020 16:02
Ik heb het niet nodig en een koersverwachting heb ik niet. Dus dan maar lekker laten staan blijkbaar.
Het rendement is fors, maar kan ook wel eens een keer tegenvallen. Als je het niet kunt missen wordt het rendement naar alle waarschijnlijkheid flink hoger. Een conservatieve schatting is dat je per jaar gemiddeld een rendement van 6% haalt. In 12 jaar kun je het ingelegde bedrag zelfs verdubbelen. Na 19 jaar is het zelfs verdriedubbeld. Na 24 jaar is het ingelegde bedrag zelfs verviervoudigd. En na 28 jaar zelfs vervijfvoudigd. En dat uitgaande van een vrij conservatieve schatting.

Als je het kunt missen zou ik het dus laten staan. Dan is die ingelegde euro die nu €1,29 waard is over 19 jaar €3,03 waard.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
18-01-2020 09:56
Knip
Ja dat weet ik allemaal. Ik eindige ook met 29% rendement over 2019. Maar even lekker terug gerekent naar dus die 30 dec 2018. Blijft er nog maar 10% over. Nog niet slecht natuurlijk.

Die boekhoudkundige truuken heb ik soms echt een hekel aan.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook aan (beheerd) beleggen. Ben destijds met een bedrag ingestapt, heb tussendoor nog 10% van instapbedrag extra ingelegd en heb nu na 3,5 jaar zo'n 40% rendement. Dit is na aftrek van alle beheerd beleggen kosten, dat wordt betaald door aandelen te verkopen. In principe is 't rendement dus veel hoger.
Alleen de eerste 18 dagen van dit jaar was alweer bijna 3%.
Het zit momenteel zo in de lift dat ik het echt nog wel zo laten staan. Zolang je het niet nodig hebt zou ik het lekker laten groeien!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van je strategie af ;-)
Eigenlijk moet je het moment-van-verzilveren met jezelf afspreken op het moment dat je ze koopt. Dus bijvoorbeeld: "Bij +10% ga ik verkopen -- bij -5% ga ik ook verkopen om verlies te beperken".
Een andere strategie is om het te laten staan (in de verwachting dat het blijft groeien) totdat je geld nodig hebt.
Een 30% zou ik NU cashen en ergens anders proberen in te stappen (die nu laag is met jouw verwachting dat 'ie gaat stijgen). Zeker als je het doet om wat te leren.
Alle reacties Link kopieren
Nav dit topic en de minimale spaarrente ook een Peaks-account aangemaakt. Vooral het wisselgeld sparen spreekt me aan.
Maar nu vroeg ik me af hoe dat precies werkt, ik kan het ook niet exact terug vinden in FAQ van Peaks, maar misschien weet hier iemand hoe het werkt.
Gisteravond dus account aangemaakt, toestemming gegeven aan Peaks om de gegevens van mijn ING rekening in te zien en vandaag verschillende pinbetalingen gedaan. Maar als ik dan in de App kijk, zie ik nog steeds € 0,00 staan bij "Deze week verzameld met afronden", terwijl ik daarnu ruim € 2 had verwacht te zien staan

Wordt de app de hele dag door bijgewerkt? Worden de gegevens van je bankrekening bijv. 1 keer per dag uitgelezen?
Of zie je het pas eind van de week?
Alle reacties Link kopieren
Het wisselgeld wordt elke week verwerkt en van je rekening afgeschreven, dus het klopt dat je daar nu nog niks van merkt.

Mocht iemand pas een account hebben aangemaakt dan kan mijn code gebruikt worden, op die manier krijgen we allebei 5 euro korting: CHARLFIFS
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
19-01-2020 03:29
Het wisselgeld wordt elke week verwerkt en van je rekening afgeschreven, dus het klopt dat je daar nu nog niks van merkt.
Ja dat had ik begrepen dat het maar 1 keer per week wordt afgeschreven.
Maar mijn vraag is, hoe vaak het bedrag in de app onder "Deze week verzameld met afronden" wordt bijgewerkt. In de faq heb ik ergens gelezen 1 keer per dag en in een oude blog op hun site dat ze dit 4 keer per dag bijwerken, maar bij mij staat het nog op 0, ondanks meerdere betalingen gisteren
Niet.
Nou ja. Als ik het nodig zou hebben...
Maar het plan is: pas minimaal als ik de kinderen op volwassen leeftijd een schenking zou willen doen.
Alle reacties Link kopieren
LadyPhoxy schreef:
19-01-2020 07:32
Ja dat had ik begrepen dat het maar 1 keer per week wordt afgeschreven.
Maar mijn vraag is, hoe vaak het bedrag in de app onder "Deze week verzameld met afronden" wordt bijgewerkt. In de faq heb ik ergens gelezen 1 keer per dag en in een oude blog op hun site dat ze dit 4 keer per dag bijwerken, maar bij mij staat het nog op 0, ondanks meerdere betalingen gisteren
Oh sorry dan begreep ik je vraag verkeerd. Ik heb even bij mijzelf gekeken, en er staat inderdaad dat ze het meerdere keren per dag bijwerken maar bij mij klopt het ook niet. Ik beleg mijn wisselgeld x 2 en 1 euro per dag. Hij staat nu op 1 euro (dus alleen de euro van gisteren) terwijl ik wel heb gepind. Vreemd!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! Ik wacht het wel even af wat er gebeurt en anders maak ik zelf wat over
Ladyphoxy, als je binnen 48 uur een code invoert van iemand krijg je beide €5,-

Je kunt hiervoor die van mij gebruiken ***** gebruiken, maar bijvoorbeeld ook die van bruschetta die hier iets boven staat.
Je kunt masr 1 code invullen, maar jouw eigen code mag je onbeperkt delen. Dus als je nog wat mensen in jouw omgeving kunt motiveren, dan kan dat lekker aantikken.
anoniem_64c96ece978b5 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 12:12
1.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad een code gebruikt,uit het speciale Peakscode topic op dit forum
Volgens mij is niet de bedoeling zomaar dit soort referralcodes op het forum te delen, vandaar dat er apart topic voor is gemaakt.
LadyPhoxy schreef:
19-01-2020 13:17
Ik heb inderdaad een code gebruikt,uit het speciale Peakscode topic op dit forum
Volgens mij is niet de bedoeling zomaar dit soort referralcodes op het forum te delen, vandaar dat er apart topic voor is gemaakt.
Oeps, ik was in de veronderstelling dat ik je een pb stuurde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven