Geld & Recht alle pijlers

Wanneer ben je in Nederland rijk?

15-08-2018 15:14 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je in Nederland nou écht rijk? Wat moet je daarvoor verdienen? En wat voor beeld hebben jullie daarbij?

Aanleiding voor deze hersenspinsels is een gesprek dat ik gister had met 2 vriendinnen. Onze inkomens liggen behoorlijk ver uit elkaar, variërend van ondermodaal tot vér boven modaal.

Maar eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat onze levensstijl van dag tot dag veel minder van elkaar verschilt dan je zou denken op basis van de inkomens.

We gaan bv. alledrie zomers op vakantie, hebben een auto en wonen in een rijtjeshuis. Vriendin met het hoogste inkomen betaalt echter dusdanig veel meer aan kinderopvang en is gebonden aan een duurdere regio ivm werk dat daarmee het maandelijkse gezinsbudget al aardig gelijk getrokken is. Toch is vriendin A in veel ogen 'rijk' en vriendin B niet.

Nu leef ik graag in een land waar we welvaart verdelen :) Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

De politiek heeft het echter wel vaak over 'de rijken'. Wie zijn dat dan precies? En waar ligt die scheidslijn?

Dit is verder niet al te serieus bedoeld, we zijn mondiaal gezien natuurlijk in NL allemaal ontzettend rijk :) Maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik merk zelf namelijk dat ik een scherper beeld heb bij wat het betekent om 'arm te zijn dan wanneer je nou 'rijk' bent.
Alle reacties Link kopieren
Als je gezond bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mij zelf rijk.
Woon in een rijtjeshuis, kan leuke dingen doen en ben gezond.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Leuke vraag :)
Ik vind je redelijk rijk als je de noodzakelijke dingen doet en betaalt, en dan nog geld overhoudt (voor wat luxe dus).
Maar écht rijk ben je met een vrijstaand huis en een (redelijk) nieuwe auto en luxe vakanties en dergelijke.

Maar dat beeld dat je schetst in een villa, designertas en jaarlijks een nieuwe BMW is denk ik best haalbaar in loondienst. De villa en designertas zou voor mij zelfs nu al haalbaar zijn met een 2x bovenmodaal inkomen en geen kinderen. Jaarlijks een nieuwe BMW gaat wel ver haha.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik overwoog nog om erbij te zetten dat echte rijkdom natuurlijk niet over geld gaat. Maar dit topic nou even wel :)
Als je gezond en gelukkig bent!
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-08-2018 15:25
Leuke vraag :)
Ik vind je redelijk rijk als je de noodzakelijke dingen doet en betaalt, en dan nog geld overhoudt (voor wat luxe dus).
Maar écht rijk ben je met een vrijstaand huis en een (redelijk) nieuwe auto en luxe vakanties en dergelijke.

Maar dat beeld dat je schetst in een villa, designertas en jaarlijks een nieuwe BMW is denk ik best haalbaar in loondienst. De villa en designertas zou voor mij zelfs nu al haalbaar zijn met een 2x bovenmodaal inkomen en geen kinderen. Jaarlijks een nieuwe BMW gaat wel ver haha.
Ik denk dat dit stukje daarbij cruciaal is ;-)
Positivevibes schreef:
15-08-2018 15:26
Ja ik overwoog nog om erbij te zetten dat echte rijkdom natuurlijk niet over geld gaat. Maar dit topic nou even wel :)
Je was me net voor.
In loondienst is echt rijk zijn zoals elke jaar een nieuwe BMW niet haalbaar. Maar uit ervaring weet ik dat mensen die op deze wijze leven dit niet allemaal zelf betalen.
Als je op vakantie kan. Af en toe lekker eten te halen. Dat je jezelf kan verwennen met iets leuks te kopen.
Wij hebben het samen echt helemaal niet slecht. Zitten samen denk ik op 1.5 modaal. Onze vrienden hebben wel een hoger inkomen. Toen wij een huis gingen kopen hebben we een leuk huis gekocht voor 250.000 euro en mijn ouders wilde ons daar graag financieel bij helpen. Ik heb een hypotheek van nu nog 100.000. Die vrienden bleven allemaal in de stad wonen (Amsterdam of Amstelveen en wij gingen daar iets buiten zitten) en zitten met een hypotheek van het viervoudige. Daarnaast werken ze meer en hebben ze meer KDV dagen nodig en betalen ze per uur ook meer door minder toeslag. Kortom, hoewel we minder verdienen doen wij eigenlijk ook niet heel veel minder dan deze vrienden. We hebben aanzienlijk lagere lasten. Van de designerbags en BMW's zijn we allemaal niet zo'n groot fan.

Ik voel mij dus best wel heel rijk. Genoeg geld om leuke dingen te doen (en we zijn gezond).
Alle reacties Link kopieren
Er even vanuitgaande dat het om geld gaat en niet om gezondheid.

Dat is het verrotte van nivelleren. ;) Ik ben een arme sloeber maar voel me echt niet arm, kan gewoon de dingen doen die ik wil of nodig vind samen met mijn kindje. Maar de extra dingen als een abbé op de dierentuin ja dat zit er niet zomaar in. Maar heb nu niet het idee dat dat enorm zou bijdragen aan zijn levensgeluk.

Mijn vriendje valt wel onder het kopje rijk, maar het vermogen zit vooral in zijn bedrijf. Ik heb ook echt geen idee hoeveel geld hij heeft. Het boeit me niet en zodra ik het door kreeg met daten heb ik hem verteld dat ik nooit wil dat geld tussen ons in komt te staan. Dus we praten er gewoon niet over. Hij neemt me mee op luxere uitjes en ik doe lieve dingen voor hem die ik wel kan betalen.

Ik heb er wel enorm veel van geleerd door met iemand samen te zijn die echt vermogend is. En vooral hoe vies de gemiddelde Nederlander er naar kijkt.
Jouw vriendin zal dit misschien ook wel merken, hoe gemakkelijk andere mensen in haar portemonnee denken te kunnen kijken. Het is jammer maar helaas.

Ik heb wel eens met iemand in de auto gezeten en dat we door een villa wijk reden. Die mensen die daar wonen waren in haar ogen allemaal oplichters en graaiers. De rijken wisten het allemaal wel weer voor zichzelf te regelen.

Gek genoeg weten de 'armen' dat ook met de toeslagen en vangnetten die er zijn.
In Nederland is iedereen rijk, t.o.v. de rest van de wereld. Zelfs als je in de bijstand zit.
Ik denk dat je de kijk daarop blijft verschuiven. Als je nog studeert en bij je ouders woont vind je dat iemand die op zichzelf kan wonen het royaal heeft.
Iemand die op zichzelf woont vindt weer dat een stel het royaler heeft want zij kunnen de woonlasten delen. Zij vinden misschien weer iemand met een koopwoning rijk. En mensen met een koopwoning vinden iemand die op een boerderijtje woont rijk. Zij vinden weer mensen met een villa rijk. En die vinden weer mensen rijk die meerdere huizen hebben. Etc. etc.

Ik denk dat als je geen slapeloze nachten hoeft te hebben over rekeningen of kapot witgoed dat je niet kan vervangen dat je heel tevreden mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2018 15:28
Ik denk dat dit stukje daarbij cruciaal is ;-)
Vandaar dat ik het ook expliciet vermeldde ;)
En we gaan beiden nog behoorlijk groeien in salaris, dus ik ben benieuwd wanneer we de eerste BMW's gaan kopen hahahaa!
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-08-2018 15:35
Vandaar dat ik het ook expliciet vermeldde ;)
En we gaan beiden nog behoorlijk groeien in salaris, dus ik ben benieuwd wanneer we de eerste BMW's gaan kopen hahahaa!
Gewoon zo'n tweedehandsje moet wel lukken toch :P
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
15-08-2018 15:32
De rijken wisten het allemaal wel weer voor zichzelf te regelen.

Gek genoeg weten de 'armen' dat ook met de toeslagen en vangnetten die er zijn.
Haha, dus eigenlijk zijn we, arm of rijk, allemaal egoïstische graaiers :proud: Het is ook nooit goed.

Verder hebben we het ook even gehad over ongeveer hetzelfde als wat jij zegt. Vriendin krijgt inderdaad ook érg makkelijk oordelen over zich heen.

Overigens waren we het er alledrie over eens dat nivelleren prima is (tot op bepaalde hoogte) en dat het fijn is dat er in Nederland vangnetten zijn. Maar mijn voorlopige conclusie is dan ook dat dat nivelleren in Nederland op dit moment al érg goed werkt :)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-08-2018 15:35
Vandaar dat ik het ook expliciet vermeldde ;)
En we gaan beiden nog behoorlijk groeien in salaris, dus ik ben benieuwd wanneer we de eerste BMW's gaan kopen hahahaa!
Haha oké! Ik weet niet wat duurder is, een kind of een BMW, maar goed geregeld in ieder geval ;-)

Nu lijkt het trouwens net of ik een BMW als toppunt van succes zie :facepalm: :P Dat is niet zo hoor, maar aan de ene kant heb je de 'alleenstaande bijstandsmoeder' en ik probeer een concreet (cliché) beeld aan de andere kant van het spectrum neer te zetten.
Alle reacties Link kopieren
De Balkenende norm is niet voor niets een ding. Ook in loondienst kunnen mensen erg veel geld verdienen. Genoeg voor een BMW en en huis met zwembad.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik woon vrijstaand maar heb nooit boven modaal verdiend. Ik ga buiten het hoogseizoen op verre reis en heb een auto maar gelukkig geen geldverslindende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je gewoon je boodschappen etc kan betalen zonder je zorgen te hoeven maken of er genoeg geld op de rekening staat.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat niemand van zichzelf denkt dat hij/ zij rijk is. Die term wordt meestal gebruikt om anderen die (schijnbaar) meer hebben te omschrijven.

Maar per maand meer overhouden dan je nodig hebt en wat spaargeld om alles 1 of 2 keer te kunnen vervangen dat is de meesten al niet gegeven.
spell68 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 16:00
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
15-08-2018 15:35
Ik denk dat je de kijk daarop blijft verschuiven. Als je nog studeert en bij je ouders woont vind je dat iemand die op zichzelf kan wonen het royaal heeft.
Iemand die op zichzelf woont vindt weer dat een stel het royaler heeft want zij kunnen de woonlasten delen. Zij vinden misschien weer iemand met een koopwoning rijk. En mensen met een koopwoning vinden iemand die op een boerderijtje woont rijk. Zij vinden weer mensen met een villa rijk. En die vinden weer mensen rijk die meerdere huizen hebben. Etc. etc.

Ik denk dat als je geen slapeloze nachten hoeft te hebben over rekeningen of kapot witgoed dat je niet kan vervangen dat je heel tevreden mag zijn.
Ik denk ook dat de grenzen steeds verschuiven. Man en ik hebben het goed, erg goed zelfs maar we hebben vrienden die het nog veel 'beter' hebben. Zo kunnen wij af en toe business class vliegen ( ja, ik weet het: lekker decadent en ja: ik zie me ook als rijk) maar andere vrienden doen dat altijd en tikken blind de prijs van de tickets af. ..

Ik denk dat rijk zijn er in zit dat je nooit financiële zorgen hebt over essentiële dingen dus dat je zo een wasmachine kan vervangen zonder pijn.
Als ik rijk zou zijn zou ik ook businessclass vliegen! En 'n SUV hebben. En 'n ingegraven zwembad ipv eentje van Intex.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2018 15:41
Haha, dus eigenlijk zijn we, arm of rijk, allemaal egoïstische graaiers :proud: Het is ook nooit goed.

Verder hebben we het ook even gehad over ongeveer hetzelfde als wat jij zegt. Vriendin krijgt inderdaad ook érg makkelijk oordelen over zich heen.

Overigens waren we het er alledrie over eens dat nivelleren prima is (tot op bepaalde hoogte) en dat het fijn is dat er in Nederland vangnetten zijn. Maar mijn voorlopige conclusie is dan ook dat dat nivelleren in Nederland op dit moment al érg goed werkt :)
Haha nee het is idd nooit goed. ;) Oh nee hoor ik denk dat de meeste mensen vinden dat het systeem prima werkt. Zelfs de mensen die dus echt in de hoge inkomens klassen zitten en meer dan 50% belasting betalen.

En ach zo vinden we allemaal wat van elkaar. Merk wel dat mensen die echt meer dan voldoende geld hebben ineens andere dingen belangrijk gaan vinden voor hun levensgeluk. Dat het steeds een stapje meer of mooier moet. En als dan de max op iets is bereikt en geworsteld en gezocht wordt naar een nieuwe uitdaging.

Daarover gesproken. Ik moet mijzelf maar eens een viva ban geven :P Anders wordt het nooit wat met mij.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:02
Als ik rijk zou zijn zou ik ook businessclass vliegen! En 'n SUV hebben. En 'n ingegraven zwembad ipv eentje van Intex.
Ach en uiteindelijk maakt ook dat niet echt gelukkig. Het is wel super relaxt. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven