Geld & Recht alle pijlers

Wanneer ben je in Nederland rijk?

15-08-2018 15:14 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je in Nederland nou écht rijk? Wat moet je daarvoor verdienen? En wat voor beeld hebben jullie daarbij?

Aanleiding voor deze hersenspinsels is een gesprek dat ik gister had met 2 vriendinnen. Onze inkomens liggen behoorlijk ver uit elkaar, variërend van ondermodaal tot vér boven modaal.

Maar eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat onze levensstijl van dag tot dag veel minder van elkaar verschilt dan je zou denken op basis van de inkomens.

We gaan bv. alledrie zomers op vakantie, hebben een auto en wonen in een rijtjeshuis. Vriendin met het hoogste inkomen betaalt echter dusdanig veel meer aan kinderopvang en is gebonden aan een duurdere regio ivm werk dat daarmee het maandelijkse gezinsbudget al aardig gelijk getrokken is. Toch is vriendin A in veel ogen 'rijk' en vriendin B niet.

Nu leef ik graag in een land waar we welvaart verdelen :) Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

De politiek heeft het echter wel vaak over 'de rijken'. Wie zijn dat dan precies? En waar ligt die scheidslijn?

Dit is verder niet al te serieus bedoeld, we zijn mondiaal gezien natuurlijk in NL allemaal ontzettend rijk :) Maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik merk zelf namelijk dat ik een scherper beeld heb bij wat het betekent om 'arm te zijn dan wanneer je nou 'rijk' bent.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
15-08-2018 16:05
Ach en uiteindelijk maakt ook dat niet echt gelukkig. Het is wel super relaxt. ;)
het valt mij idd op daf verschillen in inkomen nuet veel verschil in levenswijze betekenen, tenminste niet als je kinderen hebt. Ik kan business class vliegen en elk jaar een nieuwe auto kopen. Maar in de praktijk ga ik naar een camping (leuk voor kinderen) met de auto (ook in BC mag ik geen loopfiets mee) en rijd een praktische bak. Ik kook wat luxer en los versneld mn huis af. Ik voel me sowieso rijk omdat ik geen geldzorgen (meer) heb, maar ik heb geen heel ander leven ofzo, terwijl ik toch vele malen modaal verdien.
MadameJean schreef:
15-08-2018 16:14
het valt mij idd op daf verschillen in inkomen nuet veel verschil in levenswijze betekenen, tenminste niet als je kinderen hebt. Ik kan business class vliegen en elk jaar een nieuwe auto kopen. Maar in de praktijk ga ik naar een camping (leuk voor kinderen) met de auto (ook in BC mag ik geen loopfiets mee) en rijd een praktische bak. Ik kook wat luxer en los versneld mn huis af. Ik voel me sowieso rijk omdat ik geen geldzorgen (meer) heb, maar ik heb geen heel ander leven ofzo, terwijl ik toch vele malen modaal verdien.
Hebben jouw kinderen dat kunnen vergelijken met ander soorten vakantie? Met zoveel geld kun je toch gewoon gaan roadtrippen door de USA of Australie en gave dingen doen (naar 'n echte rodeo of snorkelen in 't Great Barrier Reef) ipv op 'n suffe camping in Frankrijk te staan?
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:17
Hebben jouw kinderen dat kunnen vergelijken met ander soorten vakantie? Met zoveel geld kun je toch gewoon gaan roadtrippen door de USA of Australie en gave dingen doen (naar 'n echte rodeo of snorkelen in 't Great Barrier Reef) ipv op 'n suffe camping in Frankrijk te staan?
Besef je niet dat wat de een gaaf vind de ander iets anders?
Ik zit 100 keer liever in Scandinavië dan bv Australië.
Meer dan 8 uur vliegen vinden veel mensen ook een straf.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
15-08-2018 15:50
De Balkenende norm is niet voor niets een ding. Ook in loondienst kunnen mensen erg veel geld verdienen. Genoeg voor een BMW en en huis met zwembad.
Een minister verdient toch zon 150000 euro? Volgens mij zit mijn vriendin daar niet zo ver onder. En die heeft dus 'gewoon' een rijtjeshuis en zeker geen zwembad. Het is een mooi rijtjeshuis en het staat in een dure regio, dat wel. Maar het mijne is bijna net zo groot en zeker zo mooi (vind ik zelf dan he :P ) en ik ben gewoon truus modaal.

Je kan met zo'n salaris ongeveer 4.5-5 ton realistisch aan hypotheek nemen. Astronomisch bedrag natuurlijk maar echt niet genoeg voor een villa met zwembad. In Amsterdam nauwelijks genoeg voor een appartement tegenwoordig geloof ik :facepalm:
Ik denk dat je dus echt nog heel veel meer moet verdienen voor het plaatje van villa, zwembad, BMW, business class vliegen, etc.

En hoeveel van die banen zijn er nou echt? Dat kan toch maar een vrij klein groepje mensen zijn?
Hoe meer geld je hebt hoe moeilijker het is om ergens echt blij mee te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger vond ik mensen met het inkomen wat we nu hebben rijk. Nu vind ik dat we het goed hebben. Zou me alleen stukken rijker voelen als ik weer dát zou kunnen doen wat ik vroeger kon: lopen, fietsen, wandelen, onafhankelijk zijn, gezond zijn. Zo'n cliché, ik weet het, maar daardoor niet voor niks een cliché....
apiejapie wijzigde dit bericht op 15-08-2018 16:27
0.79% gewijzigd
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:17
Hebben jouw kinderen dat kunnen vergelijken met ander soorten vakantie? Met zoveel geld kun je toch gewoon gaan roadtrippen door de USA of Australie en gave dingen doen (naar 'n echte rodeo of snorkelen in 't Great Barrier Reef) ipv op 'n suffe camping in Frankrijk te staan?
Ieder zijn smaak he. Ik heb geld om te kunnen gaan roadtrippen door bv de USA maar ik geef daar niks om en zou dat dus nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
15-08-2018 16:14
het valt mij idd op daf verschillen in inkomen nuet veel verschil in levenswijze betekenen, tenminste niet als je kinderen hebt. Ik kan business class vliegen en elk jaar een nieuwe auto kopen. Maar in de praktijk ga ik naar een camping (leuk voor kinderen) met de auto (ook in BC mag ik geen loopfiets mee) en rijd een praktische bak. Ik kook wat luxer en los versneld mn huis af. Ik voel me sowieso rijk omdat ik geen geldzorgen (meer) heb, maar ik heb geen heel ander leven ofzo, terwijl ik toch vele malen modaal verdien.
Ja daarom. Ik roep ook maar wat verder. Ik ben alles behalve vermogend maar wie weet mijn bedrijf loopt goed en heb plezier in wat ik doe.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
15-08-2018 16:14
het valt mij idd op daf verschillen in inkomen nuet veel verschil in levenswijze betekenen, tenminste niet als je kinderen hebt. Ik kan business class vliegen en elk jaar een nieuwe auto kopen. Maar in de praktijk ga ik naar een camping (leuk voor kinderen) met de auto (ook in BC mag ik geen loopfiets mee) en rijd een praktische bak. Ik kook wat luxer en los versneld mn huis af. Ik voel me sowieso rijk omdat ik geen geldzorgen (meer) heb, maar ik heb geen heel ander leven ofzo, terwijl ik toch vele malen modaal verdien.
Dit is precies wat ik bedoel.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk dus ook dat voor het gros van de Nederlanders hun levenswijze eigenlijk niet zo enorm van elkaar verschilt. Misschien lijken we allemaal ook wel gewoon meer op elkaar dan we denken of willen toegeven :)

Waarschijnlijk maakt het al dan niet hebben van kinderen inderdaad meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

Valt wel mee met dat waanzinnig veel verdienen. Kan best in loondienst.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:17
Hebben jouw kinderen dat kunnen vergelijken met ander soorten vakantie? Met zoveel geld kun je toch gewoon gaan roadtrippen door de USA of Australie en gave dingen doen (naar 'n echte rodeo of snorkelen in 't Great Barrier Reef) ipv op 'n suffe camping in Frankrijk te staan?
Vraag me af of jij het andersom ooit vergeleken hebt? Lijkt alsof je neerbuigend kijkt naar mensen die kamperen terwijl ze de wereld over zouden kunnen vliegen. Heb jij wel eens geprobeerd of kamperen iets voor jou is? Of is je beeld dat 'luxe' altijd leuker is dan 'basic'? Oprechte vraag overigens! Misschien kom je erachter dat je vanaf nu wilt gaan kamperen!
Alle reacties Link kopieren
Rijk, in economische zin, heeft voor mij niets met inkomen te maken, maar met bezit. Als je netto pakweg een miljoen of twee, drie waard bent, zou ik je wel rijk gaan noemen. Beginnend rijk. De ondernemers (want dat zijn het in de praktijk altijd) die ik echt serieus rijk vind, zijn minstens 50 miljoen waard.

Een hoog inkomen is leuk, maar door de manier waarop in Nederland herverdeling in een aantal stappen wordt uitgevoerd geeft een inkomen dat "ruim boven modaal" ligt niet de dubbele bestedingskracht ten opzichte van een inkomen dat half zo hoog ligt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
15-08-2018 15:55
Ik denk dat niemand van zichzelf denkt dat hij/ zij rijk is. Die term wordt meestal gebruikt om anderen die (schijnbaar) meer hebben te omschrijven.
Goed punt. Misschien is rijk zijn iets voor 'anderen'. Net als 'de elite', 'de buitenlanders', etc. Dat gaat altijd over niet-gedefinieerde groepen waar je zelf in ieder geval niet bij hoort.
Maar per maand meer overhouden dan je nodig hebt en wat spaargeld om alles 1 of 2 keer te kunnen vervangen dat is de meesten al niet gegeven.
Denk je? Voor het merendeel van de Nederlanders? Daar heb ik toch een ander beeld bij. De meeste mensen die ik ken zullen heus balen als de wasmachine kapot gaat, maar kunnen gelukkig wel een nieuwe kopen. De een makkelijker dan de ander maar het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
15-08-2018 16:28
Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

Valt wel mee met dat waanzinnig veel verdienen. Kan best in loondienst.
Nou, noem eens een bedrag? Ik ben benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
15-08-2018 16:28
Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

Valt wel mee met dat waanzinnig veel verdienen. Kan best in loondienst.
Ik vind het eerlijk gezegd ook grappig dat dat nou als "rijk" wordt gezien. Een BMW is echt niets extreems voor de goed verdienende loonslaaf.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:17
Hebben jouw kinderen dat kunnen vergelijken met ander soorten vakantie? Met zoveel geld kun je toch gewoon gaan roadtrippen door de USA of Australie en gave dingen doen (naar 'n echte rodeo of snorkelen in 't Great Barrier Reef) ipv op 'n suffe camping in Frankrijk te staan?
Ja en nee. Ja, want we zijn naar de US geweest en hebben geroadtript, met hotels, met camper, alles. Nee, want ze zijn nog erg klein. En man, wat een kampeerfanaten blijken het te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2018 16:33
Goed punt. Misschien is rijk zijn iets voor 'anderen'. Net als 'de elite', 'de buitenlanders', etc. Dat gaat altijd over niet-gedefinieerde groepen waar je zelf in ieder geval niet bij hoort.


Denk je? Voor het merendeel van de Nederlanders? Daar heb ik toch een ander beeld bij. De meeste mensen die ik ken zullen heus balen als de wasmachine kapot gaat, maar kunnen gelukkig wel een nieuwe kopen. De een makkelijker dan de ander maar het kan wel.
Hoewel Nederland geen al te extreme standenmaatschappij is, is het ook weer niet zo dat het voor de hand ligt dat je vrienden/kennissenkring uit een statistisch nette dwarsdoorsnede van de bevolking bestaat. Dat jij vooral mensen kent met enig spaargeld achter de hand doet vermoeden dat je zelf ook enig spaargeld achter de hand hebt. Het zegt echter op zichzelf helemaal niets over de gemiddelde Nederlander.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Positivevibes schreef:
15-08-2018 16:22
Een minister verdient toch zon 150000 euro? Volgens mij zit mijn vriendin daar niet zo ver onder. En die heeft dus 'gewoon' een rijtjeshuis en zeker geen zwembad. Het is een mooi rijtjeshuis en het staat in een dure regio, dat wel. Maar het mijne is bijna net zo groot en zeker zo mooi (vind ik zelf dan he :P ) en ik ben gewoon truus modaal.

Je kan met zo'n salaris ongeveer 4.5-5 ton realistisch aan hypotheek nemen. Astronomisch bedrag natuurlijk maar echt niet genoeg voor een villa met zwembad. In Amsterdam nauwelijks genoeg voor een appartement tegenwoordig geloof ik :facepalm:
Ik denk dat je dus echt nog heel veel meer moet verdienen voor het plaatje van villa, zwembad, BMW, business class vliegen, etc.

En hoeveel van die banen zijn er nou echt? Dat kan toch maar een vrij klein groepje mensen zijn?
Met zo'n bedrag zou ik zeker een SUV kunnen rijden en 'n vast zwembad kunnen laten ingraven en vast ook nog wel business class vliegen. Ik woon dan wel in 'n goedkopere regio waar mijn vrijstaande huis waarschijnlijk maar 'n kwart kost van een rijtjeshuis in een goede buurt in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-08-2018 16:33
Rijk, in economische zin, heeft voor mij niets met inkomen te maken, maar met bezit. Als je netto pakweg een miljoen of twee, drie waard bent, zou ik je wel rijk gaan noemen. Beginnend rijk. De ondernemers (want dat zijn het in de praktijk altijd) die ik echt serieus rijk vind, zijn minstens 50 miljoen waard.

Een hoog inkomen is leuk, maar door de manier waarop in Nederland herverdeling in een aantal stappen wordt uitgevoerd geeft een inkomen dat "ruim boven modaal" ligt niet de dubbele bestedingskracht ten opzichte van een inkomen dat half zo hoog ligt.
Ik vind iemand met 1 miljoen ook zeker al rijk, maar soit :)

Verder beschrijf je precies mijn beeld. Dat je om écht rijk te worden ondernemer (of wellicht erfgenaam) moet zijn. En dat nivellering in Nederland ervoor zorgt dat de verschillen tussen mensen in loondienst in de praktijk en stuk kleiner zijn dan ze lijken. Zelfs als je echt een topsalaris verdient en zeker als je het vergelijkt met andere landen.
MadameJean schreef:
15-08-2018 16:37
Ja en nee. Ja, want we zijn naar de US geweest en hebben geroadtript, met hotels, met camper, alles. Nee, want ze zijn nog erg klein. En man, wat een kampeerfanaten blijken het te zijn.
Ik had ze uberhaupt nooit kennis laten maken met het fenomeen kamperen als campinghater ;-D
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-08-2018 16:37
Hoewel Nederland geen al te extreme standenmaatschappij is, is het ook weer niet zo dat het voor de hand ligt dat je vrienden/kennissenkring uit een statistisch nette dwarsdoorsnede van de bevolking bestaat. Dat jij vooral mensen kent met enig spaargeld achter de hand doet vermoeden dat je zelf ook enig spaargeld achter de hand hebt. Het zegt echter op zichzelf helemaal niets over de gemiddelde Nederlander.
Daarom zeg ik ook dat ikzelf daar een ander beeld bij heb. Of dat klopt, geen idee :)

En over die bmw: misschien is het ook wel typisch Nederlandse truttigheid van mij dat ik dat als beeld heb bij "rijke mensen in een villa" :-D . Waarom eigenlijk geen privé jet? Maar dat bestaat in Nederland al überhaupt niet tot nauwelijks, dus wellicht is dat een extra goed voorbeeld van het verschil met andere landen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen ben je rijk als je luxueus kan leven van de intrest/opbrengsten van je beleggingen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2018 16:39
Ik vind iemand met 1 miljoen ook zeker al rijk, maar soit :)

Verder beschrijf je precies mijn beeld. Dat je om écht rijk te worden ondernemer (of wellicht erfgenaam) moet zijn. En dat nivellering in Nederland ervoor zorgt dat de verschillen tussen mensen in loondienst in de praktijk en stuk kleiner zijn dan ze lijken. Zelfs als je echt een topsalaris verdient en zeker als je het vergelijkt met andere landen.
Op zich is "rijk" natuurlijk een volstrekt willekeurige term, dus waar die grens ligt kan je over twisten. Ik heb door mijn werk veel met ondernemers te maken, en veel zicht op hun bezit e.d. En ik ben bang dat ik 1 miljoen toch net te weinig vind om "rijk" te noemen. Ook wel omdat dat vermogen zelden volledig vrij besteedbaar is, maar in onroerend goed, bedrijven, e.d. zit.

De echt goed verdienende werknemers noemen zichzelf opvallend vaak ook ondernemer: directies van grote bedrijven. Gewoon loonslaven, maar dat vinden ze niet fijn klinken.

Wat ik echt grappig vind om in dit topic te lezen, dat je al rijk bent met een BMW en een zwembad. Dat inkomensniveau bereik je al met een flink deel van de functies die je pakweg tien jaar na je academische opleiding kan bekleden. Leuk, zeker. Maar rijk?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2018 16:38
Met zo'n bedrag zou ik zeker een SUV kunnen rijden en 'n vast zwembad kunnen laten ingraven en vast ook nog wel business class vliegen. Ik woon dan wel in 'n goedkopere regio waar mijn vrijstaande huis waarschijnlijk maar 'n kwart kost van een rijtjeshuis in een goede buurt in de randstad.
Daar noem je wat. Jij woont goedkoop én je hebt geen kinderen. Voor veel mensen de 2 grootste kostenposten in hun dagelijkse leven. Dan kan er ineens makkelijker een SUV vanaf.

En ik denk ook zomaar dat in jouw goedkope regio er waarschijnlijk minder banen zijn met dusdanige salarissen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2018 16:43
Daarom zeg ik ook dat ikzelf daar een ander beeld bij heb. Of dat klopt, geen idee :)

En over die bmw: misschien is het ook wel typisch Nederlandse truttigheid van mij dat ik dat als beeld heb bij "rijke mensen in een villa" :-D . Waarom eigenlijk geen privé jet? Maar dat bestaat in Nederland al überhaupt niet tot nauwelijks, dus wellicht is dat een extra goed voorbeeld van het verschil met andere landen.
Nederland kent wel een aantal echt rijken, zonder dat iemand op dit forum zou zeggen "nee, hooguit welvarend, maar niet rijk hoor". Van die echt rijken zijn er niet zo heel veel die hun geld verkwisten aan zoiets als een privejet. Natuurlijk de onroerend-goed-boefjes die graag laten zien hoe rijk ze zijn doen daar wel iets aan mee, maar de ondernemers die gewoon met aardappelenhandel, kerstversieringen of broodjes haring hun miljoenen bij elkaar hebben geschraapt, zal je niet snel uitbundig met geld ZIEN strooien. Ook als ze het wel doen, je ziet het niet.

Sterker, een flink deel van dat soort ondernemers geeft echt héél erg veel aan goede doelen, en doet er heel veel moeite voor om dat onzichtbaar te doen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven