Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Geld & Recht alle pijlers

Wanneer en hoe alimentatie herberekenen

19-06-2019 06:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de scheiding is er een verdeling gemaakt van zorg voor de kinderen en een bijpassende alimentatie berekend omdat ik vaker voor de kinderen zorg dan ex.
Inmiddels hebben we de alimentatie 2x zelf herzien. De kinderopvangkosten zijn weggevallen, en mijn ex is meer voor de kinderen gaan zorgen.

Toen we startten met de omgangsregeling zorgde hij 3 dagen per 2 weken voor de kinderen, er was een zorgkorting berekend van 20% voor ex, al snel ging hij 4 dagen per 2 weken voor ze zorgen, en inmiddels zijn de kinderen 6 vd 14 dagen bij hem.

De tabel zegt dat 3 dagen of meer per week voor de kinderen zorgen een zorgkorting oplevert van 35%. Ex betaalt nu dus nog zeer weinig alimentatie. Dat is op zich logisch zou je zeggen want hij heeft meer dagelijkse kosten omdat de kinderen vaker bij hem zijn. Maar in deze situatie word ik nog steeds geacht alle overige kosten te dragen, behalve de dagelijkse kosten in zijn en mijn huishouding. Ik betaal dus kleding, telefoon, school, sporten, kapper zakgeld etc. Alleen dan met veel minder bijdrage van hem.

Ik wilde andere financiele afspraken, die meer richting een echt co-ouderschap gaan, met een gedeelde financiele verantwoordelijkheid en een kindrekening. Zodat hij niet meer het idee heeft dat hij mij betaalt en dus wat dat betreft geen reden heeft om dwars te liggen of zo min mogelijk te willen betalen maar dat hij ziet dat wat hij betaalt voor zijn kinderen is.

Ik ben inmiddels begonnen zijn maandelijkse bijdrage te storten op een kinderrekening, waar ik ook zelf maandelijk een zelfde bedrag op stort als hij, en de kinderbijslag. Zodat ik tzt inzicht heb of ik daar daadwerkelijk de kosten van de kinderen van kan betalen die niet bij zijn of mijn huishouden horen.

Ander ding is dat 1 kind dit jaar 12 wordt en dat gevolgen heeft voor mijn inkomen. Ik las dat de inkomensafhankelijke combinatiekorting wegvalt. En dat het kindgebonden budget omhoog gaat. Ik weet niet of de verhoging van het ene bedrag en de verlaging van het andere bedrag elkaar in evenwicht gaan houden of dat dit grotere gevolgen voor mijn inkomen gaat hebben.
De draagkrachtberekening die destijds gemaakt is gaat uit van 46 % draagkracht voor ex, en 54% draagkracht voor mij. In mijn netto inkomen is bij de draagkrachtberekening rekening gehouden met deze toeslagen, en als de toeslagen dus wijzigen gaat sowieso mijn inkomen veranderen maar weet iemand toevallig of dit heel veel scheelt en reden is voor herberekening van draagkracht?

Daarnaast houdt het alimenatieschema rekening met 3 dagen of meer per week zorgen voor de kinderen en een maximale aftrek van zorgkorting van 35%. Die brengt mijn ex dus in rekening want hij zorgt inderdaad 3 dagen per week voor de kinderen gemiddeld. Alleen. Ik zorg gemiddeld 4 dagen per week voor de kinderen. Ik heb in mijn huishouding dus meer kosten dan mijn ex. Mijn draagkracht is groter dan die van mijn ex. Dus ik zou behalve dat ik meer kosten in mijn huishouden heb ook op de kinderrekening een groter bedrag moeten storten dan ex. Want dat alimentatie schema zegt dus nergens dat als je 4 dagen of meer per week voor de kinderen zorgt je een groter percentage dan 35 % zou mogen aftrekken als zorgkorting. Het houdt op bij 35 %. Maar die extra kosten heb ik dus wel degelijk.
Dit scenario voelt voor mij oneerlijk, financieel gezien. Ik draag en de hoogste kosten in mijn huishouden omdat ik vaker voor de kinderen zorg dan hij, ik draag de financiele verantwoordelijkheid voor en wordt geacht het meest bij te dragen aan overige kosten van de kinderen terwijl zijn financiele verantwoordelijkheid ophoudt bij een X bedrag wat hij aan alimenatie zou moeten betalen.

Ik heb proberen te overleggen. Ik vond het redelijk dat ik, omdat ik meer kosten heb in mijn huishouden, voor mijzelf een hogere zorgkorting bereken dan die 35%, zodat ik maandelijks hetzelfde bedrag ga inleggen op de kinderrekening als ex. En dat als het budget op de kinderrekening niet voldoende is, wat ik vrees, hij net zo veel bijdraagt aan het tekort als ik. Maar daar wil hij niets van weten, want waarom zou hij vrijwillig meer gaan betalen dan waar hij toe verplicht is.
Een herberekening hoe het financieel uitpakt als we voor volledig co-ouderschap gaan en een kind bij hem ingeschreven wordt en hij een deel van de toeslagen kan aanvragen staat hij ook niet voor open.
Hij staat eigenlijk alleen open voor vaker voor de kinderen zorgen, wat inmiddels gerealiseerd is, en minder alimentatie gaan betalen. En hoe ik het verder oplos met al dan niet een kinderrekening. en of ik er financieel mee uitkom, en hoeveel ik zou moeten betalen, en of dat eerlijk is dat interesseert hem allemaal niet, hij houdt strak vast aan het schema

Ik wil sowieso dus ergens in de komende maanden een herberekening ivm dat 1 kind 12 wordt. Wat is daar een handig moment voor? de maand na de verjaardag? 1 januari?
En daarnaast wil ik graag een gesprek over een eerlijker financiele verdeling maar hij wil niet mee naar een mediator want dat kost ook weer geld. Ik vond mijn voorstellen voor het regelen van de financieen fair maar wil ook graag andere opties bespreken en doorrekenen maar hij wil dus niks. Alleen minder betalen.
citronella wijzigde dit bericht op 19-06-2019 08:03
1.11% gewijzigd
Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt dan klopt dat meestal wel.
Dan maar professioneel advies inwinnen zonder hem en zien welke opties je hebt. Of slikken dat het is zoals het is.
...
Dat kan maar ik heb wel recente inkomensgegevens van hem ook nodig natuurlijk
Als je kind 12 wordt, zijn dan alle kinderen boven de 12? Dan valt inderdaad die korting weg. Is er nog een ander kind onder de 12, dan blijft die korting.

Naarmate kinderen ouder worden, nemen ook de kosten toe (middelbare school). Hoe houden jullie daar rekening mee?
Als jij een advocaat neemt, dan zal hij moeten mee werken natuurlijk. Dus zal hij ook zijn recente inkomens gegevens moeten geven.
Mugske schreef:
19-06-2019 07:23
Als je kind 12 wordt, zijn dan alle kinderen boven de 12? Dan valt inderdaad die korting weg. Is er nog een ander kind onder de 12, dan blijft die korting.

Naarmate kinderen ouder worden, nemen ook de kosten toe (middelbare school). Hoe houden jullie daar rekening mee?
Dan zijn inderdaad alle kinderen boven de 12. En er word nu nog nergens rekening gehouden met hogere kosten
Die inkomensafhankelijke korting valt trouwens weg als het jongste kind 12 wordt, niet als de oudste 12 wordt. Dus wellicht is dat nu nog helemaal niet aan de orde?
Daarnaast is dat een belastingkorting, en niet iets dat per maand gaat (mogeijk krijg je het wel per maand uitbetaald, maar dat is iets anders. Je hebt er in een kalenderjaar wel of geen recht op, het is geen toeslag of kinderbijslag of zo). Hoeveel je er op achteruit gaat als het we vervalt, hangt van je inkomen af, en kan dus niemand hier je vertellen. Maar er zijn genoeg sites waarop je dat kunt bereken.

Het kindgebonden budget gaat niet omhoog als een kind twaalf wordt, dat is niet leeftijdsafhankelijk. De kinderbijslag gaat wel iets omhoog, maar dat gaat over iets van 80 euro per kwartaal. Dat is per maand dus niet echt veel.

Ik zou me even goed over laten voorlichten, want wat je nu zegt klopt niet, en bij ex aankomen met allerlei foute aannames lijkt me niet bevorderlijk.
kataravrouw schreef:
19-06-2019 07:24
Als jij een advocaat neemt, dan zal hij moeten mee werken natuurlijk. Dus zal hij ook zijn recente inkomens gegevens moeten geven.
Ja klopt. Maar Ik weet niet of ik het zover moet laten komen. Wat er nu berekend is is wel volgens zo'n standaard tabel. Ook al blijft ergens bij mijhet gevoel dat het niet eerlijk verdeeld is en ik zowel qua zorg alsfinancieelhet meeste bijdraag.
Ik weet niet of Ik een zaak heb zeg maar.
Ik krijg toeslagen inderdaad per maand uitbetaald nausica en ze zijn als berekening ook meegenomen per maand in mijn netto besteedbaar inkomen en daar is de draagkrachtberekening op gebaseerd
(Her)berekening van de alimentatie kost bij het LBIO €50. Als je ex wil meewerken door gegevens aan te leveren, is dat een optie. Wil hij niets, win dan advies in bij een advocaat familierecht. Het intakegesprek is meestal gratis of beperkt in kosten.

Op de website ‘mijn toeslagen’ kun je een proefberekening maken op basis van een 12-jarige (je kunt dat soort basisgegevens zelf invoeren).
Meer kindgebonden budget voor kinderen vanaf 12 jaar

Wordt uw kind 12 of 16 jaar? Dan krijgt u meer kindgebonden budget. Dit extra bedrag is een tegemoetkoming in de schoolkosten. De verhoging gaat in na de maand waarin uw kind 12 of 16 jaar is geworden en is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.

Las ik op de site van de belastingdienst
Een intake gesprek bij een familierecht advocaat is gratis en zo weet je of je een casus hebt.
Schoolkosten kunnen behoorlijk oplopen hoor dus ik zou ervoor strijden om die 50-50 te doen.
kataravrouw schreef:
19-06-2019 07:49
Een intake gesprek bij een familierecht advocaat is gratis en zo weet je of je een casus hebt.
Schoolkosten kunnen behoorlijk oplopen hoor dus ik zou ervoor strijden om die 50-50 te doen.

Dat is zeker niet altijd zo.
"Het klinkt redelijk, maar het slaat nergens op." Loesje
Dan zoekt ze er een die dat wel doet. ik heb verschillende advocaten gehad en die hadden allen een gratis intake...
Vergeet je niet om ook het kindgebonden budget op de kindrekening te storten?
De naam zegt het namelijk al. Dat geld is ook kindgebonden en dat kan flink oplopen samen het de kinderbijslag.

Verder: de alimentatie is gebaseerd op dat de kinderen 7 dagen bij jou zijn. Hij krijgt 35% korting. De kinderen zijn echter 42 % bij hem. Qua verblijfskosten betaald hij dus niet te weinig.
Voor de berekening van de draagkracht verhouding tussen mij en ex mbt kosten van de kinderen wordt het kindgebonden budget bij mijn netto besteedbaar inkomen gerekend (door mediator en bekrachtigd door rechter). Mijn draagkracht is hierdoor, al is het kunstmatig misschien, groter dan de zijne. Dit heeft invloed op de hoogte van de alimentatie. Hij hoeft een kleiner deel van de kosten van de kinderen voor zijn rekening te nemen en minder alimentatie te betalen doordat mijn netto besteedbaar inkomen door het kgb kunstmatig hoger is dan het zijne.

Ik stort dat bedrag dus niet op de kinderekening want het is een inkomensbestanddeel van mij. Of het daar nou wel of niet voorbedoeld is of wat de naam ook zegt. Dit is hoe de draagkrachtverhouding tot stand is gekomen en hoe rechters blijkbaar rekenen. Ik kan dat geld niet én als inkomensbestanddeel hebben én op de kinderrekening moeten storten.

Zou het niet gezien worden als inkomens bestanddeel van mij dan zou onze draagkracht verhouding mbt kosten kinderen veranderen. Hij zou meer draagkracht hebben en ik minder. Waardoor de berekende alimentatie voor hem omhoog zal gaan
citronella wijzigde dit bericht op 19-06-2019 08:53
28.31% gewijzigd
jo12345 schreef:
19-06-2019 08:25
Vergeet je niet om ook het kindgebonden budget op de kindrekening te storten?
De naam zegt het namelijk al. Dat geld is ook kindgebonden en dat kan flink oplopen samen het de kinderbijslag.

Verder: de alimentatie is gebaseerd op dat de kinderen 7 dagen bij jou zijn. Hij krijgt 35% korting. De kinderen zijn echter 42 % bij hem. Qua verblijfskosten betaald hij dus niet te weinig.
Als dekinderen 42% bij hem zijn dan zijn ze 58 % bij mij. Wat zijn mijn verblijfskosten dan? Hoger dan de zijne toch? Dat komt alleen nergens weer terug.

En daarnaast wil ik niet voornamelijk gecompenseerd worden voor verblijfskosten. Nu we 6 om 8 dagen voor de kinderen zorgen is dat wat minder relevant dan toen hij 3 dagen om 11 voor ze zorgde. Ik wil voornamelijk dat de overige kosten eerlijk verdeeld worden. Die volgens mij een veel groter deel van de kosten uitmaken.
citronella wijzigde dit bericht op 19-06-2019 08:51
12.13% gewijzigd
Maak dan een lijst van alle andere kosten, de zogenaamde verblijfsoverstijgende kosten, en bespreek dat met hem.

Die tabellen zullen gebaseerd zijn op bepaalde basisbehoeften met een gemiddelde prijs.
Ik denk dat je er beter even een professional op kan zetten als je het allemaal precies uitgerekend wil hebben. Dan weet je het beste waar je aan toe bent, voor zover dat kan als je de exacte gegevens van ex niet hebt. Heb je die niet, dan kan er wellicht gerekend worden met de laatst bekende gegevens van ex. Dan weet je iig even ongeveer wat de bedragen zijn waar je mee te maken gaat krijgen.

Maar......
Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Jij zit nu in de positie dat je financieel iets beter (of iig zo’n beetje op gelijk niveau) zit met ex terwijl je de kinderen vaker hebt. Dat is een luxepositie, hè. Je zit best goed financieel en je ziet je kinderen veel.
Wat gaat het je op lange termijn opleveren als je nu vanuit een gevoel van ‘oneerlijkheid’ een strijd aangaat met ex. Je geeft zelf al aan dat hij er niet aan wil meewerken. Voor hoeveel geld zet je de redelijke verstandhouding die er nu is op het spel? Heb je dat helder voor jezelf? Als het je €500,- p/m oplevert terwijl je nu echt niet rondkomt, dan is het het wellicht waard. Levert het je maar €200,- p/m op terwijl je nu prima rondkomt zonder al te veel luxe, dan lijkt het mij persoonlijk al minder waard.

Heb je zelf goed naar je gevoel van ‘oneerlijkheid’ gekeken? Gaat dit echt alleen maar om geld of zit er bij jou oud zeer wat zich richt op de ‘financiële oneerlijkheid’. Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik dat voor mezelf helder willen hebben. Mocht er namelijk door een strijd aan te gaan voor een paar knaken in een nu redelijke omgang spanning ontstaan, dan gaan jouw kinderen daar wat van mee krijgen in negatieve zin. Kunnen zij dat (emotioneel) wel betalen?
Kindgebondenbudget is persoonlijk. Wat je wel kan doen is de ene helft van de kinderen bij jou inschrijven en de anderen bij je ex zodat je beide recht op KGB hebt. Maar dan moet ex ook gewoon de helft van alle kosten voor de kinderen betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
@Marlouse je hebt zeker wel een punt, mijn gevoel van oneerlijkheid is denk ik deels inderdaad oud zeer, tijdens ons huwelijk liet ex mij overal voor opdraaien, dat deed hij na de scheiding ook, maar ondertussen wel kritische vragen waarom ik maar zo weinig werk en hij zoveel alimentatie betaalt. Wat niet eens waar is want ik draag financieel gezien iets meer dan de helft vd kosten vd kinderen en ik werk niet "maar zo weinig" ik werk genoeg om het koophuis op mijn naam te hebben kunnen krijgen, heb hem uitgekocht met eigen financiele middelen en kan voor de kinderen zorgen en zou ik meer werken dan zou ik waarschijnlijk zelf aan onderdoor zijn gegaan, terwijl hij feest vierde met zijn zak geld en zijn vrije tijd, en ik altijd alle extra taken mbt de kinderen in mijn schoenen geschoven kreeg en krijg.

Maar dat is inderdaad iets van het verleden, de verdeling zorg is in ieder geval eerlijker nu. Het bijhouden van wat er gedaan en geregeld moet worden omtrent de kinderen is nog steeds grotendeels mijn taak maar of dat ooit zal veranderen weet ik niet. Lijkt me voor nu niet haalbaar. Ik zou mijn kinderen liever vaker bij mij hebben, maar ze willen zelf graag wat vaker naar hun vader, en zo 8 om 6 dagen is inderdaad gewoon prima, en ja, dat is inderdaad best een luxe positie, dank je wel voor je opmerking.

Dus dat deel van de oneerlijkheid is de strijd niet waard nee.
Echter als de jongste 12 wordt gaat mijn financiele positie wel wijzigen dus dan zou er wel een herberekening moeten komen, dat is me de strijd wel waard en denk ook wel dat hij daar uiteindelijk aan mee gaat werken.

Ik zou het liefst helemaal af willen van het idee dat hij alimentatie betaalt en ik ontvang, want dat schept qua machtsverhouding een ongelijkheid die hij soms dreigt uit te buiten, ik ontvang, hij betaalt. Wat dus helemaal niet waar is, want wat hij betaalt gaat rechtsstreeks op een rekening voor de kinderen en daarvan financieer ik alleen uitgaven voor de kinderen zoals sport school en kleding.

Kortom ik moet er inderdaad nog over nadenken wat mijn insteek wordt en wat ik wil bereiken.
Het gaat me er dus niet om dat ik graag een paar honderd euro in de maand meer te besteden wil hebben ofzo, en ik heb ook geen idee hoeveel een herberekening op zou leveren. Ik wil de financiele verantwoordelijkheid mbt de kinderen gewoon graag eerlijker delen. Beiden een even groot bedrag inleggen op de kinderrekening, bij tekorten beiden meer bijdragen, Blijft er over kunnen we er grotere uitgaven van financieren mbt de kinderen. Dat idee
Dat idee van dat hij alimentatie betaalt en jij ontvangt, dat is net zo iets als zeggen dat een vader ‘oppast’ als hij een keer een avond alleen thuis is met z’n kinderen omdat moeders naar yoga is. Hij betaalt gewoon zijn deel van de zorg voor de kinderen net zoals jij dat doet. Er is niet één partij die alleen maar ontvangt in jullie situatie. Daar zit inderdaad gewoon een nuance in en een bepaalde instelling die jouw ex heeft die mij ook labbekakkerig in de oren klinkt.

Ik heb er nog even over lopen nadenken en ik heb dat niet bij m’n eerste reactie gezet, maar ik snap jouw gevoel van oneerlijkheid zeer zeker wel. Het heeft ook in de kern ergens iets oneerlijks. Ik heb dit zelf nooit aan de hand gehad want ik ben een (bewust) alleenstaande moeder, maar eigenlijk is die situatie gewoon makkelijker dan waar jij in zit. Ik hoor dat om me heen in de speeltuin en op het schoolplein ook. Bij mij is het een gegeven dat ik alle verantwoordelijkheid alleen draag, maar dan heb je dus ook niet de negatieve energie van een ex die loopt te mokken omdattie ook ‘s een keer moet zorgen voor zijn eigen kinderen, financieel of anderzijds. Dat scheelt gewoon een klap aan frustratie.

Als ik jou was - maar nogmaals, vanaf de zijlijn makkelijk praten - zou ik e.e.a. goed (laten) uitzoeken en als de verdeling écht te scheef dreigt te worden, als jongste 12 wordt waarschijnlijk, dan inderdaad aan de bel trekken.

En ik zou niet weten hoe je dit doet, maar misschien kan je het gevoel van oneerlijk wat proberen kwijt te raken? Of in idee geval dat het wat minder vervelend voelt. Dat zou natuurlijk fijn zijn.

Het lijkt me niet makkelijk, de situatie waar je nu inzit. Ikzelf probeer in soortgelijke situaties dan extra te focussen op wat er wel allemaal goed is.
En dat is bij jou volgens mij echt een hele hoop, zo klinkt het iig wel.
Het is gewoon niet makkelijk, maar je redt het wel allemaal gewoon. Dat is echt best knap :rose:
Als ex niet mee wil werken via de rechtbank, maar daar help je de goede regeling die je nu hebt over de verdeling mogelijk mee om zeep en of je er financieel iets mee opschiet is nog maar de vraag als je bovenstaande gegevens bekijkt.
Het gaat waarschijnlijk om tientjeswerk dus ik zou het erbij laten zitten. Dat heb ik zelf ook gedaan. Het wegvallen van de combinatiekorting, en later de helft van het kindgebonden budget en kinderbijslag (oudste kind werd 18) hebben er hard ingehakt. Dat is dan maar zo. Dat is bij getrouwde stellen niet anders, en ex moet maar lekker een ijsje gaan kopen van zijn ‘voordeeltje’.
Mijn eerste gevoel was ‘weer zo iemand die over de alimentatie zeurt’, maar eigenlijk snap ik je wel. Het is natuurlijk eigenlijk ook van de gekke dat jij maar een (veel) groter deel van de kosten moet dragen, omdat ex moeilijk gaat doen als je dat eerlijk wilt hebben, en ‘dat moet je niet willen’. En dat zeg ik als (ook bewust) alleenstaande moeder die dus alle kosten en zorg draagt. Maar dat was mijn keuze, dat is heel wat anders (en zoals iemand hierboven al zegt: veel minder frustrerend).

Wellicht dat het in je eigen belang en dat van de kinderen is om het zo veel mogelijk los te laten. En anders zou ik met de laatst bekende gegevens laten uitrekenen wat de nieuwe situatie zou (moeten) zijn. Misschien scheelt het helemaal niet zo veel, en helpt dat je frustratie ook al?

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven