Geld & Recht alle pijlers

Wanneer en hoe alimentatie herberekenen

19-06-2019 06:29 47 berichten
,
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:50
99.96% gewijzigd
Dan maar professioneel advies inwinnen zonder hem en zien welke opties je hebt. Of slikken dat het is zoals het is.
Dat kan maar ik heb wel recente inkomensgegevens van hem ook nodig natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Als je kind 12 wordt, zijn dan alle kinderen boven de 12? Dan valt inderdaad die korting weg. Is er nog een ander kind onder de 12, dan blijft die korting.

Naarmate kinderen ouder worden, nemen ook de kosten toe (middelbare school). Hoe houden jullie daar rekening mee?
Alle reacties Link kopieren
Als jij een advocaat neemt, dan zal hij moeten mee werken natuurlijk. Dus zal hij ook zijn recente inkomens gegevens moeten geven.
Mugske schreef:
19-06-2019 07:23
Als je kind 12 wordt, zijn dan alle kinderen boven de 12? Dan valt inderdaad die korting weg. Is er nog een ander kind onder de 12, dan blijft die korting.

Naarmate kinderen ouder worden, nemen ook de kosten toe (middelbare school). Hoe houden jullie daar rekening mee?
Dan zijn inderdaad alle kinderen boven de 12. En er word nu nog nergens rekening gehouden met hogere kosten
Alle reacties Link kopieren
Die inkomensafhankelijke korting valt trouwens weg als het jongste kind 12 wordt, niet als de oudste 12 wordt. Dus wellicht is dat nu nog helemaal niet aan de orde?
Daarnaast is dat een belastingkorting, en niet iets dat per maand gaat (mogeijk krijg je het wel per maand uitbetaald, maar dat is iets anders. Je hebt er in een kalenderjaar wel of geen recht op, het is geen toeslag of kinderbijslag of zo). Hoeveel je er op achteruit gaat als het we vervalt, hangt van je inkomen af, en kan dus niemand hier je vertellen. Maar er zijn genoeg sites waarop je dat kunt bereken.

Het kindgebonden budget gaat niet omhoog als een kind twaalf wordt, dat is niet leeftijdsafhankelijk. De kinderbijslag gaat wel iets omhoog, maar dat gaat over iets van 80 euro per kwartaal. Dat is per maand dus niet echt veel.

Ik zou me even goed over laten voorlichten, want wat je nu zegt klopt niet, en bij ex aankomen met allerlei foute aannames lijkt me niet bevorderlijk.
kataravrouw schreef:
19-06-2019 07:24
Als jij een advocaat neemt, dan zal hij moeten mee werken natuurlijk. Dus zal hij ook zijn recente inkomens gegevens moeten geven.
Ja klopt. Maar Ik weet niet of ik het zover moet laten komen. Wat er nu berekend is is wel volgens zo'n standaard tabel. Ook al blijft ergens bij mijhet gevoel dat het niet eerlijk verdeeld is en ik zowel qua zorg alsfinancieelhet meeste bijdraag.
Ik weet niet of Ik een zaak heb zeg maar.
Ik krijg toeslagen inderdaad per maand uitbetaald nausica en ze zijn als berekening ook meegenomen per maand in mijn netto besteedbaar inkomen en daar is de draagkrachtberekening op gebaseerd
Alle reacties Link kopieren
(Her)berekening van de alimentatie kost bij het LBIO €50. Als je ex wil meewerken door gegevens aan te leveren, is dat een optie. Wil hij niets, win dan advies in bij een advocaat familierecht. Het intakegesprek is meestal gratis of beperkt in kosten.

Op de website ‘mijn toeslagen’ kun je een proefberekening maken op basis van een 12-jarige (je kunt dat soort basisgegevens zelf invoeren).
,
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:49
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een intake gesprek bij een familierecht advocaat is gratis en zo weet je of je een casus hebt.
Schoolkosten kunnen behoorlijk oplopen hoor dus ik zou ervoor strijden om die 50-50 te doen.
kataravrouw schreef:
19-06-2019 07:49
Een intake gesprek bij een familierecht advocaat is gratis en zo weet je of je een casus hebt.
Schoolkosten kunnen behoorlijk oplopen hoor dus ik zou ervoor strijden om die 50-50 te doen.

Dat is zeker niet altijd zo.
Alle reacties Link kopieren
Dan zoekt ze er een die dat wel doet. ik heb verschillende advocaten gehad en die hadden allen een gratis intake...
Alle reacties Link kopieren
Vergeet je niet om ook het kindgebonden budget op de kindrekening te storten?
De naam zegt het namelijk al. Dat geld is ook kindgebonden en dat kan flink oplopen samen het de kinderbijslag.


Verder: de alimentatie is gebaseerd op dat de kinderen 7 dagen bij jou zijn. Hij krijgt 35% korting. De kinderen zijn echter 42 % bij hem. Qua verblijfskosten betaald hij dus niet te weinig.
-
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:26
0.00% gewijzigd
-
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:25
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maak dan een lijst van alle andere kosten, de zogenaamde verblijfsoverstijgende kosten, en bespreek dat met hem.

Die tabellen zullen gebaseerd zijn op bepaalde basisbehoeften met een gemiddelde prijs.
Ik denk dat je er beter even een professional op kan zetten als je het allemaal precies uitgerekend wil hebben. Dan weet je het beste waar je aan toe bent, voor zover dat kan als je de exacte gegevens van ex niet hebt. Heb je die niet, dan kan er wellicht gerekend worden met de laatst bekende gegevens van ex. Dan weet je iig even ongeveer wat de bedragen zijn waar je mee te maken gaat krijgen.

Maar......
Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Jij zit nu in de positie dat je financieel iets beter (of iig zo’n beetje op gelijk niveau) zit met ex terwijl je de kinderen vaker hebt. Dat is een luxepositie, hè. Je zit best goed financieel en je ziet je kinderen veel.
Wat gaat het je op lange termijn opleveren als je nu vanuit een gevoel van ‘oneerlijkheid’ een strijd aangaat met ex. Je geeft zelf al aan dat hij er niet aan wil meewerken. Voor hoeveel geld zet je de redelijke verstandhouding die er nu is op het spel? Heb je dat helder voor jezelf? Als het je €500,- p/m oplevert terwijl je nu echt niet rondkomt, dan is het het wellicht waard. Levert het je maar €200,- p/m op terwijl je nu prima rondkomt zonder al te veel luxe, dan lijkt het mij persoonlijk al minder waard.

Heb je zelf goed naar je gevoel van ‘oneerlijkheid’ gekeken? Gaat dit echt alleen maar om geld of zit er bij jou oud zeer wat zich richt op de ‘financiële oneerlijkheid’. Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik dat voor mezelf helder willen hebben. Mocht er namelijk door een strijd aan te gaan voor een paar knaken in een nu redelijke omgang spanning ontstaan, dan gaan jouw kinderen daar wat van mee krijgen in negatieve zin. Kunnen zij dat (emotioneel) wel betalen?
Alle reacties Link kopieren
Kindgebondenbudget is persoonlijk. Wat je wel kan doen is de ene helft van de kinderen bij jou inschrijven en de anderen bij je ex zodat je beide recht op KGB hebt. Maar dan moet ex ook gewoon de helft van alle kosten voor de kinderen betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
-
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:24
0.00% gewijzigd
Dat idee van dat hij alimentatie betaalt en jij ontvangt, dat is net zo iets als zeggen dat een vader ‘oppast’ als hij een keer een avond alleen thuis is met z’n kinderen omdat moeders naar yoga is. Hij betaalt gewoon zijn deel van de zorg voor de kinderen net zoals jij dat doet. Er is niet één partij die alleen maar ontvangt in jullie situatie. Daar zit inderdaad gewoon een nuance in en een bepaalde instelling die jouw ex heeft die mij ook labbekakkerig in de oren klinkt.

Ik heb er nog even over lopen nadenken en ik heb dat niet bij m’n eerste reactie gezet, maar ik snap jouw gevoel van oneerlijkheid zeer zeker wel. Het heeft ook in de kern ergens iets oneerlijks. Ik heb dit zelf nooit aan de hand gehad want ik ben een (bewust) alleenstaande moeder, maar eigenlijk is die situatie gewoon makkelijker dan waar jij in zit. Ik hoor dat om me heen in de speeltuin en op het schoolplein ook. Bij mij is het een gegeven dat ik alle verantwoordelijkheid alleen draag, maar dan heb je dus ook niet de negatieve energie van een ex die loopt te mokken omdattie ook ‘s een keer moet zorgen voor zijn eigen kinderen, financieel of anderzijds. Dat scheelt gewoon een klap aan frustratie.

Als ik jou was - maar nogmaals, vanaf de zijlijn makkelijk praten - zou ik e.e.a. goed (laten) uitzoeken en als de verdeling écht te scheef dreigt te worden, als jongste 12 wordt waarschijnlijk, dan inderdaad aan de bel trekken.

En ik zou niet weten hoe je dit doet, maar misschien kan je het gevoel van oneerlijk wat proberen kwijt te raken? Of in idee geval dat het wat minder vervelend voelt. Dat zou natuurlijk fijn zijn.

Het lijkt me niet makkelijk, de situatie waar je nu inzit. Ikzelf probeer in soortgelijke situaties dan extra te focussen op wat er wel allemaal goed is.
En dat is bij jou volgens mij echt een hele hoop, zo klinkt het iig wel.
Het is gewoon niet makkelijk, maar je redt het wel allemaal gewoon. Dat is echt best knap :rose:
Als ex niet mee wil werken via de rechtbank, maar daar help je de goede regeling die je nu hebt over de verdeling mogelijk mee om zeep en of je er financieel iets mee opschiet is nog maar de vraag als je bovenstaande gegevens bekijkt.
Het gaat waarschijnlijk om tientjeswerk dus ik zou het erbij laten zitten. Dat heb ik zelf ook gedaan. Het wegvallen van de combinatiekorting, en later de helft van het kindgebonden budget en kinderbijslag (oudste kind werd 18) hebben er hard ingehakt. Dat is dan maar zo. Dat is bij getrouwde stellen niet anders, en ex moet maar lekker een ijsje gaan kopen van zijn ‘voordeeltje’.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste gevoel was ‘weer zo iemand die over de alimentatie zeurt’, maar eigenlijk snap ik je wel. Het is natuurlijk eigenlijk ook van de gekke dat jij maar een (veel) groter deel van de kosten moet dragen, omdat ex moeilijk gaat doen als je dat eerlijk wilt hebben, en ‘dat moet je niet willen’. En dat zeg ik als (ook bewust) alleenstaande moeder die dus alle kosten en zorg draagt. Maar dat was mijn keuze, dat is heel wat anders (en zoals iemand hierboven al zegt: veel minder frustrerend).

Wellicht dat het in je eigen belang en dat van de kinderen is om het zo veel mogelijk los te laten. En anders zou ik met de laatst bekende gegevens laten uitrekenen wat de nieuwe situatie zou (moeten) zijn. Misschien scheelt het helemaal niet zo veel, en helpt dat je frustratie ook al?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven