Geld & Recht alle pijlers

Wanneer en hoe alimentatie herberekenen

19-06-2019 06:29 47 berichten
,
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 10:50
99.96% gewijzigd
Er kloppen een aantal dingen niet in jouw redenering.

Allereerst, de zorgkorting is van toepassing op degene die alimentatie betaalt. Dus dat die maximaal 35 % is, is in het nadeel van jouw expartner als hij meer voor de kinderen gaat zorgen.

Daarnaast, het kindgebonden budget is van invloed op jouw draagkracht en wordt niet bij je inkomen opgeteld. Er wordt eerst gekeken naar de behoefte van de kinderen, daar zijn gewoon tabellen voor en de hoogte daarvan hangt af van het inkomen tijdens de samenwoning (hou het even makkelijk, maar kan soms iets anders liggen) en de leeftijd van de kinderen. Vervolgens wordt gekeken wat jouw draagkracht is en de zijne, dus gekeken wat naar rato ieder kan bijdragen. Dat het kindgebonden budget dan een rol speelt is natuurlijk logisch.

LBIO kan je idd voor weinig geld een berekening laten maken. Je zou als jullie niet heel lang uit elkaar zijn desnoods dat op basis van de oude inkomensgegevens van hem kunnen laten doen, zodat je een globaal idee hebt. Voor een paar tientjes zou ik de strijd niet aangaan, het is in het belang van jullie kinderen dat de verhouding zo optimaal mogelijk is en geruzie over geld helpt daar meestal niet bij. Dit nog even los van het feit dat als je een advocaat zelf moet betalen, dat al snel in de papieren kan lopen.
Arielle, KGB is natuurlijk feitelijk geen inkomen maar in de berekening van mijn draagkracht wordt het wel opgeteld bij mijn netto besteedbaar inkomen. Dus men ziet het voor de berekening van alimentatie wel als inkomensbestanddeel. Toch? of mis ik je punt?

Zorgkorting is voor degene die alimentatie betaalt ja. Maar dat geeft geen duidelijkheid over wat ik geacht wordt bij te dragen aan de verblijfsoverstijgende kosten van de kinderen. En hoeveel kosten ik in mijn huishouden heb vanwege de kinderen.
Voor hem is het duidelijk. Stel de kinderen kosten samen 1000 euro in de maand, zijn draagkracht is 46%, de zorgkorting is 35%. Hij draagt bij per maand, 460 - 350 euro is 110 euro in de maand. Die 110 euro is bedoeld voor verblijfsoverstijgende kosten. Voor 2 kinderen. Het 35% deel van die 460 euro die hij kan betalen maakt hij zeg maar op aan kosten in zijn huishouden. Toch? Dus ik zie niet waar dat voor hem ongunstig is, hij heeft een naar mijn idee ruim budget voor kosten in zijn huishouden en er blijft relatief weinig over om de verblijfsoverstijgende kosten van te betalen

Mijn draagkracht is 54 % dus ik neem 540 euro van die 1000 voor mijn rekening. Daar wil ik ook een deel van reserveren voor verblijfsoverstijgende kosten, en een deel daarvan is kosten in mijn huishouden.
Er wordt alleen nergens duidelijk hoe die verhouding voor mij dan is. Wat zou ik moeten inleggen als ik met een kinderrekening wil werken.

Als je volledig co-ouderschap hebt heb je beiden evenveel kosten in je gezin en zou je beiden 35% zorgkorting toe kunnen passen en de rest op de kinderrekening storten.
Dat lijkt mij fijner want dan wordt direct duidelijk wat kinderen kosten behalve wat ze thuis opeten en aan wassen/douchen verbruikt wordt.
Mij lijkt de verhouding kosten in het eigen gezin en kosten voor overige uitgaven, kleding, school, sport etc.. namelijk nogal scheef.
Ik had/heb totaal geen inzicht of ik het met bijdrage van ex, kinderbijslag en een bijdrage van mijzelf "redt" om de overige kosten van de kinderen te dekken of dat ik er zelf behoorlijk bij inschiet op deze manier. Dat hoopte ik duidelijk te krijgen door een kinderrekening te gebruiken. Alleen is het dan wel handig om te weten wat ik geacht wordt daarop te storten.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het op 1 rekening stort, ik weet alleen niet of jouw idee van alle kosten kunnen betalen leidend kan zijn. Wat zijn alle kosten? In jouw optiek, in zijn optiek, in de algemene optiek. Stort zelf 65%, want na 35% komt 50/50 maar dat hebben jullie niet.
Er is geen sprake van oneerlijkheid. Hij betaalt, jij betaalt en samen dragen jullie de kosten. Als je alleen was moest je het alleen betalen en nu krijg je kortingen vanuit de belastingdienst. Hij krijgt die niet, daarom krijgt hij de korting zoals je al omschrijft.

Is het een idee om te zoeken naar een andere manier van de dingen bekijken dan puur op de centen te zitten? Misschein dat hij wat meer basis aanschaft voor de dagen dat de kinderen bij hem zijn? Dan koopt hij direct kleding, schoolspullen, bijdragen sportclub en brengt hij het ook niet bij jou. Dat geeft ook een duidelijker beeld of zijn bijdrage voldoende is.

Anderzijds lijkt mij dat die bijdrage voldoende is, het is berekend, en herberekend toen de situatie veranderde. Dus waarom zou het nu niet goed zijn bijvoorbeeld? Hooguit omdat de standaard die jullie hanteren hoger is dan gebruikelijk?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
19-06-2019 08:35
Voor de berekening van de draagkracht verhouding tussen mij en ex mbt kosten van de kinderen wordt het kindgebonden budget bij mijn netto besteedbaar inkomen gerekend (door mediator en bekrachtigd door rechter). Mijn draagkracht is hierdoor, al is het kunstmatig misschien, groter dan de zijne. Dit heeft invloed op de hoogte van de alimentatie. Hij hoeft een kleiner deel van de kosten van de kinderen voor zijn rekening te nemen en minder alimentatie te betalen doordat mijn netto besteedbaar inkomen door het kgb kunstmatig hoger is dan het zijne.

Ik stort dat bedrag dus niet op de kinderekening want het is een inkomensbestanddeel van mij. Of het daar nou wel of niet voorbedoeld is of wat de naam ook zegt. Dit is hoe de draagkrachtverhouding tot stand is gekomen en hoe rechters blijkbaar rekenen. Ik kan dat geld niet én als inkomensbestanddeel hebben én op de kinderrekening moeten storten.

Zou het niet gezien worden als inkomens bestanddeel van mij dan zou onze draagkracht verhouding mbt kosten kinderen veranderen. Hij zou meer draagkracht hebben en ik minder. Waardoor de berekende alimentatie voor hem omhoog zal gaan
Dat klopt niet, het is gebaseerd op de kosten voor de kinderen. Het is niet je inkomen, het is een bijdrage in de kosten die je hebt. Gewoon op die rekening storten.

Waarom ben je dan ook niet met een rijkerd gaan voortplanten. Afschuwelijk hoe je nu op de centen zit. Al snap ik dat het niet altijd even makkelijk is als alleenstaand ouder. Had gezorgd dat je nog meer kon verdienen zodat je nu niet op zijn centen zit te wachten. Je hebt meer dagen zorg voor je kinderen, maar verantwoordelijkheid ben je toch al 24/7 en er zou in je verhaal veel meer sprake van genieten moeten zijn. Nu klinken je kinderen als een last. Dat zal niet je bedoeling zijn.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Redhat sorry maar je reacties raken kant noch wal. Ik weet niet wanneer ik weer tijd heb om uitgebreider te reageren maar voor nu; er is niks afschuwelijks aan je financiële positie in kaart willen brengen bij een scheiding. En ook niet aan willen dat beiden beide ouders de zorg en kosten van kinderen enigszins eerlijk verdelen. Dus nee ik was niet liever met een rijkerd getrouwd. De suggestie alleen al. Ik red me prima

Wil voor nu ooknog even toevoegen dat Ik hier slecht 1 aspect van scheiden belicht. Het financiële gedeelte. Dat betekent niet dat ik niet van mijn kinderen geniet.
Stel ex heeft een netto besteedbaar inkomen van 2400 euro. Ik heb een netto besteedbaar inkomen van 2100.
Maar ik krijg kgb. Stel, 400 euro. Daardoor wordt mijn netto besteedbaar inkomen 2500. Deze draagkracht verhouding zorgt ervoor dat ik ( hebhet in ditvoorbeeldniet nagerekend ) bijv 55 % vd kosten van dekinderen kan dragen en ex 45.
Zou ik die kgb rechtstreeks op de kinderrekening storten dan klopt de berekende draagkracht verhouding niet en zou ex een groter deel van de kosten moeten dragen dan ik want dan is onze draagkracht 2400 om 2100 ipv 2400 om 2500. Wat ik ook prima vind maar zo rekenen rechters nou eenmaal niet. Ik heb de formules niet bedacht en vind ookniet per definitie dat dit een goed systeem is maar dit is nou eenmaal hoe zo'n berekening tot stand komt.
Overigens ben ik toen ik ging scheiden ook meer gaan verdienen. Ik heb meer uren gevraagd op het werk en gekregen. Daardoor heb ik ook het koophuis kunnen overnemen. Ik zit niet op zijn centen en ben niet afhankelijk van zijn centen. Ik wil slechts dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn kinderen. In zorg en financieel. Net zoals ik dat doe.
Je bericht staat bol van aanames
Redhat schreef:
20-06-2019 01:09
Dat klopt niet, het is gebaseerd op de kosten voor de kinderen. Het is niet je inkomen, het is een bijdrage in de kosten die je hebt. Gewoon op die rekening storten.

Waarom ben je dan ook niet met een rijkerd gaan voortplanten. Afschuwelijk hoe je nu op de centen zit. Al snap ik dat het niet altijd even makkelijk is als alleenstaand ouder. Had gezorgd dat je nog meer kon verdienen zodat je nu niet op zijn centen zit te wachten. Je hebt meer dagen zorg voor je kinderen, maar verantwoordelijkheid ben je toch al 24/7 en er zou in je verhaal veel meer sprake van genieten moeten zijn. Nu klinken je kinderen als een last. Dat zal niet je bedoeling zijn.
Hè? Afschuwelijk hoe ze nu op de centen zit? Dat zeg jij over een vrouw die méér dan gemiddeld haar eigen verantwoordelijkheid neemt? Ze draagt qua zorg en financiën een groter deel dan haar ex-man, je weet wel, de vader van hun kinderen. Ze is na de scheiding meer gaan werken om het allemaal zo goed mogelijk te laten verlopen, dat had ze niet hoeven doen. En nu ziet ze aan de horizon wat wijzigingen komen qua toeslagen e.d. en vraagt ze zich af of de verdeling dan misschien gewijzigd moet worden tzt. en dat wordt dan afschuwelijk genoemd? En ze zit nu alleen nog maar in het uitzoektraject, hè. Ze neemt ook nog in overweging om e.e.a. maar te laten om de verstandhouding goed te houden. Nee, je reactie is imo niet eerlijk.
Misschien maakt dit voorbeeld het duidelijker.

Er wordt vanuit gegaan dat 70 % van de behoefte de verblijfskosten zijn. In jouw voorbeeld van 1000 euro behoefte, zou dus 700 euro opgaan aan verblijfskosten en 300 euro nodig zijn voor over verblijfsoverstijgende kosten. Ex betaalt (fictief) 350 euro voor verblijfskosten en 110 euro verblijfsoverstijgende kosten. Jij betaalt (fictief) ook 350 euro verblijfskosten zodat 190 euro verblijfsoverstijgende kosten voor jouw rekening zijn.

Als je dus met een kindrekening zou willen werken zou jij dus maandelijks190 euro op de kindrekening moeten storten en hij 110 euro, nogmaals uitgaande van jouw voorbeeld van 1.000 euro behoefte en een draagkrachtpercentage van 46/54 procent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je die KGB wel bij je inkomen moet optellen TO.
Dit is immers een bijdrage voor de kinderen en wordt door de rechter niet gezien als inkomen.

Zou ik nog eens even navragen.
kataravrouw schreef:
20-06-2019 17:46
Ik vraag me af of je die KGB wel bij je inkomen moet optellen TO.
Dit is immers een bijdrage voor de kinderen en wordt door de rechter niet gezien als inkomen.

Zou ik nog eens even navragen.
De Hoge Raad vindt van wel:

Beslissing

De Hoge Raad:

beantwoordt de gestelde prejudiciële vragen als volgt:

1. Bij de vaststelling van de door de ouders verschuldigde onderhoudsbijdrage voor hun minderjarige kinderen dienen het kindgebonden budget en de daarvan deel uitmakende alleenstaande ouderkop niet in aanmerking te worden genomen bij de bepaling van de behoefte van het kind, maar bij de berekening van de draagkracht van de ouder die het kindgebonden budget ontvangt.

(https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:3011)

Aanvullling: feitelijk niet bij je inkomen, maar dus bij je draagkracht en dat is dus van invloed op wie welk deel van de behoefte moet bekostigen.
@arielle, duidelijk(er) maar toch vraag ik me nog steeds af waarom die 70% verblijfskosten ook niet naar rato worden verdeeld. De kinderen zijn 44 % vd tijd bij ex en 56 % bij mij. Het lijkt me aannemelijk dat ik meer verblijfskosten heb dan ex. Hij zou eigenlijk308 euro af moeten trekken en ik 392

Maar dan isdie 300 euro verblijfs overstijgendekosten weer oneerlijk verdeeld.

Ik heb er echt al heel vaak, waarschijnlijk zinloos, mijn hoofd over gebroken en dit tremagebeuren heeft nooit eerlijk aangevoeld voor mij. Ik wil kunnen begrijpen waarom iemand dit een goed idee vond
Overigens. Ik heb heel wat strijd moeten leveren voor een klein beetje ruimte voor mezelf. Ik zal heus niet tot het gaatje gaan maar ik geef ook niet zomaar toe want ex heeft de neiging nogal makkelijk over mij heen te wandelen. In ruimte tijd en geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf die kinderalimentatie een wazig iets vinden. Ik volg dit verhaal even want hier zijn wij sinds kort uit elkaar en hebben nu al gezeik over wat wel en wat niet door mij betaald wordt. Dus ik volg jouw verhaal met interesse. Ik voel volledig met je mee over het oneerlijkheidsgevoel.
Ik doe mijn best
Sterkte d'r mee senseo!
Ik blijf het ook een wazig iets vinden.
Alle reacties Link kopieren
Senseo

Hier geen CO ouderschap
Maar 12/2

Ik betaal alles
Nadat ex mijn eigen voorstellen de kosten eerlijker te verdelen steeds afwees en hij mediation te duur vond hebben we in overleg beslotenhet lbio om een nieuwe berekening gevraagd. In september.

Nadat ik de aanvraag met zijn goedkeuring heb gedaan heeft hij er zo'n 6 weken overgedaan om de gevraagde gegevens die nodig zijn voor de berekening aan te leveren (loonstroken en belastinggegevens). Hij vond het namelijk opeens toch geen goed idee meer die nieuwe berekening want wat als we het omgangsschema nog eens zouden wijzigen? Moesten we dan weer dat hele proces door van een nieuwe berekening? Ik gaf aan dat ik al betaald had voor de asnvraag van een nieuwe berekening omdat hij daar ook mee accoord was gegaan en hij mijn eigen voorstellen en mediation had afgewezen. Na meerdere verzoeken van mijn kant leverde hij uiteindelijk de benodigde gegevens aan

Eind vorige maand hebben we een nieuwe berekening ontvangen.
Hij zou meer kinderalimentatie moeten gaan betalen dan nu het geval is. Wat logisch is want onze draagkracht verhouding is veranderd.

Overigens is het niet alleen maar in mijn belang dat er een nieuwe berekening is gemaakt. Toen we uit elkaar gingen zorgde hij anderhalve dag per week voor de kinderen en nu 3. De alimentatie die in eerste instantie vastgesteld was hebben we daarom zelf herberekend en verlaagd. Maar het lijkt me ook zijn belang fijner dat een officiële instantie een nieuwe berekening maakt ipv wijzelf.

Omdat ik geen rechten kan ontlenen aan een berekening die niet door de rechter bekrachtigd is heb ik hem gevraagd in ieder geval de nieuwe berekening expliciet goed te keuren schriftelijk. Was in principe goed maar hij zou er nog naar kijken.

Omdat het "ernaar kijken" en een antwoord uitbleef nogmaals gevraagd om een bevestiging dat hij accoord gaat met het berekende bedrag. Steeds weer hetzelfde antwoord. Ik kijk ernaar. Uiteindelijk een termijn gesteld aan dat "ernaarkijken" Nieuwe bedrag moet ingaan per januari. Gevraagd voor kerst te bevestigen.

Eergisteren nogmaals aan herinnerd dat ik graag voor kerst een accoord wil. Toen had hij opeens vragen over het berekende bedrag. Nog geen accoord. Gezegd dat het erop lijkt dat hij bewust dit hele proces van een nieuwe berekening aan het vertragen is. We zijn er sinds september mee bezig, met het lbio dan, want in mei/juni heb ik al geprobeerd er onderling met hem uit te komen. De opties en tijd tot onderling overleg zijn wat mij betreft voorbij. Ik was laaiend. Gisteren appte hij accoord. Met een fijne kerst. Nou namens mij geen fijne kerst voor hem. Ik hoop dat hij zich verslikt in de kalkoen. Figuurlijk gesproken dan
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
25-12-2019 08:15
Nadat ex mijn eigen voorstellen de kosten eerlijker te verdelen steeds afwees en hij mediation te duur vond hebben we in overleg beslotenhet lbio om een nieuwe berekening gevraagd. In september.

Nadat ik de aanvraag met zijn goedkeuring heb gedaan heeft hij er zo'n 6 weken overgedaan om de gevraagde gegevens die nodig zijn voor de berekening aan te leveren (loonstroken en belastinggegevens). Hij vond het namelijk opeens toch geen goed idee meer die nieuwe berekening want wat als we het omgangsschema nog eens zouden wijzigen? Moesten we dan weer dat hele proces door van een nieuwe berekening? Ik gaf aan dat ik al betaald had voor de asnvraag van een nieuwe berekening omdat hij daar ook mee accoord was gegaan en hij mijn eigen voorstellen en mediation had afgewezen. Na meerdere verzoeken van mijn kant leverde hij uiteindelijk de benodigde gegevens aan

Eind vorige maand hebben we een nieuwe berekening ontvangen.
Hij zou meer kinderalimentatie moeten gaan betalen dan nu het geval is. Wat logisch is want onze draagkracht verhouding is veranderd.

Overigens is het niet alleen maar in mijn belang dat er een nieuwe berekening is gemaakt. Toen we uit elkaar gingen zorgde hij anderhalve dag per week voor de kinderen en nu 3. De alimentatie die in eerste instantie vastgesteld was hebben we daarom zelf herberekend en verlaagd. Maar het lijkt me ook zijn belang fijner dat een officiële instantie een nieuwe berekening maakt ipv wijzelf.

Omdat ik geen rechten kan ontlenen aan een berekening die niet door de rechter bekrachtigd is heb ik hem gevraagd in ieder geval de nieuwe berekening expliciet goed te keuren schriftelijk. Was in principe goed maar hij zou er nog naar kijken.

Omdat het "ernaar kijken" en een antwoord uitbleef nogmaals gevraagd om een bevestiging dat hij accoord gaat met het berekende bedrag. Steeds weer hetzelfde antwoord. Ik kijk ernaar. Uiteindelijk een termijn gesteld aan dat "ernaarkijken" Nieuwe bedrag moet ingaan per januari. Gevraagd voor kerst te bevestigen.

Eergisteren nogmaals aan herinnerd dat ik graag voor kerst een accoord wil. Toen had hij opeens vragen over het berekende bedrag. Nog geen accoord. Gezegd dat het erop lijkt dat hij bewust dit hele proces van een nieuwe berekening aan het vertragen is. We zijn er sinds september mee bezig, met het lbio dan, want in mei/juni heb ik al geprobeerd er onderling met hem uit te komen. De opties en tijd tot onderling overleg zijn wat mij betreft voorbij. Ik was laaiend. Gisteren appte hij accoord. Met een fijne kerst. Nou namens mij geen fijne kerst voor hem. Ik hoop dat hij zich verslikt in de kalkoen. Figuurlijk gesproken dan
Zo te lezen ben je nu even boos op hem. Als dat weer is gezakt, vergeet je dan niet om de afspraken op papier te zetten als aanhangsel bij het scheidingsconvenant? Twee exemplaren, twee originelen met handtekeningen. Eén voor jou, één voor hem. Wat hebben jullie afgesproken over de wettelijke indexering? LBIO heeft berekend voor 2019, komt de 2% er nog bij, denk ik.
Jeetje, Citronella, wat heb jij een lange adem nodig gehad in dit verhaal. Maar de uitkomst is uiteindelijk zoals jij al voorzag, dus goed van je dat je hebt volgehouden!

Ik wens je een fijne kerst toe en een 2020 zonder toestanden.
:heart:
Mermedina schreef:
25-12-2019 09:31
Zo te lezen ben je nu even boos op hem. Als dat weer is gezakt, vergeet je dan niet om de afspraken op papier te zetten als aanhangsel bij het scheidingsconvenant? Twee exemplaren, twee originelen met handtekeningen. Eén voor jou, één voor hem. Wat hebben jullie afgesproken over de wettelijke indexering? LBIO heeft berekend voor 2019, komt de 2% er nog bij, denk ik.
Bedankt voor de tip. Ga ik doen, hem laten tekenen

Er staat niet duidelijk in de berekening voor wanneer die is maar aangezien mijn toeslagen veranderen per 2020 ging ik er van uit dat dit nieuwe bedrag per jan 2020 is en al geïndexeerd maar dat is inderdaad niet helemaal duidelijk
ikBedoelHetGoed schreef:
25-12-2019 09:35
Jeetje, Citronella, wat heb jij een lange adem nodig gehad in dit verhaal. Maar de uitkomst is uiteindelijk zoals jij al voorzag, dus goed van je dat je hebt volgehouden!

Ik wens je een fijne kerst toe en een 2020 zonder toestanden.
:heart:
Dank je! Jij ook een fijne kerst
Ik had het ergens wel verwacht maar het bedrag wat hij heeft overgemaakt was het oude bedrag. Nu maar weer afwachten of ie het "gewoon" vergeten is aan te passen of dat de discussie weer opnieuw oplaait.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven