Geld & Recht alle pijlers

Wat heb jij met je erfenis gedaan?

21-09-2021 17:48 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit redelijk onverwachte hoek heb ik ineens een erfenis gekregen. Na aftrek van alle belastingen blijft er zo'n 25.000 euro over. Het geld staat intussen op mijn rekening en ik ben in dubio. Zetten we het opzij voor onze oudedagsvoorziening, investeren we het in een woning of gaan we op vakantie naar die ene bestemming waar we anders nooit waren gekomen?

Wat heb jij met je erfenis gedaan?

Totaal aantal stemmen: 209

Sparen voor later (21%)
Sparen voor aanschaf woning (28%)
Sparen voor de kinderen (12%)
Op reis (27%)
Nieuwe auto (6%)
Nieuwe camper / caravan (3%)
Bitcoins kopen (2%)
Stuk hypotheek afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog een hypotheek hebt: aflossen.
Als je het kunt missen: op reis.
Alle reacties Link kopieren
Het erfenisje van een grootoom was hier minder geld.

Maar het is opzij gezet en ik ben beginnen pensioen-sparen.
Met het idee het van dat geld te doen.

Levert hier in België nog een leuk belasting-voordeel op ook.


Man heeft met de erfenis van zijn vader het huis afbetaald.


Het voordeel is dat we eventueel op reis zouden kunnen van "de winst".
Of beter gezegd: Het stuk hypotheek dat we nu niet meer elke maand betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben gaan scheiden.
Ik zou het in de huidige situatie op de financiële markt in ieder geval niet op een spaarrekening zetten want dan weet je zeker dat het verdampt waar je bij staat.
Verbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe auto - aannemer - kinderen - reis - deel op spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou groter gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Geinvesteerd jn huis, nieuwe auto, reis met de kinderen, een deel op een beleggingsrekening, deel op de spaarrekening, implantaten (mond).
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Uitbouwen huidige woning
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma liet de kleinkinderen elk een klein bedragje na. Dat heb ik in mijn rijlessen gestopt en ik pluk daar nu dagelijks nog de vruchten van. Ze had zich graag door mij rond willen rijden, helaas, dat is niet gelukt maar in gedachten dus wel <3
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Erfenis opa:

1 jaar collegegeld (buitenland) mee betaald

Erfenis andere grootouders:

Deel resterende studieschuld mee afgelost

Erfenis oma:

Staat nog op de rekening, t.b.v. verbouwing huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht alleen een erfenis van mijn ouders, daarvan zou ik iets tastbaars kopen als herinnering aan mijn ouders (maar geen idee wat), een gedeelte gebruiken om de hypotheek af te lossen en een gedeelte gebruiken voor een mooie reis met mijn gezin .

(en ik zou zorgen dat alles via de koude uitsluiting buiten de gezamenlijke boedel blijft, zodat als ik onverhoopt niet meer verder wil met mijn kerel, ik niet de helft aan hem over hoef te doen).
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk lijkt me dat, helaas nog nooit een erfenis ontvangen...duidelijk niet de rijke tak van de familie....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al wat geld in crypto munten zitten en ik zou nu niet rücksichtslos alles in bitcoins stoppen. Misschien wel een klein deel, afhankelijk van hoe hard je het nodig hebt.

Als ik nú een dergelijk bedrag zou erven, dan zouden we de benedenverdieping direct gaan verbouwen ipv over een paar jaar (we sparen nu nog). Daar hebben we dan niet het volledige bedrag voor nodig omdat er al flink gespaard is.

Ik zou een deel doorsluizen naar de kinderen en als er nog wat over blijft óf aflossen op de hypotheek óf reserveren voor een vakantie/heel uitgebreid etentje ter ere van de overledene.
Ik zou het gebruiken voor iets waar je nog heel lang wat aan hebt. Zelf zou ik het niet aan een reis of een auto spenderen.

Denk aan een opleiding, een woning (koop, verbouwing, aflossing), een rijbewijs. Dat soort zaken zie ik zelf als een investering waaraan ik lang iets heb.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 21-09-2021 18:28
38.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
21-09-2021 18:22
Ik verwacht alleen een erfenis van mijn ouders, daarvan zou ik iets tastbaars kopen als herinnering aan mijn ouders (maar geen idee wat), een gedeelte gebruiken om de hypotheek af te lossen en een gedeelte gebruiken voor een mooie reis met mijn gezin .

(en ik zou zorgen dat alles via de koude uitsluiting buiten de gezamenlijke boedel blijft, zodat als ik onverhoopt niet meer verder wil met mijn kerel, ik niet de helft aan hem over hoef te doen).
Die koude uitsluiting moeten je ouders regelen in een testament.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van een meevaller een deel van de hypotheek afbetaald en spijt als haren op mijn hoofd.
Ik zou het achter de hand houden dus en een bestemming kiezen zoals hierboven staat, dus verbouwing, iets wat je altijd al had gewild en de rest lekker bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
21-09-2021 17:58
Ik ben gaan scheiden.
Ik hoop dat je op huwelijkse voorwaarden was getrouwd :biggrin:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Deel van studie.
Ik hoop dat het nog heel lang duurt maar ik wil er graag een huisje in het buitenland van kopen. Ergens warm.
Alle reacties Link kopieren
Twee nieuwe fietsen gekocht :-D
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
21-09-2021 18:27
Ik heb van een meevaller een deel van de hypotheek afbetaald en spijt als haren op mijn hoofd.
Ik zou het achter de hand houden dus en een bestemming kiezen zoals hierboven staat, dus verbouwing, iets wat je altijd al had gewild en de rest lekker bewaren.
Dan kon je het dus niet missen (of had je sowieso je spaarrekening niet op orde). Ik heb een grote buffer dus de erfenis van mijn tante is naar mijn hypotheek gegaan (waardoor mijn buffer weer verder kan groeien).
Alle reacties Link kopieren
Met 25.000 zou ik de badkamer verbouwen, een dakkapel laten plaatsen en van het overgebleven geld op vakantie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven