Geld & Recht alle pijlers

Wat is een hoog gezinsinkomen?

21-04-2019 13:59 132 berichten
Ik heb het idee dat wij ergens in de middenklasse thuishoren (geen idee of dat waar is hoor)
Man werkt fulltime, ik parttime. Samen netto inkomen van 4000 euro en hypotheek van 1000 en 2 kinderen, 2 auto’s en elk jaar op vakantie.
Sparen beginnen we pas net mee door omstandigheden en we hebben door vrije beroepen in het verleden geen pensioen opgebouwd.
We wonen in een goede wijk waar iedereen het behoorlijk goed heeft waardoor mijn beeld wellicht gekleurd is. Daarnaast zijn wij ook al wat ouder (ruim 40+)
Wat is nou een hoog gezinsinkomen en ja ik snap dat een miljoen per jaar veel is maar ik bedoel maar ‘vanaf’.
En wat is gemiddeld (dus gezamenlijk en netto)
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dit weten TO?

Heb je wel een leuk leven verder?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet echt veel, eerder gemiddeld.
Het modaal inkomen volgens huidige begrippen is extreem laag, zeker als je een gezin hebt en hypotheek.
Oh we maken ons zeker zorgen over ons pensioen. Maar dat is een ander topic :-)
Ik ben de laatste weken veel bezig met de financiën en dat roept allerlei vragen op. Vandaar 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maar beginnen met sparen. Het leven is niet maakbaar. Één van jullie kan zoek worden of overlijden, dan heb je het opeens niet meer zo breed.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 21-04-2019 14:46
1.00% gewijzigd
Gebruna schreef:
21-04-2019 14:27
In combinatie met het andere topic dat je recent hebt geopend (over een gat in je pensioen), kan je dus stellen dat je vanaf nu nog zo'n 20 jaar kunt sparen om straks een redelijk inkomen te hebben ná pensionering.

Als je na pensioenering plm. 70% van je huidige inkomen wil kunnen besteden, dan is je richtbedrag voor later dus zo'n 2800,- netto per maand.

Om de AOW die jullie dan ontvangen aan te vullen tot dit bedrag, zal je per maand 1200,- extra nodig hebben (per jaar 14.400).
Voor 18 pensioenjaren dus een kleine 260.000,- euro nodig, want er is blijkbaar géén pensioenfonds(en) met ongeveer dit gespaarde bedrag aanwezig?

Als je vanaf nu elk jaar plm. 13.000,- euro spaart, kun je dat halen.
Dus dan zou je moeten gaan leven van 3000,- netto per maand m.i.v. heden.

Dat hoeft natuurlijk niet, maar dan weet je dat je het ná pensionering met "alleen een AOW" zal moeten doen.
Ik neem aan dat er dan géén medelijden zal zijn en/of compensaties volgen: vanaf de jaren '80/'90 is immers voldoende bekendheid en voorlichting gegeven over pensioenen.

Burgers die zelf gedurende 45-50 jaar lang forse premies moesten betalen voor een aanvullend pensioen én altijd de volle AOW premie hebben betaald, zullen in opstand komen als zij dan moeten inleveren voor mensen die alles altijd op z'n beloop hebben gelaten.
Ja I know. Hier heb ik ook echt wel slapeloze nachten van.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
21-04-2019 14:43
Oh we maken ons zeker zorgen over ons pensioen. Maar dat is een ander topic :-)
Vandaar even gecombineerd: je kunt je pensioenzorgen dus oplossen ;-)
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
21-04-2019 14:35
Ik vind het niet echt veel, eerder gemiddeld.
Het modaal inkomen volgens huidige begrippen is extreem laag, zeker als je een gezin hebt en hypotheek.
Die hypotheek is als het goed is aangepast aan je inkomen. Dus hoe zwaar die op je inkomen drukt heb je (deels) zelf in de hand.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
BonnieM- schreef:
21-04-2019 14:43
Oh we maken ons zeker zorgen over ons pensioen. Maar dat is een ander topic :-)
nou nee, alles wat je nu uitgeeft heb je niet voor later
Solomio schreef:
21-04-2019 14:55
Die hypotheek is als het goed is aangepast aan je inkomen. Dus hoe zwaar die op je inkomen drukt heb je (deels) zelf in de hand.
Daarom vind ik het ook lastig te bepalen.
Het gaat over het gezinsinkomen, maar ook dat hangt van zo veel zaken af, al was het maar het aantal kinderen.

Voor mijn gevoel is een gezinsinkomen van beneden de €1800 netto laag, en een gezinsinkomen van meer dan €6000 netto hoog.
Alle reacties Link kopieren
.
lievejetje wijzigde dit bericht op 22-04-2019 15:11
99.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de vraag wat een hoog inkomen is, niet relevant is. Sowieso is het antwoord daarop relatief. Iemand in de bijstand zal jullie inkomen riant vinden. Een gezin met bijv. twee chirurgen inkomens zal jullie inkomen maar mager vinden.

Jouw probleem lijkt te zijn dat je niet tevreden bent over je huidige gezinsinkomen. Je lijkt meer te willen dan wat je nu kunt. Daarnaast kijk je vooruit naar een flink pensioengat waar je (niet geheel onterecht) stres van krijgt.

Ga met een financieel adviseur praten en kijk hoe je iig dat pensioengat kunt oplossen. Verder, als je meer luxe wil, zal je meer inkomsten moeten gaan vergaren.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
21-04-2019 15:00
Daarom vind ik het ook lastig te bepalen.
Het gaat over het gezinsinkomen, maar ook dat hangt van zo veel zaken af, al was het maar het aantal kinderen.

Voor mijn gevoel is een gezinsinkomen van beneden de €1800 netto laag, en een gezinsinkomen van meer dan €6000 netto hoog.
Wat mij betreft zit het niet zozeer in de exacte bedragen: als je een huis naar je zin hebt, twee auto's, geld voor leuke dingen ( ik neem maar even aan dat vakantie daaronder valt), dan heb je een behoorlijk inkomen.

Maar goed, dat zou mss in theorie ook van 1500 euro kunnen, hoewel ik dat betwijfel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-04-2019 15:10
Wat mij betreft zit het niet zozeer in de exacte bedragen: als je een huis naar je zin hebt, twee auto's, geld voor leuke dingen ( ik neem maar even aan dat vakantie daaronder valt), dan heb je een behoorlijk inkomen.

Maar goed, dat zou mss in theorie ook van 1500 euro kunnen, hoewel ik dat betwijfel.
Ja, eens.
Zelfs waar je woont is van invloed: in Drenthe of Limburg woon je heel wat sneller riant dan in de Randstad. Woonlasten zijn daar echt aanzienlijk lager. Tenzij je sociale woningbouw zit misschien. Maar dan is er geen sprake van een torenhoog inkomen.

Onder de €1500 met een gezin twee auto’s en vakanties, het lijkt mij inderdaad lastig. Onder de €1800 vind ik het voor een gezin gewoon laag.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
21-04-2019 15:22
Ja, eens.
Zelfs waar je woont is van invloed: in Drenthe of Limburg woon je heel wat sneller riant dan in de Randstad. Woonlasten zijn daar echt aanzienlijk lager. Tenzij je sociale woningbouw zit misschien. Maar dan is er geen sprake van een torenhoog inkomen.

Onder de €1500 met een gezin twee auto’s en vakanties, het lijkt mij inderdaad lastig. Onder de €1800 vind ik het voor een gezin gewoon laag.
Vanaf mijn lage inkomen is 4000 per maand echt riant.
Maar gezien het uitgavenpatroon én het ontbreken van een pensioenopbouw is het toch niet zo riant.

En dat is het lastige aan zo'n vraag: als ik nu ineens 4000 euro per maand zou hebben zou ik bakken met geld overhouden.
Maar over een poosje heb ik dan wrsch een huis gekocht, dus een hypotheek, en een auto aangeschaft en ben ik veel ruimer gaan leven, waardoor die 4000 euro ineens niet meer zo riant is.

Als ik TO lees krijg ik de indruk dat ze het graag ruimer zou willen hebben, maar wel met allerlei lasten zit. Die lasten zijn natuurlijk niet zomaar ontstaan, die zijn ze bewust aangegaan, maar ik kan me voorstellen dat het op den duur toch tegenvalt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-04-2019 15:28
Vanaf mijn lage inkomen is 4000 per maand echt riant.
Maar gezien het uitgavenpatroon én het ontbreken van een pensioenopbouw is het toch niet zo riant.

En dat is het lastige aan zo'n vraag: als ik nu ineens 4000 euro per maand zou hebben zou ik bakken met geld overhouden.
Maar over een poosje heb ik dan wrsch een huis gekocht, dus een hypotheek, en een auto aangeschaft en ben ik veel ruimer gaan leven, waardoor die 4000 euro ineens niet meer zo riant is.

Als ik TO lees krijg ik de indruk dat ze het graag ruimer zou willen hebben, maar wel met allerlei lasten zit. Die lasten zijn natuurlijk niet zomaar ontstaan, die zijn ze bewust aangegaan, maar ik kan me voorstellen dat het op den duur toch tegenvalt.
Precies!
Solomio schreef:
21-04-2019 15:28
Vanaf mijn lage inkomen is 4000 per maand echt riant.
Maar gezien het uitgavenpatroon én het ontbreken van een pensioenopbouw is het toch niet zo riant.
Ja, ik zou me kunnen voorstellen dat TO meer financiële stress ervaart dan jij. Misschien ook niet hoor, maar het zou me niet verbazen.
,
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 21:07
99.70% gewijzigd
Wij zijn allebei WO geschoold, een kindje onderweg en hebben een gezamenlijk netto inkomen van nog geen 2.000 per maand. Vorig jaar was dat nog zo'n 4.300 per maand (met twee fulltime banen). Dat vond ik heel riant en we hielden veel over om leuke dingen te doen, ook al waren onze woonkosten toen ook dubbel zo hoog. (En ja, het kan dus snel misgaan).

Ik denk dat we het wel moeilijk gaan krijgen de komende jaren, maar we moeten er toch doorheen.
Rare vraag inderdaad. Wat maakt het nou uit in welke inkomensklasse je valt. Veel belangrijker is dat je je inkomen, hoog of laag, een beetje zinnig besteedt zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
21-04-2019 14:45
Ja I know. Hier heb ik ook echt wel slapeloze nachten van.

De planning lijkt mij vrij eenvoudig, wég slapeloze nachten:

optie 1 - je doet/spaart niets aan je pensioen en dan moet je straks van 4000,- naar 1600,-; is de consequentie van je eigen keuze.

optie 2 - je gaat nu leven van 3000,- netto per maand.
Dan heb je straks voldoende gereseveerd om over (bijvoorbeeld) 2800,- per maand te kunnen beschikken.
En dan kun je dus straks vrij geruisloos van de huidige 3000,- naar die 2800,-

Een modaal inkomen is plm. 2150,-/2200,- netto.
Dus met 3000,- zit je daar nog ruim boven.
gebruna wijzigde dit bericht op 21-04-2019 16:06
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind € 4000,00 een normaal gezinsinkomen.
Maar, wat ik zelf belangrijk vind, hoe dat tot stand komt.
Verdient de ene partner € 3500,00 en de ander € 500,00 zou ik me zeker zorgen maken over de laagst verdienende partner.

Voor mij is “rijk” zijn dat je als mens, jezelf zelfstandig kan onderhouden en niet afhankelijk bent van een partner.
Ben alleenstaand met kinderen, man is overleden. Ben dankbaar dat ik een baan hebt en de kinderen kan geven wat nodig is (behalve dan een vader).
Ik werkte 32 uur en na het overlijden, kon ik hier blijven wonen.
4000 netto is mijn salaris plus een beetje. Voor een heel gezin met twee volwassenen en evt een meerderjarig kind en puber (zoals ik heb) lijkt het me niet ruim. Met zijn tweeën heb je het al als je beide beneden modaal verdient. Om 4000 uit een salaris te halen moet dat al richting de 90k gaan. Belastingtechnisch kun je dus beter beide wat meer uren maken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dan wellicht boven modaal verdienen, maar als je een tophypotheek hebt, weinig tot geen spaargeld, pensioen niet goed geregeld vind ik niet dat je jezelf rijk kan noemen, wellicht zelfs niet modaal.

Wij hebben niet zon hoog inkomen, maar pensioen goed geregeld, behoorlijke overwaarde, en behoorlijk wat spaargeld en geen schulden/lening (behalve hypotheek dan).

Tja we kunnen dan van ons inkomen wellicht niet 2 per jaar met vakantie met het vliegtuig, hebben geen nieuwe auto, maar ik weiger om ons spaargeld in dit soort dingen te steken. Kortom het i s maar net wat je belangrijk vindt.
flexibel schreef:
21-04-2019 16:03
Ik vind € 4000,00 een normaal gezinsinkomen.
Maar, wat ik zelf belangrijk vind, hoe dat tot stand komt.
Verdient de ene partner € 3500,00 en de ander € 500,00 zou ik me zeker zorgen maken over de laagst verdienende partner.

Voor mij is “rijk” zijn dat je als mens, jezelf zelfstandig kan onderhouden en niet afhankelijk bent van een partner.
Ben alleenstaand met kinderen, man is overleden. Ben dankbaar dat ik een baan hebt en de kinderen kan geven wat nodig is (behalve dan een vader).
Ik werkte 32 uur en na het overlijden, kon ik hier blijven wonen.
Waarom? Wij zitten bijna op die verhouding. Als ik overlijd heb ik een pensioenverzekering die zo ongeveer 70% van mijn huidige inkomen uitkeert tot de AOW leeftijd van man, hij is medehuurder van de woning, erft van mij. Zie ik iets over het hoofd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven