Geld & Recht alle pijlers

Wat is een hoog gezinsinkomen?

21-04-2019 13:59 132 berichten
Ik heb het idee dat wij ergens in de middenklasse thuishoren (geen idee of dat waar is hoor)
Man werkt fulltime, ik parttime. Samen netto inkomen van 4000 euro en hypotheek van 1000 en 2 kinderen, 2 auto’s en elk jaar op vakantie.
Sparen beginnen we pas net mee door omstandigheden en we hebben door vrije beroepen in het verleden geen pensioen opgebouwd.
We wonen in een goede wijk waar iedereen het behoorlijk goed heeft waardoor mijn beeld wellicht gekleurd is. Daarnaast zijn wij ook al wat ouder (ruim 40+)
Wat is nou een hoog gezinsinkomen en ja ik snap dat een miljoen per jaar veel is maar ik bedoel maar ‘vanaf’.
En wat is gemiddeld (dus gezamenlijk en netto)
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld inkomen per huishouden ligt op 28.800 euro per jaar.

De helft van de gezinnen verdient meer dan 24.000 euro per jaar, de andere helft minder.

Dat zijn netto cijfers, dus besteedbaar inkomen. Als je beiden werkt zit je al snel boven het gemiddelde omdat in veel huishoudens niet beide partners werken. En er zijn uiteraard ook veel eenoudergezinnen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 16:51
4.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slechts vijf procent van de huishoudens verdient meer dan 54.000 euro netto.

Als je dus kijkt naar "wat is veel" ten opzichte van andere Nederlandse gezinnen, dan kun je wel zeggen dat alles boven de 55.000 euro veel is. Immers verdient 95% van de gezinnen minder!

Slechts 0,7% van de huishoudens verdient meer dan 100.000 euro per jaar.
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 16:48
Gemiddeld inkomen per huishouden ligt op 28.800 euro per jaar.

De helft van de gezinnen verdient meer dan 24.000 euro per jaar, de andere helft minder.

Dat zijn bruto cijfers. Als je beiden werkt zit je al snel boven het gemiddelde omdat in veel huishoudens niet beide partners werken. En er zijn uiteraard ook veel eenoudergezinnen.
Dit is wel netto toch? Waar komen die cijfers vandaan, het is wel heel weinig?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-04-2019 16:52
Dit is wel netto toch? Waar komen die cijfers vandaan, het is wel heel weinig?
Was typefout, had t al gecorrigeerd.

CBS-cijfers van 2017.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
21-04-2019 15:34
Ja, ik zou me kunnen voorstellen dat TO meer financiële stress ervaart dan jij. Misschien ook niet hoor, maar het zou me niet verbazen.
Mijn jongste zoon is onlangs 18 geworden, waardoor ik behoorlijk heb moeten inleveren op toeslagen en kinderbijslag, dus momenteel is het best wel even stress.
Maar ik denk zeker dat een hoger inkomen niet garant staat voor minder financiële stress.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als je beide wo geschoold en 40+ bent, lijkt mij 4000 euro niet erg veel.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
21-04-2019 16:32
Je kunt dan wellicht boven modaal verdienen, maar als je een tophypotheek hebt, weinig tot geen spaargeld, pensioen niet goed geregeld vind ik niet dat je jezelf rijk kan noemen, wellicht zelfs niet modaal.

Wij hebben niet zon hoog inkomen, maar pensioen goed geregeld, behoorlijke overwaarde, en behoorlijk wat spaargeld en geen schulden/lening (behalve hypotheek dan).

Tja we kunnen dan van ons inkomen wellicht niet 2 per jaar met vakantie met het vliegtuig, hebben geen nieuwe auto, maar ik weiger om ons spaargeld in dit soort dingen te steken. Kortom het i s maar net wat je belangrijk vindt.
Precies dat, netto-inkomen zegt mij niet veel het gaat om het totaalplaatje.
Alle reacties Link kopieren
TO, met ruim 40+ gok ik even dat jullie 45 jaar zijn.

Als je dan nog geen enkele pensioenopbouw hebt, dan betekent dit dat je een pensioengat van zo'n 20 jaar hebt. Dat is fors en gaat betekenen dat je flink moet inleveren na jullie pensioen.

Ik ga er even vanuit dat jullie hypotheek tegen die tijd is afgelost. Als dat niet het geval is, dan wordt dat nog een serieus issue. Je inkomen valt dan namelijk terug naar zo'n 70% van het gemiddelde loon bij volledige pensioenopbouw, dus bij jullie dan eerder naar 35 tot 45% van wat je nu verdient. Met 2000 euro per maand is het een stuk lastiger om een hypotheek van 1000 euro en twee auto's te betalen (al kan er dan waarschijnlijk wel een de deur uit).

Wellicht is het verstandig om eens met een financieel adviseur te gaan zitten die een goed plan gaat maken met hoe jullie straks ook prettig een pensioen kunnen zitten. Dus hoeveel je nu opzij moet zetten. Nu heb je nog iets tijd om dit te doen, als je daar nog een aantal jaren mee wacht wordt de hoeveelheid tijd die je hebt wel erg minimaal en dan is er bijna niet meer tegenop te sparen!
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 16:51
Slechts vijf procent van de huishoudens verdient meer dan 54.000 euro netto.

Als je dus kijkt naar "wat is veel" ten opzichte van andere Nederlandse gezinnen, dan kun je wel zeggen dat alles boven de 55.000 euro veel is. Immers verdient 95% van de gezinnen minder!

Slechts 0,7% van de huishoudens verdient meer dan 100.000 euro per jaar.
Dat is gestandaardiseerd inkomen, toch? Nog wel iets anders dan netto.

---

Wij zijn trouwens wel erg armlastig in de ogen van Viva, merk ik. En dat terwijl we zelfs allebei gepromoveerd zijn (niet voor het geld doen, dus). ;-)
Esther- schreef:
21-04-2019 17:33
Dat is gestandaardiseerd inkomen, toch? Nog wel iets anders dan netto.

---

Wij zijn trouwens wel erg armlastig in de ogen van Viva, merk ik. En dat terwijl we zelfs allebei gepromoveerd zijn (niet voor het geld doen, dus). ;-)
Hier op viva is nou eenmaal bijna iedereen stinkend rijk he ;-D
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 21:08
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
21-04-2019 17:39
Huh, zo weinig?? En toch zijn 60% van de huizen koopwoningen en de gemiddelde waarde is 300.000,- euro.

Hoe kan iedereen dat betalen?
Met hypotheken tot 100% van de woningwaarde :)

Het gaat om netto inkomen, dus inclusief alle toeslagen en kortingen, exclusief belasting en sociale premies. Gewoon het bedrag dat huishoudens gemiddeld op hun rekening gestort krijgen iedere maand.
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 17:43
Met hypotheken tot 100% van de woningwaarde :)

Het gaat om netto inkomen, dus inclusief alle toeslagen en kortingen, exclusief belasting en sociale premies. Gewoon het bedrag dat huishoudens gemiddeld op hun rekening gestort krijgen iedere maand.
Als dat op cijfers van het CBS gebaseerd is (wat ik denk), is het gestandaardiseerd inkomen:

Het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden.

Deze correctie vindt plaats met behulp van equivalentiefactoren. In de equivalentiefactor komen de schaalvoordelen tot uitdrukking die het gevolg zijn van het voeren van een gemeenschappelijke huishouding. Met behulp van de equivalentiefactoren worden alle inkomens herleid tot het inkomen van een eenpersoonshuishouden. Op deze wijze zijn de welvaartsniveaus van huishoudens onderling vergelijkbaar gemaakt. Het gestandaardiseerd inkomen is een maat voor de welvaart van (de leden van) een huishouden.
Alle reacties Link kopieren
Esther- schreef:
21-04-2019 17:33
Dat is gestandaardiseerd inkomen, toch? Nog wel iets anders dan netto.

---

Wij zijn trouwens wel erg armlastig in de ogen van Viva, merk ik. En dat terwijl we zelfs allebei gepromoveerd zijn (niet voor het geld doen, dus). ;-)
Dat is het netto besteedbaar inkomen: Dus je brutosalaris - sociale premies en belastingen + toeslagen en uitkeringen.

Gecorrigeerd voor gezinsgrootte en paar andere parameters, maar dus wel goede maatstaf.
Z
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 21:08
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
21-04-2019 18:04
Ah ok, en dan krijgt dus 5% van de huishoudens 54.000,- per jaar NETTO.

Dat is bruto ruim meer dan een ton. Dan snap ik het wel ja.
Dat stond er dan ook al. Precies op die plek achter de 54.000, maar dan zonder hoofdletters, in kleine letters.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
21-04-2019 17:39
Huh, zo weinig?? En toch zijn 60% van de huizen koopwoningen en de gemiddelde waarde is 300.000,- euro.

Hoe kan iedereen dat betalen?
Gemiddeld kun je 5 x het brutoloon lenen, dus 5 x € 60000 = € 300.000,- en dan alles financieren en dan mag je nog een keer deel van 't tweede inkomen meenemen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Wat is nou de vraag in dit topic?
Iemand die wo-geschoold is, heeft toch gewoon google? Kun je uitzoeken wat modaal is en bekijken hoe jouw inkomen zich daartoe verhoudt.

Maar misschien bedoel je het filosofischer en vraag je je af wat voor inkomen jij zelf hoog vindt. En zou het antwoord kunnen zijn dat een hoog inkomen dat inkomen is waarbij je en je partner elke maand na aftrek van alle kosten, lasten en reserveringen nog zoveel geld overhouden dat jullie het idee hebben dat je nog ruim over hebt. En dat bedrag zal per persoon verschillen.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM ik denk dat je je beter bezig kunt houden met de opvoeding van je kinderen i.p.v. met geld cq uiterlijk vertoon
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 18:10
Dat stond er dan ook al. Precies op die plek achter de 54.000, maar dan zonder hoofdletters, in kleine letters.

Ja dat had ik dus niet gezien
Alle reacties Link kopieren
Wat is veel?
Ik vind dat jullie voor jullie opleidingsniveau niet veel verdienen.
Maar ook weer niet zo weinig dat je er niet van kunt leven
Hier 4500 EUR netto per mnd voor 24 en 32 u werk, hbo ers.

Kijk vooral wanneer jullie hypotheek is afgelost. Dat gaat natuurlijk enorm schelen qua lasten. Onze hypotheek is afgelost als mijn man 67 jr is. Stukje aflossingsvrij deel willen we in 25 jr tijd grotendeels aflossen. Daarnaast moeten we ook rekening houden met studie kosten voor onze kinderen.

Ik begrijp best dat je er over nadenkt. Ik ook, das reden dat ok meelees.
Succes met sparen en besparen.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen dat je op je bankrekening krijgt zegt me niks. Als je je pensioen, je woonlasten, je dagelijkse kosten, etc., betaald hebt, dan of geld hebt voor onnodige maar leuke dingen, dan heb je imho een hoog inkomen.

Maar met dat vrij enorme pensioengat van jullie zou ik het voorlopig niet hoog noemen. Kan je leuk op vakantie gaan, maar als je daarmee netto inteert op je vermogen verarm je dus
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Maakt dat nou uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier netto inkomen van 5500€ per maand.

1 fulltime(ik), 1 parttime (mn man) en 2 kindjes.

Ik HBO, man MBO.
Alle reacties Link kopieren
Beiden pensioenopbouw en een hypotheekje van 550€ p maand. Wij voelen ons nu dus wel rijk, maar qua gezondheid hebben we wel aan t korte eind getrokken(ons 2e kind is chronisch ernstig ziek), vandaar man die parttime werkt, maar qua liefde binnen ons gezin heel erg rijk!
april88 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 21:00
10.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven