Geld & Recht alle pijlers

Wat is je termijn bedrag geworden? ( Energie)

08-03-2022 17:14 3625 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf heb ik nog geen verhoging van mijn maandbedrag bij Essent.
In mei krijg ik de afrekening en dan zal het vast schrikken worden.
Ik ben benieuwd wat jullie termijnbedrag is en wat je voorheen betaalde en bij welke maatschappij.

Ik: Essent €180 pm ( gezin)

Mijn zusje, alleenstaand, is van €107 naar €280 gegaan.

Ik houd mijn hart vast..
Alle reacties Link kopieren Quote
Jetten is er mee bezig, maar voor 2023 geen verandering wbt wetgeving
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... verwarming
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
27-05-2022 12:55
Kers zou het schelen om een klein elektrisch kacheltje te kopen? Ik heb geen verstand van stadsverwarming, maar hiermee kan ik net de ruimte waar ik ben een beetje opwarmen (niet te lang want elektra is ook duur) Dan kan de kachel verder uitblijven.
Zo'n ding slurpt energie
kers schreef:
27-05-2022 08:41
nee, ik houd het niet in de gaten nee.
Nooit verrassingen gehad
verbruik 1959 kwh
30GJ
7m3 tapwater

Niet meer gaan verbruiken, minder zelfs.

Dat vind ik best hoog voor een eenpersoonshuishouden. Was dat vorige jaren ook zo? Ter vergelijk: ik verbruik zo’n 1300 kwh. Is toch een derde minder.
Staar je dus niet steeds blind op ‘ik verbruik minder dan gemiddeld’, omdat het bij de kosten er alleen om om gaat wat JIJ verbruikt, niet of dat meer of minder is dan gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even gecheckt en ik heb vorig jaar het volgende verbruikt:

563m3 Gas
1041 kwh stroom

2019 was het nog:

903m3 Gas
945 Kwh Stroom
Alle reacties Link kopieren Quote
kers schreef:
27-05-2022 08:41
nee, ik houd het niet in de gaten nee.
Nooit verrassingen gehad
verbruik 1959 kwh
30GJ
7m3 tapwater

Niet meer gaan verbruiken, minder zelfs.
Als ik Google aanslinger, dan geeft die aan dat 1 GJ stadsverwarming gelijk staat aan 31.6m3 (https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... -verbruik/) . Jouw verbruik is dan omgerekend 948m3 gas...vind ik persoonlijk toch best hoog. Is dat dan toch de 15 minuten per dag douche?

Ik heb net mijn jaarrekening gekregen en mijn verbruik was 250m3 gas (alleenstaand, 78m2 rijtjeshuis) en 1675kwh elektriciteit. Van die laatste gaat nog 700kwh af ivm een paar zonnepanelen. Niet heel anders dan het jaar ervoor.
Mijn maandbedrag gaat omlaag naar €40, maar is in deze niet zo interessant omdat ik sinds vorig jaar april een 3 jarig vast contract heb. Ik heb heel veel geluk gehad met de timing van dat contract.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
PimPom schreef:
27-05-2022 15:38
Als ik Google aanslinger, dan geeft die aan dat 1 GJ stadsverwarming gelijk staat aan 31.6m3 (https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... -verbruik/) . Jouw verbruik is dan omgerekend 948m3 gas...vind ik persoonlijk toch best hoog. Is dat dan toch de 15 minuten per dag douche?

Ik heb net mijn jaarrekening gekregen en mijn verbruik was 250m3 gas (alleenstaand, 78m2 rijtjeshuis) en 1675kwh elektriciteit. Van die laatste gaat nog 700kwh af ivm een paar zonnepanelen. Niet heel anders dan het jaar ervoor.
Mijn maandbedrag gaat omlaag naar €40, maar is in deze niet zo interessant omdat ik sinds vorig jaar april een 3 jarig vast contract heb. Ik heb heel veel geluk gehad met de timing van dat contract.
??
nee, hoezo?
Laat ook maar, ik heb al tig keer aangegeven dat ik al aan alle kanten bezuinig en niet meer ben gaan verbruiken.
Maar super, 40 euro is een peuleschil met dat formaat huis: fijn. Ja, vastzetten is nu een gouden greep gebleken!
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
PimPom schreef:
27-05-2022 15:38
Als ik Google aanslinger, dan geeft die aan dat 1 GJ stadsverwarming gelijk staat aan 31.6m3 (https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... -verbruik/) . Jouw verbruik is dan omgerekend 948m3 gas...vind ik persoonlijk toch best hoog. Is dat dan toch de 15 minuten per dag douche?

Ik heb net mijn jaarrekening gekregen en mijn verbruik was 250m3 gas (alleenstaand, 78m2 rijtjeshuis) en 1675kwh elektriciteit. Van die laatste gaat nog 700kwh af ivm een paar zonnepanelen. Niet heel anders dan het jaar ervoor.
Mijn maandbedrag gaat omlaag naar €40, maar is in deze niet zo interessant omdat ik sinds vorig jaar april een 3 jarig vast contract heb. Ik heb heel veel geluk gehad met de timing van dat contract.
Het verbruik van Kers is volgens Vandebron het gemiddelde verbruik voor 1 persoon in een appartement. Dat is dus helemaal niet gek. Zoiets was mijn verbruik ook altijd. Ik deed geen gekke dingen maar had de verwarming wel op 20 graden. Af en toe stond ik ook wel 15 minuten onder de douche maar zeker niet dagelijks.
Alle reacties Link kopieren Quote
eva-luna schreef:
27-05-2022 13:43
Dat vind ik best hoog voor een eenpersoonshuishouden. Was dat vorige jaren ook zo? Ter vergelijk: ik verbruik zo’n 1300 kwh. Is toch een derde minder.
Staar je dus niet steeds blind op ‘ik verbruik minder dan gemiddeld’, omdat het bij de kosten er alleen om om gaat wat JIJ verbruikt, niet of dat meer of minder is dan gemiddeld.
Tja, ze zeiden mij dat 1900 gemiddeld was... O_o
En ik verbruik weinig.
Kan niks bedenken behalve twee dubbel glas plaatsen wat ik nog kan doen.

Voor mensen met stadsverwarming hier nog een artikel - Jetten maakt zich ook hard voor de ontkoppeling van de gasprijzen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6018af3/

(...)

Jetten reageert daarmee op het verzoek van de 44 grootste gemeenten om dit op korte termijn te regelen. ‘Het zou veel eerlijker zijn om de prijs van warmte te baseren op warmte en niet op iets anders’, zei Jetten vrijdag voor aanvang van de ministerraad. De plannen daarvoor liggen er, maar het is de vraag of de minister ze versneld kan uitvoeren.

Door de stijging van de gasprijs zien ook de half miljoen afnemers van stadswarmte de prijzen flink oplopen. Uit een inventarisatie van huurdersvereniging Woonbond blijkt dat de prijzen bij de vijf grootste aanbieders (goed voor 90 procent van de markt) zo’n 41 procent stijgen. De gemeenten wilden met hun oproep aan de minister ‘het draagvlak voor de energietransitie’ waarborgen. Ze vrezen dat het duurzamere stadswarmte minder aantrekkelijk wordt door de prijsverhogingen. "

(...)

Toch zal ontkoppeling op de lange termijn tot lagere kosten leiden, denkt Huygen. ‘We weten dat consumenten in Nederland duurder uit zijn dan in andere landen. Het systeem is blijkbaar inefficiënt. Als we de kosten beter bijhouden, maken we inzichtelijk waar dat aan ligt. Dan kunnen we daar aan werken en uiteindelijk de tarieven omlaag krijgen.’

Hoop dat Jetten gauw zijn plannen erdoor krijgt.

Dank allen voor het meedenken :high5:
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
kers schreef:
27-05-2022 15:47
Tja, ze zeiden mij dat 1900 gemiddeld was... O_o
En ik verbruik weinig.
Kan niks bedenken behalve twee dubbel glas plaatsen wat ik nog kan doen.

(...)
Ik weet niet of een voorzetraam mogelijk is in jouw huis?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
pimpom, ja, dank je wel. Dat had ik gevraagd maar kan niet.
Ik heb een offerte aangevraagd voor dubbel glas maar honderden euros - dus eerst deze rekening maar verwerken :(.
Hoe dan ook, we zitten allemaal hiermee en het is gewoon erg veel geld, van alle kanten. Ben wel jaloers op de mensen die maar 40 of 80 euro betalen voor een enorm huis en ik gun dat iedereen maar het zou zo veel schelen als je dan wist waardoor dat kwam.
Vind die hele energiemarkt vooral ONDOORZICHTIG.

Veel sterkte aan iedereen mochten de kosten tegenvallen, het is kort maar krachtig geen fijne gewaarwording.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een verschil in bedragen bij iedereen!
Ons voorschotbedrag is afgelopen september van 152 naar 144 gegaan, ons contract was sowieso al variabel. Volgens de app van het energiebedrijf kan het zelfs nog verder omlaag, maar ik laat het liever maar zo staan. We wonen met 3 personen in een jaren 30 huis, op zich redelijk geïsoleerd en dubbel glas, maar zou een stuk beter kunnen. Ook geen zonnepanelen. Wij zijn overdag veel thuis en volwassen kind werkt/studeert ook veel thuis.
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Sweetums schreef:
27-05-2022 16:33
Wat een verschil in bedragen bij iedereen!
Ons voorschotbedrag is afgelopen september van 152 naar 144 gegaan, ons contract was sowieso al variabel. Volgens de app van het energiebedrijf kan het zelfs nog verder omlaag, maar ik laat het liever maar zo staan. We wonen met 3 personen in een jaren 30 huis, op zich redelijk geïsoleerd en dubbel glas, maar zou een stuk beter kunnen. Ook geen zonnepanelen. Wij zijn overdag veel thuis en volwassen kind werkt/studeert ook veel thuis.
Dit klinkt mij heel erg laag in de oren. Wat is je verbruik? Klein huisje?
Voor de vergelijking: Wij zitten op 200 euro pm met zonnepanelen, in een jaren 30 A-label woning...
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Sweetums schreef:
27-05-2022 16:33
Wat een verschil in bedragen bij iedereen!
Ons voorschotbedrag is afgelopen september van 152 naar 144 gegaan, ons contract was sowieso al variabel. Volgens de app van het energiebedrijf kan het zelfs nog verder omlaag, maar ik laat het liever maar zo staan. We wonen met 3 personen in een jaren 30 huis, op zich redelijk geïsoleerd en dubbel glas, maar zou een stuk beter kunnen. Ook geen zonnepanelen. Wij zijn overdag veel thuis en volwassen kind werkt/studeert ook veel thuis.
Dat was in september… toen waren de prijzen ongeveer 2,5 keer zo laag als nu. Wanneer wordt je prijs weer aangepast?
Ik had sinds maart een variabel contract bij Greenchoice en kon deze week een vast contract afsluiten voor een jaar voor een lager tarief dan het huidige variabele tarief. Toch maar gedaan want mochten de prijzen dalen dan kan ik voor €100 voortijdig van dit contract af. Mocht de gasprijs met €0,25 per m3 dalen dan heb ik die €100 er in een wintermaand wel weer uit. Geschatte voorschot gaat nu van €480 naar €435. Is wel gebaseerd op een veel hoger verbruik dan ik nu heb dus ik hoop rond de €400 per maand aan werkelijk verbruik te blijven en liefst nog minder natuurlijk. Dit jaar laat ik zonnepanelen plaatsen en volgend jaar wordt het dubbele glas vervangen door HR++. Heb een woning van rond de 200m2, energielabel B. Na zonnepanelen plaatsen energielabel A.
Alle reacties Link kopieren Quote
Net jaarafrekening gehad.
We krijgen €234 terug.
Maar gaan van €180 naar €330.
Essent variabel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap er niks van. Ik woon in een flat. Ik betaal 75 euro voorschot per maand. Ik kreeg 181 euro terug warmtelevering, stookkosten dus.

Voor de rest betaal ik 17 euro per maand aan Eneco.

In de Eneco app zie ik weinig verandering. Variabel contract. Nu heb ik een kleine flat. Stook alleen in de woonkamer. Woon alleen. Heb naaste en bovenburen.

Daar zal het wel aan liggen dan. Als je een eengezinswoning hebt is het wat anders natuurlijk. Al begrijp ik nog steeds niet waarom mensen in slaapkamers stoken.

Koop een dik dekbed en lekker onder de wol zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Louise70 schreef:
27-05-2022 23:59
Ik snap er niks van. Ik woon in een flat. Ik betaal 75 euro voorschot per maand. Ik kreeg 181 euro terug warmtelevering, stookkosten dus.

Voor de rest betaal ik 17 euro per maand aan Eneco.

In de Eneco app zie ik weinig verandering. Variabel contract. Nu heb ik een kleine flat. Stook alleen in de woonkamer. Woon alleen. Heb naaste en bovenburen.

Daar zal het wel aan liggen dan. Als je een eengezinswoning hebt is het wat anders natuurlijk. Al begrijp ik nog steeds niet waarom mensen in slaapkamers stoken.

Koop een dik dekbed en lekker onder de wol zou ik zeggen.
hier zelfde soort appartement en stook zelf misschien 10x per winter, niet veel verbruikt en 185 nieuwe bedrag
echt blij voor je maar 75/ 17 euro per maand is echt absurd weinig. :O :high5:
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
kers schreef:
28-05-2022 00:12
hier zelfde soort appartement en stook zelf misschien 10x per winter, niet veel verbruikt en 185 nieuwe bedrag
echt blij voor je maar 75/ 17 euro per maand is echt absurd weinig. :O :high5:
De afrekening stookosten was tot en met december vorig jaar. Het kan zijn dat volgend jaar er een veel hogere rekening komt. En de eneco afrekening voor gas koken en energie komt eind van dit jaar. Ik wacht het maar af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lousie, er lijkt gewoon geen touw aan vast te knopen. De een blijft rond een paar tientjes hangen, de ander gaat met honderden euros omhoog.

Onnavolgbaar.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarom is het vooral belangrijk om te weten wat men per kuub/GJ/kWh moet betalen. Anders is het lastig vergelijken. De vaste contracten die vorig jaar zijn afgesloten zien er heel anders uit dan de huidige variabele tarieven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Louise70 schreef:
27-05-2022 23:59
Ik snap er niks van. Ik woon in een flat. Ik betaal 75 euro voorschot per maand. Ik kreeg 181 euro terug warmtelevering, stookkosten dus.

Voor de rest betaal ik 17 euro per maand aan Eneco.

In de Eneco app zie ik weinig verandering. Variabel contract. Nu heb ik een kleine flat. Stook alleen in de woonkamer. Woon alleen. Heb naaste en bovenburen.

Daar zal het wel aan liggen dan. Als je een eengezinswoning hebt is het wat anders natuurlijk. Al begrijp ik nog steeds niet waarom mensen in slaapkamers stoken.

Koop een dik dekbed en lekker onder de wol zou ik zeggen.
Slaapkamers zijn ook kinderkamers, werkkamers, studeerkamers..
Lady_Day schreef:
28-05-2022 07:38
Daarom is het vooral belangrijk om te weten wat men per kuub/GJ/kWh moet betalen. Anders is het lastig vergelijken. De vaste contracten die vorig jaar zijn afgesloten zien er heel anders uit dan de huidige variabele tarieven.

Dit ja. Het is allemaal prima te begrijpen hoor. Iedereen heeft alleen een andere situatie: bij de een staat het tarief nog 3 jaar vast tegen, de ander heeft stadsverwarming en de 3e heeft zonnepanelen en een waterpomp. De een woont in een 100 jaar oud huis van 200m2, de ander in een nieuwbouwflat van 60m2. Je kan huishoudens gewoon niet 1 op 1 met elkaar vergelijken omdat alle situaties anders zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
28-05-2022 08:30
Dit ja. Het is allemaal prima te begrijpen hoor. Iedereen heeft alleen een andere situatie: bij de een staat het tarief nog 3 jaar vast tegen, de ander heeft stadsverwarming en de 3e heeft zonnepanelen en een waterpomp. De een woont in een 100 jaar oud huis van 200m2, de ander in een nieuwbouwflat van 60m2. Je kan huishoudens gewoon niet 1 op 1 met elkaar vergelijken omdat alle situaties anders zijn.
precies, en met zulke verschillen.... :woa: :woa: :woa:
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
kers schreef:
28-05-2022 08:58
precies, en met zulke verschillen.... :woa: :woa: :woa:

Als ik jou was zou ik eens nakijken waarom je €500 moet bijbetalen (hoeveel meer heb je verbruikt dan het jaar ervoor en waarop was je voorschot gebaseerd, welk verbruik, welke tarieven) en je verbruik nu eens in de gaten houden.
Heb je meer aan dan blijven roepen dat het allemaal zo duur is geworden.
Je afrekening is gebaseerd op de oude prijzen, dus met zoveel bijbetalen wil je toch weten waar dat door komt?
Alle reacties Link kopieren Quote
eva-luna schreef:
28-05-2022 09:10
Als ik jou was zou ik eens nakijken waarom je €500 moet bijbetalen (hoeveel meer heb je verbruikt dan het jaar ervoor en waarop was je voorschot gebaseerd, welk verbruik, welke tarieven) en je verbruik nu eens in de gaten houden.
Heb je meer aan dan blijven roepen dat het allemaal zo duur is geworden.
Je afrekening is gebaseerd op de oude prijzen, dus met zoveel bijbetalen wil je toch weten waar dat door komt?
Probeer je niet te ergeren aan forummers, eva-luna, zonnig weekend is begonnen :)!

En wat maakt jou dit uit, sla mijn posts over maar lees eens mijn eerdere posts: gedaan.
en ja, duur duur duur. Ik roep het zo vaak ik wil. Fijn, zo'n vrij forum.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven