Geld & Recht alle pijlers

Wat is je termijn bedrag geworden? ( Energie)

08-03-2022 17:14 3625 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf heb ik nog geen verhoging van mijn maandbedrag bij Essent.
In mei krijg ik de afrekening en dan zal het vast schrikken worden.
Ik ben benieuwd wat jullie termijnbedrag is en wat je voorheen betaalde en bij welke maatschappij.

Ik: Essent €180 pm ( gezin)

Mijn zusje, alleenstaand, is van €107 naar €280 gegaan.

Ik houd mijn hart vast..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had gelukkig vorig jaar mijn contract met vaste prijzen voor 2 jaar verlengd, en ga van 90 naar 54 euro (hoekhuis, maar redelijk zuinige stokers).
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was 36 euro en het wordt 53 euro. Daar zit de verwarming niet bij die door een ander bedrijf wordt geleverd en waar ik op aangesloten ben. De nota heb ik niet bij de hand.

Ik gebruik tussen de 35 en 50 m3 gas.

Dus het maandbedrag zegt niet veel. Ik ben wel een fanatieke bespaarder. ;-D
De verwarming staat meestal uit, omdat de zon die naar binnen schijnt er al gauw een oven van maakt.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 08-03-2022 18:17
21.67% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
In mei vast gezet voor 3 jaar, termijn bedrag 158 euro. In juli 14 zonnepanelen op het dak. Met de jaarafrekening 650 euro terug gekregen. Termijn bedrag advies was 75 euro, zelf weer naar 100 euro gezet. Energie contract bij Vattenfall.
2 volwassenen, 1 altijd thuis en 1 gedeeltelijk thuiswerken of op locatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar een paar tientjes omhoog. Maar de eind afrekening zal flink zijn. Paar duizend gok ik zo. We hebben variabele rente en voorlopig is er geen peil op te trekken toch?
..
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier heb ik geluk dat ik mijn 3 jarig vast contract in april 2021 met dezelfde tijd heb verlengd. Woon alleen, tussenwoning 80m2, 2 dagen op kantoor.

5 zonnepanelen, daarmee verrekend gebruik ik 1100kwh elektriciteit en ong 285m3 gas. Mijn voorschot is €50 per maand, maar die zou naar iets van €40 - 45 kunnen gaan.

Die extra korting op de energiebelasting heb ik dus niet nodig. Mocht er een initiatief opgezet worden, waarbij ik mijn niet nodige korting zou kunnen storten voor iemand die het wel echt nodig heeft, dan zou ik daaraan meedoen.
.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is het maandbedrag in de zomer verhoogd van 380 naar 425 😱. Echt, ben me kapot geschrokken! Maar als ik kijk naar januari en december is dit ongeveer het bedrag dat ik per maand verbruik. Komen de vaste kosten nog bij, maar omdat we in de zomermaanden natuurlijk veel minder verbruiken verwacht ik dat we wel wat terug gaan krijgen!
Alle reacties Link kopieren Quote
In februari liep mijn contract af. Stond op 105 euro is nu 161 euro. Drie personen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren Quote
Vattenfall, gezin van 4 waarvan 2 pubers, hoekhuis met uitbouw en hele verdieping opbouw (dus geen isolatie van buurhuis) met 12 zonnepanelen en werkgeverskorting. We zijn van 160 naar 230 gegaan.

Ben heel benieuwd wat er de komende tijd nog gaat veranderen. Ik schrik als ik sommige bedragen hier lees.
Alle reacties Link kopieren Quote
AuxChamps-Élysées schreef:
08-03-2022 17:38
Half januari 2022 overgestapt met gas en electra; 3 jaar vast. Van €33 naar €14. Hoekflat van 100 m2 heeft B-label. Twee volwassen die thuis werken.
Ik heb mijn maandbedrag verlaagd van 90 euro (zou rond de €950 terug krijgen) naar 50 euro (lager kan niet bij eneco)
Krijg volgens de app nog steeds tussen de 500 en 600 euro terug.
Alleenstaand, appartement, verwarming en warm water zit bij de huur (voorschot)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het afgelopen zomer voor 5 jaar vastgezet, dus voorlopig geen verhoging.
Groot, oud huis, 3 personen, 20 zonnepanelen en houtkachel.
Betalen 76 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb eind februari een eenjarig contract afgesloten na 2 maanden variabel. Tot januari betaalde ik 125 euro (2 personen, slecht geïsoleerd huis), nu wordt dat 207 euro. Maar ik zet hoe dan ook extra geld apart, want geen zin in onverwachte 'verrassingen' volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vrijstaand huis, van 190 naar 234. Zitten al jaren bij deze leverancier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen idee.. ik ben vorig jaar verhuisd (naar een heel ander type huis - dus qua verbruik denk ik niet vergelijkbaar met het vorige) en ik betaal nu bij de huur in een voorschot van €150 per maand. Alleen de CV gaat nog op gas maar dat is dus centraal geregeld en ik kan zelf niet zien wat ik verbruik (al wordt het wel per huishouden verrekend per jaar).
Maar goed, ik heb de verwarming gewoon niet aan dus mijn gasverbruik komt alleen van warm water, we zullen het zien in juli..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een grote verschillen! Hier een variabel contract met nieuwe tarieven per 1 januari. Dat is echter maar 10 euro meer. Het maandbedrag is echter ongeveer gelijk gebleven: 115 euro.

Maandbedrag varieert bij ons tussen 115 en 135. Het ene jaar krijgen we geld terug, waarna het jaar erop het maandbedrag omlaag gaat. Vervolgens moeten we een beetje bijbetalen en gaat maandbedrag weer omhoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van 190 naar 220. Maar mijn verbruik ligt wel lager en krijg elk jaar geld terug. Afgelopen oktober verlengd.

Gezin van 4 maar vaak 5 aangezien schoondochter hier ook veel is.

Dit is enkel elektra en stadsverwarming. Wij zijn niet aangesloten op gas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleenstaand, twee onder 1 kap met 8 zonnepanelen. Vorig jaar ben ik op €60 gezet maar heb ik het verhoogd naar €100. Afgelopen jaar ruim €900 teruggekregen. Dit jaar is mijn voorschot naar €30 gezet. Ik laat het staan want ik verwarm nu met airco.
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
08-03-2022 18:18
Hier is het maandbedrag in de zomer verhoogd van 380 naar 425 😱. Echt, ben me kapot geschrokken! Maar als ik kijk naar januari en december is dit ongeveer het bedrag dat ik per maand verbruik. Komen de vaste kosten nog bij, maar omdat we in de zomermaanden natuurlijk veel minder verbruiken verwacht ik dat we wel wat terug gaan krijgen!
Van 380 naar 425 is toch niet zo’n enorme verhoging? Ik snap dat 45 euro best een hoop geld is, maar als je ziet dat heel veel mensen van 120 naar 300 gaan etc, zou je met 380 een veel grotere verhoging verwachten. Zeker omdat daar dan relatief veel gebruik bij zit (bij lage bedragen bestaat een groter deel uit vaste kosten, bij hoge lasten is een groter deel verbruik, wat dus nu net zo stijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
zit momenteel op de 170 euro pm. eindafrekening komt eind april. dan gaan we het zien
Dream it, wish it, do it ♥
Alle reacties Link kopieren Quote
Het officiële tarief is 77 euro per maand.
Ik heb vrijwillig verhoogd naar 120 euro.

Begin van volgende maand komt de afrekening én het nieuwe tarief.

Als ik zie wat de buren nu betalen aan nieuw tarief - soortgelijk huis - mag ik minstens op 300 euro voorschot per maand gaan rekenen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderhalf jaar geleden voor 3 jaar vastgezet, betaal € 275 p.m. voorschot, twee-onder-1-kap (sociale huur). Sinds er meer aan isolatie is gedaan is mijn maandbedrag naar beneden gegaan. Heb jaren meer dan € 300 p.m. voorschot betaald, plus nog moeten bijbetalen na de jaarrekening dus dit voelt voor mij goedkoop.

Als ik zie wat sommigen meer moeten gaan betalen, mijn hemel, wat een hap uit je inkomen erbij en ik snap heel goed dat dat voor sommigen niet (meer) op te brengen is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbaas me over de lage bedragen die ik hier zie, voor grotere huizen en huishoudens dan de mijne. Zal wel met het type contract te maken hebben. Ik zit variabel. En ja, 200 euro per maand extra vind ik van de zotte dus de verwarming gaat hier niet aan en ik schroef mijn voorschot zoveel naar beneden zodra dat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
08-03-2022 17:31
Had je dat al eerder geregeld?
In januari dit jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk een heel rare vraag dat, 'wat is je termijn bedrag geworden'. Ik denk dat je eigenlijk bedoelt: wat kost je energie per maand?

Je moet je energiecontract erbij pakken (eventuele nog tussentijdse belastingveranderingen meerekenen) en je verbruik weten om je maandbedrag te berekenen. Oftwel, zet alles in een spreadsheet en je weet het.

Je maandbedrag zegt namelijk niet zoveel over wat het je nu echt gaat kosten. Je kunt je bedrag namelijk (veel) te hoog hebben staan zodat je terugkrijgt (dat extra ben je dan waarschijnlijk kwijt bij een faillissement, zeker nu niet verstandig) of (veel) te laag (dan moet je dus na een jaar bijbetalen).

Het slimste is meestal om het maandbedrag zo te zetten dat je ongeveer gelijk uitkomt, of hooguit een paar tientjes ofzo moet bijbetalen. Maar dan moet je dus wel een spreadsheet of rekenmachine erbij pakken. Want energiemaatschappijen zetten je bedrag vaak te hoog. 'Om je tegen jezelf te beschermen' lees 'je energiemaatschappij tegen jou te beschermen en te zorgen dat ze niks meer van je tegoed hebben' want dat is voor hun makkelijker.
Pas je maandbedrag dus altijd zelf aan nadat je de berekening hebt gedaan. Als je (nieuwe) zonnepanelen hebt, of net verhuisd bent oid, dan kun je zelf soms je maandbedrag niet genoeg verlagen, vaak werkt een belletje dan wel.

Alle hiervoor genoemde maandtermijnen zijn dus onderling niet te vergelijken, ik kan mijn maandbedrag zelf bv op 100 euro zetten, of op 300 🤷
Gezien ik weet dat ik ongeveer op 120 euro per maand ga uitkomen, heb ik het maandbedrag op 110 gezet. Ik weet het verbruik overigens nog niet helemaal zeker, want sinds begin dit jaar heb ik airco voor verwarming beneden. Dus een klein stukje natte vinger werk.

Ik heb nog 2,5 jaar te gaan op mijn huidig contract, en kom mijn maandbedrag wat verlagen ivm airco en vermindering energiebelasting dit jaar, dus voorlopig zit ik OK.

Maar ik kan iedereen aanraden om je contract erbij te pakken en te gaan rekenen ipv alleen maandbedrag te noemen, want zoals gezegd daar kun je dus heel weinig mee 🤷

Je flanst zo een spreadsheet in elkaar of anders zijn er wel voorbeelden te downloaden.

#rant over 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
@ciska: mijn maandbedrag is op basis van mijn geschatte verbruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was 100, nu 120. Maar we gebruiken alleen gas om te koken en te douchen.
Qua elektriciteit zijn we wel grootverbruikers, droger, airco, sauna, vaatwasser.
ik geef mn bek ook maar een douw

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven