Geld & Recht alle pijlers

Wat is nou de maximale huur voor sociale huur ?

21-09-2021 22:25 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Ik huur een sociale huurwoning, al jaren. Nu vroeg ik n3 af wat de maximum huur is. Nu stijgt de huur nog ieder jaar, maar die stijging is niet onbeperkt. Nu ging ik er vanuit dat ik straks max 800 zal betalen. Dus 750 basis en dan nog wat servicekosten. Nu zei een collega vandaag dat hij voor zijn appartement, ook sociale huur, 900 euro betaalt. Daar schrok ik dus van. Kan de huur dus nog meer stijgen ? Iets met puntentelling of zo.

Weet iemand hoe dat zit ?
Alle reacties Link kopieren
Wellicht vrije sector? Dan wordt deze wel via de woningbouwvereniging aangeboden maar ligt de huurprijs boven de norm.

Ik zou zeggen dat je met Google of informeren bij je woningbouwvereniging wel wijzer moet kunnen worden
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijn-woning
Alle reacties Link kopieren
Kijk daar staat ie :idee:
Alle reacties Link kopieren
Max. €752,33 tenzij het vrije sector is.
Alle reacties Link kopieren
Het is ingewikkelder dan dat misschien.

https://www.woningmarktbeleid.nl/onderw ... en-in-2022

De huur van een sociale huurwoning wordt bepaald door een puntensysteem op het moment dat de huurder er komt wonen. Het kan zijn dat na een jaar of 20 (ik noem maar wat), de woning van 400 euro naar 700 euro is gegaan qua waarde (en buufjes betalen dus dat), maar de huurder nog rond de 400-500 betaalt. Als je als huurder dan een bepaald inkomen hebt, mag de verhuurder extra huursverhoging rekenen tot de waarde van de sociale huurwoning bereikt is (zoiets als 50 tot 100 euro per jaar). Ik weet niet of de prijs daarmee over de liberalisatiegrens van €750 kan gaan, maar volgens mij kan dat wel, zolang het puntensysteem aangeeft dat de woning dit waard is. Dan woon je nog steeds in een sociale huurwoning, maar is de huurprijs geliberaliseerd. Volgens mij ging een collega van mij namelijk 800 euro betalen voor haar woning omdat ze veel verdiende.

Maar dat zou ik even goed uitzoeken, ik heb nooit sociaal gehuurd dus weet er het fijne niet van.

Edit: Volgens mij heb ik gelijk. Ik zie in de bijlage van de bronnen hierboven dat de huur volgens het punten systeem inderdaad tot ver over de 1000 euro kan stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dit https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/

Afhankelijk van deze puntentelling word de huur van jouw woning bepaald.
Dit kan inderdaad oplopen tot wel boven de 1000 euro. Is per woning anders. Echter Je huur kan echter maar jaarlijks met het toegestane wettelijke jaarlijkse percentage verhoogd worden tot deze maximale huur is bereikt. Dus dat zal wel even duren. En ja dat kan dus hoger zijn dan de 800 euro die jij dacht.
Alle reacties Link kopieren
wolkje8 schreef:
21-09-2021 23:42
Dit https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/

Afhankelijk van deze puntentelling word de huur van jouw woning bepaald.
Dit kan inderdaad oplopen tot wel boven de 1000 euro. Is per woning anders. Echter Je huur kan echter maar jaarlijks met het toegestane wettelijke jaarlijkse percentage verhoogd worden tot deze maximale huur is bereikt. Dus dat zal wel even duren. En ja dat kan dus hoger zijn dan de 800 euro die jij dacht.
Nee toch? Bij een bepaald inkomen kan de stijging meer zijn dan het toegestane wettelijke percentage, maar wel een maximum bedrag (ik dacht iets van 100 euro per jaar te lezen).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging


Voor 2021 was de maximaal toegestane huurverhoging voor sociale huurwoningen exact 0%. In eerdere jaren was er inderdaad een hoger % voor zogenaamde scheefhuurders.
Alle reacties Link kopieren
wolkje8 schreef:
21-09-2021 23:42
Dit https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/

Afhankelijk van deze puntentelling word de huur van jouw woning bepaald.
Dit kan inderdaad oplopen tot wel boven de 1000 euro. Is per woning anders. Echter Je huur kan echter maar jaarlijks met het toegestane wettelijke jaarlijkse percentage verhoogd worden tot deze maximale huur is bereikt. Dus dat zal wel even duren. En ja dat kan dus hoger zijn dan de 800 euro die jij dacht.
Volgens mij kan in geval van een sociale huurwoning (aanvangshuur onder liberalisatiegrens) alleen worden doorgestegen tot die liberalisatiegrens ongeacht of dan het maximum volgens de puntentelling bereikt is. Bij een volgende huurder kan er dan wel een hogere huurprijs worden gevraagd. Aanvangshuur is bepalend voor of een woning sociale huur is of niet.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
22-09-2021 07:46
Volgens mij kan in geval van een sociale huurwoning (aanvangshuur onder liberalisatiegrens) alleen worden doorgestegen tot die liberalisatiegrens ongeacht of dan het maximum volgens de puntentelling bereikt is. Bij een volgende huurder kan er dan wel een hogere huurprijs worden gevraagd. Aanvangshuur is bepalend voor of een woning sociale huur is of niet.
Volgens mij dus alleen als je weinig verdient. Als je meer verdient kan het er doorheen. Daarom kan scheefhuren ook niet echt meer. Maar wel dus alleen als het het waard is volgens het puntensysteem, dus als je een skere woning hebt kan het zijn dat je blijft hangen op maar 500-700 euro terwijl je 100k verdient. Lokatie en energie label tellen heel zwaar, als die al ruk zijn zit je goed.
Alle reacties Link kopieren
Zijn inkomsten kunnen ook zo hoog zijn dat hij jaarlijks de max aan huurverhoging krijgt.
https://www.justitia.nl/huurrecht/huurverhoging
Ugli schreef:
22-09-2021 00:00
Nee toch? Bij een bepaald inkomen kan de stijging meer zijn dan het toegestane wettelijke percentage, maar wel een maximum bedrag (ik dacht iets van 100 euro per jaar te lezen).
Hoe weet de woonbouwvereniging hoeveel inkomen ik heb?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eens bij de woningbouw navragen hoeveel punten mijn woning heeft. Ik denk best wel wat aangezien het goed geïsoleerd is. Ik heb nu een goede en betaalbare woning. Ik vrees echter de komende jaren wel flinke verhogingen. Scheefhuurder ben ik nog net niet, maar waarschijnlijk in de toekomst wel.

Ben gewoon bang voor ooit erg hoge huur. Zeker omdat kopen met mijn inkomen geen optie is (kan nog geen 2 ton lenen) En ik voor particulier weer te weinig verdien.

Ik zou het wel fair vinden als scheefhuurders gezien de huidige woningmarkt minder huurverhoging krijgen. Want doorstromen is vaak gewoon geen optie.
Ik geloof dat er via woonprotest ook het voorstel ligt om 5 jaar de huren te bevriezen.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-09-2021 10:22
Ik zal eens bij de woningbouw navragen hoeveel punten mijn woning heeft. Ik denk best wel wat aangezien het goed geïsoleerd is. Ik heb nu een goede en betaalbare woning. Ik vrees echter de komende jaren wel flinke verhogingen. Scheefhuurder ben ik nog net niet, maar waarschijnlijk in de toekomst wel.

Ben gewoon bang voor ooit erg hoge huur. Zeker omdat kopen met mijn inkomen geen optie is (kan nog geen 2 ton lenen) En ik voor particulier weer te weinig verdien.

Ik zou het wel fair vinden als scheefhuurders gezien de huidige woningmarkt minder huurverhoging krijgen. Want doorstromen is vaak gewoon geen optie.
Ik geloof dat er via woonprotest ook het voorstel ligt om 5 jaar de huren te bevriezen.
Dat kun je zelf online uitrekenen, die punten. Online zijn daar tooltjes voor.

Bij een sociale huurwoning hoef je nooit bang te zijn dat je meer gaat betalen dan je aan kan. Zoals ik al zei, ze houden rekening met je inkomen. Dus als jij 1300 gaat dokken aan huur dan is dat omdat je inkomen heel hoog is en kun je het dus makkelijk dragen (ik vraag me alleen af hoe het zit bij baan verlies en dan gaan werken voor minder salaris, of het dan ook de andere kant weer op gaat. Volgens mij kun je alsnog huurtoeslag krijgen bij 1300 euro als de beginhuur toen je introk onder de 750 was, maar dat weet ik niet goed). In de vrije sector kijken ze daar niet naar, dus dan blijven ze gewoon eeuwig doorverhogen of jij het nou kan dokken of niet. Scheefhuurders verdienen gewoon te veel voor de huur die ze betalen, dus die maak je niet dakloos door ze inkomensconforme huur te laten betalen. Maar ja als ze nergens heen kunnen is het natuurlijk wel sneu.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
22-09-2021 10:30
Dat kun je zelf online uitrekenen, die punten. Online zijn daar tooltjes voor.

Bij een sociale huurwoning hoef je nooit bang te zijn dat je meer gaat betalen dan je aan kan. Zoals ik al zei, ze houden rekening met je inkomen. Dus als jij 1300 gaat dokken aan huur dan is dat omdat je inkomen heel hoog is en kun je het dus makkelijk dragen (ik vraag me alleen af hoe het zit bij baan verlies en dan gaan werken voor minder salaris, of het dan ook de andere kant weer op gaat. Volgens mij kun je alsnog huurtoeslag krijgen bij 1300 euro als de beginhuur toen je introk onder de 750 was, maar dat weet ik niet goed). In de vrije sector kijken ze daar niet naar, dus dan blijven ze gewoon eeuwig doorverhogen of jij het nou kan dokken of niet. Scheefhuurders verdienen gewoon te veel voor de huur die ze betalen, dus die maak je niet dakloos door ze inkomensconforme huur te laten betalen. Maar ja als ze nergens heen kunnen is het natuurlijk wel sneu.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... icekosten/
-> je hebt geen recht op huurtoeslag als je huur boven de liberalisatiegrens valt.

Maar als je scheefhuurder bent, dan verdien je sowieso teveel voor huurtoeslag, want die inkomensgrens ligt lager dan die voor sociale huur in het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
22-09-2021 10:30
Dat kun je zelf online uitrekenen, die punten. Online zijn daar tooltjes voor.

Scheefhuurders verdienen gewoon te veel voor de huur die ze betalen, dus die maak je niet dakloos door ze inkomensconforme huur te laten betalen. Maar ja als ze nergens heen kunnen is het natuurlijk wel sneu.
Ja op papier wel. Maar als ik bijvoorbeeld op de grens van scheefhuur kom kan ik krap aan 2 ton hypotheek krijgen waarmee je momenteel kansloos bent. Dan krijg je wel per jaar 50 euro huurverhoging, dat loopt hard op. Voor datzelfde bedrag aan huur kan je goede hypotheek krijgen
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-09-2021 10:40
Ja op papier wel. Maar als ik bijvoorbeeld op de grens van scheefhuur kom kan ik krap aan 2 ton hypotheek krijgen waarmee je momenteel kansloos bent. Dan krijg je wel per jaar 50 euro huurverhoging, dat loopt hard op. Voor datzelfde bedrag aan huur kan je goede hypotheek krijgen
Jup, maar dat is het lot van huurders momenteel. Ik zou willen dat het anders was maar helaas, such is life. Zolang je het kan betalen moet je je er maar in berusten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
22-09-2021 11:14
Jup, maar dat is het lot van huurders momenteel. Ik zou willen dat het anders was maar helaas, such is life. Zolang je het kan betalen moet je je er maar in berusten denk ik.
Tja wat is berusting? Ik vind wat er nu in Nederland gebeurt qua woningmarkt onacceptabel. Betaalbaar wonen is vooral een ding voor de mensen met een hoger inkomen aan het worden. Als je geen hypotheek kunt krijgen zitten veel mensen nu vast aan hoge huren waardoor sparen steeds moeilijker wordt. Ik ga me daar niet bij neerleggen dus ga ik 17 oktober naar het woonprotest.

Ik prijs me wel gelukkig dat ik nog een betaalbare woning heb. Dat wel. Daarin wel berusting. Maar stel dat ik in de toekomst 900 zou moeten betalen, meer dan 1/3 van mijn inkomen, zou ik dat wel heel krom vinden.
Alle reacties Link kopieren
Leyawin schreef:
22-09-2021 08:44
Hoe weet de woonbouwvereniging hoeveel inkomen ik heb?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-09-2021 11:41
Tja wat is berusting? Ik vind wat er nu in Nederland gebeurt qua woningmarkt onacceptabel. Betaalbaar wonen is vooral een ding voor de mensen met een hoger inkomen aan het worden. Als je geen hypotheek kunt krijgen zitten veel mensen nu vast aan hoge huren waardoor sparen steeds moeilijker wordt. Ik ga me daar niet bij neerleggen dus ga ik 17 oktober naar het woonprotest.

Ik prijs me wel gelukkig dat ik nog een betaalbare woning heb. Dat wel. Daarin wel berusting. Maar stel dat ik in de toekomst 900 zou moeten betalen, meer dan 1/3 van mijn inkomen, zou ik dat wel heel krom vinden.
Preaching the choir mate, ik heb hetzelfde probleem. En breek me de bek niet open over de boomers die vinden dat "je gewoon wat harder moet werken, gewoon nog even door moet sparen, zij hebben dat immers ook gedaan, voor niks gaat de zon op", terwijl die met 1 simpel modaal salaris een eengezinswoning(!) konden kopen. Ik zou naar die protesten gaan als ik niet bang was voor geweld, vuurwerk en schorriemorrie. Mijn stem hebben ze in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
22-09-2021 10:39
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... icekosten/
-> je hebt geen recht op huurtoeslag als je huur boven de liberalisatiegrens valt.

Maar als je scheefhuurder bent, dan verdien je sowieso teveel voor huurtoeslag, want die inkomensgrens ligt lager dan die voor sociale huur in het algemeen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rven-recht

Als je al huurtoeslag kreeg, dan behoud je dat recht, ook als de huur door verhogingen boven de liberalisatie grens komt.
Moet je nog wel aan de overige voorwaarden voldoen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-09-2021 19:29
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rven-recht

Als je al huurtoeslag kreeg, dan behoud je dat recht, ook als de huur door verhogingen boven de liberalisatie grens komt.
Moet je nog wel aan de overige voorwaarden voldoen natuurlijk.
Check, I stand corrected.
mick87 schreef:
22-09-2021 11:41
Ik prijs me wel gelukkig dat ik nog een betaalbare woning heb. Dat wel. Daarin wel berusting. Maar stel dat ik in de toekomst 900 zou moeten betalen, meer dan 1/3 van mijn inkomen, zou ik dat wel heel krom vinden.

1/3 is nog niks joh. Veel huurders betalen meer dan de helft van hun inkomen aan woonlasten.
Oh dat wist ik niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven